• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Mocowanie szyn i typy podkładów - 'linia czasu' ..

Reakcje
67 2 0
#1
Na sieci znalazłem informacje o tym jak mocowano szyny kolejowe do podkładów np. tutaj

Znalazłem też informacje o tym jakie podkłady stosowana na różnych liniach kolejowych, np. tutaj czy też tutaj.

Niestety nigdzie nie znalazłem informacji KIEDY to miało miejsce - czyli w jakich latach.
Zapewne zaraz usłyszę, że nie potrafię szukać, że te informacje są ... i tu zostaną podane zatrważające ilości stron gdzie będzie to wyjaśnione.
Ja jednak posypuję głowę popiołem i z przykrością stwierdzam, że nic takiego nie znalazłem.

Interesuje mnie II epoka na ziemiach polskich.
Zarówno na liniach głównych, jak i drugorzędnych oraz hmm, chyba mogę to określić jako linie pomocnicze i specjalne.
Chodzi mi o linie kolejowe układane przez saperów kolejowych na poligonach w ramach nauki czy ćwiczeń wojskowych.

Będę bardzo wdzięczny za nakierowanie na strony gdzie będzie to wyjaśnione.

Informacje o długości szyn znalazłem już TU na forum, podobnie jak znalazłem informacje o kształcie szyn.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.712 125 86
#2
"Szyny. Polska 1924. Album nawierzchni kolejowych."
Szyny-Ksiazka.jpg

Książka opisuje zastane po zaborcach rodzaje dróg kolejowych;

nasypu kolejowego, kształty i rodzaje szyn i sposoby mocowania

- dokładne rysunki, podkładów kolejowych,

sposoby i zasady obliczania konstrukcji drogi kolejowej.

Reprint z 1924 roku.


ISBN: 9788395555534
Autor: Miszke
Oprawa: broszura
Rok wydania: 2020
Format: a4
Stron: 88
 
Reakcje
3.673 30 0
#4
Tak na szybkiego.

Reprint inż. Miszke jest ze wszech miar godny polecenia, ale ma jedną, zasadniczą wadę - przynajmniej z mojego punktu widzenia, ale to może subiektywna ocena, opierająca się na tym, kto jaki ma wzrok. Pomimo, że jest w formacie A4, niektóre dane opisowe (np. wymiary, teksty informacyjne), także z powodu dużej ilości informacji na rysunkach, po prostu trudno odczytać z powodu wielkości napisów itp. Album niestety ogranicza się też do podstawowych typów nawierzchni: 7 pochodzenia rosyjskiego (w tym dwóch opracowanych w Królestwie Polskim), 5 pruskiego (opartych na dwóch typach szyn Form 6 i Form 8), 1 bawarskiego i 2 austriackiego (CK Monarchii, tu temat potraktowany wyjątkowo po "macoszemu") oraz przedstawieniu 3 typów łubków przejściowych (tu duży in plus).

W sieci dostępny jest też skan oryginału (i to od co najmniej ponad 8 lat, a więc sprzed wydania reprintu), link poniżej, który np. 6 lat temu wydrukowałem sobie w formacie A3. Oceniając wydruk z reprintem, na tym pierwszym wszystko jest o wiele bardziej czytelne (wydruk wyjdzie też taniej, choć także reprint polecam serdecznie, pomimo posiadania wydruku, nie omieszkałem go kupić). Na wersji zdigitalizowanej można np/ dowolnie powiększać wybrane obszary plansz z rysunkami, przez co napisy i cyferki są łatwe do odczytania.

https://bcpw.bg.pw.edu.pl/dlibra/publication/1052/edition/1213

Interesuje mnie II epoka na ziemiach polskich.
Czyli okres przedwojenny, myślę, że poniższe pozycje (wręcz klasyczne), mogą dużo pomóc. Poniżej linki do zdigitalizowanych dwóch tomów pt. "Kolejowa służba drogowa" z 1939. Oczywiście do pobrania (tak jak Miszke) za free (w pdf), bez logowania itd. Co do szyn, podkładów, podrozjazdnic itd. polecam tom 2 tego dzieła.

Tom 1 https://polona.pl/item-view/3fefb306-5515-4ddc-8767-8a09377b814d?page=4
Tom 2 https://polona.pl/item-view/1ac55ba2-20dd-4cb0-b227-fe99efe60998?page=0

Zarówno na liniach głównych, jak i drugorzędnych oraz hmm, chyba mogę to określić jako linie pomocnicze i specjalne. Chodzi mi o linie kolejowe układane przez saperów kolejowych na poligonach w ramach nauki czy ćwiczeń wojskowych.
Może poniższa instrukcja rzuci nieco światła na zagadnienie. Instrukcja Saperów Kolejowych z 1927 "Kolejki wąskotorowe. Część 1 budowa". Również do łatwego pobrania na komputer w wersji pdf (link poniżej).

https://polona.pl/item-view/ae31b709-f2d4-494c-9db2-34e28efe556e?page=0

Można też dodać, że w II RP, podstawowe podkłady to były podkłady drewniane (+ pewne ilości stalowych, np. na terenach poniemieckich, dawnych liniach KPEV, na PKP systematycznie wymieniane na drewniane). Podkłady betonowe to dopiero okres powojenny, a nie epoka II. Generalizując też, mocowania szyn do podkładów, na nawierzchni odziedziczonej po zaborze rosyjskim to niemal w 100 % mocowania oparte tylko na hakach (oryginalnie), na terenach byłego zaboru austriackiego na wkrętach i hakach (różnie bywało, nawet jeden typ szyny mógł mieć różne mocowania), pruskiego, niemal w 100 % na wkrętach (choć spotykana była też nawierzchnia gdzie sporadycznie wykorzystywano haki i wkręty, a i był jeden typ: Form 8c, oparty tylko na hakach).

W każdej Dyrekcji inaczej kształtował się pod względem ilościowym i % udział poszczególnych typów szyn, przykład poniżej, plansza obrazująca typy nawierzchni spotykane w Dyrekcji Warszawskiej w 1928 r. z przedwojennego raportu tej dyrekcji o jej stanie.

DOKP Warszawa. Typy szyn w 1928.jpg


Oczywiście w miarę wdrożenia do produkcji polskich typów nawierzchni kolejowej: S. (pierwotnie S-26), L. i C., na sieci PKP coraz bardziej dominowały rodzime produkty, głównie w postaci "wszędobylskiego" i masowo produkowanego typu S. o wadze 42,59 kg./mb. (od 1927, ciężki typ C. wdrożono do produkcji dopiero w 1937/38, lekki typ L., w połowie lat 30-tych).

Co do pierwszej dekady na PKP, jak kształtowały się np. problemy nawierzchni (typy szyn, podkładów, ich wymiany, ilości itp) polecam np. strony od 74 do 80 poniższego wydawnictwa "Dziesięciolecie Polskich Kolei Państwowych 1918-1928" (Staraniem i nakładem Ministerstwa Komunikacji, Warszawa 1928), do pobrania w pdf, link poniżej:

https://polona.pl/item-view/1f3617ac-bbc8-47c5-b1fe-22bdb613f7b0?page=4

Dla zachęty, że warto zapoznać się z powyższą pozycją, dwa wykresy, obrazujące typy szyn występujące na sieci PKP w 1927 r. (dodatkowa obróbka i kolorystyka to już moja inwencja twórcza, którą kiedyś "popełniłem", ułatwiająca szybkie zorientowanie się w pochodzeniu szyn ;)) oraz rodzaje podkładów (w książce są też inne wykresy, podejmujące tematykę także podsypki).


PKP - nawierzchnia w 1927.png


Ilostan podkladów na PKP w 1927.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
WojciechCieciwa
Reakcje
67 2 0
#5
Wow ......

Tylko tyle powiem.
Przez ponad kwadrans siedziałem i przetrawiałem to co zostało napisane i to co czytałem pobieżnie w literaturze.
Bardzo, bardzo dziękuje za wyczerpującą literaturę.

Wychodzi więc że spokojnie mogę stosować na swojej hmmm... makiecie podkładki i haki ze strony nr.26 z "Szyny, Album Nawierzchni".

Niestety jako że mam już same szyny - dostałem w 'spadku' od kogoś z rodziny - to muszę jednak przeprojektować te podkładki bo mi wychodzi, że szyny są w skali "G" [1:22,5] - więc troszkę większe.
Jeśli coś sensownego z tych podkładek wyjdzie, to nie omieszkam się pochwalić.


Bardzo, bardzo dziękuję za pomoc.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 2
Koleje w Polsce 33
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 9

Podobne wątki