Tak na szybkiego.
Reprint inż.
Miszke jest ze wszech miar godny polecenia, ale ma jedną, zasadniczą wadę - przynajmniej z mojego punktu widzenia, ale to może subiektywna ocena, opierająca się na tym, kto jaki ma wzrok. Pomimo, że jest w formacie A4, niektóre dane opisowe (np. wymiary, teksty informacyjne), także z powodu dużej ilości informacji na rysunkach, po prostu trudno odczytać z powodu wielkości napisów itp. Album niestety ogranicza się też do podstawowych typów nawierzchni: 7 pochodzenia rosyjskiego (w tym dwóch opracowanych w Królestwie Polskim), 5 pruskiego (opartych na dwóch typach szyn Form 6 i Form 8), 1 bawarskiego i 2 austriackiego (CK Monarchii, tu temat potraktowany wyjątkowo po "macoszemu") oraz przedstawieniu 3 typów łubków przejściowych (tu duży in plus).
W sieci dostępny jest też skan oryginału (i to od co najmniej ponad 8 lat, a więc sprzed wydania reprintu), link poniżej, który np. 6 lat temu wydrukowałem sobie w formacie A3. Oceniając wydruk z reprintem, na tym pierwszym wszystko jest o wiele bardziej czytelne (wydruk wyjdzie też taniej, choć także reprint polecam serdecznie, pomimo posiadania wydruku, nie omieszkałem go kupić). Na wersji zdigitalizowanej można np/ dowolnie powiększać wybrane obszary plansz z rysunkami, przez co napisy i cyferki są łatwe do odczytania.
https://bcpw.bg.pw.edu.pl/dlibra/publication/1052/edition/1213
Interesuje mnie II epoka na ziemiach polskich.
Czyli okres przedwojenny, myślę, że poniższe pozycje (wręcz klasyczne), mogą dużo pomóc. Poniżej linki do zdigitalizowanych dwóch tomów pt.
"Kolejowa służba drogowa" z 1939. Oczywiście do pobrania (tak jak Miszke) za free (w pdf), bez logowania itd. Co do szyn, podkładów, podrozjazdnic itd. polecam tom 2 tego dzieła.
Tom 1
https://polona.pl/item-view/3fefb306-5515-4ddc-8767-8a09377b814d?page=4
Tom 2
https://polona.pl/item-view/1ac55ba2-20dd-4cb0-b227-fe99efe60998?page=0
Zarówno na liniach głównych, jak i drugorzędnych oraz hmm, chyba mogę to określić jako linie pomocnicze i specjalne. Chodzi mi o linie kolejowe układane przez saperów kolejowych na poligonach w ramach nauki czy ćwiczeń wojskowych.
Może poniższa instrukcja rzuci nieco światła na zagadnienie.
Instrukcja Saperów Kolejowych z 1927 "Kolejki wąskotorowe. Część 1 budowa". Również do łatwego pobrania na komputer w wersji pdf (link poniżej).
https://polona.pl/item-view/ae31b709-f2d4-494c-9db2-34e28efe556e?page=0
Można też dodać, że w II RP, podstawowe podkłady to były podkłady drewniane (+ pewne ilości stalowych, np. na terenach poniemieckich, dawnych liniach KPEV, na PKP systematycznie wymieniane na drewniane). Podkłady betonowe to dopiero okres powojenny, a nie epoka II. Generalizując też, mocowania szyn do podkładów, na nawierzchni odziedziczonej po zaborze rosyjskim to niemal w 100 % mocowania oparte tylko na hakach (oryginalnie), na terenach byłego zaboru austriackiego na wkrętach i hakach (różnie bywało, nawet jeden typ szyny mógł mieć różne mocowania), pruskiego, niemal w 100 % na wkrętach (choć spotykana była też nawierzchnia gdzie sporadycznie wykorzystywano haki i wkręty, a i był jeden typ: Form 8c, oparty tylko na hakach).
W każdej Dyrekcji inaczej kształtował się pod względem ilościowym i % udział poszczególnych typów szyn, przykład poniżej, plansza obrazująca typy nawierzchni spotykane w Dyrekcji Warszawskiej w 1928 r. z przedwojennego raportu tej dyrekcji o jej stanie.
Oczywiście w miarę wdrożenia do produkcji polskich typów nawierzchni kolejowej:
S. (pierwotnie S-26),
L. i
C., na sieci PKP coraz bardziej dominowały rodzime produkty, głównie w postaci "wszędobylskiego" i masowo produkowanego typu S. o wadze 42,59 kg./mb. (od 1927, ciężki typ C. wdrożono do produkcji dopiero w 1937/38, lekki typ L., w połowie lat 30-tych).
Co do pierwszej dekady na PKP, jak kształtowały się np. problemy nawierzchni (typy szyn, podkładów, ich wymiany, ilości itp) polecam np. strony
od 74 do 80 poniższego wydawnictwa
"Dziesięciolecie Polskich Kolei Państwowych 1918-1928" (Staraniem i nakładem Ministerstwa Komunikacji, Warszawa 1928), do pobrania w pdf, link poniżej:
https://polona.pl/item-view/1f3617ac-bbc8-47c5-b1fe-22bdb613f7b0?page=4
Dla zachęty, że warto zapoznać się z powyższą pozycją, dwa wykresy, obrazujące typy szyn występujące na sieci PKP w 1927 r. (dodatkowa obróbka i kolorystyka to już moja inwencja twórcza, którą kiedyś "popełniłem", ułatwiająca szybkie zorientowanie się w pochodzeniu szyn
) oraz rodzaje podkładów (w książce są też inne wykresy, podejmujące tematykę także podsypki).