Może zamiast grzebać po dziwnych stronach internetowych (które nieraz tworzą ludzie mający bardzo niewielkie pojęcie o kolei) zajrzelibyście do literatury fachowej? Wiem, że to trudniejsze, bo trzeba takich książek poszukać (najlepiej w bibliotekach branżowych czy na wyższych uczelniach), ale przynajmniej można się czegoś konkretnego dowiedzieć.
Stacja to posterunek ruchu, na którym można zmieniać następstwo pociągów, tzn. da się wyprzedzać jeden pociąg przez inny i krzyżować pociągi (mogą mijać się pociągi jadące w przeciwnych kierunkach). Najprostsza stacja na linii jednotorowej ma jeden tor główny zasadniczy (przedłużenie toru szlakowego) i jeden tor główny dodatkowy, taką stację nazywa się mijanką. Na takiej mijance mogą, ale nie muszą być perony, właśnie wtedy mówi się o mijance z przystankiem osobowym, ale nie jest to określenie najwłaściwsze, podobnie jak stwierdzenie "mijanka posiadająca status stacji" (każda mijanka jest stacją, nie może więc być "mijanki nieposiadającej statusu stacji"). Nie jest stacją posterunek odstępowy (blokowy).
Przystanek osobowy to miejsce do obsługi podróżnych (gdzie zatrzymują się pociągi pasażerskie), ale gdzie nie można krzyżować ani wyprzedzać pociągów. Przystankami osobowymi są na przykład dworce Warszawa Ochota, Śródmieście, Powiśle i Stadion. Sygnalizacja nie ma tu nic do rzeczy. Na stacjach prawie zawsze są semafory, choć zdarzają się rzadko na liniach znaczenia miejscowego stacje bez semaforów wyjazdowych - zezwolenie na wyjazd musi wtedy dać dyżurny ruchu (nie mówię tu o specyficznych rozwiązaniach na liniach mało obciążonych, jak np. Szczecinek - Korzybie. Na przystankach osobowych mogą być semafory, np. gdy jest tam jednocześnie posterunek odstępowy, albo, jak na Stadionie w Warszawie, gdzie semafor wyglądający jak semafor wyjazdowy w kierunku W-wy Wschodniej, jest w rzeczywistości semaforem wjazdowym na tę stację (W-wa Wsch.).