• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mijanka, przystanek osobowy, stacja-definicje.

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#1
Tak jak w temacie zastanawiam się nad pojęciem mijanki i przystanku osobowego. Odnalazłem w sieci taką oto dyskusję http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=17027. Zgodnie z tym co tam jest napisane mijanka to stacja. W terminologii z kolei spotyka się coś takiego jak "mijanka z przystankiem osobowym". Przystanek osobowy nie posiada sygnalizacji. Mjanka takową posiada. Więc nie ma chyba czegoś takiego jak mijanka z przystankiem osobowym tylko jest to wówczas po prostu stacja. Jak to w końcu jest?
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
374 26 4
#2
W jakiej terminologii używa się tej mijanki z przystankiem?
Po mojemu: mijanka to stacja i basta. Nie musi mieć sygnalizacji jeśli ma obsadę.
Natomiast przystanek może mieć sygnalizację, np jako posterunek odstępowy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.124 503 30
#4
Może zamiast grzebać po dziwnych stronach internetowych (które nieraz tworzą ludzie mający bardzo niewielkie pojęcie o kolei) zajrzelibyście do literatury fachowej? Wiem, że to trudniejsze, bo trzeba takich książek poszukać (najlepiej w bibliotekach branżowych czy na wyższych uczelniach), ale przynajmniej można się czegoś konkretnego dowiedzieć.

Stacja to posterunek ruchu, na którym można zmieniać następstwo pociągów, tzn. da się wyprzedzać jeden pociąg przez inny i krzyżować pociągi (mogą mijać się pociągi jadące w przeciwnych kierunkach). Najprostsza stacja na linii jednotorowej ma jeden tor główny zasadniczy (przedłużenie toru szlakowego) i jeden tor główny dodatkowy, taką stację nazywa się mijanką. Na takiej mijance mogą, ale nie muszą być perony, właśnie wtedy mówi się o mijance z przystankiem osobowym, ale nie jest to określenie najwłaściwsze, podobnie jak stwierdzenie "mijanka posiadająca status stacji" (każda mijanka jest stacją, nie może więc być "mijanki nieposiadającej statusu stacji"). Nie jest stacją posterunek odstępowy (blokowy).

Przystanek osobowy to miejsce do obsługi podróżnych (gdzie zatrzymują się pociągi pasażerskie), ale gdzie nie można krzyżować ani wyprzedzać pociągów. Przystankami osobowymi są na przykład dworce Warszawa Ochota, Śródmieście, Powiśle i Stadion. Sygnalizacja nie ma tu nic do rzeczy. Na stacjach prawie zawsze są semafory, choć zdarzają się rzadko na liniach znaczenia miejscowego stacje bez semaforów wyjazdowych - zezwolenie na wyjazd musi wtedy dać dyżurny ruchu (nie mówię tu o specyficznych rozwiązaniach na liniach mało obciążonych, jak np. Szczecinek - Korzybie. Na przystankach osobowych mogą być semafory, np. gdy jest tam jednocześnie posterunek odstępowy, albo, jak na Stadionie w Warszawie, gdzie semafor wyglądający jak semafor wyjazdowy w kierunku W-wy Wschodniej, jest w rzeczywistości semaforem wjazdowym na tę stację (W-wa Wsch.).
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#5
Tak w międzyczasie / szukałem wcześniej ale nie znalazłem / natrafiłem na obowiązujące Rozporzadzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005r. Dz. U. nr 172 w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. W myśl paragrafu 3 ust. 4 pkt 1a mijanka jest stacją. Nie ma zatem definicji mijanki, a określenie mijanki jako mijanki determinowane jest wyłącznie przez sposób wykorzystania.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
#6
Mijanka jak sama nazwa wskazuje służy wyłącznie do wyprzedzania lub krzyżowania pociągów, stacja wykonuje czynności handlowo-przewozowe tak w zakresie ruchu towarowego jak i pasażerskiego (to tak generalnie bo są różne wersje w zależności od warunków lokalnych). Na stacji pociągi mogą kończyć i rozpoczynać bieg, zmieniać skład itp na mijance nie.
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#7
A może mi ktoś z kolegów przytoczyć graficzne przykłady mijanek o układzie : uskokowym, poprzecznym, podłużnym, szeregowym i żeberkowym?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#8
Na samym wstępie należy zwrócić uwagę na prawidłowy podział punktów eksploatacyjnych na sieci, oraz ich prawidłowe definicje.
Podział ten charakteryzuje punkty eksploatacyjne według dwóch różnych kryteriów: ruchowego (na rysunku linie czerwone) oraz handlowego (na rysunku linie koloru niebieskiego).
Te dwa porządki nie mieszają się ze sobą, a więc nie może być mijanki z przystankiem osobowym, bo w rzeczywistości jest to stacja (mijanka), która prowadzi obsługę ruchu pasażerskiego i w tym celu ma perony. Podobnie jak nie może być mijanki z ładownią, bo w rzeczywistości jest to stacja, prowadząca obsługę ruchu towarowego i w tym celu ma tor (tory) ładunkowe.
Jak już koledzy wyżej napisali – mijanka jest najprostszym rodzajem stacji, na której wyłącznie odbywa się krzyżowanie lub wyprzedzanie pociągów. Mijanka może, choć nie musi posiadać perony – a to zależy, czy prowadzi obsługę ruchu pasażerskiego, czy nie.
Jeśli zaś chodzi o urządzenia srk, to mają one zastosowanie wyłącznie przy określaniu punktów eksploatacyjnych pod kątem ruchowym (posterunek ruchu jest podstawowym elementem sieci kolejowej służącym sprawnemu i bezpiecznemu prowadzeniu ruchu, do czego jest on wyposażony w odpowiednie urządzenia srk).
Zatem, jeśli na przystanku osobowym, co często się zdarza, znajdują się semafory, to są to semafory odstępowe i mamy do czynienia z dwoma odrębnymi i różnymi z definicji punktami eksploatacyjnymi: z przystankiem osobowym (wydzielonym w kryteriach handlowych) oraz z posterunkiem odstępowym (wydzielonym w kryteriach ruchowych).
Wspomniane układy mijanek (a szerzej również stacji) oznaczają:
a) Układ uskokowy – taki układ torów, że z każdego kierunku pociąg wjeżdża bez ograniczania prędkości, a wyjeżdża z ograniczeniem prędkości.
b) Układ poprzeczny – tory mijankowe (stacyjne różnych grup) ułożone się równolegle obok siebie.
c) Układ podłużny – tory mijankowe (stacyjne różnych grup) są całkowicie lub częściowo przesunięte względem siebie.
d) Układ szeregowy – tory mijankowe (stacyjne różnych grup) ułożone są jedne za drugimi.
e) Układ żeberkowy – tory mijankowe zakończone są żeberkiem.
Warto pamiętać też o tym, że mijanki urządzane są również na szlakach dwutorowych.
 

Załączniki

kubanowy

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Tomek K. napisał, że na mijance pociągi nie mogą kończyć i rozpoczynać biegu. A przecież na podstawowej mijance, z jednym torem głównym dodatkowym połączonym z torem głównym zasadniczym dwoma rozjazdami na obu głowicach, istnieje taka możliwość. I to jest jakby esencja tej całej dyskusji. Bo według przepisów "mijanka to stacja kolejowa, której układ torowy pozwala jedynie na krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów". W takiej definicji zawierają się jedynie mijanki z torem głównym dodatkowym połączonym z torem głównym zasadniczym rozjazdem w jednej głowicy, ale takich przypadków jest mało. W związku z tym zapraszam do ponownej dyskusji i opinii na ten temat.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
270 2 1
#10
Mam sporo znajomych kolejazy i ile razy widze jakies dziwactwo na sieci i pytam o nie ktoregos z tych wyjadaczy to slysze "warunki miejscowe". Po prostu kolej swoje a przepisy swoje i odstepstwa sa raczej norma...
 

tatkosz

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
Mam takie teoretyczne pytanie. Być może się ośmieszę...ale czy stacja końcowa (czołowa) może być nazywana stacją, skoro nie można na niej dokonać wyprzedzania i krzyżowania pociągów ?
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
461 5 3
#12
Skoro jest stacją końcową/czołową to nie ma potrzeby krzyżowania bądź wyprzedzania pociągów. Ale jeżeli jest stacją czołową węzłową, to można na niej dokonać zarówno wyprzedzania jak i krzyżowania pociągów przelotowych.
W sumie nawet jeżeli taka stacja nie jest węzłowa, to i tak na upartego można krzyżować i wyprzedzać pociągi, np. w ruchu wahadłowym, regulując odpowiednio kolejność przyjazdów/odjazdów.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#13
Mam takie teoretyczne pytanie. Być może się ośmieszę...ale czy stacja końcowa (czołowa) może być nazywana stacją, skoro nie można na niej dokonać wyprzedzania i krzyżowania pociągów ?
1. Stacja krańcowa (nie końcowa) nie jest równoznaczna ze stacją czołową - proszę nie mieszać tych pojęć, bo odnoszą się do dwóch różnych kryteriów: stacja krańcowa to kryterium położenia na sieci, stacja czołowa to kryterium układu torów stacyjnych.
2. Na stacji krańcowej można krzyżować i wyprzedzać pociągi - przepisy nie definiują kierunków tych operacji.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
#14
Na mijance jest dość trudno zakończyć lub rozpocząć bieg pociągu, choć oczywiście jest to możliwe ale raczej w sytuacjach awaryjnych niż w normalnej (rozkładowej) eksploatacji. Zakończenie i rozpoczęcie biegu pociągu najczęściej wiąże się ze zmiana czoła, a na mijankach generalnie nie przewiduje się jazd manewrowych gdyż zasadniczo semafory wjazdowe są ustawione 100m od miejsca niebezpiecznego które wypada tuż przed początkiem rozjazdu. Tak więc każdy manewr "do szlaku" wymagał by zamknięcia szlaku. Ponadto sytuacja, że pociąg na mijane skończył bieg powoduje, że mijanka traci swoja funkcję do czasu kiedy stojący skład ponownie "rozpocznie" bieg. Ponadto na mijane nie ma ramp, magazynów, punktów ładunkowych ani innej infrastruktury która by upoważniała do kończenia i rozpoczynania biegu pociągów - po prostu na mijance nie ma sensu kończyć biegu pociągu!
 
P

Paweł Piotr

Gość
#15
choć oczywiście jest to możliwe
Mijanka jest stacją, zdefiniowaną w przepisach (paragraf 3, ust. 5), tenże sam przepis mówi dalej wyraźnie: stacja, na której układ torów umożliwia jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów, nazywa się mijanką. Słowa "umożliwia jedynie" należy rozumieć w sensie normalnych warunków eksploatacji posterunku. W nagłych (awaryjnych) przypadkach istnieje możliwość zmiany czoła pociągu, czy zakończenie biegu, przy zachowaniu odpowiednich procedur, o czym właśnie napisał Tomek K.
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
#16
Troszkę odświeżę. Skoro już ustaliliśmy, że mijanka nie jest stacją w normalnych warunkach eksploatacji posterunku to jak przykładowo (nawet fikcyjna) wyglądała by w wersji całkowicie minimalnej stacja, która umożliwia krzyżowanie, wyprzedzanie, zmianę czoła i kończenie biegu ?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#17
Skoro już ustaliliśmy, że mijanka nie jest stacją
Za przeproszeniem - a w którym to miejscu ustaliliśmy? Bo w bezpośrednio poprzednim do Twojego poście napisałem to:
Mijanka jest stacją, zdefiniowaną w przepisach (paragraf 3, ust. 5), tenże sam przepis mówi dalej wyraźnie: stacja, na której układ torów umożliwia jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów, nazywa się mijanką.
Ja ślepy nie jetem, a kolega umie czytać ze zrozumieniem?
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
#18
Tak, z tym że jak również wyżej było napisane cyt "W nagłych (awaryjnych) przypadkach istnieje możliwość zmiany czoła pociągu, czy zakończenie biegu, przy zachowaniu odpowiednich procedur". Ja tylko prosiłem o przykład układu torowego który można by nazwać stacją na których przeprowadza się charakterystyczne dla stacji manewry i czynności bez ich "awaryjnego" charakteru. Ale nie wykluczam, że nie do końca może rozumiem co w tym wątku jest napisane ;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#19
Najprostszą stacją jest mijanka (spełnia wymogi definicji pojęcia stacji), czyli dwa tory: główny zasadniczy i główny dodatkowy - koniec. Stacje takie (mijanki) urządza się w takich miejscach, w których zapotrzebowanie eksploatacyjne ogranicza się tylko do krzyżowania i wyprzedzania pociągów. Jeśli zapotrzebowanie eksploatacyjne wymaga czegoś więcej, np. obsługi towarowej (bocznice stacyjne), to mijanka może posiadać jakiś tor boczny ładunkowy W zależności od wielkości zapotrzebowania eksploatacyjnego, związanego z obsługą ruchu pasażerskiego i towarowego projektuje się odpowiednią ilość torów - zarówno przebiegowych jak i bocznych ładunkowych, i tak powstają stacje małe i średnie, na których następuje planowe kończenie i rozpoczynanie biegu pociągów, zmiana kierunku jazdy, określone prace manewrowe związane z obsługą punktów ładunkowych i bocznic. W przypadku dużej koncentracji przemysłu i ruchu towarowego buduje się duże stacje, często z rozgraniczeniem ruchu pasażerskiego i towarowego - tak powstają stacje typowo towarowe i typowo osobowe. W tym temacie polecam lekturę dobrej książki Stanisława Cieślakowskiego "Stacje kolejowe" WKŁ Warszawa 1992 (podręcznik akademicki).
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
471 1 0
#20
Na PKP było także coś takiego jak stacja handlowa. Nie miała ona czynnych semaforów a jej personel zajmował się jedynie obsługą podróżnych i ładunków. Tak np. bylo w Kruklankach i Cybince. Stacje krańcowe z obsługą ale czynności związane z ruchem pociągu tj. przekladanie rozjazdow wykonywała drużyna pociągowa.
 

Podobne wątki