• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 [Mehano 58910] Vossloh G2000 BB

kdam

Aktywny użytkownik
Reakcje
83 2 0
#1
Cześć,

Jakiś czas temu skusiłem się niższą ceną na model na ebayu polując na co innego :D. Nie wydaje mi się być zbytnio popularny w polsce, więc ten model opiszę.

Wg. Wikipedii:

G 2000 BB to czteroosiowa lokomotywa manewrowa i ogólnego użytku (mainline?), zaprojektowana przez niemiecką firmę Vossloh i zbudowana byłym zakładzie MaK w Kilonia. W momencie premiery w 2000 r. Była to najmocniejsza lokomotywa hydrauliczna w asortymencie Vossloh.

Wg. Niemieckiej Wikipedii miała homologację w Polsce, więc zapewne jakiś towarowy przewoźnik tutaj nią jeździł, aczkolwiek dokumentacji na to nie znalazłem ;)


58911.jpg r4c-2001-am-262007-mainz-109935.jpg 21306186339_8b54044a5c_z.jpg


Seria i numer: Mehano 58910
Przewoźnik: Niemiecki Rail4Chem (do 2010 - obecnie jest to Captrain)
Nazwa lokomotywy: Vossloh G2000 BB
Epoka: Vc
Rewizja: 06.03.2003
Ilość osi: 4
Numer katalogowy: Mehano 58910

signal-2025-04-13-181519_002.jpeg signal-2025-04-13-181519_007.jpeg signal-2025-04-13-181519_006.jpeg signal-2025-04-13-181519_005.jpeg signal-2025-04-13-181519_004.jpeg signal-2025-04-13-181519_003.jpeg signal-2025-03-26-180649_002.jpeg signal-2025-04-13-180705_003.jpeg signal-2025-04-13-180705_002.jpeg

Zalety:
- Duże miejsce na głośnik, mały z niewielką komorą rezonansową daje radę (W moim przypadku: Głośnik kostka cukru z zestawu Railbox + komora wycięta z grubej tektury)
- Jest gdzie zmieścić baterię małych kondensatorów, upchałem tam 1350uF
- Ruchome wentylatory (niestety nie podłączone i nie da się raczej ich podłączyć, raczej nie starczy miejsca na napęd)
- Barierki (co prawda plastikowe...)
- Dużo elementów na wózkach
- Ściągalne elementy na dachu - nie są odlane z budą, wśród nich jeden posiada pod spodem śrubkę zamykającą model
- Gniazdo dekodera
- Czerwone światła są na osobnym wyjściu
- Elegancko wykonany w środku, brak latających kabli. Płytka PCB z elegancko porobionymi punktami lutowniczymi na górze, a na dole są schowane wszystkie diody, rezystory itp.
- Płytki oświetleniowe drukowane z ledami są włożone do jakiejś mięciutkiej pianki ochraniającej przy zakładaniu/ściąganiu budy, wow!
- Kabiny są przymocowane na śrubki (tego to jeszcze nie widziałem patrząc po PIKO a nawet SM)
- Nie wiem ilu biegunowy silnik ale ładnie jeździ od najmniejszej prędkości, startuje ładniej niż stonka PIKO ;)

Wady:
- Brak możliwości zrobienia świateł E1 w standardzie. Światło kabiny i czołowe jest połączone z jednym z białych świateł po każdej stronie. ALE... da się przerobić, bo płytki oświetleniowe mają osobne ledy na każde światło, te ledy świecą na światłowody bądź bezpośrednio na miejsca w budzie
- 21MTC a nie PluX22 (przynajmniej jak dla mnie - PluX22 ma więcej wyjść standardowo). Jeśli chce ktoś rozdzielić kabinę od świateł czołowych to potrzeba dodatkowych 2 wyjść. Ja mam RB2310 bodajże i jest tylko AUX5
- Słabszy promień skrętu wózków. Na moim małym torciku z wycudowanym łukiem na fleksie z torów PIKO wykoleja się, gdzie masa taboru z PIKO, Roco, SchlesienModelle daje radę bez problemu. Pewnie na standardowych makietach pojeździ bez problemu :D

signal-2025-04-13-135635_004.jpeg signal-2025-04-13-135635_003.jpeg signal-2025-04-13-135635_002.jpeg signal-2025-03-26-212219_004.jpeg


Brak dźwięków w bibliotece ESU i ZIMO. Póki co skorzystałem z dźwięków udostępnionych przez @void-tech od Voith Gravita, jakoś mi najbardziej leżą póki nie zrobię swojego pakietu dźwięków.
 
Reakcje
26 0 0
#2
Witaj
bardzo się ucieszyłem z tego wpisu. Mam coś takiego podobnego i chętnie skorzystam z sugestii i wskazówek wszelakich.
Ja swoją kupiłem za jakieś grosiki przez Alle całkiem rozbitą. Poskładałem ją jak umiałem najlepiej i założyłem używany dekoder.
Z pomocą kolegów z forum udało się tak ustawić CVki, że świeci i jeździ. Chętnie jednak trochę ją podrasuje.
Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
kdam

kdam

Aktywny użytkownik
Reakcje
83 2 0
#3
Witaj
bardzo się ucieszyłem z tego wpisu. Mam coś takiego podobnego i chętnie skorzystam z sugestii i wskazówek wszelakich.
Ja swoją kupiłem za jakieś grosiki przez Alle całkiem rozbitą. Poskładałem ją jak umiałem najlepiej i założyłem używany dekoder.
Z pomocą kolegów z forum udało się tak ustawić CVki, że świeci i jeździ. Chętnie jednak trochę ją podrasuje.
Pozdrawiam
O, fajnie! Ja swojej póki co nie przerabiam jakoś mocniej - pewnie jak będę mieć czas i ochotę to kiedyś może oddzielę światła aby były w pełni niezależne, ale to też musiałbym mieć dekoder z większą ilością wyjść. Póki co wskazówki jakie mam to gdzie można upchać kondensator i jaki głośnik wchodzi tam. Kabelki bez problemu wewnątrz obok silnika można przeciągnąć, są otwory - jednie w komorze głośnika pod spodem lekko uciąłem plastik (widać na zdjęciu - tam gdzie czerwony i czarny od głośnika idzie) aby z drugiej strony też móc poprowadzić przewody. Może jakby się udało znaleźć fajne sample dźwięków to bym złożył pakiet dźwiękowy, ale wydaje mi się wstępnie, że będzie ciężko.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.462 552 30
#4
Światło kabiny i czołowe jest połączone z jednym z białych świateł po każdej stronie.
Jeśli chce ktoś rozdzielić kabinę od świateł czołowych to potrzeba dodatkowych 2 wyjść.
Czy to znaczy, że fabrycznie światła czołowe świecą się zawsze razem z oświetleniem kabiny???
Jak należy rozumieć to zdjęcie:
Czy kolega @kdam trzyma w palcach sam dekoder, czy razem z płytką modelu i czy dolutował kolega bezpośrednio do dekodera jakieś dodatkowe przewody?
 
OP
OP
kdam

kdam

Aktywny użytkownik
Reakcje
83 2 0
#5
Czy to znaczy, że fabrycznie światła czołowe świecą się zawsze razem z oświetleniem kabiny???
Jak należy rozumieć to zdjęcie:

Czy kolega @kdam trzyma w palcach sam dekoder, czy razem z płytką modelu i czy dolutował kolega bezpośrednio do dekodera jakieś dodatkowe przewody?
1. Tak, niestety domyślnie światło górne świeci wraz z kabiną, podobnie jak w ST44 ROCO. Do tego jest połączone z jednym ze świateł białych tych na dole co jest totalnie lipą i fajnie by było to kiedyś rozdzielić - jest taka możliwość raczej, bo płytka ma osobne ledy na dwa białe na dole
2. Trzymam dekoder, który ma przylutowane przewody od kondensatora. Płytka modelu ma złącze na głośnik, ale nie na kondensator. Okleiłem taśmą izolacyjną, aby usztywnić przewody od kondensatora, aby można było swobodnie wyciągnąć dekoder (żółty to minus, jak na kondensatorze oznaczenie - złoty pasek, a zielony to plusik)

Nagrałem krótkie demo jak wygląda mapowane świateł możliwe do osiągnięcia bez przeróbek:

 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
26 0 0
#6
Nie jestem pewny czy dobrze strzelam, wydaje mi się, że górne światło jest związane z jednym dolnym celowo gdyż taka
konfiguracja obowiązuje w niektórych krajach podczas manewrów.
Może producent tak zbudował płytkę specjalnie na tamte rynki zbytu?
 
OP
OP
kdam

kdam

Aktywny użytkownik
Reakcje
83 2 0
#8
A to nie jest po prostu przebijanie światła z górnego reflektora do kabiny? Ten model ma oświetlenie kabiny oddzielnym LED-em, ale bez oddzielnego sterowania? Trochę to wydaje się mało prawdopodobne.
Tak, jak w Roco ST44 - jeden led przebijający z górnego reflektora do kabiny, ale oprócz tego jedno dolne białe światło jest niestety połączone z tym na górze, więc w trybie manewrowym siłą rzeczy świeci się także kabina i górny reflektor co wygląda już słabiej moim zdaniem. Dobrze widać to na filmiku :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.462 552 30
#9
jeden led przebijający z górnego reflektora do kabiny
No to zmienia postać rzeczy. Czyli rozumiem, że sama kabina nie ma swojego oświetlenia. Nie może więc być mowy o rozdzieleniu oświetlenia w kabinie (bo takiego oświetlenia nie ma) od górnego reflektora, a co najwyżej o lepszym odseparowaniu górnego reflektora przez pomalowanie czegoś na czarno, czy włożenie jakiejś przesłonki. A zupełnie inną sprawą jest rozdzielenie górnego światła od tego dolnego, z którym jest na stałe połączone. Warto czasem wyrażać się precyzyjnie, bo można było uniknąć całej tej zbędnej wymiany postów na ten temat. Takie stwierdzenia wyraźnie wskazywały na to, że do oświetlenia samej kabiny jest oddzielny LED:
Światło kabiny i czołowe jest połączone z jednym z białych świateł po każdej stronie. ALE... da się przerobić, bo płytki oświetleniowe mają osobne ledy na każde światło
domyślnie światło górne świeci wraz z kabiną
No więc nie domyślnie, tylko przez kiepską izolację - tego nie da się zmienić rozdzieleniem obwodów i zmianą mapowania.

Faktycznie, powiązanie górnego reflektora z jednym dolnym nam wydaje się dziwne, ale nie wiemy, do jakich przepisów model jest dostosowany. Dla mnie logiczniejsza byłaby możliwość oddzielnego włączania górnego światła, choć to akurat też nie załatwia sprawy naszego sygnału Tb 1. No ale zasadnicze pytanie: czy ta lokomotywa, w tym malowaniu i oznaczeniach w ogóle kiedykolwiek była eksploatowana w Polsce? Jeśli nie, to cała dyskusja staje się trochę akademicka...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Opisy taboru 1

Podobne wątki