• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta na przetarcie

Marcin Kempa

Znany użytkownik
Reakcje
167 1 0
#1
Witam wszystkich. Zacznę od tego, że mam 28 lat i mieszkam w Holandii(jestem Polakiem). Planuje/buduję makietę w skali N i liczę na jakieś pomysły i sugestie, ponieważ jestem początkującym modelarzem a nie mam się do kogo zwrócić o pomoc, bo z językiem niderlandzkim krucho:). Makieta ma 2,00 x 1,00 m a docelowo chcę ją rozbudować o kolejny kawałek wielkości 1,00 x 1,00 m. Moja makieta mają być tortem z dwoma stacjami, kilkoma domkami i sekcją industrialną(jako ta właśnie dodatkowa płyta). Jakiś tam układ mam już zrobiony, jednakże już widzę trochę poprawek(vide Łuki R1). Prosiłbym o korektę moich planów z rzeczywistością i kilka małych rad. Na początek chciałem poprosić o jakieś podpowiedzi co do ukształtowania terenu bo jak widać u mnie płasko jak w Holandii a chciałbym żeby było trochę pofałdowane. Jak zrobić wzniesienia i z jakiego materiału(gips?). Na początek tyle, bo może nie chcieć się nikomu czytać za dużo tekstu:) Pozdrawiam wszystkich i z góry dziękuję za pomoc:)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.029 577 30
#3
Witam,

2x1 m w N to sporo miejsca i makieta, jak widać, zaprojektowana z rozmachem. Trudno jednak wypowiedzieć się na temat układu torowego, bo nie wszystko widać. Niezrozumiały jest dla mnie zwłaszcza fragment, zaznaczony czerwoną elipsą w tylnej części makiety. Nie wygląda to naturalnie. Na pierwszym planie dodałbym połączenia torów szlakowych linii dwutorowej, przy czym jedno już jest, tyle tylko, że daleko po lewej stronie - przesunąłbym je we wskazane na czerwono miejsce. Zamiast tego, można też zrobić krzyżujące się przejścia, tak, jak zaznaczyłem przerywaną linią. Jak rozumiem, wewnętrzny łuk ma się wznosić i przechodzić wiaduktem nad torem skręcającym do środka makiety, czy tak? Czy ma Kolega Marcin jakiś rysunek, na którym można byłoby lepiej zobaczyć planowany układ makiety, a nie zgadywać?

I na koniec sugestia, powtarzana wszystkim nowym uczestnikom naszej zabawy na forum: czytać i przeglądać forum. Tu naprawdę można wiele się dowiedzieć...

Pozdrawiam i życzę wytrwałości.
 

Załączniki

OP
OP
Marcin Kempa

Marcin Kempa

Znany użytkownik
Reakcje
167 1 0
#4
Witam ponownie. Niestety nie dysponuję żadnym rysunkiem bo nie wiem w jakim programie to zrobić(w paint?). Z tym wiaduktem jest jak kolega myśli- ma wznosić się nad torem skręcającym a później na kolejnym i ostatecznie wpaść pomiędzy dwa tory z lewej strony makiety w środek i poprzez rozjazd połączyć się z obydwoma. Co do rozjazdu krzyżowego- w minitrix takowych nie ma więc pokombinowałem w głębi z angielskim i dlatego tak to wygląda. Ostatnia sprawa to forum- zanim napisałem posta przejrzałem z 200 razy forum i nie znalazłem nic na temat jak robić różne wysokości makiety.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.029 577 30
#5
A może Kolega ma (lub może wykonać) plan układu torowego na papierze? Można by go potem zeskanować.

Rozjazd krzyżowy (nazwa oficjalna), to to samo, co rozjazd angielski (nazwa zwyczajowa, potoczna), więc nie bardzo wiem, co Kolega ma na myśli. Tak czy tak, nie bardzo mi się ten tył podoba. A co jest całkiem z tyłu, za rozjazdem krzyżowym, tuż przed lewym łukiem? Czy te dwa tory się tam łączą zwykłym rozjazdem?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.029 577 30
#7
Świetnie, teraz łatwiej coś podpowiedzieć. Proponuję połączyć na wprost główne tory po prawej stronie, a rozjazd krzyżowy (angielski) zastąpić zwykłym skrzyżowniem. Obecny układ stworzy wąskie gardło i jest raczej niespotykany w rzeczywistości. Nie wiem, czy Minitrix ma takie skrzyżowanie, jeżeli nie, to może da się adaptować skrzyżowanie innego producenta. Jeżeli z jakichś powodów nie można zastosować takiego rozwiązania, proponuję układ pokazany w żółtej elipsie powyżej. Dla ułatwienia tego proponowałbym zbliżyć do siebie główne (środkowe) tory na całej długości stacji, zwłaszcza, że nie ma tam peronu (przynajmniej ze zdjęć wynika, że perony będą na zewnątrz tych torów). Ułatwiłoby to także zastosowanie proponowanych przeze mnie modyfikacji po lewej stronie stacji. Tu sugeruję zastosowanie rozjazdów łukowych, widocznych na jednym zdjęciu, a nieobecnych na rysunku. Ponadto zastąpiłbym jeden rozjazd zwyczajny rozjazdem krzyżowym. Na koniec wyrażę wątpliwość, czy odcinek, wskazany znakiem zapytania, nie jest za krótki do uzyskania koniecznej różnicy poziomów.

Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
Marcin Kempa

Marcin Kempa

Znany użytkownik
Reakcje
167 1 0
#8
Dziękuje za zainteresowanie:) Oglądałem dziś na Ebayu Peco i tak sie zastanawiam czy nie wysprzedać tych rozjazdów co mam i zamienić na Peco właśnie. Co do planu to poprawek to zgadzam się. A co do wjazdu z rampy to niekoniecznie musi być tam zaznaczyłem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.029 577 30
#9
Peco jest zdecydowanie lepsze. Trzeba jednak pamiętać, że rozjazdy mają mniejsze skosy, a więc drogi zwrotnicowe wyjdą dłuższe i cała geometria układu torowego się zmieni. Żeby całość dobrze wyglądała, warto zastosować większe promienie łuków, niż te widoczne na zdjęciach. A to już może być trudniejsze. Ale mimo wszystko poważnie bym rozważył zmianę na Peco.
 
OP
OP
Marcin Kempa

Marcin Kempa

Znany użytkownik
Reakcje
167 1 0
#10
Witam po przerwie. Zakupiłem zwrotnice Peco (10 stopni code 80) i niestety mam problem. Czy ktoś mi powie jak dołączyć inne tory do tego? Mnie wychodzi, że trzeba ciąć podkłady, aby tory nie kolidowały ze sobą. Drugie pytanie- jakieś podpowiedzi odnośnie szutru do N-ki. Jakieś konkretne numery produktu albo coś, bo słyszałem, że większość jest strasznie przeskalowana.
Na dole moje próby patynowania. Użyte farby- akwarele dla dziewczynek:)
 

Załączniki

misiaczek

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
Witam:) Jestem dziewczyną początkującego modelarza:) chciałabym go wspierać w jego hobby ale nie potrafię, bo mało się na tym znam:( Najśmieszniejsze jest to, że jeszcze kilka miesięcy temu nie wiedziałam nic o modelach pociągu, że są jakieś skale Z , TT ,N ,HO i resztę już nie wiem bo moja znajomość zakończyła się na N, ponieważ mój chłopak (tzn. narzeczony) zdecydował właśnie w tej skali zrobić makietę:)
Bardzo kocham mojego faceta i dużo przeszłam z tą jego makietą:) Na początku myślałam, że to jest prosta sprawa i obiecałam mu, że mu będę pomagać, nawet pokupowałam mu parę rzeczy jak np.dworce kolejowe, budynki nawet cały zestaw kupiłam mu na zaręczyny:)
Budowa makiety trwa już prawie rok ale tak na poważnie to dopiero parę miesięcy.
Każda kobieta powinna wspierać swojego modelarza czy jej się to podoba czy nie bo po to faceci nas mają i za to nas kochają:)

Jak macie jakieś propozycje w sprawie makiety to piszcie- czekamy na wasze propozycje:)
 

A_Tox

Użytkownik
SKMK
Reakcje
0 0 0
#12
marcin_kempa napisał(a):
Zakupiłem zwrotnice Peco (10 stopni code 80)
A dlaczego nie Code 55?
Code 80 są nieproporcjonalnie wysokie.
marcin_kempa napisał(a):
...Na dole moje próby patynowania. Użyte farby- akwarele dla dziewczynek:)
Myślę, że tę próbę można uznać raczej za nieudaną.
Obejrzyj w sieci kilka zdjęć prawdziwych wagonów tego typu i sam oceń na ile udało się patynowanie.
 
OP
OP
Marcin Kempa

Marcin Kempa

Znany użytkownik
Reakcje
167 1 0
#14
Panowie tu chodzi o to, że code 55 ciężko tu dostać. Jedyne jakie leżały na aukcjach to właśnie code 80. Nie chce mi się czekać kolejne pół roku aż skompletuje całę torowisko. Mam minitrix i na tym chcę robić. To jest moja pierwsza makieta więc chciałbym w ogóle ją skończyć:) A jakieś sugestie co do układu torów? Ja jestem cały czas na etapie projektowania dlatego sugestie mile widziane.
 

Załączniki

tkarkady

Znany użytkownik
Reakcje
849 0 0
#15
marcin_kempa napisał(a):
A jakieś sugestie co do układu torów? Ja jestem cały czas na etapie projektowania dlatego sugestie mile widziane.
A jak ten układ wygląda po ostatnich zmianach :?: Nie wiadomo.
To co teraz masz na desce wygląda inaczej niż na ostatnim rysunku.
 
OP
OP
Marcin Kempa

Marcin Kempa

Znany użytkownik
Reakcje
167 1 0
#16
Jest jak było tyle, że nie wszystkie tory są połączone. Poprzedni układ zostaje. Nie ma narazie wiaduktu bo nie wiem z czego zrobić. W związku z tym nie ma też trzeciej lini która ma wpaść pomiędzy dwa tory po lewej stronie. Miejsce jest zostawione pośrodku. Tory wjazdowe na stację według pomysłu Andrzeja. Na pewno oddalę łuki od siebie bo większe wagony chaczą o siebie na zakrętach. Z czego proponujesz wiadukt? Ze styropianu? Podjazdy będzie z plastikowego mostu a wiadukt ma być na 2 łukach.
Czy ma duże znaczenie po jakich torach jeździ tabor? Oprócz wyglądu to czym różnią się tory Peco Code 80 od 55?
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.747 15 0
#17
OP
OP
Marcin Kempa

Marcin Kempa

Znany użytkownik
Reakcje
167 1 0
#18
Panie kolego. Na Ebayu to sprzedawają niemiaszki a nie wiatraki:p Znalazłem fajny sklepik w UK i tam zrobie chyba zakupy- www.thesignalbox.co.uk. Cenowo lepiej niż na Ebayu i Marktplaats. A co z moim pytaniem- czy Code 55 różnią się poza wyglądem czymś od Code 80?
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.747 15 0
#19
marcin_kempa napisał(a):
Na Ebayu to sprzedawają niemiaszki a nie wiatraki :p
A co za różnica?

marcin_kempa napisał(a):
... czy Code 55 różnią się poza wyglądem czymś od Code 80?
Są generalnie... mniejsze :LOL:
Jeżeli wygląd dla Ciebie to podstawowa różnica, to postaw postaw i porównaj jak wygląda eNkowa lokomotywka na code 80 i code 55 :p

Co prawda nie mam szyn code 55, ale dla porównania code 83 i 40, szyna code 55 jest tylko 0,4 mm wyższa i ciut ogólnie szersza od c40 ;)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.029 577 30
#20
marcin_kempa napisał(a):
czy Code 55 różnią się poza wyglądem czymś od Code 80?
Myślę, że niczym. Modele najprawdopodobnie będą równie dobrze jeździły po jednych i po drugich. Ale przecież o wygląd chodzi. W modelarstwie staramy się, by wszystko w miarę możliwości jak najbardziej przypominało oryginał. Oczywiście trzeba brać pod uwagę wiele czynników: kto ma się tym bawić, dostępność wyrobów i ich cenę itd. Także preferencje wykonawcy: niektórzy zwracają uwagę na każdy drobiazg i budują małą makietę, ale precyzyjnie odzwierciedlającą rzeczywistość, innym chodzi głównie o ruch i chcą mieć rozbudowany układ torowy, nawet kosztem wierności. Oczywiście to jest uproszczenie, czynników jest o wiele więcej. I zdarzają się zarówno wielkie makiety wykonane z niezwykłą pieczołowitością, jak i małe makiety, wykonane w sposób uproszczony. Poza tym mają też znaczenie zdolności modelarza. Jeśli ktoś nie jest w stanie (lub po prostu nie chce) wiernie odwzorować każdego najmniejszego szczegółu, może nie bardzo jest sens stosować super modelowe tory, tylko dlatego, że szyny mają o ułamek milimetra mniejszą wysokość, a więc są bliższe oryginałowi w skali.

Od razu proponuję kolegom, którzy chcieliby ewentualnie tę dyskusję kontynuować, aby utworzyli odrębny wątek.
 

Podobne wątki