• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta 11,5m2

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.709 51 5
#21
Jest jeszcze jeden motyw, który można wykorzystać idąc na kompromis. Kręcioły mogą zostać, ale można zrobić kilka poziomów paradnych (czyli tych widocznych), co za tym idzie, nie trzeba od razu na 30cm, ale np.: 2 x 15 cm :)

Zapodaję przykład serpentyn wokół wioski Wassen na linii Gotharda w Szwajcarii.

Jedna z najciekawszych linii kolejowych i jeden z najsłynniejszych jej odcinków.
Tu w miniaturze:
http://www.youtube.com/watch?v=ywHtPvw5 ... re=related
 

Załączniki

OP
OP
A

Arturo

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#22
Tak wczoraj sobie testowałem mój plan i nie da się pozbyć helixów zachowując róźnicę poziomów na tej wielkości makiecie (w Wunderlandzie mają trochę więcej miejsca ;) ). Przyszło mi też do głowy żeby odkryć cześć kręciołka gdzieś pomiędzy poziomem 0 a 30cm i w tym celu powiększę średnicę prawego helixa i odkryję ok. połowę okręgu.

O ukrytym dworcu też myślałem, ale bardziej jako poczekalni dla pełnych składów.
Corwin, możesz podać jakiegoś linka gdzie składy na ukrytym dworcu wymijają się itp.?

A linię Gotharda też przeanalizuję, może coś mnie w niej zainspiruje albo pod jej wpływem zmienię cały projekt :?: :p
 
OP
OP
A

Arturo

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#24
I dzięki Ci Kris za ten pomysł, bo na zaplanowanie makiety mam trochę czasu a chętnie popatrzę na ciekawe górskie krajobrazy okołokolejowe co może wpłynie na stworzenie makiety, która mnie jeszcze bardziej zadowoli :)

Tak się ostatnio zastanawiałem, czy w helixach nie można by użyć torów Piko zamiast Tillig? Czy to ma sens? Czy w ogóle łączenie torów różnych producentów na jednej makiecie jest możliwe?
 
Reakcje
167 1 0
#25
Owszem możliwe. Dla zaoszczędzenia kasy jak najbardziej Wystrzegać się musisz jedynie torów w systemie 3-szynowym czyli Maerklina. Musisz też zwrócić uwagę na złączki szyn(jeżeli takie stosujesz) i wysokość szyny.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.709 51 5
#26
"Musisz też zwrócić uwagę na złączki szyn(jeżeli takie stosujesz) i wysokość szyny."

Niektóre szerokością też się różnią. Ale są takie specjalne złączki przejściowe, np Piko na Roco. Tylko trzeba poszukać... :|
 
Reakcje
167 1 0
#27
Jeżeli stosuje się szyny różnych wysokości to nie zawsze specjalna złączka wszystko załatwi, bo niekiedy trzeba dodatkowo podkładać coś pod podkłady niższego toru. Świetnym przykładem są tory N-kowe Peco gdzie gdy łączy się je dodatkowo trzeba zastosować podkładkę pod code 55 bo szyna jest za nisko
 

Załączniki

OP
OP
A

Arturo

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#29
Czasami w planie torowiska wychodzi mi jakiś dziwny odcinek, który da się tylko połączyć flexem, ale nie wiem czy oprócz wyginania flexa w SCARMie jest opcja jego przycinania?
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.709 51 5
#30
Przycinania może nie, ale ten flex jest tak fleksyjny, że możesz go "skrócić" przytrzymując klawisz myszki. Następnie dołącz do drugiego odcinka i gra.
 
OP
OP
A

Arturo

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#31
A czy można tego flexa wygiąć ponownie? Bo ciężko mi jest ustawić jego końcówkę pod takim kątem jak chcę. Jak dodaje do wygiętego flexa tory proste to okazuje się że układają się nie w tym kierunku w którym planowałem :(
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.709 51 5
#32
Możesz najechać na flexa, kliknąć prawym klawiszem myszki i wybrać "move" (przesuń). Przesunąć go i wkleić z powrotem.
Generalnie flexem wypełniasz tam, gdzie Ci brakuje. Nie zaczynasz od flexa, bo wtedy może się stać, o czym napisałeś :)
Jak coś, to wyślij mi wieczorkiem na pw screen z sytuacją, to jak zobaczę, to może uda mi się zaradzić, czy pomóc.
Powodzenia :D
 

speedylelek

Aktywny użytkownik
Reakcje
5 0 0
#33
Z flexami w scarmie jest "dziwnie".
Ja "budowałem" za pomocą prostych, łuków i rozjazdów.
Jak mi zostawał odcinek do połączenia flexem, to go łączyłem.
Ale faktycznie jak zaczniesz od flexów, to tory "uciekają" w bok.
Dlatego flexy na końcu, jak juz jest układ zrobiony.
Nic mądrzejszego nie wymyśliłem.
 
OP
OP
A

Arturo

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#34
Chciałbym zrobić rozjazd szlaku dwutorowego (czyli założenie że pociąg wjeżdża z prawej do lewej) na dwie strony ale mam problem z przecinaniem się torów w jednym miejscu (zaznaczyłem na czerwono na rysunku). Nie ma chyba takiej krzyżówki, która spełniałaby moje założenie.

Zależy mi żeby tory linii znajdującej na rysunku po prawej były na tej samej wysokości, bo tam za chwilę będzie stacja, więc robienie jakiegoś wiaduktu czy coś chyba raczej odpada.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.672 520 30
#35
Takiego skrzyżowania na dwóch łukach nikt nie robi. Trzeba to zrobić z wykorzystaniem zwykłego skrzyżowania na prostym odcinku, a łuki zacząć dalej. Tory powinny być bliżej siebie, wtedy skrzyżowanie będzie miało kąt taki sam, jak rozjazd. W innym wypadku, przy wstawieniu jeszcze odcinka łukowego między rozjazdem a skrzyżowaniem (na torze odchodzącym w bok), potrzebne będzie skrzyżowanie pod kątem większym, niż sam rozjazd.
 

Załączniki

OP
OP
A

Arturo

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#36
Zrobiłem coś takiego jak poniżej. Tory nie układają się tak ładnie jak na Twoim rysunku :( , ale to pewnie dlatego, że nie ma zwrotnicy 30 stopni (Tillig Elite) bo wtedy można by użyć krzyżówki i zwrotnicy 30 stopni (obecnie 15 stopni).

Czy napędy podmakietowe nie zmieszczą się obok siebie tak jak wynikałoby to ze schematu?

Tory oznaczone kolorem czerwonym oznaczają możliwość rozbudowy makiety w przyszłości (będą tylko zaczynały się na module podstawowym a kończyły na dodatkowym). Chce ją tak przygotować, że gdyby kiedyś zamarzyła mi się dalsza rozbudowa to wymagałoby to podłączenia napędów do zwrotnic i dopięcia torów (a teraz posadzę tam pewnie jakieś krzaczki aby zamaskować to miejsce).
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.672 520 30
#37
No właśnie o to mniej więcej chodzi. Ja zrobiłem tylko szkic w Paincie, by pokazać ogólną zasadę. Aby uzyskać zamierzony efekt, proponuję dać wstawkę prostą za rozjazdem na odgałęziającym sie w dół wewnętrznym torze, a na górnym istniejącą wstawke przedłużyć. I generalna zasada: łuki wewnętrzne powinny mieć promień mniejszy o tyle, ile wynosi szerokość międzytorza na prostej, Wtedy tory ułożą się równolegle na całej długości. Gdy nie ma odpowiednich odcinków gotowych, trzeba użyć fleksów. Dokładną geometrię systemu torów, jakiego chcesz użyć, znajdziesz na pewno w katalogu lub na stronie internetowej producenta.
 

Załączniki

speedylelek

Aktywny użytkownik
Reakcje
5 0 0
#39
A czy "krzyżówka" nie będzie rodziła problemów - którą szyną ma płynąć prąd?
Czy zamiast rozjazdu krzyżowego nie można dać normalnego rozjazdu, a wcześniej na górnym torze rozjazd na dolny tor?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.672 520 30
#40
mudol napisał(a):
Własnie o to chodzi, tylko, że ja nie mam programu do rysowania torów.
speedylelek napisał(a):
A czy "krzyżówka" nie będzie rodziła problemów - którą szyną ma płynąć prąd?
Czy zamiast rozjazdu krzyżowego nie można dać normalnego rozjazdu, a wcześniej na górnym torze rozjazd na dolny tor?
Nie będzie problemów, skrzyżowanie to standardowy element, jest przecież znacznie prostszy (także elektrycznie) od rozjazdu krzyżowego. A propos, to gdzie tam Kolega speedylelek widzi rozjazd krzyżowy? Tam sa dwa rozjazdy zwyczajne lewe i jedno skrzyżowanie tzw. "głuche".
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
B
Planuję 14
Planuję 64
Planuję 117
Planuję 272
Planuję 31

Podobne wątki