• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Märklin - Proszę o pomoc

B

bobby74

Gość
#21
@Tomala79 Jak wiesz lepiej to nie pytaj.
Sprawa jest bardziej skomplikowana, niż byś chciał. W Polsce Twoje dzieci będą "freakami" jeżeli narzucisz im Märklina. Za wartość tego co masz możesz mieć coś polskiego, co Twoje dzieciaki będą miały okazję zobaczyć na żywo.
Ja Ci wartości Twoich loków nie ujmuję, tylko ceny wystawiane na ebay i ceny po ile schodzą to dwa różne światy. Ale nawet 300-400€ to już jest coś na start.
 

drwalu

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#22
Sprawa jest super banalna. Każda twoja lokomotywa to analog. Da się przerobić na cyfrę. Co zrobić na już. Kupić gotowy, używany zestaw starego Marklina analogowy i na tym zestawie torów i zasilacza możesz odpalać to co dostałeś.
 
Reakcje
65 1 0
#25
Witam wszystkich . Po pierwsze kolego jak dostałeś modele wszystkie są na prąd zmienny tak to w firmie Marklina bywa Piko ma stały prąd jeśli chcesz łączyć składy wagonów PIKO ROCO nie ma szans chyba że pozmieniasz we wszystkich koła tory tak samo , masz zapewne trój szynowe pobór prądu zmienny z szyny środkowej. Lokomotywy PIKO ROCO (nowe) na nich nie działa chyba że przerobisz wózki na Marklina. Jak masz coś z lokomotyw cyfrowych będzie na opakowaniu że ma DC'
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.449 552 30
#26
Witamy na forum nowego Kolegę. Na początek jednak miałbym prośbę o zastanowienie się, co się chce napisać, a dopiero potem o pochylenie się nad klawiaturą. Z powyższego wpisu trudno jest się czasem domyśleć, o co chodziło piszącemu. Pomijając jednak formę, to sprostowania wymagają chyba pewne stwierdzenia. Nie mam doświadczenia z modelami w systemie Märklina, ale wydaje mi się, że wagony Piko czy Roco mogą bez problemu jeździć w systemie 3-szynowym, gorzej jest w drugą stronę, bo koła Märklina nie są odizolowane od siebie i w systemie 2-szynowym powodują zwarcie. Lokomotywy Roco i Piko (choć nie wszystkie) są też produkowane dla systemu AC Märklina. A skrót DC oznacza prąd stały, a nie system cyfrowy. System cyfrowy to DCC.
 

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.102 24 8
#27
Witam wszystkich . Po pierwsze kolego jak dostałeś modele wszystkie są na prąd zmienny tak to w firmie Marklina bywa Piko ma stały prąd jeśli chcesz łączyć składy wagonów PIKO ROCO nie ma szans chyba że pozmieniasz we wszystkich koła tory tak samo , masz zapewne trój szynowe pobór prądu zmienny z szyny środkowej. Lokomotywy PIKO ROCO (nowe) na nich nie działa chyba że przerobisz wózki na Marklina. Jak masz coś z lokomotyw cyfrowych będzie na opakowaniu że ma DC'
To akurat lekka bzdura, bo jest dokładnie odwrotnie.
Mozna łączyć wagony Roco, Piko, Maerklina, a nawet Rivarossi i nic się nie stanie. Żadna zmiana kół jest tu niepotrzebna. Zmianę kół w wagonie należałoby zrobić gdyby ktos zamierzał używać Maerklina na torach wskazanych przez kolegę, czyli wszystkich działajacych w systemie DC. Co do lokomotyw DC, to oczywiście nie bedą one działać bez tzw buta, który łączy się z trzecia szyna systemu AC, ale takie lokomotywy mozna przerobić i dostosować do systemu Maerklina.
[DOUBLEPOST=1459177170][/DOUBLEPOST]Widzę, ze trochę się rozpędziłem z odpowiedzią, bo kolega @Andrzej Harasek już to także zrobił.
 

jedrzej

Użytkownik
Reakcje
10 0 0
#28
Jeśli mogę to koła Marklina mają lekko węższy rozstaw między kołami.Między kołami jest 14 mm. Koła innych firm mogą mieć problemy na zwrotnicach.Do tego mają też większe obrzeża. Wagony innych firm mają problemy na łukach 45 stopni, ale myślę że mało kto je używa.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.449 552 30
#29
Koła innych firm mogą mieć problemy na zwrotnicach.Do tego mają też większe obrzeża. Wagony innych firm mają problemy na łukach 45 stopni
Chyba koła Märklina mają większe obrzeża, nie koła innych firm. A ewentualne problemy mogą wynikać raczej z promienia łuku, a nie z kąta.
 

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.102 24 8
#30
Używam wagonow różnych firm na Maerklinie i rzeczywiście czasami miewam problemy z długimi wagonami Roco na zwrotnicach. Wagony Maerklin niezależnie od ich długości, rodzaju, długości składu oraz prędkości idealnie trzymają się torów. Bardzo fajne jezdza także Robo, które są cięższe.
 
Reakcje
65 1 0
#31
Co do kół może faktycznie tak jest ,ja dostałem taki zestaw i i się pobawiłem trochę ale faktycznie tak jak kolega stwierdził pomyliłem się do wagonów na odwrót makrlin nie działa na piko a gleis i Roco bo robią zwarcia . Ja w tym systemie się nie wdrążam dałem przykład z tego co wiedziałem . I nie należy od razu kolego jechać na kogoś za pomyłkę bo to forum pomocy a nie wymądrzania się . I dla Pana czepialskiego tak poprawiam dekoder to DCC .Pozdrawiam
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
11 1 0
#33
Co do kół może faktycznie tak jest ,ja dostałem taki zestaw i i się pobawiłem trochę ale faktycznie tak jak kolega stwierdził pomyliłem się do wagonów na odwrót makrlin nie działa na piko a gleis i Roco bo robią zwarcia . Ja w tym systemie się nie wdrążam dałem przykład z tego co wiedziałem . I nie należy od razu kolego jechać na kogoś za pomyłkę bo to forum pomocy a nie wymądrzania się . I dla Pana czepialskiego tak poprawiam dekoder to DCC .Pozdrawiam
Chyba prostowanie błędnych odpowiedzi to nie jest jednak czepialstwo?
A pomoc na forum polega raczej na udzielaniu informacji, najlepiej prawidłowej.
 

jedrzej

Użytkownik
Reakcje
10 0 0
#36
Wracając do obrzeży to dla wizualizacji modelu są niekorzystne. Natomiast dla jazdy modelu po torowisku muszą takie być ,by nie działo się to co na zdjęciu. G.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.813 65 3
#39
Kolego Tomala79 zdecydowanie popieram Twoją decyzję o zatrzymaniu dla siebie tych modeli. Jeśli modele,które dostałes sa w tak samo dobrym stanie jak te na zdjęciach to je trzymaj bo dadza Ci wiele przyjemnej zabawy. Czy wraz z lokomotywami otrzymałeś także tory ? Jeśli nie to niestety musisz zakupić tory Marklina któregoś z trzech rodzajów; M, K lub C. Dobrze jest wybrać jeden rodzaj, żeby nie kombinować z róznymi przejściówkami. Do zabawy na dużym stole najlepiej wybrać tory z podsypką czyli M lub C. Tory M to tory bardzo starego typu na metalowej podsypce jak rozjazdy na zdjęciach Kolegi Jędrzej. Tory C mają podsypkę z plastiku i sa ładniejsze. Wazny jest tez promień torów łukowych, jeśli zamierzasz w przyszłości do lokomotyw dołączac wagony innych producentów to lepiej jako najmniejszy promień wybrac R437mm. Promień R360mm pokonują w zasadzie wszystkie lokomotywy Marklina ale nie wszystkie wyroby innych producentów a łuki R286mm tylko niektóre lokomotywy Marklina i tych łuków radzę się wystrzegać. Warto czasem sie rozejrzec za torami z drugiej ręki ale w dobrym stanie, przynajmniej mozna je kupić znacznie taniej. Ja kiedyś w latach 80-tych równolegle do moich modeli na prąd stały przez jakieś 2 lata miałem niewielką kolekcję modeli Marklina i do nich tory typu M z rozjazdami z napędem elektrycznym i podświetlanymi latarniami zwrotnicowymi. Mozna to nawet przy rozłozonych na stole na kilka dni torach wszysto podłaczyć do zasilania i sterować rozjazdami i oświetleniem z pulpitu. Zabawa wspaniała. Być może na początku Twoje lokomotywy będa wymagały konserwacji i regulacji elektromagnetycznych przełaczników kierunku jazdy nie jest to trudne ale potrzebny jest do tego zasilacz Marklina. Typowy zasilacz ma pokrętło jednokierunkowe regulacji napięcia jazdy do 16V przy obracaniu od pozycji 0 w prawo. Krótki obrót od pozycji 0 w lewo daje impuls 24V potrzebny do zmiany kierunku jazdy. Moga sie trafić tez stare zasilacze , które nie mają możliwości krótkiego obrotu w lewo i wtedy impuls do zmiany kierunku uzyskuje sie przez przechylenie pokrętła do tyłu (trzeba nacisnąc tył pokrętła). Żeby sprawdzić działanie przełącznika kierunku najlepiej postawić model na torze i puścić go w ruch az do najwyższego napięcia jazdy, jesli lokomotywa sie zatrzyma i po powrocie na pozycję 0 i ponownym uruchomieniu jedzie w drugą stronę wymaga minimalnego naciągnięcia spręzynki przełącznika. Trzeba tez sprawdzić reakcję na impuls zmiany kierunku jesli lokomotywa tylko lekko drgnie to wszystko w porządku jeśli ruszy z miejsca trzeba spręzynkę troche poluzować. Oczywiście trzeba to robić bardzo ostrożnie bo jak spręzynka ucieknie to trzeba kupić oryginalną Marklina bo trudno jest cokolwiek podobnego dobrać (swoja drogą warto mieć cos na zapas). Tez trzeba zadbać o dobry stan narty do odbioru prądu z trzeciej szyny.
[DOUBLEPOST=1459460484][/DOUBLEPOST]
@Tomala79 Jak wiesz lepiej to nie pytaj.
Sprawa jest bardziej skomplikowana, niż byś chciał. W Polsce Twoje dzieci będą "freakami" jeżeli narzucisz im Märklina.
Nie ma obawy że dzieci będą Freakami z powodu Marklina;), będa nimi dlatego ze bawia sie kolejkami:obcy::D.
 

Podobne wątki