Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Raczej marne szanse żebyś dostał odpowiedź. Wymontuj jeden zestaw kołowy i sprawdź miernikiem w trybie ciągłości albo omomierza czy koła mają połączenie między sobą. Jeżeli nie da się łatwo zdemontować kół to możesz podłożyć kawałeczki papieru między obręcze kół a blaszki odbierające zasilanie.
Kak zwał, tak zwał. Zajęcia z elektrotechniki na polibudzie miałem ponad 40 lat temu. Użyłem tego określenia, bo to automatycznie przełożyło mi się z niemieckiego, który nie rozróżnia takich subtelności, ale obaj wiemy o co chodzi.
Nie do końca. Prąd zmienny jest pojęciem ogólniejszym, natomiast prąd przemienny to taki prąd zmienny, którego przebieg przechodzi przez 0, czyli zmienia kierunek. Tak więc każdy prąd przemienny jest prądem zmiennym, ale nie każdy prąd zmienny jest prądem przemiennym. Tak więc nazwanie prądem zmiennym prądu czy to w gniazdku w ścianie, czy to w modelowych torach (system Märklin, czy zasilanie DCC) nie jest błędem.
Nie wiem jak jest w tym konkretnym modelu, ale w większości innych modeli firmy PIKO wystarczy do takiej przeróbki wymienić zestawy kołowe na izolowane oraz zmienić układ połączeń elektrycznych - rozdzielić połączone ze sobą przewody od zbieraków prądu/zmienić połączenie na płytce elektrycznej modelu. Zdejmij obudowę i zrób zdjęcie wnętrza - całego oraz ze zbliżeniem na płytkę elektryczną modelu. Domyślam się, że lokomotywa ma już zamontowany dekoder cyfrowy - w takim przypadku wyjmij wtyczkę z gniazda, aby nie zasłaniała połączeń na płytce. Spróbuję na podstawie zdjęć przeanalizować co musiałbyś zrobić, aby przerobić model na system prądu stałego.
Wydaje mi się, że model musi mieć dekoder fabrycznie zamontowany, bo tylko wtedy może bez problemu jeździć przy zasilaniu AC, jak i DC, a różnica może polegać tylko na izolowaniu (bądź nie) osi i braku lub obecności płozy do odbioru prądu z trzeciej szyny (wraz z odpowiednim okablowaniem). Starszych modeli 3-szynowych AC nie da się tak łatwo przerobić na zasilanie DC. Ale różnica może jeszcze polegać na wysokości obrzeży kół - w modelach do systemu Märklina bywają one (choć nie zawsze) wyższe, niż w modelu, przeznaczonym do systemu DC. Jeżeli tak jest w modelu Piko, to może okazać się konieczna wymiana zestawów kołowych.
Ale różnica może jeszcze polegać na wysokości obrzeży kół - w modelach do systemu Märklina bywają one (choć nie zawsze) wyższe, niż w modelu, przeznaczonym do systemu DC. Jeżeli tak jest w modelu Piko, to może okazać się konieczna wymiana zestawów kołowych.
Zestawy kołowe w modelach firmy PIKO przystosowanych do jazdy w systemie AC takie właśnie są tzn. mają koła z wysokimi obrzeżami i m.in. dlatego nie wystarczy w nich odizolować lewego koła od prawego czy po prostu od osi, ale konieczna jest wymiana całego zestawu kołowego - pomijam fakt, że wymiana całego zestawu jest dużo prostsza niż przerabianie zestawu kołowego przeznaczonego do eksploatacji w systemie AC, bo oprócz koniecznej do wykonania izolacji, należałoby również wykonać toczenie, aby zmniejszyć specjalnie powiększone przez producenta obrzeża kół.
Najprościej, najszybciej, najskuteczniej i najtaniej będzie sprzedać nie trafiony model i kupić taki, który już jeździ w systemie DC.Konwersja będzie Cię kosztowała mnóstwa czasu, stresu , no i pieniędzy, lub pozostać w systemie AC.