• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolejowe klimaty...

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
ST48-017 ze składem węglarek wieczorową porą w Zwierzyńcu.
09 września 2017 r.

Zobacz załącznik 504085
Pytanie tylko dlaczego na lewym torze nie wyświetla Pc2? To już nie pierwszy raz mimo, że po wypadku pod Szczekocinami zalecono powrót do sygnalizacji pociągowej.
[DOUBLEPOST=1505298457][/DOUBLEPOST]A w ogóle to chyba zdziadziałem........
Kilka mam nadzieję w miarę klimatycznych fotografii mojego autorstwa ;)


Strzelce Krajeńskie Wschód, 25.06.2007
Zobacz załącznik 502751
..... no bo dlaczego czuję niesmak widząc niezgodny z prawdą sygnał na karzełkowym semaforze powtarzającym?
 

dariuszz94

Znany użytkownik
Reakcje
113 4 0
że po wypadku pod Szczekocinami zalecono powrót do sygnalizacji pociągowej.
Że jak przepraszam?
Instrukcja Ie-1 cały czas mówi, że sygnał Pc2 to "Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego jadącym w kierunku przeciwnym do zasadniczego po torze szlaku dwutorowego bez dwukierunkowej blokady liniowej".
Tym samym w dalszym ciągu jeżeli na szlaku występuje dwukierunkowa blokada liniowa, to jeździ się na sygnale Pc1, o czym też mówi treść instrukcji: "Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego jadącego na szlaku jednotorowym, w kierunku zasadniczym po torze szlaku dwutorowego lub w dowolnym kierunku po torze szlaku dwu- i wielotorowego z dwukierunkową blokadą liniową".
Także zgodnie z instrukcją nie ma zapisu, że sygnał Pc2 ma być stosowany w każdym przypadku jazdy po torze przeciwnym do zasadniczego.

A inna sprawa, to zdaje się, że w tym przypadku sygnał Pc2 w ogóle nie miałby sensu, gdyż ST48 jedzie szlakiem jednotorowym. Tor obok jest torem szerokim należącym do LHS, czyli w tym momencie inna linia - inny szlak jednotorowy ;)
 

dariuszz94

Znany użytkownik
Reakcje
113 4 0
Po drugie: moim zdaniem (nie znam stacji) to nie jest sygnalizator powtarzający, tylko tarcza manewrowa. Zdjęcie jest rozjaśnione.
Oboje Panowie się mylicie ;) Przyjrzyjcie się dokładnie - karzełek jest biało-czerwony. Będzie to tarcza zaporowa. Na potwierdzenie - link do schematu stacji Strzelce Krajeńskie Wschód (wątpię, żeby w kwestii sygnalizacji coś się tam zmieniło): https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/4/4e/Strzelce_Krajenskie_Wschod.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.177 504 30
Kolega dariuszz94 ma rację w obu sprawach, z jednym wyjątkiem: to się od dawna nie nazywa "tarcza zaporowa", tylko "semafor zaporowy" i powinno być oznaczone C2m, nie TzC2m. Wyjazd na szlak następuje na sygnał na semaforze wyjazdowym grupowym (tu: kształtowym), a na tym karzełku powinien być sygnał zastępczy, bo inaczej nie wolno minąć czerwonego światła.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
Że jak przepraszam?
Instrukcja Ie-1 cały czas mówi, że sygnał Pc2 to "Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego jadącym w kierunku przeciwnym do zasadniczego po torze szlaku dwutorowego bez dwukierunkowej blokady liniowej".
Tym samym w dalszym ciągu jeżeli na szlaku występuje dwukierunkowa blokada liniowa, to jeździ się na sygnale Pc1, o czym też mówi treść instrukcji: "Oznaczenie czoła pociągu lub innego pojazdu kolejowego jadącego na szlaku jednotorowym, w kierunku zasadniczym po torze szlaku dwutorowego lub w dowolnym kierunku

A inna sprawa, to zdaje się, że w tym przypadku sygnał Pc2 w ogóle nie miałby sensu, gdyż ST48 jedzie szlakiem jednotorowym. Tor obok jest torem szerokim należącym do LHS, czyli w tym momencie inna linia - inny szlak jednotorowy ;)
Tak. Wiem, że tak właśnie mówią przepisy. Dzięki ich znajomości nie zadziałał ostatni pierścień zabezpieczeń czyli reakcja maszynisty jadącego w kierunku zasadniczym, który widząc Pc2 mógł zacząć hamować wcześniej, a jak wynika z ustaleń komisji wypadkowej tego nie zrobił. Zwolnił - o ile dobrze pamiętam do 40 - jedynie maszynista jadący po torze przeciwnym do zasadniczego. Był też jeszcze jeden pierścień radio-stop, o którym nie znalazłem informacji czy był użyty, a jeśli był, dlaczego nie zadziałał. Wiadomo tylko, że nie wykorzystał go dyżurny ruchu mimo, że wiedział o nadchodzącej katastrofie. Podsumowując napiszę, że gdybym był maszynistą, a nie MiKolem zawsze używałbym Pc2 na torze przeciwnym do zasadniczego, nawet jeśli miałoby to mnie kosztować upomnienie (choć wydaje się, że takiego by nie było po wnioskach z badań komisji). Życie tych osób, które by przeżyły jest warte tego. Natomiast oczywiście przyznaję, że złapałem się na ten szeroki tor. To chyba rzeczywiście tak jest. :) .
 
Ostatnio edytowane:

dariuszz94

Znany użytkownik
Reakcje
113 4 0
Tak. Wiem, że tak właśnie mówią przepisy. Dzięki ich znajomości nie zadziałał ostatni pierścień zabezpieczeń czyli reakcja maszynisty jadącego w kierunku zasadniczym, który widząc Pc2 mógł zacząć hamować wcześniej, a jak wynika z ustaleń komisji wypadkowej tego nie zrobił.
Oczywiście w kwestii tego, że stosowanie sygnału Pc2 mogłoby zapobiec, a przynajmniej w znaczny sposób zmniejszyć skutki zderzenia w Szczekocinach i zapewne w kilku innych przypadkach też by to miało znaczny wpływ. Sam też jestem zdania, że sygnał Pc2 powinien być stosowany każdorazowo przy jeździe w kierunku przeciwnym do zasadniczego szlaku dwutorowego, niezależnie od tego jaki rodzaj blokady liniowej jest stosowany na danym odcinku - bądź co bądź byłoby to wtedy właśnie jasną informacją, że pociąg jedzie, kolokwialnie się wyrażając, "pod prąd" ;)
Tym niemniej jak widać po instrukcji przepis w tym zakresie się nie zmienił, wobec czego nie zawsze sygnał Pc2 musi być stosowany.
[DOUBLEPOST=1505319132][/DOUBLEPOST]
to się od dawna nie nazywa "tarcza zaporowa", tylko "semafor zaporowy" i powinno być oznaczone C2m, nie TzC2m.
Nie wiem, od jak dawna jest ta nazwa stosowana (spotykam się z nią w sumie pierwszy raz), w każdym razie podlinkowany przeze mnie schemat stacyjny został opracowany w 2008 roku zatem oznaczenia mogą być jeszcze "po staremu" :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.177 504 30
Od bardzo dawna, a na rysunku w "semaforku" albo jest błąd, albo na tej stacji nie dostosowano oznaczeń sygnalizatorów do obowiązujących przepisów. W E 1 z 1975 roku świetlna tarcza zaporowa była wymieniona już tylko w załączniku 2, będącym wykazem postanowień przejściowych, obowiązujących do odwołania. Na końcu tego załącznika jest stwierdzenie, że sygnały te mogą być stosowane do czasu ich wymiany lub dostosowania do podstawowych przepisów - co w tym wypadku znaczyło tylko zmianę oznaczeń w terenie i w dokumentacji. W Instrukcji sygnalizacji E 1 z 1998 roku już tego pojęcia nie było nawet w załączniku. Podobnie w wytycznych budowy urządzeń srk z 1996 roku (WTB-E10) nie ma tarcz zaporowych, jest natomiast mowa o semaforze zaporowym (nie mam dostępu do wcześniejszej wersji E 10, ale chyba tam też już nie było tarczy zaporowej).
 

map69

Znany użytkownik
Reakcje
95 0 0
Więzienie...?:confused:
P1430272_1.jpg

Nowiutka strażnica przejazdowa, Warszawa Dawidy 16.09.2017.

P.S. Dotąd uważałem, że szczytem brzydoty na PLK są plastikowe wiaty, niebieskie płotki i różowe perony przy zabytkowych budynkach, ale to mnie powaliło :mad:.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Myślę, że wygląd w tym przypadku jest drugorzędny. W czasach, gdy jakiś nieszczęśnik próbuje sforsować elektrowóz włażąc na dach, najważniejsze jest skuteczne zabezpieczenie pracownika wykonującego swoje obowiązki w odludnym miejscu. No chyba, że przy każdym takim posterunku będziecie w stanie utrzymywać patrol SOK-u.
 

Podobne wątki