• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejowe budowle o znaczeniu militarnym...

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
955 79 5
#1
Rozpoczynam wątek, być może będzie on przychylnie przyjęty przez forumowiczów, a ktoś nawet zechce coś dopisać. :)
Na początek einmannbunkier, czyli ukrycie przeciwodłamkowe na stacji Poznań Gł. Typowa hitlerowska budowla, których duże ilości można jeszcze na wielu stacjach kolejowych i nie tylko.
Schron przeciwlotniczy na stacji Maksymilianowo. Ukrycie przeciwodłamkowe na stacji Wąbrzeźno, dość nietypowe, prezentujący oszczędny typ budowy. Są to kręgi betonowe podobne do stosowanych w studniach, obmurowane u góry cegłą i wzmocnione czapką z betonu.
Na koniec Ringstand 58c z oryginalnym wejściem zbudowany w przekopie stacji Stolno. Oryginalność polega, że jest ono przedłuzone i wygląda jak przepust. Był jednym z wielu elementów pierścienia okrążającego Chełmno nad Wisłą, naprędce zbudowanego w drugiej połowie 1944r.
C.D.N.
 

Załączniki

DJ H@KeR ...

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
einmannbunkier przewija się chyba przez całą Polskę. Oto dwa z mojej okolicy: betonowy przed dawną stacją Zabrze-Biskupice, drugi, wydaje się metalowy na terenie zakładów chemicznych, również w Zabrzu (niestety kiepskie zdjęcie - ochrona czuwała)
 

Załączniki

KuKu

Aktywny użytkownik
Reakcje
14 0 0
#3
Bunkier wartowniczy na terenie byłej rozlewni wódki:

Einmannbunkier w pobliżu nastawni 3 sztuki, wejścia zasypane : reszta zdjęć http://picasaweb.google.pl/109704273712 ... linskiego#


Kolejowe schrony przeciwlotnicze - za komuny było 8 zejść teraz są 4, z czego 3 zasypane śmieciami - działkowicze sobie śmietnik zrobili. Stropy popękały i ziemia się sypie, odpływ wody do rzeki też nie daje rady, więc spod ziemi wypływa woda, z tego powodu nie przeszliśmy bunkru do końca, utknęliśmy w połowie drogi. Wchodząc jednym wejściem wychodziło się drugim, takie same bunkry są w rejonie lokomotywowni w świetnym stanie muszę tylko sfotografować( nawet szalety się tam zachowały)
http://picasaweb.google.pl/109704273712 ... Dworcowej#

Kolejny bunkier, który miał przeznaczenie najprawdopodobniej kolejowe: http://picasaweb.google.pl/109704273712 ... NaKMiarki#
Wody po pasa jak nie więcej staliśmy na śmieciach i gruzie.

Dodatkowo kiedyś był bunkier koło dworca (bardzo duży) ale nie znaleźliśmy pozostałości po nim, z tego co mi wiadomo nie dawno całkowicie go zniszczono - niestety spóźniłem się. Ale może coś się jeszcze znajdzie.

Muszę jeszcze poszukać wzdłuż torów schronów dla maszynisty i pomocnika - i to koniec u mnie. Za niedługo wrzucę zdjęcia tych idealnych schronów przeciwlotniczych
 

Załączniki

OP
OP
Zbyszek

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
955 79 5
#4
Dawno, dawno temu, pisałem sobie na GG, z niejakim Marcinem eL z Zabrza. Rzucił on temat na moduł, bunkier przy torach. Minęło kilka lat i trafiła się okazja podjechać na kilka zdjęć. Tzw. Przedmoście Bydgoskie, zespół betonowych schronów okrążających Bydgoszcz od strony Piły, zbudowanych przez wojsko polskie w 1939r.. Na zdjęciach pierwsze dwa elementy w okolicach stacji kolejowej Zielonczyn. Pierwszy, umiejscowiony bezposrednio przy torach jest o tyle ciekawy, bo otwór strzelniczy ma skierowany nie bezpośrednio na zachód w stronę Piły, tylko bardziej na południe w stronę łąk nadnoteckich. Drugi, troszkę oddalony od torów. Nie wiem, jakie było użycie bojowe, tych schronów w 1939r., nie ma śladów po kulach na ścianach, jednak temat jest wart głębszego poznania. C.D.N., bo jest jeszcze jeden polski schron z 1939r. bezpośrednio przy linii kolejowej w województwie bydgoskim.
 

Załączniki

Reakcje
1 0 0
#5
Dzień Dobry Zbyszku.

No, robi się ciekawie! Niechaj teraz odezwie się któryś z kolegów ze Szczecina (na przykład) i spróbuje szepnąć słówko o podziemiach szczecińskiego dworca, na przykład.

Pozdrawiam

Jeż Jerzy
 
D

Dariusz

Gość
#6
Super temat. Mam pytanie. Czy sa w Polsce gdzies takie bunkry zbudowane przez Niemcow gdzie schronic sie mogly cale pociagi?
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
344 2 3
#7
Dariusz napisał(a):
Super temat. Mam pytanie. Czy sa w Polsce gdzies takie bunkry zbudowane przez Niemcow gdzie schronic sie mogly cale pociagi?
Na pewno dla Hitlera w rejonie stacji Jeleń (łatwo tam dojechać samochodem i zwiedzić)

http://www.fortyfikacje.eksploracja.pl/ ... onewka.htm

Tak samo Goering miał schron dla swojego pociągu, ale to na Mazurach w obecnej miejscowości Szeroki Bór Piski. Tyle, że tam nie da się zwiedzić bo obecnie teren zajmuje jednostka wojskowa i największy polski skład amunicyjny.
 

k0k0z

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Dariusz napisał(a):
Super temat. Mam pytanie. Czy sa w Polsce gdzies takie bunkry zbudowane przez Niemcow gdzie schronic sie mogly cale pociagi?
Schron Kolejowy Anlage Süd w Strzyżowie, obecnie nieuzywany, mial byc wysadzony przez niemcow ale opanowalo go AK wiec sie nie udalo, przez pewien czes byl uzywany jako droga przejazdowa, ponoc mozna zwiedzac :)
 

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
#10
Witam Kolegów

Temat ten kiedyś już zauważyłem i nawet zacząłem robić fotki tak by dodać choć kilka, ale czasu mało i pamięć już nie ta...
Zbyszek napisał(a):
Rozpoczynam wątek, być może będzie on przychylnie przyjęty przez forumowiczów, a ktoś nawet zechce coś dopisać. :)
Na początek einmannbunkier, czyli ukrycie przeciwodłamkowe na stacji Poznań Gł. Typowa hitlerowska budowla, których duże ilości można jeszcze na wielu stacjach kolejowych i nie tylko.
Nie wiem czy ktoś kiedyś wspominał o tego typu schronach, wybudowane obok dworca Poznań Gł., kilkuosobowe, stanowiska ogniowe zwrócowne do torów. Czy to są schrony poniemieckie, czy może polskie z czasów obrony dworca w czasie kampanii wrześniowej 1939' ?

Nieco inny w budowie, bardziej "kanciaty" jest bunkier koło stacji z mojego rodzinnego miasta, tam bunkier stoi obok torów, otwór strzelniczy zwrócony w kierunku miasta.
Podobny bunkier jest kilkaset metrów od zlikwidowanej stacji Wąsosz na rozebranej lini 392 Żnin - Szubin (zdjęć niestety nie mam z tej stacji). Z tego co pamiętam koło Wąsosza szła linia umocnień polskich we wrześniu 39', okolice Szubina były wtedy niejako pierwszą linią obrony, choć Niemcy i tak zrobili manewr wymijający. Mniej więcej w tym samym miejscu i jedno pokolenie wcześniej powstańcy Wielkopolscy walczyli z Prusokami nacierającymi od północy na Gniezno i dalej Poznań.
 

Załączniki

Mateusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#11
Dużo bunkrów znajduje się wzdłuż torów na odcinku Ruciane Nida - Spychowo, w czasie wojny linia miała duże znaczenie militarne i jak wspomniał Corwin w Szerokim Borze swoja kwaterę miał Goering. Niestety nie mam żadnych zdjęć tych bunkrów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.367 544 30
#12
k0k0z napisał(a):
Schron Kolejowy Anlage Süd w Strzyżowie, obecnie nieuzywany
Ten schron, to w rzeczywistości tunel, zbudowany specjalnie z przeznaczeniem na schron. Miał dojazd z obu końców: od południa wprost ze stacji Strzyżów (linia Rzeszów - Jasło), a od północy odgałęzieniem od toru szlakowego. Na dobrą sprawę, ten tunel skraca linię o kilkaset metrów, przechodząc przez niewielką górę, podczas gdy tor szlakowy tę górę okrąża. Tunel jednak nie był w tym celu zbudowany i nigdy nie był w normalnym ruchu używany. Kiedyś miałem okazję przejść go, ale o ile wiem, teraz jest zamknięty - być może, jak pisze k0k0z można go zwiedzać, ale tego nie mogę potwierdzić. Na własny użytek naniosłem kiedyś przebieg tego tunelu na satelitarne zdjęcie ściągnięte z google maps. Oto ten rysunek, oczywiście nie do powielania.
 

Załączniki

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
509 18 0
#13
Tunel można zwiedzać. Udostępniony jest też tunel techniczny idący poprzecznie do tunelu od strony Strzyżowa. Szyny zachowane są na całej długości obiektu po lewej stronie tunelu, patrząc od stacji.
 
OP
OP
Zbyszek

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
955 79 5
#14
Witam Kolegów...


Podobny bunkier jest kilkaset metrów od zlikwidowanej stacji Wąsosz na rozebranej lini 392 Żnin - Szubin (zdjęć niestety nie mam z tej stacji). Z tego co pamiętam koło Wąsosza szła linia umocnień polskich we wrześniu 39', okolice Szubina były wtedy niejako pierwszą linią obrony, choć Niemcy i tak zrobili manewr wymijający. Mniej więcej w tym samym miejscu i jedno pokolenie wcześniej powstańcy Wielkopolscy walczyli z Prusokami nacierającymi od północy na Gniezno i dalej Poznań.
Byłem w tym miejscu. Piękny klimat na dioramę. W tych krzakach, za schronem biegł tor kolejowy. Na zdjęciu prawym widok od strony toru.
a.jpg b.jpg
 

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
#15
Nie wiem czy ktoś zwróćił uwagę ale na dworcu Głównym w Poznaniu zlikwidowano te bunkry o których wspomniałem powyżej. Teraz dworzec letni/cesarski stoi w otoczeniu kilku drzew i pięknej trawy. Pozostałości ostatniej wielkiej wojny w naszym kraju zrównano z ziemią. Nie mam zdjęć z obecnego wyglądu stacji Poznań.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.021 85 11
#16
Pierwszy, umiejscowiony bezposrednio przy torach jest o tyle ciekawy, bo otwór strzelniczy ma skierowany nie bezpośrednio na zachód w stronę Piły, tylko bardziej na południe w stronę łąk nadnoteckich.
Być może był przystosowany do prowadzenia tzw ognia tradytorowego czyli flankującego z ukrytych stanowisk,w takim przypadku strzelnica jest usytuowana z tylu lub boku bunkra,podobny układ mają bunkry np w Węgierskiej Górce.
 

Baciar

Użytkownik
Reakcje
1 1 0
#17
Na Zbyszkowych zdjęciach widać typowy polski schron tradytorowy na 2 ckm. Obiekt jednak najwidoczniej nie został ukończony - od strony nieprzyjaciela i od góry powinien być obsypany dość gruntownie ziemią, czego tutaj nie widać, a o erozji raczej nie może być mowy.
Taka "niedoróbka" to bardzo częsty przypadek, zarówno na pozycji mławskiej, śląskiej czy też ryterskiej...
 
OP
OP
Zbyszek

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
955 79 5
#18
Po pierwsze, dziękuję, że jeszcze nikt mnie nie naprostował za niefortunny i dosyć nie przemyślany tytuł wątku;)
Co do postu kolegi Baciara, być może, podobnie jak na pozycji mławskiej zabrakło czasu na ukończenie wszystkich robót?
Nie mniej temat piękny. Typowy, polski schron, chociaż tu i ówdzie niemieckie ringstandy też się zachowały w sąsiedztwie torów kolejowych.
Fajnym tematem na dioramę jest zapora na torach kolejowych na MRU, chociaż linia kolejowa jest już chyba rozebrana?
 

Baciar

Użytkownik
Reakcje
1 1 0
#19
Jest taka "urocza" zapora na moście pod Piłą. Jej zdjęcie znaleźć można na forum olsztyńskiego klubu w wątku o tranzycie do WM Gdańsk i Królewca przez "Korytarz".

P.S.: Tak, niedoróbki wynikały najczęściej z braku czasu. Dochodziło nawet do tego, że pozostawiano szalunek, lub słabo związany beton, co czyniło wszelką ochronę po prostu iluzoryczną...
 

Podobne wątki