• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej w przedwojennej Polsce

Rotor72

Aktywny użytkownik
Reakcje
28 4 0
#1
Dzisiaj w Akademi Morskiej w Gdyni w jednym z korytarzy trafiłem na plansze pokazujące historię tego miasta, oczywiście moją ciekawość przyciągnęły szczególnie te fotki gdzie oprócz rosnącego miasta z polskim portem są oczywiście tory - nieodzowne w tej sytuacji. Ponieważ wcześniej nigdy nie widziałem tych zdjęć, nie wiem z jakich pochodzą archiwów, pozwoliłem sobie cyknąć moją podręczna komóreczką kilka reprodukcji, podzielę się tym również z Wami - aczkolwiek jakość daleka jest ideałowi.
 

Załączniki

lyck

Użytkownik
Reakcje
192 1 0
#3
Dariusz napisał(a):
jakis chyba wagon motorowy. Nie wiem co to jest. Moze ktos ma jakies informacje.
Uuu.. bardzo rzadkie zdjęcie! W monografii polskich lokomotyw 1920-39 (link) jest wymieniona seria szybkich wagonów motorowych SBx 90 076 - 90 079, 90 086 - 90 091. Numer 90 090 więc by do niej pasował, również rzut boczny z tej książki pasuje. Za to jest drobna rozbieżność w samym oznaczeniu - na zdjęciu jest: SBix, a w książce SBx. Na szczęście daje się to wytłumaczyć z treści. "i" oznaczało pierwotnie, że wagon jest z korytarzem, ale ponieważ zaprzestano budowy wagonów z drzwiami do każdego przedziału (boczniaków), to i oznaczenie stało się niepotrzebne i od 1936 już go nie używano. Wagony 90 087 do 091 stacjonowały w Warszawie. Miały 4-biegową przekładnię mechaniczną Mylius. Losy w czasie wojny i po wojnie nie znane za wyjątkiem 90 089. W marcu 1946 jest wykazany na stanie RBD Schwerin (późniejsze NRD). Generalnie przód tych wagonów do złudzenia przypomina niemieckie SVT (latające ślązaki itp.)
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.306 145 0
#5
browar warszawski, już nieistniejący :-(
austriaki kupili, żywiec wykończył

dobrze, że wagon z takim napisem ostał się w Chabówce
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.475 9 0
#6
Przyczyna takiego malowania jest prosta. Wagon ze skansenu odbudowano w ostrowskich ZNTK-ach, a malowanie wykonano na podstawie tej i jeszcze jednej zachowanej fotki w zakładowych archiwach. Pozdrawiam.
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 1 0
#8
Co "proszę bardzo"? Jak się kopiuje z drehscheibe.de lub z innej zacnej witryny, przyzwoitość nakazuje o tym poinformowac. Nie powiesz mi, że to zdjęcie masz w domu.

Piaskowy
 

xendx

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Piaskowy napisał(a):
Jak się kopiuje z drehscheibe.de lub z innej zacnej witryny, przyzwoitość nakazuje o tym poinformowac.
Tak to jest jak się nie przeczyta regulaminu:
4. Obowiązuje poszanowanie cudzej własności intelektualnej
- Zakaz wykorzystywania cudzych prac i artykułów bez podania źródła i autora oraz bez uzyskania jego zgody.
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 1 0
#11
Kolego Robercie "z Wrocławia". Tak się składa, że ja wiem, skąd pochodzi wklejona przez Ciebie fotka. Na Twoim HDD nie wzieła się więc z luftu. Nie ma potrzeby udawać idioty, gdzie wystarczy zwykłe "sorry".

Piaskowy
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.475 9 0
#12
Witam, dzisiaj kolejna porcja starych fotografii. Proszę wybaczyć, niestety nie posiadam fotek "ze szlaku". Jedyne czym mogę się podzielić, to archiwalne zdjęcia zakładowe, na których też coś widać z taboru.
Na pierwszej widać wagon ze składu sanitarnego (chyba).
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.475 9 0
#19
Zgadza się. Przesuwnica wagonowa wykorzystywana do "wstawiania lub wystawiania" wagonów do hali lub tory odstawcze (ułamkowe). Do dnia dzisiejszego są użytkowane - oczywiście już zupełnie inne.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.475 9 0
#20
Jeszcze dwie archiwalne fotki. Na pierwszej widać ciężarówkę przystosowaną do jazdy po torach (przepraszam za jakość - nie udało się nic więcej "wyciągnąć"). Druga przedstawia wagon wąskotorowy. Pozdrawiam.
 

Podobne wątki