Czas wyjąć z szuflady coś na ochłodzenie, czyli ostatnia zima na kolei w Krakowie i okolicach, w tym trochę rozkładowych nowości ;-)
Największą zmianą w komunikacji regionalnej była niewątpliwie reaktywacja dużej obwodnicy towarowej dla pociągów osobowych. W ostatnich latach ruch regionalny ograniczał się tam do pojedynczych kursów kierowanych objazdem. Wraz z wejściem w życie RJP 2024/25 uruchomiono 14 par pociągów w relacji Kraków Gł. – Podłęże, w czerwcu oznaczono tę relację jako linia K63. Obsługuje ją POLREGIO, więc typowym taborem jest tu EN57. Na trasie wybudowano trzy nowe przystanki osobowe: Kraków Piastów, Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek. Nie odtworzono natomiat przystanków Kraków Nowa Huta Północ i Podgrabie Wisła, którego pozostałości widać na pierwszym zdjęciu.
POLREGIO | EN57-2005 jako R 33412/3 rel. Kraków Gł. – Podłęże jedzie szlakiem Kościelniki podg – Podłęże mijając most na Wiśle i dawny p.o. Podgrabie Wisła.
11.01.2025 | Niepołomice
POLREGIO | EN57-2005 jako R 33292/3 rel. Podłęże – Kraków Gł. opuścił przed momentem stację Podłęże i zajął szlak do Kościelników.
11.01.2025 | Podłęże
Z dalekobieżnych nowości wymienić można weekendowy pociąg IC
Beskidy rel. Warszawa Wsch. – Wisła Uzdrowisko. Z Krakowa do Oświęcimia został on wytrasowany przez linię kolejową nr 94. Jest to drugi, obok nocnego IC
Chopin, pociąg PKP Intercity kursujący tą linią, ale jedyny zatrzymujący się na otwartym dwa lata wcześniej przystanku Zator Park Rozrywki obok Energylandii. Rozkładowo jest on obsługiwany jednostką ED160.
PKP Intercity | ED160-020 jako IC 1460/1 Beskidy rel. Warszawa Wsch. – Wisła Uzdrowisko wjechał na stację Oświęcim mijając widoczną w tle dawną nastawnię OwC.
04.01.2025 | Oświęcim
Pozostając na linii nr 94, przenosimy się do Zatora. Tamtejszy most na Skawie od dłuższego czasu pozostawał w złym stanie technicznym, co wymuszało wprowadzanie coraz większych ograniczeń prędkości dla pociągów po nim przejeżdżających. W ostatnich tygodniach przy przęsłach pojawiły się rusztowania zwiastujące remont mostu.
Koleje Małopolskie | EN77-005 jako Os 39511 SKA2 rel. Kraków Gł. – Oświęcim rozpędza się po minięciu mostu na Skawie położonego na szlaku Spytkowice – Przeciszów.
04.01.2025 | Zator
W RJP 2024/25 Kraków uzyskał także trzecie bezpośrednie połączenie do Berlina – pociąg IC
Galicja z Przemyśla Gł. Dołączył on do bliźniaczego IC
Wawel i IC
Odra z Krakowa Gł. Kolejny rozkład jazdy (2025/26) ma przynieść dalsze nowości: nocny pociąg z Przemyśla do Berlina (grupa wagonów w obecnym IC
Przemyślanin) i dwa pociągi z Krakowa do Lipska (grupy wagonów odczepiane we Wrocławiu od istniejących pociągów krajowych).
PKP Intercity | EU44-006 z pociągiem IC 37000/1 (58) Galicja rel. Przemyśl Gł. – Berlin Gesundbrunnen minął przed momentem z pełną prędkością p.o. Szarów położony na szlaku Kłaj – Podłęże.
12.01.2025 | Dąbrowa
Na koniec uchwycony nieopodal zestaw w najnowszym, jednolitym schemacie malowania KOLTAR-u z dostawą węgla do tarnowskich Mościc.
Grupa Azoty KOLTAR | EU07-234 "Izabela" wraz z M62-1077 i ładownym składem węglarek zbliża się do p.o. Szarów jadąc szlakiem Podłęże – Kłaj.
12.01.2025 | Dąbrowa