• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej na pomorzu w XIX , XX , XXI

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#21
Jestem pod wrażeniem, jak porządnie zrobiono remont budynku dworcowego w Swarożynie - i jak bardzo kontrastuje z tym opuszczony budynek magazynu.
Nie wiem, czy zwrócili Koledzy uwagę, że właściwie wszystkie dworce na liniach Piła - Chojnice - Tczew oraz Toruń Wsch - Iława - Wystruć (alias Insterburg alias Czerniachowsk) są lub były zbudowane z żółtej cegły i mają lub miały identyczny detal: ceramiczne fryzy, glifowane obramowania okien, ozdobne panele pod oknami parteru. Jedynie przedwojenny dworzec w Olsztynie, zresztą bardzo podobny do tego w Starogardzie Gd. zbudowano z czerwonej cegły, ale architekturę i detal miał taką samą jak inne obiekty na tych liniach. Największymi dworcami z tej rodziny były Toruń Gł., ostatnio bardzo starannie odremontowany z pokazaniem żółtej cegiełki i bardzo do niego podobny graniczny dworzec w Ejtkunach (Eydtkuhnen), po którym nie został ślad. Warto jeszcze rzucić okiem w internet jak wyglądał dworzec w Korszach (Korschen) przed zniszczeniem w 1914 r. i w Iławie (Deutsch Eylau) przed rozbiórką na początku XX wieku.
Ciekawostka, że w tym samym stylu utrzymana była rozbudowa dworca Gdańsk Brama Nizinna. Wszystkie te obiekty powstały w latach 1871-73.
 
Ostatnio edytowane:

zieniewa

Użytkownik
Reakcje
1 1 3
#22
Zgadzam się z tym , że sam budynek dworcowy jest wyremontowany rewelacyjnie, szkoda , że pozostały zespół budynków nie został włączony w zakres tego remontu. Dworzec w Starogardzie Gdańskim wykonany z tego rodzaju cegły również ma zostać wyremontowany w pierwotnym wyglądzie wraz z budową centrum przesiadkowego. Mam nadzieję , że będzie nawiązywał do pierwotnego wyglądu.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#23
Parę moich zdjęć z zapuszczonych dworców w Starogardzie Gdańskim i Czersku. Oby doczekały się porządnego remontu. Nawiasem mówiąc, może mi ktoś wyjaśnić, skąd wzięła się moda malowania klinkierowej cegły farbą olejną? Przecież łatwiej byłoby to umyć raz na jakiś czas...
Czersk:
 

Załączniki

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#24
Starogard:
 

Załączniki

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.706 56 5
#25
Trzeba być dobrej myśli ,budynki są jeszcze w dobrym stanie ,tym szybciej nastąpi remont będzie tańszy. Dobrze ,że powoli zaczęto przywracać dawny wygląd dworcom kolejowym i mogą zachwycać swoim pierwotnym pięknem.
 

zieniewa

Użytkownik
Reakcje
1 1 3
#27
Z tym malowaniem elewacji budynków to jest skala ogólnopolska , ktoś swojego czasu na górze to wymyślił. Styl tych budynków dworcowych jest obecnie nie do podrobienia ,jeżeli PKP nie ma pomysłu co z opuszczonym obiektem zrobić to może samorząd po przejęciu budynków przeznaczyłby część na mieszkania socjalne , może mieszkanie plus , hostel ? Po odpowiedniej renowacji jakich sporo mamy przykładów miasta na dzień dobry miałyby elegancką wizytówkę.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#28
Chory jestem, nudzę się... z tych nudów dokonuję "wiekopomnych" odkryć. Na przykład, że budynek dworca w Czersku chyba jeszcze w XIX wieku został rozbudowany z zachowaniem pierwotnej stylistyki. Było:
787089.jpg

po rozbudowie:
109946.jpg

od strony torów dobudówka początkowo wyróżniała się jaśniejszą cegłą:
552622.jpg

Podobna, choć nie identyczna rozbudowa miała miejsce w Sątopach-Samulewie (Warmia) - było prawie tak samo jak w Czersku:
t_bischdorf01_646.jpg

Dworzec rozbudowany a następnie spalony - stan z 1914 r.
bischdorf.JPG

po zniszczeniach pierwszowojennych usunięto fronton nad restauracją i tak już zostało do dziś. Polska Ludowa jak zwykle wzbogaciła elewację farbą olejną :devil:
t_bischdorf03_193.jpg

Mniej szczęścia miał dworzec w Wierzchowie Człuchowskim (nie mylić z Pomorskim). Było:
wierzchowo_czuchowskie_1_123.jpg

Się spaliło a potem się się odbudowało:
1268563113-1731.jpg

Zdrowia wszystkim życzę!
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.061 25 2
#29
Terebesz, dziękuję za wstawienia zdjęć porównawczych i to pomimo choroby !
Życzę szybkiego powrotu do zdrowia, bo w sumie dobre zdrowie jest najważniejsze.
A co do niestety nader często mających miejsce okropnych przebudowań zniszczonych budynków dworcowych, to takich przykładów w przeszłości było bardzo wiele, gdzie w miejsce przecudnego architektonicznie dawnego dworca powstawał prosty ledwo ociosany klocek z oknami i wejściem.
Niestety ten trend ponownie się pojawia dzisiaj, gdzie w miejsce tych wytworów prostoty budowlanej powstają skromniutkie i dziwaczne budowle. Takie połączenie szklarni z jakimiś kostkami i daszkami, niczym bazarek. Do tego podziurkowane elementy z blachy. Dobrze jeśli chociaż pomalowane a nie tak jak taki rdzewiejący "dodatek" w Kutnie.
Ale tak sobie jakiś architektorzyna, chyba pod działaniem LSD umyślił.
Przykład ?
Nowe dziwolągi na stacji Nasielsk, Mława, Ciechanów, Strzelce Krajeńskie Wschód itd.
Ten wątek o Pomorzu, więc zdjęć tu nie wstawiam, dodatkowo by nie narażać Kolegów na mdłości.
Po prostu "idzie nowe", a ja jakoś tak za normalnymi dworcami tęsknię ...
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.387 58 3
#30
Jeszcze kilka zdjęć z Pruszcza Gdańskiego z 4 III 2017
Tory prowadzące do rampy
Obraz 135.jpg


Początek linii kolejowej nr 229 widok w kierunku Kolbud
Obraz 144.jpg
Obraz 142.jpg


Widok w kierunku stacji Pruszc na pozostałości bocznicy która znajdowała się obok lk 229.
Obraz 143.jpg


W tym miejscu kończyła się bocznica
Obraz 149.jpg


Widok w kierunku stacji Pruszcz
Obraz 153.jpg


Lk 229 jest po remoncie ok 200 m torów
Obraz 154.jpg
Obraz 158.jpg


Ślady po bocznicy za bramą widok w kierunku Kolbud
Obraz 159.jpg


... i w drugą stronę
Obraz 160.jpg
Obraz 161.jpg
Obraz 162.jpg


Nastawnia PrG widok w kierunku stacji
Obraz 164.jpg


... i druga strona
Obraz 165.jpg


Plac ładunkowy
Obraz 174.jpg


A tak się robi porządki na składzie opalowym za płotem śnieg zmieszany z węglem wyrzucony przez płot.
Obraz 175.jpg
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.387 58 3
#34
Wracając z Okonka 4 IV 2017 r. zahaczyłem jeszcze o Chojnice i przedstawiam fotorelację
Wiata PKS
Obraz 259.jpg

Budynek od frontu
Obraz 260.jpg

Widok w kierunku Kostrzyna
Obraz 261.jpg

Widok w kierunku Kościerzyny Tczewa
Obraz 262.jpg

... i w druga stronę
Obraz 264.jpg


Po drugiej widok w kierunku Tczewa
Obraz 265.jpg

... i Kostrzyna
Obraz 266.jpg


Przejścia podziemne były akurat malowane
Obraz 267.jpg

kierunek Kostrzyn
Obraz 268.jpg

... i w druga stronę
Obraz 271.jpg

Pompa nieczynna i niekompletna
Obraz 272.jpg

Budynek w całości
Obraz 273.jpg
Obraz 274.jpg
Obraz 276.jpg

Wagonownia była rozbudowana
Obraz 277.jpg
Obraz 278.jpg
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.387 58 3
#35
C.d.
Widok w kierunku Tczewa
Obraz 279.jpg

... i Kostrzyna
Obraz 280.jpg

Budynki stacyjne
Obraz 281.jpg


... i wieża ciśnień bez ciśnienia:(
Obraz 282.jpg

Tunel między peronami podobny wzór był na górnej części wieży ciśnień
Obraz 283.jpg

Budynek z peronu 1 widok w kierunku Kostrzyna
Obraz 284.jpg

Inne budynki stacyjne także z peronu 1
Obraz 285.jpg

Rampa za peronem 1
Obraz 286.jpg
Obraz 287.jpg


Kolzamowski SA109-006
Obraz 289.jpg
Obraz 290.jpg

Widok z końca peronu 1 w kierunku Tczewa
Obraz 291.jpg

... i w drugą stronę
Obraz 293.jpg

Żuraw wodny ten jest jeszcze w dobrym stanie
Obraz 294.jpg

Różne rodzaje nawierzchni peronu
Obraz 295.jpg
Obraz 296.jpg

c.d.n
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.387 58 3
#37
c.d.
Ozdobne balustrady schodów peronowych
Obraz 297.jpg
Obraz 298.jpg

Budynek stacji z drugiej strony peronu 1
Obraz 300.jpg

Widok z peronu 1 w kierunku Tczewa
Obraz 301.jpg

Ten żuraw wygląda dużo gorzej jak i pozostałości wieży chociaż zabezpieczenie z góry profesjonalne, ciekawe czemu
Obraz 304.jpg

Nastawnia CH
Obraz 305.jpg

Wiadukt drogowy widok na prawą stronę stacji patrząc od wejścia głównego stacji
Obraz 306.jpg

Kierunek Kostrzyn
Obraz 307.jpg


... i Tczew
Obraz 308.jpg

Widok na front budynku z peronu 2
Obraz 310.jpg

Wzornictwo elewacji jak na stacji Starogard Gdański ale jaki kolo maja cegły nie wiem bo z bliska to było kilka warstw farby
Obraz 311.jpg
Obraz 312.jpg

Zegar piękny ozdobny
Obraz 315.jpg

Czy kiedyś zegary były od środka podświetlane lampami naftowymi lub gazowymi? Pytam ponieważ u góry widać ozdobny wywietrznik a na dole jest klapka aby zajrzeć do środka
Obraz 316.jpg

Wnętrze widok na wejście główne
Obraz 317.jpg

... i korytarz na perony
Obraz 318.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.387 58 3
#38
C.d.
Budynek z prawej strony stacji patrząc od wejścia głównego stacji
Obraz 319.jpg

Nastawnia CH z drugiej strony
Obraz 320.jpg

oraz widok na wiadukt z drugiej strony
Obraz 321.jpg
Obraz 322.jpg

Wjazd na stację
Obraz 324.jpg

Druga stron stacji od strony Tczewa gdzie odstawiono sporo taboru
Obraz 325.jpg

Kierunek Kostrzyn
Obraz 326.jpg

... i Tczew
Obraz 327.jpg
Obraz 328.jpg

W środku było widać BOHUNA malowanego na POLREGIO
Obraz 329.jpg

Obraz 330.jpg

Ty2-1387
Obraz 334.jpg

Bez numerowe SM42
Obraz 336.jpg

Sn81-006
Obraz 337.jpg

SU45-161
Obraz 338.jpg
 
OP
OP
Szwed1978

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.387 58 3
#39
C.d.
SM42-003
Obraz 339.jpg

SA 102
Obraz 340.jpg
Obraz 341.jpg
Obraz 343.jpg


SU45-168
Obraz 344.jpg

Bez numerowe SU42
Obraz 346.jpg

Widok w kierunku Tczewa
Obraz 347.jpg

Doliczyłem się 3 EN
Obraz 348.jpg

Nastawnia CH1
Obraz 349.jpg

Magazyn
Obraz 351.jpg
Obraz 352.jpg

Bonanzy
Obraz 354.jpg

...oraz piętrusy
Obraz 355.jpg

Pozostałości po rampie
Obraz 356.jpg

Wagony są w rożnym stanie
Obraz 357.jpg
Obraz 358.jpg
 

Podobne wątki