• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? KM PIKO 58807 i ESU54620 vs ESU52610

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
102 7 0
#1
Witam. Jakiś czas temu zakupiłem wagon sterowniczy Piko 58807 (Koleje Mazowieckie). Niestety "przespałem" możliwość zakupienia oryginalnego dekodera, który na chwilę obecną jest chyba nie do kupienia. Po przeszukaniu Internetu znalazłem filmik gdzie zastosowano do tego wagonu ESU54620.
Mam w zasobach ESU52610. Chciałbym użyć go zamiennie do tego wagonu. Porównałem informację z instrukcji i wygląda że powinno być ok (porównanie poniżej).
Jest jednak jedno małe ale. Mój dekoder (ESU52610) nie posiada fioletowego kabelka (nie wiem/nie pamiętam czemu tak jest, zdjęcia poniżej). W instrukcji jest że to AUX2, a autor filmiku określił "fioletowy - niewykorzystany". Jednak został ten kabel przylutowany na filmie.
Czy jeśli nie przylutuje tego fioletowego kabelka (skoro go nie ma) może być jakiś problem? A może warto go jednak przylutować i wykorzystać w jakiś sposób?

1677872579587.png

1677872695098.png
 
Ostatnio edytowane:

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
273 2 1
#2
Fioletowy = F2, z tego co pokazuje na filmie nie beda dzialaly swiatla w przedziale pasazerskim.
Swoja droga po co tu pakowac dekoder jazdy jak wystarczy dekoder "do wagonu" np samoroba z Paco.
 
OP
OP
KronosVV

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
102 7 0
#3
Fioletowy = F2, z tego co pokazuje na filmie nie beda dzialaly swiatla w przedziale pasazerskim.
Fakt, w przypadku ewentualnego wykonania oświetlenia kabiny pasażerskiej, fioletowy może się przydać. Ale nie robiąc tego oświetlenia rozumiem że jest zbędny.
Swoja droga po co tu pakowac dekoder jazdy jak wystarczy dekoder "do wagonu" np samoroba z Paco.
Oczywiście można tu włożyć dekoder funkcyjny jak to https://www.makieciarz.pl/esu-59220-lokpilot-5-fx-dcc-id-101754.html. ale ten ESU52610 już mam i jest nie używany. Na robienie "samoroba" się nie piszę. Nie robię takich rzeczy na co dzień, więc musiałbym poszukać elementów, kupić je z przesyłką, poczytać i pokombinować żeby to poskładać. Nie mam na to czasu. Więc chyba się mija z celem kosztowo i czasowo. Wlutowanie paru kabelków zajmie 15min dla tego co już mam, czy nawet świeżo kupionego, funkcyjnego.
 
OP
OP
KronosVV

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
102 7 0
#4
Zamontowałem dekoder do wagonu sterowniczego i nawet działa, ale nie obeszło się bez problemów. Więc opiszę co i jak, może komuś się przyda a i sam chce dociec o co właściwie chodzi więc może też ktoś coś podpowie, ale po kolei.
Doszedłem do wniosku że jednak zamontuje inny dekoder i wybrańcem został ESU 59220 (schemat poniżej). Początek bez problemowy wyłamanie płytki z wagonu, wlutowanie dekodera, zdefiniowanie w MultiMaus i jest problem. Działa tylko F1 (oświetlenie tablicy z napisem RADOM). Reset bez rezultatu. Pierwszy wniosek, uszkodzony dekoder. Trudno, trzeba spróbować na tym który miałem, czyli ESU52610.
Przygotowanie kabli, wylutowanie poprzedniego dekodera, wlutowanie ESU52610, odpalam MultiMaus. Jest ok, wszystko działa. Dekoder pamiętał ustawienia z lokomotywy w której był zamontowany. Więc zmieniam przypisanie w MultiMaus, definiuje go tam gdzie chce i mam powtórkę! Znów działa tylko F1 czyli tablica. Reset dekodera bez oczekiwanego rezultatu. Wniosek ESU 59220 wcale nie był uszkodzony.
Podejście 3. Skoro ESU52610 działał w lokomotywie i po przełożeniu do wagonu sterowniczego było ok, to znaczy że tak trzeba zrobić z ESU 59220. Zamontować go w lokomotywie i skonfigurować w MultiMaus gdy jest w lokomotywie a dopiero potem przełożyć do wagonu. I taki karkołomny plan został zrealizowany. ESU 59220 został zamontowany w lokomotywie, zdefiniowany na nowej pozycji w MultiMaus i dopiero wtedy wlutowany do wagonu sterowniczego. Wszystko działa jak miało działać (czyli F0 i F1) ale niedosyt jest.
1. Dlaczego tak to zadziałało mimo iż na załączonym w pierwszym poście filmiku było prosto i łatwo? Czy do skonfigurowania dekodera musi być silnik? Muszę to przemyśleć z instrukcją, ale jeśli ktoś o większym doświadczeniu z dekoderami jest wstanie coś podpowiedzieć byłoby super.
2. Wagon działa, ale przy małych prędkościach dość mocna miga. Domyślam się że trzeba by wlutować gdzieś kondensator.
3. Skoro już to rozebrałem, w sumie może warto zamontować w ogóle oświetlenie. Jeśli ktoś mógłby się podzielić doświadczeniami, domyślam się że najlepiej wlutować się w płytkę która jest w wagonie, czyli jest to inaczej niż większość opisywanych przekładów na forum.
4. W lokomotywie mam ESU 58410 LokSound 5. Gdzieś czytałem, że można tak skonfigurować oba dekodery że będzie między nimi sprzężenie. W tej chwili jeśli zmieniam kierunek jazdy, muszę przełączać się na wagon sterowniczy (ESU 59220) i też zmienić kierunek jazdy, a w zasadzie świecenie świateł z białych na czerwone. Rozumiem że jeśli da się zrobić że dekodery się widzą wzajemnie to nie będzie potrzeby zmiany kierunku w ESU 59220. Czy ktoś z was ma doświadczenie z takim zagadnieniem?

1680880769620.png
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.462 552 30
#5
1. Dlaczego tak to zadziałało mimo iż na załączonym w pierwszym poście filmiku było prosto i łatwo? Czy do skonfigurowania dekodera musi być silnik?
Nie bardzo rozumiem, co oznacza "tak to zadziałało", a ścislej mówiąc, nie bardzo rozumiem podany wcześniej opis tego "jak to zadziałało". Co to znaczy "zdefiniowanie w MultiMaus" i "zmieniam przypisanie w MultiMaus"? Generalnie silnik nie jest potrzebny do skonfigurowania dekodera, ale jeszcze dobrze byłoby wiedzieć, co w tym konkretnym wypadku kolega @KronosVV rozumie pod pojęciem "skonfigurowania dekodera".
4. W lokomotywie mam ESU 58410 LokSound 5. Gdzieś czytałem, że można tak skonfigurować oba dekodery że będzie między nimi sprzężenie.
Nie ma "sprzężenia między dekoderami" i dekodery nie "widzą się wzajemnie". W tej konkretnej sytuacji, jeżeli wagon sterowniczy będzie jeździł zawsze z tą samą lokomotywą, można po prostu oba dekodery (w lokomotywie i w wagonie) ustawić na ten sam adres. Ale jest mały problem: zarówno w lokomotywie, jak i w wagonie będą się jednocześnie świeciły białe światła na przodzie (patrząc w kierunku jazdy) i czerwone z tyłu. Czyli na połączeniu wagonu z lokomotywą (lub z drugim wagonem, jeżeli w środku są inne wagony) oraz na połączeniu lokomotywy z wagonem też będą światła, a nie tylko na czole i na końcu całego składu. Żeby tego uniknąć, trzeba rozdzielić białe i czerwone światła zarówno w lokomotywie, jak i w wagonie. Trzeba byłoby zrobić tak, by przy pchaniu składu przez elektrowóz dało się w wagonie włączyć tylko białe światła z przodu, a w lokomotywie tylko czerwone światła z tyłu. Analogicznie gdy lokomotywa ciągnie, powinna mieć tylko białe światła z przodu, a wagon tylko czerwone światła z tyłu.
Do tego potrzebne są jednak dodatkowe wyjścia funkcyjne dekodera, właśnie AUX1 i AUX2.
 
OP
OP
KronosVV

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
102 7 0
#6
Przez zdefiniowanie czy skonfigurowanie w MultiMaus miałem namyśli przypisanie wagonu jako adres L9 i CV1=9. Ale myślę że wartość 9 ma tu drugorzędne znaczenie. Bardziej chodzi o fakt, że po wlutowaniu dekodera do wagonu nie dało się go dowolnie zaadresować w MultiMaus, a raczej po zaadresowaniu F0 nie działało. Dopiero po wpięciu dekodera w lokomotywę, można było dowolnie zaadresować (w tym przypadku 9). I dopiero przełożyć dekoder z lokomotywy do wagonu, i wtedy F0 i F1 już działało. Czyli jeśli chciałem mieć wagon na L9 i CV1=9, musiałem te wartości wprowadzić w MultiMaus z dekoderem zamontowanym w lokomotywie, i później przełożyć dekoder do wagonu i już nic nie zmieniać w MultiMaus. To rozumiem przez "tak to zadziałało".
Rozumiem że opis jest trochę zawiły, tak jak sytuacja jaka wystąpiła, ku mojemu zaskoczeniu. Wygląda to tak, jakby adresowanie dekodera zamontowanego w wagonie, blokowało funkcjonowanie F0.
Mam nadzieję że teraz jest ciut jaśniej.

Dziękuje za odpowiedź na 4. Wyobrażałem sobie że to będzie inaczej działać. Nie zdążyłem jeszcze wgryźć się w temat. Twoja odpowiedź od razu kierunkuje jakie są w ogóle możliwości. Co do zmiany świateł w wagonie to nie problem. Nie ma oświetlenia od strony innych wagonów, jest tylko od czoła. Lokomotywa ma NEM652, więc z tego co się orientuje, nie ma możliwości osobnego włączania świateł białych i czerwonych, niezależnie od kierunku jazdy. Trzeba by chyba odłączyć oświetlenie od strony wagonów. Temat do przemyślenia jeszcze.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.462 552 30
#7
Wygląda to tak, jakby adresowanie dekodera zamontowanego w wagonie, blokowało funkcjonowanie F0.
Trochę to dziwne, ale nie mam tych modeli i nie mogę sprawdzić. Być może dekoder przeznaczony do lokomotywy faktycznie musi być wpięty w obwód lokomotywy, z wyjściami do silnika też podłączonymi - nie bardzo wiem, dlaczego tak musiałoby być, może koledzy bardziej znający te sprawy coś mogliby podpowiedzieć. Ja robiłem podobne przebudowy (opisałem je tu i tu), ale stosowałem dekodery funkcyjne i nigdy nie miałem problemów z ustawieniem ich adresów.
Co do zmiany świateł w wagonie to nie problem. Nie ma oświetlenia od strony innych wagonów, jest tylko od czoła.
No tak, trochę się rozpędziłem. ;)
Trzeba by chyba odłączyć oświetlenie od strony wagonów.
Jeżeli lokomotywa ma jeździć wyłącznie z tym składem, to jest to jakieś wyjście. Na drugim "widocznym" końcu można usunąć sprzęg modelarski, założyć pełny zgarniacz (jeśli taki jest w tym modelu), węże hamulcowe itp. i bardziej upodobnić czoło do oryginału. Bardziej zaawansowaną metodą byłaby przeróbka obwodów lokomotywy, z wykorzystaniem AUX1 i AUX2 do niezależnego sterowania światłami czerwonymi na obu końcach. W dekoderach ESU wyjście AUX1 jest wyprowadzone na jeden z pinów wtyczki 8-pinowej, a AUX3 jest na wolnym fioletowym przewodzie.
 
OP
OP
KronosVV

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
102 7 0
#8
@Andrzej Harassek dziękuje za wszystkie uwagi. Tymczasem zrobiłem kolejną modyfikację.
UPS wstawiony do KM Piko 58807. Żaden rocket science, ale może się komuś przyda jakby chciał wyeliminować "miganie" podczas jazdy tego wagonu. Użyłem dwa kondensatory 1000uF, i rezystor oraz diodę wg instrukcji ESU. Na drugim zdjęciu dekoder jeszcze "w powietrzu" żeby było lepiej widać podłączenie do kondensatorów wlutowane w GND i U+ dekodera ESU59220. Docelowo dekoder przyklejony na taśmę dwustronną 3M do tacki dołączonej w zestawie, ale tak aby nie zakleić w niej otworów. Zakładam że zastosowano te otwory w celu poprawy chłodzenia dekodera przez przepływ powietrza przez nie.
1691359556044.jpg 1691359556094.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 16
DCC 3
DCC 3
DCC 18
DCC 9

Podobne wątki