Z tego rysunku widać tylko, że położenie zasadnicze zwrotnicy rozjazdu 1 prowadzi po łuku o większym promieniu rozjazdu łukowego i kieruje na tor 1 stacji. Ale trudno cokolwiek wnioskować co do rzeczywistych promieni łuków. Będę powtarzał do znudzenia, że nie ma nie ma czegoś takiego, jak "kierunek zasadniczy" rozjazdu. Zasadnicze jest tylko położenie zwrotnicy (oznaczane na schematach i w terenie znakiem "+"). Drugie położenie zwrotnicy jest określane jako "przełożone" (oznaczone znakiem "-"). I jeszcze raz powtórzę, że położenie zasadnicze zwrotnicy najczęściej, ale nie zawsze prowadzi po prostej rozjazdu (lub po łuku o większym promieniu rozjazdu łukowego). A najlepszą tego ilustracją jest zamieszczony wyżej plan schematyczny urządzeń srk stacji Kamień Pomorski. Na planie tym widać, że zwrotnice rozjazdów nr 4, 11, 12 i 14 w położeniu zasadniczym kierują na tor zwrotny (po łuku), a nie na wprost.
Generalnie w technice sterowania ruchem kolejowym położenie lub stan zasadniczy urządzeń jest takim stanem, w jakim wszystkie urządzenia powinny się znajdować w sytuacji, gdy nie są ustawione żadne przebiegi i nie odbywają się żadne jazdy. Na przykład stanem zasadniczym semaforów jest sygnał "Stój" (wyjątkiem są semafory sbl, które zasadniczo wskazują sygnał "jazda z największą dozwoloną prędkością"). Taki stan jest prezentowany na planach schematycznych urządzeń srk stacji (posterunku), przykładem takiego planu jest właśnie zamieszczony wyżej plan stacji Kamień Pomorski. Trzeba jednak pamiętać, że plan taki jest wykonywany w tzw. skali skażonej, z zaburzonymi proporcjami i trudno z niego cokolwiek wnioskować co do promieni łuków.