• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Kamień Pomorski

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.393 550 30
Tu wyraźnie widać który promień rozjazdu jest w kierunku zasadniczym.
Z tego rysunku widać tylko, że położenie zasadnicze zwrotnicy rozjazdu 1 prowadzi po łuku o większym promieniu rozjazdu łukowego i kieruje na tor 1 stacji. Ale trudno cokolwiek wnioskować co do rzeczywistych promieni łuków. Będę powtarzał do znudzenia, że nie ma nie ma czegoś takiego, jak "kierunek zasadniczy" rozjazdu. Zasadnicze jest tylko położenie zwrotnicy (oznaczane na schematach i w terenie znakiem "+"). Drugie położenie zwrotnicy jest określane jako "przełożone" (oznaczone znakiem "-"). I jeszcze raz powtórzę, że położenie zasadnicze zwrotnicy najczęściej, ale nie zawsze prowadzi po prostej rozjazdu (lub po łuku o większym promieniu rozjazdu łukowego). A najlepszą tego ilustracją jest zamieszczony wyżej plan schematyczny urządzeń srk stacji Kamień Pomorski. Na planie tym widać, że zwrotnice rozjazdów nr 4, 11, 12 i 14 w położeniu zasadniczym kierują na tor zwrotny (po łuku), a nie na wprost.

Generalnie w technice sterowania ruchem kolejowym położenie lub stan zasadniczy urządzeń jest takim stanem, w jakim wszystkie urządzenia powinny się znajdować w sytuacji, gdy nie są ustawione żadne przebiegi i nie odbywają się żadne jazdy. Na przykład stanem zasadniczym semaforów jest sygnał "Stój" (wyjątkiem są semafory sbl, które zasadniczo wskazują sygnał "jazda z największą dozwoloną prędkością"). Taki stan jest prezentowany na planach schematycznych urządzeń srk stacji (posterunku), przykładem takiego planu jest właśnie zamieszczony wyżej plan stacji Kamień Pomorski. Trzeba jednak pamiętać, że plan taki jest wykonywany w tzw. skali skażonej, z zaburzonymi proporcjami i trudno z niego cokolwiek wnioskować co do promieni łuków.
 
OP
OP
M
Reakcje
63 0 0
Z tego rysunku widać tylko, że położenie zasadnicze zwrotnicy rozjazdu 1 prowadzi po łuku o większym promieniu rozjazdu łukowego i kieruje na tor 1 stacji. Ale trudno cokolwiek wnioskować co do rzeczywistych promieni łuków. Będę powtarzał do znudzenia, że nie ma nie ma czegoś takiego, jak "kierunek zasadniczy" rozjazdu. Zasadnicze jest tylko położenie zwrotnicy (oznaczane na schematach i w terenie znakiem "+"). Drugie położenie zwrotnicy jest określane jako "przełożone" (oznaczone znakiem "-"). I jeszcze raz powtórzę, że położenie zasadnicze zwrotnicy najczęściej, ale nie zawsze prowadzi po prostej rozjazdu (lub po łuku o większym promieniu rozjazdu łukowego). A najlepszą tego ilustracją jest zamieszczony wyżej plan schematyczny urządzeń srk stacji Kamień Pomorski. Na planie tym widać, że zwrotnice rozjazdów nr 4, 11, 12 i 14 w położeniu zasadniczym kierują na tor zwrotny (po łuku), a nie na wprost.

Generalnie w technice sterowania ruchem kolejowym położenie lub stan zasadniczy urządzeń jest takim stanem, w jakim wszystkie urządzenia powinny się znajdować w sytuacji, gdy nie są ustawione żadne przebiegi i nie odbywają się żadne jazdy. Na przykład stanem zasadniczym semaforów jest sygnał "Stój" (wyjątkiem są semafory sbl, które zasadniczo wskazują sygnał "jazda z największą dozwoloną prędkością"). Taki stan jest prezentowany na planach schematycznych urządzeń srk stacji (posterunku), przykładem takiego planu jest właśnie zamieszczony wyżej plan stacji Kamień Pomorski. Trzeba jednak pamiętać, że plan taki jest wykonywany w tzw. skali skażonej, z zaburzonymi proporcjami i trudno z niego cokolwiek wnioskować co do promieni łuków.
I to jest wyjaśnienie z którym się zgadzam. Też wpisałem sobie okręgi w zrzut ekranu z łukiem wjazdowym i nie jest prawdą że tylko zewnętrzny łuk wpisuje się w okrąg. Wewnętrzny łuk też idealnie wpisuje się w okrąg o mniejszym promieniu.
 
OP
OP
M

Marek D

Użytkownik
Reakcje
63 0 0
Witam ponownie. Trochę macie racji z tym łukiem i zastanawiam się czy faktycznie nie zrobić promienia 3,6 m. Zajmie mi to połowę pomieszczenia ale z rzutów w Google widać że to ma być większy promień. Sprawa do poważnego przemyślenia. Pytanie mam jednak inne.
Wymiary.jpg

Jak widać na załączonym obrazku odległość od tarczy ostrzegawczej do semafora wjazdowego jest zbyt duża żeby w całości ją odtworzyć. Mam zamiar na pierwszym module o długości 450mm odtworzyć krótki fragment przy To a na następnym module 900 mm odcinek od przejazdu drogowego do semafora.
Rzut kopia.jpg

Czy może lepszym wyjściem będzie odtworzenie terenu przed przejazdem drogowym i ustawienie tam tarczy ostrzegawczej a następnie moduł 900 mm z przejazdem i semaforem. Ten krótki odcinek 450 mm traktuję jako przejściowy z profilem F96.
Makieta.jpg
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.642 19 9
Jak widać na załączonym obrazku odległość od tarczy ostrzegawczej do semafora wjazdowego jest zbyt duża żeby w całości ją odtworzyć. Mam zamiar na pierwszym module o długości 450mm odtworzyć krótki fragment przy To a na następnym module 900 mm odcinek od przejazdu drogowego do semafora.
W rzeczywistości taka duża odległość od tarczy do semafora wjazdowego wynika z długości drogi hamowania pociągu. Na makiecie pociągi zwykle hamują na znacznie krótszym odcinku, nie ma więc potrzeby zapewniania aż tak dużej odległości. Poza tym, warto też wziąć pod uwagę, że w warunkach konkretnych imprez makietowych może nie być miejsca na postawienie takiego pełnego (liczonego w metrach) odcinka szlaku aż do tarczy ostrzegawczej.
Ja bym proponował zakończyć moduł stacji profilem przejściowym zaraz za semaforem wjazdowym, a tarczę ostrzegawczą wykonać na krótkim, opcjonalnym module, który będzie można wstawić w dowolnym miejscu, zależnie od uwarunkowań lokalowych na danym zlocie. Wtedy ten odcinek szlaku z przejazdem kolejowym też wykonałbym jako opcjonalny.

Istotniejsze wg mnie jest zapewnienie odpowiedniej odległości od semafora wjazdowego do pierwszego rozjazdu, aby dało się bezpiecznie manewrować po stacji bez konieczności wyjeżdżania za ten semafor. Powiększenie promienia łuku na wjeździe z 1,5m do 3,0-3,6m by tu na pewno poprawiło sytuację.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.393 550 30
W rzeczywistości taka duża odległość od tarczy do semafora wjazdowego wynika z długości drogi hamowania pociągu. Na makiecie pociągi zwykle hamują na znacznie krótszym odcinku, nie ma więc potrzeby zapewniania aż tak dużej odległości.
Argument moim zdaniem zupełnie nietrafiony. To oczywiście prawda, ale nie dlatego stosujemy na makietach mniejsze odległości między To a semaforem. Wynika to przede wszystkim z faktu, że najczęściej przy budowie makiet skraca się wszystkie odległości, bo zbudowanie makiety z dokładnym zachowaniem w skali wszystkich wymiarów na długości jest praktycznie niewykonalne. Skracamy drogi zwrotnicowe (bo rozjazdy zwykle mają większe skosy, niż w realu), skracamy długości torów stacyjnych, długości dróg ochronnych, więc proporcjonalnie skracamy też odległość To od semafora wjazdowego.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.968 447 99
Argument moim zdaniem zupełnie nietrafiony. To oczywiście prawda, ale nie dlatego stosujemy na makietach mniejsze odległości między To a semaforem. Wynika to przede wszystkim z faktu, że najczęściej przy budowie makiet skraca się wszystkie odległości, bo zbudowanie makiety z dokładnym zachowaniem w skali wszystkich wymiarów na długości jest praktycznie niewykonalne. Skracamy drogi zwrotnicowe (bo rozjazdy zwykle mają większe skosy, niż w realu), skracamy długości torów stacyjnych, długości dróg ochronnych, więc proporcjonalnie skracamy też odległość To od semafora wjazdowego.
To prawda, ale z drugiej strony trzeba przyznać, że hamowanie pociągów na makiecie na znacznie krótszym odcinku wynika właśnie z tego co Pan napisał.
Z drugiej strony nie oznacza to, że nie można wykonać makiety bardzo realistycznej (są takie rozjazdy) z hamowaniem pociągu na odcinku jak w prawdziwym świecie. Kwestia miejsca i chęci. Zwykle z uwagi na miejsce pozostaje opcja skrótów na większości makiet.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

Marek D

Użytkownik
Reakcje
63 0 0
Ja bym proponował zakończyć moduł stacji profilem przejściowym zaraz za semaforem wjazdowym, a tarczę ostrzegawczą wykonać na krótkim, opcjonalnym module, który będzie można wstawić w dowolnym miejscu, zależnie od uwarunkowań lokalowych na danym zlocie. Wtedy ten odcinek szlaku z przejazdem kolejowym też wykonałbym jako opcjonalny.
Jest to logiczne rozwiązanie. Problem teraz z rzeźbą terenu. Stosując profile przejściowe E96 lub F96 ( który z nich zastosować ? ) musiałbym dostosować do nich teren, więc wyglądałoby on troszkę inaczej niż w realu. Mimo wszystko skłaniam się ku takiemu rozwiązaniu.
Powiększenie promienia łuku na wjeździe z 1,5m do 3,0-3,6m by tu na pewno poprawiło sytuację.
Myślę że na pewno byłoby lepiej. Mam do dyspozycji pomieszczenie o długości 7,2 m. Długość segmentów bez łuku to 5,5m natomiast z łukiem o promieniu 1,5m to 7,25m. Muszę jeszcze gdzieś zgubić 5cm. Przy łuku o promieniu 3,6m ( łuk rozjazdu o większym promieniu) wychodzi mi 9,35m.
Nie zmieszczę tego u siebie a pasowałoby mieć w całości makietę choćby dla sprawdzenia czy dla zabawy.

Właśnie zacząłem montaż torów na pierwszym module.
Tor profil 1.jpg

Tor profil 2.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 10

Podobne wątki