• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jugosłowiańskie wagony sypialne na PKP

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.583 558 30
#61
To na 100% Goša i to na oryginalnych wózkach. Wagon najpewniej przebudowany na socjalny, choć malowanie ma nietypowe. Ale z pewnością nie ma serii A.
 

_medyk_

Aktywny użytkownik
Reakcje
146 1 0
#63
Oznaczenia i czcionki na wagonach Gosa 74.

patrząc na dostępne archiwalne zdjęcia
1. Warszawa
2. Biały Dunajec
3. wrak z Węglinca
oraz ujęcia klatek z filmu 130 lat pkp. ( w pierwszych sekundach filmu) międzynarodowy z 2 wagonami Gosa 74 widoczne od strony przedziałów.

Czcionka napisów u góry wagon sypialny - przypomina tą znaną z wagonów G i B (zdj z warszawy), natomiast pozostałe dostępne zdjęcia to juz napisy z czcionką jak w wagonie Gosa76 z Gdyni - czy była jakaś zależność. Np przychodziły z napisami w tzw standardzie Gosa (małe litery) a te duże jak w G i B to wynik naprawy/rewizji w polskich ZNTK.
Inne różnice to szczegóły rozmieszczenia napisów na czarnym pasku pudła. - "wędrowanie" opisu: ogrzewania wodno olejowego czy lokalizacji wymiarów wagonu.

Czy ktoś zna inne zdjęcia?
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
478 4 0
#64
Czcionka stosowana fabrycznie była zapewne zbliżona, albo i taka sama jak dla wagonów produkowanych dla JŻ. Zdjęcia wagonów jugosłowiańskich można znaleźć bez problemu w sieci.
W późniejszych latach czcionka była taka sama jak na innych wagonach, bo Gośe, podobnie jak większość wagonów sypialnych i restauracyjnych przechodziły rewizje głównie w ZNTK Pruszków. Czcionka ta była więc raczej typowa, standardowa dla PKP.
 

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
#65
Jeżeli mogę coś zasugerować tym którzy chcą pozyskać informację o tych wagonach (i nie tylko) to skorzystanie z dokumentacji konstrukcyjnej. W tym przypadku jest to jej część która została przekazana przez producenta razem z pierwszą partią wagonów wszystkich 3 typów. Po wielu latach składowania w dawnym Centralnym Biurze Konstrukcyjnym w Poznaniu została kilka lat temu przekazana do centrali IC w Warszawie. Jeżeli tam jeszcze jest pozwoli na wyjaśnienie wielu kwestii.
Nie jest ona kompletna ale do zrobienia modelu powinna wystarczyć.
 
Reakcje
3.746 32 0
#66
Myślę, że warto poinformować zainteresowanych jugosłowiańskimi wagonami osobowymi, że w najnowszym nr Świata Kolei (5/2022), ukazała się 1 część artykułu, którego autorem jest Andrzej Etmanowicz, o wagonach sypialnych typu Goša 74. Tradycyjnie dla pana Andrzeja, bardzo merytoryczna treść, zawierająca m.in. dotychczas nie publikowane informacje. W artykule m.in. ponad 20 zdjęć, w tym wagonów będących w służbie w swojej pierwotnej roli oraz dwa rysunki, z katalogu wagonów osobowych PKP z 1991 (wagon w trzech rzutach) oraz kolorowy (widok czołowy i boczny, w błękitnym malowaniu i żółtym logo WARS-u), autorstwa Piotra Kilanowskiego.

Co ucieszy zapewne wszystkich, artykuł jest równocześnie pierwszą częścią całego cyklu, zatytułowanego "Wagony PKP standardu Y z fabryki Goša", w którym zostaną opisane także wagony restauracyjne typu Goša 76 i pocztowe typu Goša 90. Od siebie mogę tylko dodać, że bardzo długo czekałem, aby w polskiej prasie hobbystycznej, ukazał się portret wagonów jugosłowiańskich, wspomnianych trzech typów... i w końcu się doczekałem (y) [dla mnie bomba :love:]
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
1.081 12 0
#68
Żywiołowy proces likwidacji reliktów tzw. wczasów wagonowych doprowadził w latach 2005-2015 do kasacji zdecydowanej większości tego typu ośrodków, spośród których jedynie nieliczne przetrwały i jeszcze funkcjonują. Tego rodzaju wyjątek stanowi zespół ogródków działkowych/wczasowych zorganizowanych w sąsiedztwie stacji Sieraków Wielkopolski, gdzie kilkukrotnie miałem przyjemność zajrzeć. Na załączonych fotografiach oglądamy jeden z mniej oczywistych (głównie z racji relatywnie młodego wieku) przykładów pudeł wagonowych adaptowanych do roli wczasów, mianowicie relikty wagonu sypialnego typu Goša74 jugosłowiańskiej produkcji. Jako że zachowała się tabliczka producenta (w załączeniu), nie pozostawiająca złudzeń, że mamy do czynienia z wagonem o numerze fabrycznym 4616/1974, możliwe było jego pełne zidentyfikowanie jako dawnego sypialnego 51 51 06-80 054-0 WLABwxz, czyli późniejszego 51 51 70-80 183-8 WLABwxz, który po wycofaniu z eksploatacji w latach 80. XX wieku doczekał się przebudowy na kuszetkę socjalną 63 51 99-80 037-9 BcK, skreśloną z inwentarza pod koniec lat 90. XX wieku... i adaptowaną do roli domku wczasowego. Fotografie wykonałem w dn. 17.02.2019 i 20.02.2021. O wagonach sypialnych tej rodziny więcej u Andrzeja Etmanowicza w ŚK 5-6/2022.

DSC04734.jpg

63 51 99-80 037-9 BcK / Sieraków Wlkp. / 20.02.2021

DSC04739.jpg

63 51 99-80 037-9 BcK / Sieraków Wlkp. / 20.02.2021

DSC06154.jpg

63 51 99-80 037-9 BcK / Sieraków Wlkp. / 17.02.2019
 

Podobne wątki