• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Impreza Jesienna Wystawa makiet Kolejowych Nostalgia Za Parą część 1 - 23 października 2021

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.634 381 7
#22
Wystawa pt. "Nostalgia za parą" - a tu parowozów nawet na otarcie łez, za to mnóstwo taboru samochodowego, budynków, budowli... - przynajmniej na fotkach,
A może lepiej nazwać wystawę "Nostalgia za dawną koleją"?... Może jestem czepliwy...
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
698 9 1
#23
Jak należy rozumieć stwierdzenie max czterostawna sbl? Sbl może być dwustawna, trzystawna lub czterostawna (raczej nie więcej niż 4), ale jak już jakaś jest, to jest, więc jak rozumieć określenie "max"?
Faktycznie powinienem był myśl rozwinąć, nawet miałem taki plan :D System po prostu mozna przełączać w rózne tryby pracy. Mam nadzieję, że na kolejnej imprezie koledzy zdecydują się na jeszcze bardziej intensywne testy :D i wpuszczenie kliku szybkich pociągów jeden po drugim na odcinek SBL, osobiście wydaje mi się, że przy prędkościach i widoczności makietowej wystarczy dwustawna, ale oczywiście czterostawna wygląda bardziej "magistalnie".
 
OP
OP
Salsa

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
440 2 3
#25
Faktycznie powinienem był myśl rozwinąć, nawet miałem taki plan :D System po prostu mozna przełączać w rózne tryby pracy. Mam nadzieję, że na kolejnej imprezie koledzy zdecydują się na jeszcze bardziej intensywne testy :D i wpuszczenie kliku szybkich pociągów jeden po drugim na odcinek SBL, osobiście wydaje mi się, że przy prędkościach i widoczności makietowej wystarczy dwustawna, ale oczywiście czterostawna wygląda bardziej "magistalnie".
Wpuszczenie „kilku szybkich pociągów jeden po drugim” ma sens tylko wtedy, jeśli na szlaku są stacje pozwalające na przyjęcie tych pociągów ze szlaku bez przetrzymywania pod semaforem wjazdowym stacji. Czyli stacja 6-8-torowa zamiast obecnej 4-torowej (Padowo). Oczywiście można kombinować i puszczać np pierwszy towarowy który przez stację za sbl przejedzie bez zatrzymania, drugi osobowy itp również 4-torowa stacja może przyjąć ze 3 pociągi z kierunku sbl ale dalej trzeba je puszczać z uwzględnienieniem braku sbl na kolejnym odcinku i trzeba uważać by kolejny odcinek szlaku się nie blokował wraz z kolejną stacją (Makoszów), chociaż akurat odcinek Padowo-Makoszów ma i tak dwa odstępy (sterowane przez dyżurnego z Padowa). Trzeba też pilnować by sama stacja Padowo by się nie zablokowała dla kolejnych składów. Do tego maszynisci musza się nauczyć jazdy z podobną prędkością by za szybko nie podjeżdżać do kolejnego semafora. Sbl jest na odcinku z 32 modułami między stacjami a przydałoby się tych modułów z 50 wtedy odstępy byłyby dłuższe
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.203 504 30
#26
przy prędkościach i widoczności makietowej wystarczy dwustawna, ale oczywiście czterostawna wygląda bardziej "magistalnie".
Sbl dwustawna według mojej wiedzy w Polsce funkcjonuje wyłącznie na linii WKD Warszawa - Podkowa Leśna Główna (bo dalej, do Grodziska jest jeden tor, więc sbl nie ma sensu). Na PKP stosuje się sbl 3-stawną i 4-stawną, więc tylko jedna z nich będzie wyglądała realistycznie na makiecie. W sbl 2-stawnej semafory mają tylko dwa światła, czerwone i zielone, w sbl 3-stawnej dochodzi pomarańczowe, a w 4-stawnej czwarte wskazanie to zielone światło migające.
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
698 9 1
#27
Sbl dwustawna według mojej wiedzy w Polsce funkcjonuje wyłącznie na linii WKD Warszawa - Podkowa Leśna Główna (bo dalej, do Grodziska jest jeden tor, więc sbl nie ma sensu). Na PKP stosuje się sbl 3-stawną i 4-stawną, więc tylko jedna z nich będzie wyglądała realistycznie na makiecie. W sbl 2-stawnej semafory mają tylko dwa światła, czerwone i zielone, w sbl 3-stawnej dochodzi pomarańczowe, a w 4-stawnej czwarte wskazanie to zielone światło migające.
Metro ma chyba też dwustawną, no i krakowski tunel tramwajowy :D Oczywiście zabawa na makiecie przy czterostawnej może być przednia, bo trzeba będzie wprowadzić stany pośrednie pomiędzy "jedzie" i "stoi".

Przy okazji pytanie do praktyków 1:1 - czy to maszynista decyduje czy "wlecze się" od semafora do semafora, czy raczej czeka na odblokowanie odpowiedniej ilości odstępów i dopiero jedzie, czy wynika to z jakichś odgórnych przepisów?
 
OP
OP
Salsa

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
440 2 3
#28
Jest jeszcze S1a i taki też jest przed tunelem, semafor sbl ale z pasami biali-czerwonymi. Cała sbl to pomysł Konrada Wójtowicza i jego kolegi Artura, Konrad jest na forum
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.203 504 30
#29
Metro ma chyba też dwustawną, no i krakowski tunel tramwajowy :D Oczywiście zabawa na makiecie przy czterostawnej może być przednia, bo trzeba będzie wprowadzić stany pośrednie pomiędzy "jedzie" i "stoi".
Metrem się nie zajmowałem, być może faktycznie tak jest. Ale dlaczego na makiecie od razu 4-stawna sbl? W blokadzie 4-stawnej semafory wskazują stan aż trzech odstępów przed pociągiem, a na makiecie rzadko jest miejsce na większą liczbę odstępów, niż trzy lub cztery, więc sbl 4-stawna moim zdaniem nie ma sensu. Jeżeli już w ogóle sbl, to wydaje mi się, że tradycyjna 3-stawna w zupełności wystarczy, a mniejszy kłopot ze sterowaniem i dodatkowym sygnałem w postaci migającego zielonego światła. Nie bardzo też rozumiem o chodzi z tym "stanem pośrednim" - sygnał S 3 na semaforze sbl oznacza, że za dwa odstępy należy spodziewać się sygnału "stój". Jeżeli pociąg jedzie z taką prędkością, że jego droga hamowania jest dłuższa od długości jednego odstępu blokowego (bo właśnie dlatego stosuje się sbl 4-stawną), to maszynista powinien zwolnić tak, żeby zobaczywszy sygnał S 5 (pomarańczowe światło) na następnym semaforze można było zatrzymać pociąg przed kolejnym, wskazującym sygnał "stój".
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10.202 301 15
#30
może odrobinkę :) nie opublikowałem zdjęć taboru, w tym parowozów, bo mi zwyczajnie nie wyszły. Ale koledzy (i być może koleżanki) robili zdjęcia i kręcili filmy. Jest szansa, że oprócz fb, pojawią się i tutaj. Może kiedyś nadejdzie też czas, że klubowicze wystawią sam parowy tabor i wyjdzie wystawa "jednoepokowa", typowo "parowozowa". Osobiście dopiero od niedawna mam dwa parowozy pkp i nie dziwię się, że jeździ nowy tabor, który jest zwykle łatwiej dostępny i dużo tańszy.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.794 138 3
#31
A moim zdaniem jeżeli odcinek SBL ma 4 odstępy i chłopaki taki soft mają to niech robią 4-stawną. O ile wiem z punktu widzenia kolejnego sygnału w tym co wymyślili nie ma problemu. Kabli jest ciągle tyle samo.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
#33
Jest jeszcze S1a i taki też jest przed tunelem, semafor sbl ale z pasami biali-czerwonymi. Cała sbl to pomysł Konrada Wójtowicza i jego kolegi Artura, Konrad jest na forum
Wszystkie semafory sbl są na białym maszcie. Czterokomorowe przed tunelem (tunel średnicowy w Warszawie) też. Kiedyś nawet dyskutowaliśmy, kto i jak nastawia sygnał S1a skoro urządzenie jest automatyczne - tym kimś jest dyżurny ruchu, który ma nadzór nad danym odcinkiem sbl.
Metro ma chyba też dwustawną, no i krakowski tunel tramwajowy :D (...)
Przy okazji pytanie do praktyków 1:1 - czy to maszynista decyduje czy "wlecze się" od semafora do semafora, czy raczej czeka na odblokowanie odpowiedniej ilości odstępów i dopiero jedzie, czy wynika to z jakichś odgórnych przepisów?
Metro miało blokadę dwustawną ale teraz korzysta z systemu SOP (jak kiedyś przekomarzaliśmy się z Irkiem @CoCu co do nazwy - "System Ochrony Pociągu" z ang. ATP - Automatic Train Protection" vs "Samoczynne Ograniczenie Prędkości").
Co do pytania o skalę 1:1, to oczywiście nie mam uprawnień do wypowiadania się jako 1:1 ale na podstawie zebranych danych to na zatłoczonych szlakach nie czeka się na zwolnienie kilku odstępów tylko dostosowuje prędkość do wskazań semaforów i jak najszybciej zwalnia się zajmowany przez siebie odstęp. Przypomnę także, że migające zielone oznacza "droga wolna z maksymalną prędkością, następne dwa odstępy są wolne" ale również "droga wolna z maksymalną prędkością, następny semafor wskazuje sygnał: "droga wolna z prędkością maksymalną 100km/godz". Sygnalizacja na naszej kolei to sygnalizacja określająca prędkość.
 

Konrad

Użytkownik
eSeMka
Reakcje
9 3 0
#34
Witam szanownych kolegów.
Trochę odnośnie pytań i wątpliwości w stosunku do samoczynnej blokady liniowej prezentowanej na jesiennej wystawie Nostalgii za Parą. Projekt rozwijany jest przy współpracy ze stowarzyszeniem PSMK. Sterowanie całego systemu zostało zaprojektowane i wykonane od zera (nie jest oparty na systemie dcc i jest odseparowany od sterownia pociągami). Początkowo miał to być projekt automatycznego sterowania semaforami na makiecie, co ważne miał być uniwersalny. Projekt przez 5 lat rozrósł się do bardzo dużych rozmiarów. W chwili obecnej jest to system demonstrujący możliwości wykorzystania nowoczesnych układów elektronicznych jak i "starej szkoły". W każdym momencie można ustawić dowolny system samoczynnej blokady liniowej dostępnej w Polsce. Inspiracją do powstania systemu była Gdańska SBL na sieci SKM (W chwili obecnej pracuję jako 3 stawna). Jest to część większego projektu który mam nadzieję w niedalekiej przyszłości uda się zrealizować. Więcej informacji pojawi się wkrótce na stronie Stowarzyszenia eSeMka
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
T M M
Reakcje
4.315 171 19
#35
Opracowanie prostego systemu SBL-ki dla makiet modułowych to raczej nieunikniona przyszłość imprez modułowych.
Więc powodzenia w rozwijaniu i upraszczaniu tego tematu.
 

Okoram

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#36
System po prostu mozna przełączać w rózne tryby pracy. Mam nadzieję, że na kolejnej imprezie koledzy zdecydują się na jeszcze bardziej intensywne testy :D i wpuszczenie kliku szybkich pociągów jeden po drugim na odcinek SBL, osobiście wydaje mi się, że przy prędkościach i widoczności makietowej wystarczy dwustawna, ale oczywiście czterostawna wygląda bardziej "magistalnie".
A moim zdaniem jeżeli odcinek SBL ma 4 odstępy i chłopaki taki soft mają to niech robią 4-stawną.
System można dowolnie przełączać na SBL 2, 3 lub 4-stawną. Na imprezie ustawiona była wersja 4-stawna, bo ma najwięcej różnych sygnałów na semaforach ;)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.203 504 30
#37
Przypomnę także, że migające zielone oznacza "droga wolna z maksymalną prędkością, następne dwa odstępy są wolne" ale również "droga wolna z maksymalną prędkością, następny semafor wskazuje sygnał: "droga wolna z prędkością maksymalną 100km/godz".
A ja przypomnę, że drugie znaczenie tego sygnału „Jazda z największą dozwoloną prędkością – przy następnym semaforze z prędkością nie większą niż 100 km/h” ma zastosowanie tylko dla semaforów półsamoczynnych i dla ostatnich semaforów sbl. Dla wszystkich innych semaforów sbl (poza ostatnim semaforem sbl przed posterunkiem ruchu) ma zastosowanie tylko takie znaczenie sygnału: „Jazda z największą dozwoloną prędkością – w przodzie są dwa odstępy blokowe wolne", co jest wyraźnie napisane w instrukcji Ie-1:
Sygnał S 3 nadawany przez:
...
b) semafor samoczynny blokady liniowej lub semafor wyjazdowy na szlak wyposażony w samoczynną blokadę liniową informuje, że dwa kolejne odstępy blokowe za tym semaforem są wolne, maszynista powinien tak regulować prędkość jazdy, aby mógł § 3. Sygnały nadawane przez semafory zatrzymać pociąg przed semaforem wskazującym sygnał „Stój”;

Przy jeździe na szlaku z sbl, po minięciu semafora sbl z sygnałem S 3 maszynista nie ma obowiązku mijania następnego semafora (wskazującego sygnał S 5 - pomarańczowe ciągłe światło) z prędkością nieprzekraczającą 100 km/h, ale musi jechać tak, aby mógł zatrzymać pociąg przed kolejnym semaforem, gdyby wciąż wskazywał on sygnał "stój" (piszę "gdyby", ponieważ do czasu dojazdu pociągu stan tego semafora może się zmienić, jeżeli poprzedzający pociąg zwolni odstęp).
System można dowolnie przełączać na SBL 2, 3 lub 4-stawną.
Warto jednak pamiętać, że przy sbl 2-stawnej semafory (poza ostatnim semaforem przed stacją) maja tylko dwa światłą: czerwone i zielone. Tak właśnie jest na WKD.
 

Podobne wątki