• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Jakie wagony platformy, kryte do modelowego transportu wojskowego?

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.964 122 22
#41
Widzicie na tych zdjęciach co chcecie widzieć.
A wyraźnie widać, że szerokość pojazdu jest większa niż szerokość wagonu, stąd gąsienice wystają poza wagon. Ale na wszystkich zdjęciach widać także, że krawędź dolna gąsienicy jest równoległa do krawędzi podłogi wagonu. A w związku z różnicą szerokości o jakiej napisałem powyżej, pod wystającą gąsienicą tworzą się cienie. I w zależności od tego z jakiej strony pada światło, pod gąsienicą częściowo widać cień, a częściowo słońce.
U was ta różnica szerokości i gra świateł tworzy wrażenie ukośnego stania pojazdu na wagonie, a u mnie nie.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.951 129 86
#42
Bicie piany o nic. Może niektóre lekko krzywo ustawili o trzy centymetry w lewo. Na 99,999% pojazdy ustawione są równolegle. Ja trochę się naszukałem zdjęć eszelonów i nie trafiłem na takie z pojazdami pod kątem. Zresztą z punktu widzenia fizyki i mechaniki lepiej żeby to się bujało równolegle do toru jazdy niż na boki.

Tym bardziej, że to nie są kilogramy a tony i całkiem spore siły tam działają.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.219 157 7
#43
Na świeżo i po oglądnięciu kolejnych zdjęć Kolegi @Miron92, przyznaję rację tym, którzy twierdzili, że Kraby są ustawione równolegle. Dla mnie byłoby to niezrozumiałe celowo ustawiać je pod kątem, ale złudzenie na zdjęciach i post #17 Kolegi @melonowy wzięła u mnie górę :eek:. Przyczyną złudzenia jest jaśniejszy kontur podłogi, który sprawia wrażenie, że pojazdy są nieco pod kątem. Wyjaśnienia Kolegów też pomogły no i dodatkowe zdjęcia.
1670069930512.png

lepiej iść na łatwiznę i zamiast poszukać i pomyśleć lepiej klepać 40 postów.
Po co rzucać takim mięsem? Zapewniam Kolegów, że lepiej użyć odpowiednich argumentów w dyskusji. :)
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.951 129 86
#44
"Bicie piany" - chodziło mi o 'rozczulanie' się nad jednym zdjęciem przez kilka stron gdy tymczasem można było napisać coś wiecej o różnych wagonach stosowanych do przewozu sprzętu wojskowego i to nie tylko w dzisiejszych czasach.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.633 35 0
#45
"Bicie piany" - chodziło mi o 'rozczulanie' się nad jednym zdjęciem przez kilka stron gdy tymczasem można było napisać coś wiecej o różnych wagonach stosowanych do przewozu sprzętu wojskowego i to nie tylko w dzisiejszych czasach.
Te 4-osiowe wagony pod transport ciężki/wojskowy są pomalowane na taki kolor seledynowo-zielony. W okolicy zderzaków różnią się tym od "starych" podczołgówek, że mają takie podpory wysuwane na główkę szyny. Takie coś z kształtu jak siłowniki. Jak ładują to podpierają na tym czoła. Na żywo widziałem te wagony w Skalmierzycach w składzie w kierunku Łodzi. Na pokładzie były klamoty w postaci pojazdów Fuchs, zdezelowanych ciężarówek z krzyżami i 5 Panzerhaubitze 2000. Dwa tygodnie temu stały na tej samej stacji ale już bez tego gruzu, na pusto.
W modelu można odwzorować malowanie i opisy ale przy KKK te podpory pod czołownicami mogą być problemem. Jednak gdyby zastosować sprzęg innego pomysłu to i te podpory są możliwe do realizacji w modelowym wydaniu.
 

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.344 1 0
#50
Czyli cały mój misterny plan aby sprawić sobie te wagony do Krabów legł w gruzach!
Pod Kraby faktycznie są za krótkie, można ich za to użyć do Leopardów lub nowych K2 oraz do całej gamy lżejszego sprzętu, w tym wszystkich typów transporterów opancerzonych i bwp.
Co do platform 6 osiowych Samms, są często wykorzystywane do transportu dłuższych zestawów nie koniecznie ciężkich, w tej roli również wagony typu Res.
20220520_091821.jpg
20220520_091956.jpg


Pod czołgi cięższe typu M1 – najlepiej 6 osiowe Sammns-x.

Co do powierzchni styku związanego z rozstawem gąsienic, to ładunek powinien być umieszczony równolegle do osi wagonu.
20221206_101148.jpg

Jeżeli kogoś interesują podpórki.
20221206_101102.jpg
20221206_101117.jpg

20221206_084710.jpg
 

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.817 179 15
#51
Za transporty wojskowe odpowiada Wojskowa Komenda Transportu czyli WKTr. WKTr daje wytyczne dla kolei jakiego typu potrzebuje wagon czy wagony pod dany sprzęt bojowy. Kolejarze za każdym razem zanim transport ruszy w drogę odbierają każdą jednostkę wagonową z osobna, sprawdzane jest usadowienie pojazdów, ich skrajnia poprzeczna, wzdłużna i pionowa, demontowane są wszelkie anteny oraz wysięgniki, lufy czołgowe muszą być skierowane do tyłu, sprawdzane są naciągi łańcuchowe, linowe i pasy spinające, zabezpieczenia drzwi pojazdów, podkłady pod koła i gąsienice, gąsienice w pojazdach muszą być odpowiednio poluzowane, jest też zasada usadowienia klinów pod gąsienicami odpowiednio do koła nośnego. Nikt nie wypuści w drogę transportu drogowego o ile nie będzie to zgodne z wytycznymi. Taki skład przekazuje kolejarzom oficer z WKTr, każdy wagon i jednostkę sprzętową z osobna, robi się protokoły przekazania transportu.
Jakoś w latach 90 tych transport poruszający się na strzelania rakietowe, na poligon morski Wicko Morskie z 12BZ, podczas wjazdu do stacji Świdwin na łuku, doszło to zdarzenia, pękły łańcuchy i czołg typy T-72M zjechał z platformy po czym poleciał w "trawę". Nikomu nic się nie stało, sprawę jak to wtedy bywało zatuszowano, a czołg stał kilka lat w JW, na jego konto inne czołgi "nabijały" km, by można było go wysłać do remontu.
Każda jednostka sprzętowa musi być usadowiona na wagonie "pod igłę", wielokrotnie widziałem jak dany pojazd robił najazdy, czy kołowy czy gąsienicowy, po to tylko aby stał "równo" bo kolejarz po prostu nie odebrał wagonu.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.219 157 7
#52
Witam ponownie w tym temacie. Czy któryś z Kolegów wypowiadających się tutaj w sprawie platform kolejowych przerobiłby oznaczenia i rewizje wagonów 401Zb z zestawu Piko 58262 tak aby były w epoce VI (ściślej mówiąc ostatnie lata)? A może ktoś z Kolegów zna innych Kolegów, którzy by to zrobili? Dziękuję z góry za wszelkie namiary i wskazówki.
 

Diesant

Aktywny użytkownik
Reakcje
287 21 2
#54
Dla mnie jedyna ciekawa rzecz na wyżej publikowanych zdjęciach to widoczna różnica w masie przewożonego "asortymentu". Najpierw jest "KRAB" :p. Potem długo , długo nic :kawa: i potem cała mendzenia. Czyli spec dobrane :niepewny:wagony pod ciężar (dla mnie widoczne ugięcie platform:gwizd:) Widać, że raczej w granicznej "możliwości" transportowej:X3:, a na "reszcie" to wagony się nawet nie spociły. ;)
Czekam na fotki z abramsikami.
 

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
256 1 0
#56
Pojawienie się platform Artitec z rewizją z początku lat 70-tych skłoniło mnie do odkopania tematu. Poszukałem trochę i wychodzi na to, że aby złożyć realny skład potrzeba:
14 platform pod kompanię czołgów
1 platforma pod wóz wsparcia technicznego
1 platforma dla 2 ciężarówek
1 platforma na wóz zabezpieczenia medycznego
wagon/wagony dla żołnierzy.

Skoro mowa o latach 70-tych to z czołgów WP będziemy mieli:
- T-34-85 (na ten czas były to raczej czołgi przesunięte do rezerwy ale wycofano je dopiero w drugiej połowie lat 80-tych)
- PT-76 ważył ledwie 14 ton więc na 6 osiowe platformy średnio się nadaje chyba, że po 2 sztuki na platformę (nie sprawdzałem czy się zmieszczą)
- T-54 było tego sporo i w sumie pasuje
- T-55 J.W

Wóz zabezpieczenia technicznego latami pasuje tylko 1: WZT-1.

Ciężarówki i wóz zabezpieczenia medycznego:
Tutaj wikipedia pokazała sporo pojazdów jakie okresem pasują więc może ktoś kto wie lepiej podpowie co było na wyposażeniu kompani czołgów?

Transport żołnierzy - tutaj też nie wiem. Ryflak? 111a? czy np 401K?

Wszelkie sugestie i podpowiedzi mile widziane :)
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
621 6 1
#57
Jeżeli to Cię pocieszy to wystarczy 10-11 platform „podczołgówek”. Bataliony i kompanię czołgów w LWP były wtedy względnie małe- 10 wozów na kompanię (3x3+ 1) i 31 na batalion (3x10 +1). Co do WZT- oczywiście analogiczny wagon. Ciężarówki to z reguły Stary 660- ilość mocno zmienna, ale w modelu eszelonu można je równie dobrze pominąć. Rzut kołowy mógł jechać osobnym transportem.
Duże, 14- wozowe kompanie to wprowadziliśmy raczej po wejściu do NATO.
 

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
256 1 0
#58
Super dzięki za informację. A dla żołnierzy?

Ilościowo też wygląda ok - moje składy towarowe mają mieć od 2 do 2,3 m więc puki co 11 platform podczołgowych daje mi tylko 1,7 m.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
955 79 5
#59
Platformy 6 osiowe, mogły, ale wcale nie musiały brać udziału w takim pociągu.
Wagony te zostały skonstruowane do transportu czołgu Tiger I. Do polskiego eszelonu wystarczyły 4 osiowe poniemieckie podczołgówki skonstruowane dla czołgu Panter V i ich polskie odpowiedniki. Do przewozu wojska najbardziej Wagony 23K.
 

Podobne wątki