• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Jak ten czas leci... Remka wspomnienia sprzed x lat

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.225 134 19
#1
Witam serdecznie wszystkich pasjonatów kolei małej i dużej w moim wątku. Zamierzam w nim publikować moje kolejowe wspomnienia sprzed x lat.

Dziś mamy 26 lipca 2023 roku, a więc cofnijmy się 10 lat wstecz.

26 lipca 2013 roku - naszą podróż zaczynamy na stacji Toruń Główny. Na torze nr 1 przy peronie 2 stoi już "SPOT" (EN57-2067) planowo obsługujący pociąg REGIO nr 30122 ze stacji Olsztyn Główny do stacji Bydgoszcz Główna.

DSC_0007.2.m.JPG


Trwa modernizacja linii nr 18. Wyłączony z eksploatacji jest tor nr 2. Na torowisku remontowanego toru leży już nowa "drabina", po której powoli porusza się należąca do CTL LOGISTICS lokomotywa SM42-2263 (ostatnia naprawa [ N |REV| Wójt. W. | 2012 ] ), wyróżniająca się na tle większości "stonek" barierkami z trzema poprzeczkami zamiast tradycyjnych dwóch, ciągnąca za sobą platformę serii Rs o numerze 84 51 3900052-3, opatrzoną logotypem tegoż samego przewoźnika, a formalnie będącą własnością spółki CTL Chemkol Sp. z o. o. Stacją macierzystą wagonu była Bierawa. Wagon był włączony w park wagonowy PKP, a umowa włączenia była z CT Górnoślaskim. Ostatnią naprawę rewizyjną wagon przeszedł prawie 4 lata wcześniej (28.09.2009), a kolejna wypadała za 1-2 miesiące tj. we wrześniu 2013 roku.

DSC_0022.2.m.JPG

DSC_0021.2.m.JPG

DSC_0009.2.m.JPG

DSC_0015.2.m.JPG

DSC_0004.2.m.JPG

DSC_0011.2.m.JPG

DSC_0012.2.m.JPG

DSC_0017.2.m.JPG


Za platformą obładowaną zdemontowanymi szynami i podkładami, porusza się dwudrogowa koparka kolejowa ATLAS 1604ZW-WB.

DSC_0019.2.m.JPG


Po przejeździe lokomotywy z wagonem oraz koparki, pracownicy przystąpili do montażu łapek sprężystych typu SB-3 firmy Vossloh Skamo sp. z o. o., znajdujących się w workach postawionych wcześniej na podkładach.

DSC_0052.2.m.JPG

DSC_0048.2.m.JPG


Jeden z pracowników "jeździł" taką platformą:

DSC_0053.2.m.JPG


Maszyny torowe "chowające się" za charaktretystyczną wiatą peronu 1:

DSC_0023.2.m.JPG


Zabytkowy wskaźnik W4 dzielący peron 2 na dwie części:

DSC_0026.2.m.JPG


Widok przez okno kabiny maszynisty:

DSC_0050.2.m.JPG


Ciąg dalszy nastąpi...
 
OP
OP
Remaj12

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.225 134 19
#2
Wracając jeszcze na chwilę do platformy CTL-u - moją uwagę (dopiero dzisiaj po zamieszczeniu zdjęć w poprzednim wpisie) przykuło wyjątkowe pokrętło hamulca ręcznego. Jeśli dobrze kojarzę, takie pokrętła były montowane w wagonach z dostaw UNNRA, a przynajmniej w modelu firmy TILLIG o numerze katalogowym 76566 takie właśnie jest. Jak owe pokrętło trafiło na tę platformę? Ktoś miał fantazję? Przede wszystkim musiał mieć takie w ogóle "pod ręką", bo skąd miałby je wziąć. Taka ciekawostka.

DSC_0012.3.JPG


Eeeee... pssss... łłłłup... uuuuu... ruszamy ze stacji! Ostatnie spojrzenie do tyłu na dwudrogową koparkę:

DSC_0054.2.m.JPG


Powoli opuszczamy pasażerską część stacji. Po drodze mijamy odstawiony w oczekiwaniu na zimę pług odśnieżny typu 411S o numerze 54:

DSC_0067.2.JPG


Zaplecze "drogowców":

DSC_0076.2.m.JPG


Jeszcze raz spojrzenie do tyłu, tym razem na pług odśnieżny. Z lewej strony tarcza manewrowa Tm61:

DSC_0081.2.m.JPG


"Za garażami" "drogowców":

DSC_0085.2.m.JPG


Zbliżamy się do wiaduktu nad ulicą łączącą Plac Armii Krajowej oraz skrzyżowanie ul. Poznańskiej i Podgórskiej. W tle z prawej strony niezidentyfikowana EP07-10XX z nieznanym pociągiem TLK:

DSC_0091.2.m.JPG


Ciąg dalszy zaplecza "drogowców":

DSC_0096.2.m.JPG


Widoczny wyremontowany tor nr 2 linii kolejowej nr 18 oraz semafory drogowskazowe J2 i J1:

DSC_0107.2.m.JPG


Dojeżdżamy do przystanku osobowego Toruń Kluczyki mieszczącego się w pobliżu "szopy" na toruńskich Kluczykach. Przed szopą jest sporo torów odstawczych - stoją tam głównie odstawione jednostki serii EN57. Wśród nich jest też kilka jednostek jeszcze w niebiesko-żółtym schemacie malowania, w tym m.in. EN57-1570:

DSC_0114.2.JPG

DSC_0115.2.m.JPG

DSC_0116.2.m.JPG


Z lewej strony pozostający w eksploatacji EN57-737 oczekujący zatrudnienia:

DSC_0118.2.m.JPG


Pozostający w eksploatacji EN57-714:

DSC_0121.2.JPG


Wyłączony z eksploatacji EN57-1574:

DSC_0122.2.m.JPG


Minęliśmy "szopę", a za nią nadal "słychać" jak "ruda chrupie" Ty2-64:

DSC_0124.2.JPG


Niespełna 3 lata później parowóz stanie się własnością Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku, opuści swoje ostatnie miejsce stacjonowania i pojedzie na lawecie do Dzierżoniowa.

Ciąg dalszy nastąpi...
 
OP
OP
Remaj12

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.225 134 19
#3
Kontynuujemy naszą lipcową podróż sprzed 10 lat :) - wjeżdżamy na stację Bydgoszcz Główna, a to nieodłącznie wiąże się ze zwróceniem uwagi na remontowany, modernizowany oraz budowany przez bydgoską PESĘ tabor. "Na pierwszy ogień" idzie niezidentyfikowany wagon niemieckiej budowy standardu Y. Najprawdopodobniej jest to wagon należący do Kolei Czeskich.

DSC_0144.2.m.JPG

DSC_0145.2.JPG


Obok pod plandekami ustawione na wózkach technicznych, szkielety produkowanych przez PESĘ tramwajów.

DSC_0145.3.JPG


Za ogrodzeniem zakładu pełno wagonów pasażerskich w trakcie prac lub ich oczekujących. Wśród czerwono-kremowych i zielono-kremowych polskich "Y-ków", znajdują się również czeskie, zielono-białe wagony niemieckiej budowy. Na zdjęciu widoczny z prawej strony, należący do Przewozów Regionalnych, a pozostający jeszcze w oznakowaniu PKP PR, z cechą "PKP" w tzw. "trumience", wagon o numerze 57 51 20-78 423-7, oznaczony serią B10onu, z przydziałem do stacji KRAKÓW.

DSC_0146.2.JPG


Na drugim torze licząc od ogrodzenia, stoją sobie 3 czerwono-kremowe wagony należące do PKP Intercity. Są to kolejno wagony:
- PL-PKPIC 51 51 19-70 656-9 A9nou 1251 [ Stacja W-wa Grochów Intercity ] [REV|Bg|24.02.11] n.n.okr. 24.02.13 | nad trafaretą informacja o odroczonej naprawie
- PL-PKPIC 51 51 19-70 659-3 A9nou 1251 [ Stacja W-WA GROCHÓW ] [REV|Bg|17.12.10] | nad trafaretą informacja o odroczonej naprawie do 17.03.2013
- PL-PKPIC 51 51 19-70 668-4 A9nou 1251 [ Stacja W-wa Grochów Intercity ] [REV|IDZ|13.12.10] | nad trafaretą informacja o odroczonej naprawie do 13.03.2013

DSC_0147.2.m.JPG

DSC_0148.2.m.JPG


Zaczynają się hale naprawcze, a pod daszkiem dwa wagony jeszcze w trakcie naprawy, już w obowiązującym zakładowym schemacie malowania PKP Intercity. Pierwszy z nich to:
- PL-PKPIC 51 51 20-70 750-5 B10ou | taki numer odczytałem ze zdjęcia, ale cyfra samokontroli jest nieprawidłowa dla niego, więc albo wagon ma błędny numer albo ogrodzenie skutecznie uniemożliwiło mi prawidłowe odczytanie numeru

DSC_0152.2.m.JPG


- PL-PKPIC 51 51 19-70 671-8 A9nouz

DSC_0153.2.m.JPG


W Bydgoszczy przesiadam się do 10-wagonowego składu pociągu złożonego z dwóch pociągów połączonych w Inowrocławiu. Pierwsze 6 wagonów jest z pociągu TLK 45510 DOKER relacji KATOWICE - Częstochowa - Piotrków Trybunalski - Łódź Kaliska - Kutno - Inowrocław - Bydgoszcz Gł. - Tczew - Gdańsk Gł. - HEL. Pozostałe 4 pochodzą z pociągu TLK 75107 HEWELIUSZ relacji POZNAŃ GŁÓWNY - Gniezno - Inowrocław - Bydgoszcz Gł. - Laskowice Pomorskie - Tczew - Gdańsk Gł. - GDYNIA GŁÓWNA. Musiałem mieć bardzo mało czasu na przesiadkę, gdyż nie wykonałem ani jednego zdjęcia na stacji. Patrząc na rozkład jazdy wnioskuję, że mój pociąg REGIO musiał być opóźniony, gdyż mając planowy przyjazd o godz. 14:31, miałbym 23 minuty do odjazdu DOKERa (odjeżdżał planowo o 14:54), więc na pewno wykorzystałbym je, aby pstryknąć kilka zdjęć. Odjeżdżamy więc z Bydgoszczy bez pamiątkowych zdjęć (nie licząc tych z PESY).

Podróż mija szybko, a ja dziwnym trafem nie sięgam w jej trakcie po aparat. Dopiero w Tczewie ponownie wychylam się przez okno:

DSC_0183.2.JPG


Nad torami góruje nowy wiadukt w ciągu ul. Wojska Polskiego. Budowa wiaduktu o imponującej konstrukcji dobiegła końca z trzy miesięcznym opóźnieniem w grudniu 2011 roku (miała zakończyć się 22 września). Starostwo pozwało wykonawcę i zażądało kar umownych. Sąd w Gdańsku jednak oddalił pozew zaznaczając, że opóźnienie było mniejsze niż wskazane (25 dni zamiast 52), a ponadto usprawiedliwione i wynikaj z winy samego starostwa... jakby ktoś chciał sobie poczytać to podaję odnośnik do artykułu. Pod wiaduktem z lewej strony widoczny skład naszego pociągu sfotografowany z okna wagonu nr [17] (4. za lokomotywą). W tle widoczny tzw. "Okrąglak", czyli hala dawnej parowozowni. Na prawo od toru, którym się poruszamy (tor nr 1 linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory - Tczew) znajduje się 8 torów bocznych o numerach 302, 303, 304, 305, 306, 307, 310, 312 przedzielone dwoma placami ładunkowymi. Widoczny na pierwszym planie tor, jest torem wyciągowym nr 301 umożliwiającym wjazd na tory nr 305, 306, 307, 310 oraz 312, które zakończone są kozłami oporowymi od strony stacji. Ta grupa torów z moich obserwacji jest miejscem składowania różnego rodzaju materiałów - od szyn, przez podkłady, kruszywa, po prefabrykowane elementy np. rowów odwadniających lub krawędzi peronowych. Podejrzewam, że to część, z której korzystają "drogowcy", gdyż nie raz stały tu platformy PLK-i. Rzut oka na place ładunkowe między torami 305 i 306 oraz 307 i 310:

DSC_0185.2.m.JPG


Jak widać, nie tylko ja w ten ciepły dzień wychylałem się przez okno :rolleyes: ... niestety ów jegomość zasłonił część widoku do tyłu. Za wagonem, którym jedziemy widoczne pozostałe 6 wagonów naszego składu, licząc od naszego, 5. wagon nr [15], 6. wagon nr [14], 7. wagon nr [13], 8. wagon nr [12], 9. wagon nr [11] oraz ostatni 10. wagon nr [10]. Ostatnie cztery to wagony pociągu TLK HEWELIUSZ.

DSC_0186.2.JPG


Wjazd od strony Bydgoszczy jest po dość ciasnym łuku, toteż z wolna się tocząc i słuchając skrzypienia kół składu, bez większego problemu "ustrzeliłem" bardzo charakterystyczną jednostkę EN57-1786 (z pomalowanymi na żółto pługami), skrytą w dżungli słupów, a oczekującą na rozpoczęcie manewrów, by podstawić się w perony i zabrać pasażerów do miasta z najsłynniejszym zamkiem pokrzyżackim w Polsce. Nad torami stary wiadukt w ciągu ul. 1 Maja.

DSC_0192.2.m.JPG

DSC_0192.3.JPG


W owym czasie stacja była już po modernizacji, która zakończyła się rok wcześniej. Stacja zyskała tym samym bardzo współczesny charakter, a co za tym idzie straciła swój dawny klimat:

DSC_0195.2.m.JPG

DSC_0196.2.m.JPG


Na torze nr 15 przy nastawni Tw stoi maszyna DGS 62N nr 309 (dynamiczny stabilizator toru) wraz z dwoma wagonami - warsztatowym oraz mieszkalnym. Ów tabor należy do regionalnego przedsiębiorstwa zajmującego się remontami infrastruktury kolejowej, tj. do firmy PPMT (Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o. o. Gdańsk).

DSC_0197.2.m.JPG


Ciąg dalszy nastąpi...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Remaj12

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.225 134 19
#4
Hamujemy w peronach stacji Tczew. Na torze nr 15 przy nastawni Tw stoi skład PPMT składający się z maszyny DGS 62N nr 309 (dynamiczny stabilizator toru):

DSC_0198.2.m.JPG

DSC_0199.2.JPG


oraz dwóch wagonów - warsztatowego oznaczonego w następujący sposób:

40 ––
51 PL-PPMT
941 2 174-6
U
3136

815189​
XG​
WARSZTAT

DSC_0199.3.JPG


oraz mieszkalnego oznaczonego:

40 ––
51 PL-PPMT
941 2 168-8
U
3136

815153​
XG​
MIESZKALNY

DSC_0200.2.JPG


Patrząc na konstrukcję podwozia wagonu mieszkalnego, można w zasadzie z całą pewnością stwierdzić, że jest to dawny wagon typu Oppeln.

Nasz pociąg zatrzymał się na torze nr 1 przy peronie 3. Dwa tory dalej, tj. na torze nr 5 przy peronie 4, stoi niezidentyfikowany pociąg TLK, zestawiony z 5 wagonów - jednego 1 klasy oraz czterech 2 klasy, w tym jednego w malowaniu marki TLK - prowadzony lokomotywą EP07-1057 z Północnego Zakładu PKP Intercity, której naprawa rewizyjna zakończyła się 26 kwietnia 2012 roku, a wykonywały ją ZNTKiM w Gdańsku.

DSC_0201.2.m.JPG

DSC_0205.2.JPG


Mimo iż przyjechaliśmy drudzy, wyjeżdżamy pierwsi. Widok na zachodnią głowicę zmodernizowanej stacji:

DSC_0208.2.m.JPG


Mijamy zlokalizowane wzdłuż toru nr 109 składowiska podkładów kolejowych - zarówno staroużytecznych jak i zupełnie nowych - nawet teraz patrząc na te zdjęcia czuję ten charakterystyczny zapach unoszących się w powietrzu oparów kreozotu.

DSC_0209.2.m.JPG

DSC_0210.2.m.JPG


Aparat ponownie chowa się w futerale - podróż z Tczewa do Gdańska trwa krótko i już po 30-35 minutach jesteśmy na głównej stacji w grodzie Neptuna. Udaję się na przód składu sfotografować prowadzącą nasz pociąg EP07-1010, również przydzieloną do Północnego Zakładu PKP Intercity, której naprawa rewizyjna zakończyła się 28 czerwca 2011 roku, a wykonana została przez ZNTK w Oleśnicy.

DSC_0307.2.m.JPG


Powoli dobiega końca przebudowa stacji w ramach modernizacji linii kolejowej Warszawa - Gdynia. Zakres prac został ograniczony jedynie do wymiany nawierzchni torów głównych oraz zamontowania nowych urządzeń SRK i budowy nowej nastawni.

Widok w kierunku północnym z peronu 2 - przy torze nr 1 stoją dwa semafory - nowy już działający E3/m oraz dawny, unieważniony E12/m. W tle wiadukt w ciągu ul. Błędnik oraz wjeżdżający na stację EN71-042 należący do trójmiejskiej SKM-ki.

DSC_0309.2.m.JPG


EN71-042 wtacza się na tor nr 9 przy peronie 4.

DSC_0310.2.m.JPG


Na torze nr 7 przy tym samym peronie stoi EN57-1120 jako pociąg SKM do Wejherowa.

DSC_0311.2.m.JPG

DSC_0313.2.JPG


Jego ostatnią naprawę rewizyjną (według nowej nomenklatury - naprawę poziomu P4) zakończono 22 maja 2010 roku.

DSC_0312.2.m.JPG


Dawna nastawnia dysponująca G znajdująca się na końcu peronu 4.

DSC_0314.2.m.JPG


Ciąg dalszy nastąpi...