• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Intermodellbau Dortmund 2024

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
#1
Od czwartku 18 kwietnia do dzisiejszej niedzieli trwały w Dortmundzie doroczne targi modelarstwa Intermodellbau. Po kilku latach przerwy ponownie wybrałem się w tym roku do Dortmundu, wraz z dwoma kolegami z Krakowa. Pojechaliśmy pociągiem przez Berlin. Ja pojechałem pociągiem w Polsce oznaczonym jako EIC (Exspres InterCity) Berlin Warszawa Express, a w Niemczech po prostu EC. W środę, 20 kwietnia pociąg był prowadzony lokomotywą Vectron niemieckiej firmy DIspolok (lokomotywa zarejestrowana w Niemczech). Fotkę zrobiłem podczas postoju w Poznaniu.

20240417_110117.jpg


Na berlińskim dworcu Gesundbrunnen spotkałem się z kolegami z Krakowa i dalej pojechaliśmy już razem ICE do Dortmundu. Trafił nam się pociąg z serii ICE-T, ale nie wiem, czy miał czynny mechanizm przechyłu - na trasie z Berlina do Dortmundu, gdzie nie ma ciasnych łuków, system przechyłu i tak nie przynosiłby wielkich korzyści. Do Dortmundu dojechaliśmy bez problemów, potem kolacja, do hotelu i spać przed dwoma intensywnymi dniami.

Czwartek, pierwszy dzień targów i pierwszy dzień naszej wizyty. Po pięciu latach przerwy z niecierpliwością i zaciekawieniem czekałem na wejście do hal wystawowych. Wielkiej kolejki nie było, ani do kasy, ani do bramek wejściowych. Ja miałem bilet kupiony w internecie, ale z kupnem biletu w kasie też nie było problemów. W środku małe rozczarowanie: modelarstwo kolejowe dawniej zajmowało dwie duże hale, a dodatkowo w trzeciej hali była zawsze spora ekspozycja modeli dużej wielkości (większych od wielkości 1) oraz modeli napędzanymi parą. W tym roku połowa jednej z dwóch hal tradycyjnie zajmowanych przez modele kolejowe była oddana we władanie miłośnikom Lego i podobnych klocków. Modele parowe były prezentowane w innej hali, niż dawniej i było ich mniej, podobnie jak innych modeli w małych skalach (czyli dużych ;)).

Ogólnie można było zauważyć mniejsze zainteresowanie targami ze strony mniejszych firm. Brak było wielu małych producentów, których pamiętam z poprzednich (sprzed pandemii w 2020 roku). Oczywiście wielcy, jak Roco/Fleischmann, Märklin/Trix, czy Piko byli jak zawsze. Dotyczy to niestety także polskich wystawców. W części targów, poświęconej modelarstwu kolejowemu, zauważyłem tylko jedną firmę z Polski, MBR Model, której stoisko cieszyło się dużym zainteresowaniem. W innych halach nie sprawdzałem dokładnie, czy były jakieś inne firmy z naszego kraju.

IMG_2423.JPG

IMG_2425.JPG

IMG_2426.JPG


Drugim polskim wystawcą, ale już nie komercyjnym, był kolega Maciej Krysztowiak (Pracownia MLK Model) ze swoją makietą "Baza Transbud". Makieta wzbudzała spore zainteresowanie zwiedzających, czemu trudno się dziwić. Wykonana z dużą dbałością o szczegóły duża diorama, przedstawiająca bazę transportu samochodowego, była niewątpliwie ciekawym elementem wystawy.

IMG_2415.JPG

IMG_2417.JPG

IMG_2418.JPG


Żeby zrobić takie zdjęcie musiałem poczekać dłuższą chwilę:

IMG_2420.JPG


A tu z sympatyczną obsługą stoiska ;):

IMG_2422.JPG


Jutro (a właściwie już dziś) dalszy ciąg relacji.
 
Ostatnio edytowane:

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.853 91 4
#2
Nie wiem jak było przed pandemią, ale dużo wcześniej (jakieś naście lat temu) gdy targi odbywały się w Westfalenhalle, która niewiedzieć czemu kojarzy mi się zawsze z Halą Stulecia, zawsze modelarstwo kolejowe było tylko wycinkiem ekspozycji.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
#5
Cieszę się, że moja relacja wzbudziła Wasze zainteresowanie. Przed dalszym ciągiem parę odpowiedzi na Wasze komentarze i uwagi.
Nie wiem jak było przed pandemią, ale dużo wcześniej (jakieś naście lat temu) gdy targi odbywały się w Westfalenhalle, która niewiedzieć czemu kojarzy mi się zawsze z Halą Stulecia, zawsze modelarstwo kolejowe było tylko wycinkiem ekspozycji.
Na Intermodellbau pierwszy raz w życiu byłem jakieś 30 lat temu, w połowie lat 90. XX wieku. Odkąd pamiętam zawsze odbywały się w kompleksie wystawowym Westfalenhallen i tym razem było tak samo. I zawsze targi obejmowały wszystkie dziedziny modelarstwa (nigdzie zresztą nie napisałem, że kiedykolwiek było inaczej). Skoro jednak mówimy już o szczegółach, to od bardzo wielu lat modelarstwo kolejowe zajmowało dwie całe hale nr 4 i 7, a dodatkowo w hali 8 była zwykle ekspozycja dużych modeli, w tym o napędzie parowym oraz sporej wielkości kółko torów z kolejką parkową, którą można było się za kilka euro przejechać. W tym roku modelarstwo kolejowe zajmowało całą halę 4 i tylko pół hali 7, a hala 8 w ogóle nie była używana. Modele parowe i inne duże modele kolejowe były prezentowane w hali nr 6, ale było ich mniej, niż wcześniej. Także ekspozycje innych gałęzi modelarstwa wydawały mi się skromniejsze, a całość targów zajmowała mniejszą część kompleksu Westfalenhallen niż dawniej, czego najbardziej widocznym przykładem była niedostępna w tym roku okrągła hala widowiskowa przy głównym wejściu. W tej hali dawniej odbywały się m.in. pokazy modeli latających - w tym roku miały one miejsce w znacznie mniejszej przestrzeni wydzielonej z hali 3. Tak wygląda plan ekspozycji:

hale wystawowe.jpg



Jak to się mówi, "zaspojleruję" czyli uprzedzę, że Mostów Inari nie było
Tak, jak napisałem wcześniej, w części kolejowej były tylko dwa stoiska polskie, MBR i kolegi Macieja Krysztowiaka, co oznacza, że nie było ani Inari, ani Tomka Stangla - tak więc niczego kolega @Misiek nie "zaspojlerował". ;)

Trochę później zamieszczę dalszą część relacji, a w wątku poświęconym zapowiadanemu modelowi Ty2 Roco podam parę informacji i fotek prototypowego modelu, wystawionego na targach.

Oprócz komentarzy wyżej, otrzymałem też jeden komentarz w wiadomości prywatnej. Niżej zrzut z ekranu, od swojego komentarza się powstrzymam...

PS. Na żądanie autora tego komentarza usunąłem zrzut z ekranu, ponieważ autor nie wyraża zgody na publikację jego wiadomości. Proszę o powstrzymanie się od dalszych komentarzy w tej sprawie.
 
Ostatnio edytowane:

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.853 91 4
#6
Cieszę się, że moja relacja wzbudziła Wasze zainteresowanie. Przed dalszym ciągiem parę odpowiedzi na Wasze komentarze i uwagi.

Na Intermodellbau pierwszy raz w życiu byłem jakieś 30 lat temu, w połowie lat 90. XX wieku. Odkąd pamiętam zawsze odbywały się w kompleksie wystawowym Westfalenhallen i tym razem było tak samo. I zawsze targi obejmowały wszystkie dziedziny modelarstwa (nigdzie zresztą nie napisałem, że kiedykolwiek było inaczej). Skoro jednak mówimy już o szczegółach, to od bardzo wielu lat modelarstwo kolejowe zajmowało dwie całe hale nr 4 i 7, a dodatkowo w hali 8 była zwykle ekspozycja dużych modeli, w tym o napędzie parowym oraz sporej wielkości kółko torów z kolejką parkową, którą można było się za kilka euro przejechać. W tym roku modelarstwo kolejowe zajmowało całą halę 4 i tylko pół hali 7, a hala 8 w ogóle nie była używana. Modele parowe i inne duże modele kolejowe były prezentowane w hali nr 6, ale było ich mniej, niż wcześniej. Także ekspozycje innych gałęzi modelarstwa wydawały mi się skromniejsze, a całość targów zajmowała mniejszą część kompleksu Westfalenhallen niż dawniej, czego najbardziej widocznym przykładem była niedostępna w tym roku okrągła hala widowiskowa przy głównym wejściu. W tej hali dawniej odbywały się m.in. pokazy modeli latających - w tym roku miały one miejsce w znacznie mniejszej przestrzeni wydzielonej z hali 3. Tak wygląda plan ekspozycji:

Zobacz załącznik 1048938





Tak, jak napisałem wcześniej, w części kolejowej były tylko dwa stoiska polskie, MBR i kolegi Macieja Krzysztofiaka, co oznacza, że nie było ani Inari, ani Tomka Stangla - tak więc niczego kolega @Misiek nie "zaspojlerował". ;)

Trochę później zamieszczę dalszą część relacji, a w wątku poświęconym zapowiadanemu modelowi Ty2 Roco podam parę informacji i fotek prototypowego modelu, wystawionego na targach.

Oprócz komentarzy wyżej, otrzymałem też jeden komentarz w wiadomości prywatnej. Niżej zrzut z ekranu, od swojego komentarza się powstrzymam...

Zobacz załącznik 1048947
Też bym się powstrzymał.
Dortmund pamiętam głównie ze zderzenia z inną nową rzeczywistością, gdy będąc na campingu otrzymałem worki w różnych kolorach i Panie z obsługi musiały udzielić właściwego instruktażu dyletantom zza Łaby.
 

koleje.com

Użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
26 1 0
#8
@Andrzej Harassek
Zawsze miło mi się czyta Twoje wpisy. :)

Proszę Cię o pilne poprawienie nazwiska Maćka, mojego sporo młodszego, bliskiego kolegi z Torunia.
Brzmi ono: Krysztowiak.
Na Twoich zdjęciach widać nazwisko Maćka napisane przy nazwie makiety.

Niestety popełniłeś bardzo częsty błąd... ;)
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
#9
Niestety popełniłeś bardzo częsty błąd...
No faktycznie, bardzo przepraszam Kolegę Macieja i wszystkich Czytelników. Błąd w pierwszym wpisie poprawiony.

A teraz dalszy ciąg relacji. Na Intermodellbau nie szukałem specjalnie nowości na stoiskach producentów modeli (poza Ty2 Roco), a bardziej modeli, które mnie interesowały, więc na temat prezentacji fabrycznych pisać nie będę - tu warto zainteresowanych odesłać do wątku w dziale "Tabor H0". Poza obejrzeniem modeli wystawionych przez producentów i spenetrowaniem stoisk handlowych (których też było sporo mniej niż dawniej), dużą część z dwóch dni, kiedy zwiedzałem targi, poświęciłem makietom. I tu pozytywna niespodzianka: mam wrażenie, że było takich ekspozycji więcej, niż we wcześniejszych latach, do 2019 roku, bo później aż do tego roku miałem przerwę. Co więcej prawie wszystkie wystawione makiety były dla mnie nowe, co być może też, przynajmniej częściowo, można wytłumaczyć przerwą w moich wizytach. Nie obfotografowałem szczegółowo wszystkich makiet, nie zawsze też udało mi się zebrać choćby podstawowe informacje o makietach i ich autorach - dane te nie były prezentowane w jakiś usystematyzowany sposób i często w ogóle ich nie dostrzegłem. W kolejnych wpisach pokażę to, co z jakichś powodów wzbudziło moje zainteresowanie - nie znaczy to jednak, że były to najpiękniejsze i najlepiej wykonane makiety.

Na początek duża makieta, na której przedstawiono dworzec czołowy, wzorowany na dworcu w Lipsku. Nie jest to jednak wierna kopia dworca Leipzig Hbf. Makieta została wykonana przez organizację o nazwie Rail Innovation.

IMG_2430.JPG

IMG_2431.JPG


Kolejna pozycja to mała makieta w modnym od dłuższego już czasu stylu makiet prezentacyjnych (choć może w tym wypadku można ją określić po prostu jako dioramę?) z odwzorowanym fragmentem infrastruktury kolejowej i przemysłowej w Belgii.

IMG_2432.JPG

IMG_2433.JPG

IMG_2434.JPG

IMG_2435.JPG


Nawiasem mówiąc, o makietach w tym stylu niedawno dyskutowaliśmy tu, ale kilka lat temu podobna dyskusja miała miejsce w wątku "Makieta jak teatr".

Kolejna makieta w tym stylu, ale już dużo większa: Saint-Bernard-du-Grosbois, koleje francuskie. Zamiarem autorów było przedstawienie pracy przy obrządzaniu lokomotyw oraz przy formowaniu składów pociągów.

IMG_2442.JPG

IMG_2443.JPG

IMG_2444.JPG

IMG_2446.JPG

IMG_2445.JPG


Kolejna minimakieta, której autorem jest niemiecki modelarz Jan Manfred Scholz. Makieta jest zatytułowana "Die Lerchentaler Waldbahn", ale nie wiem, czy jest odwzorowaniem prawdziwej kolejki leśnej, czy to fikcja. Wydaje mi się, że modele są w wielkości H0f, na pewno tor jest węższy niż 9 mm.

IMG_2448.JPG

IMG_2449.JPG

IMG_2450.JPG

IMG_2452.JPG


Ciąg dalszy w kolejnym odcinku.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
#10
Mała makieta H0e w zimowej scenerii - tyle o niej wiem.

IMG_2453.JPG

IMG_2454.JPG


I duża makieta wzorowana na kolejach norweskich:

IMG_2456.JPG

IMG_2457.JPG

IMG_2458.JPG

IMG_2459.JPG

IMG_2461.JPG

IMG_2460.JPG

IMG_2462.JPG

IMG_2465.JPG

IMG_2466.JPG

IMG_2468.JPG


I chyba najmniejsza makieta, jaka była prezentowana na Intermodellbau 2024, oczywiście wielkość Z.

IMG_2483.JPG


I dla odmiany chyba największa: LGB.

IMG_2532.JPG

IMG_2534.JPG

IMG_2530.JPG
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
#15
Tym razem makieta może nie tyle modułowa, a raczej segmentowa. Nie modułowa, bo poszczególne odcinki (składające się z jednego lub kilku segmentów) nie są zakończone standardowymi profilami i nie mogą być dowolnie łączone ze sobą czy z innymi modułami wykonanymi według jakiejś normy. Jest to dzieło członków klubu modelarzy z Würzburga. Na początek Lost Place Gewerbegebiet, co można przetłumaczyć jako porzucony teren przemysłowy.

IMG_2472.JPG

IMG_2474.JPG
IMG_2473.JPG


I inne fragmenty tej samej makiety:

IMG_2477.JPG

IMG_2479.JPG

IMG_2476.JPG

IMG_2480.JPG

IMG_2481.JPG


Makieta członków klubu modelarzy z Magdeburga, na której przedstawiono fragmenty znanej linii kolejowej Rübelandbahn w górach Harz. Linia, poza swoją malowniczością, jest znana z tego, że jako jedyna była w czasach NRD zelektryfikowana z użyciem prądu zmiennego 25 kV, 50 Hz.

IMG_2485.JPG

IMG_2486.JPG

IMG_2488.JPG

IMG_2487.JPG

IMG_2489.JPG

IMG_2490.JPG

IMG_2491.JPG
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
#16
I kolejna porcja zdjęć z Dortmundu. Wracamy do Francji: makieta "La Ligne du Gérize", wykonana przez holenderskiego modelarza o nazwisku .Wim Wijnhoud. Jest to połączenie modeli w wielkości H0 i H0m.

IMG_2492.JPG

IMG_2494.JPG

IMG_2495.JPG

IMG_2496.JPG

IMG_2499.JPG

IMG_2500.JPG

IMG_2501.JPG

IMG_2502.JPG

IMG_2503.JPG

IMG_2506.JPG

IMG_2507.JPG

IMG_2508.JPG

IMG_2509.JPG
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
#18
Z Francji przenosimy się do Szwajcarii, by obejrzeć rodzinną makietę H0m państwa Dumler. Na makiecie przedstawiono w nieco luźny sposób wybrane fragmenty sieci RhB.

IMG_2510.JPG

IMG_2511.JPG

IMG_2512.JPG

IMG_2513.JPG

IMG_2514.JPG

IMG_2515.JPG

IMG_2516.JPG


Ze Szwajcarii jedziemy jeszcze dalej na wschód: wykonana przez modelarzy z Kolonii olbrzymia makieta H0, na której przedstawiono fragmenty linii Semmeringbahn.

IMG_2528.JPG

IMG_2529.JPG

IMG_2523.JPG

IMG_2525.JPG

IMG_2526.JPG

IMG_2524.JPG

IMG_2527.JPG
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
#19
Na koniec mojej relacji wracamy do Francji, a konkretnie do Paryża. Na wykonanej w kształcie okręgu makiecie autor, niestety, nie odnotowałem kto, przedstawił swoje impresje z kolejowego Paryża z lat 30. XX wieku:

IMG_2517.JPG

IMG_2518.JPG

IMG_2519.JPG

IMG_2520.JPG

IMG_2521.JPG

IMG_2522.JPG


Dwa dni szybko minęły i w sobotę czas wracać. Na dworcu w Dortmundzie przebudowa i takie obrazki:

IMG_2538.JPG

IMG_2542.JPG

IMG_2543.JPG


Przyjeżdża jakiś ICE3, ale to jeszcze nie nasz, to pociąg do Monachium.

IMG_2540.JPG


Parę minut później pojawia się nasz do Berlina, Tym razem to ICE2 jadący z Kolonii do Berlina Hbf, więc trzeba będzie się jeszcze przemieścić na Gesundbrunnen albo na Lichtenberg.

IMG_2544.JPG


Ponieważ to ICE2, a nie ICE-T, jak w tamtą stronę, na odcinku Hanower - Berlin jedziemy trochę szybciej:

20240420_122606.jpg


Na berlińskim Dworcu Głównym nie spieszy się nam, bo do naszych pociągów do Krakowa i Warszawy mamy jeszcze dużo czasu, więc korzystam z okazji i robię parę zdjęć najnowszego ICE4.

20240420_132843.jpg


A na dworcu Lichtenberg taka niespodzianka:

IMG_2550.JPG

IMG_2554.JPG

IMG_2559.JPG


Dalsza podróż do domu już oddzielnie, najpierw ja do Warszawy, a godzinę później koledzy do Krakowa. Ja niestety dotarłem do domu z prawie dwugodzinnym opóźnieniem, spowodowanym nieszczęśliwym wypadkiem śmiertelnego potrącenia osoby przez poprzedzający nas pociąg między Poznaniem a Koninem, koledzy byli w Krakowie punktualnie, a nawet dwie czy trzy minuty przed czasem.

Dziękuję za wspólną wyprawę, a przeglądającym tę relację dziękuję za uwagę.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Imprezy 5
Imprezy 12
Imprezy 20
Imprezy 36
Imprezy 17

Podobne wątki