• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Gdzieś w Polsce- Opuszczony warsztat 1:32

DarkFin

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam. Nazywam się Paweł, lat.... ile już mniejsza o to, wiek nastoletni :) Planuję budowę dioramki 120cm x 60cm . Na niej miał by się znajdować wspominany wcześniej warsztat, 2 drogi i pole
Plan.jpg

To takie moje założenia: pole- najzwyklejsza ziemia wysuszona, pobocza- trawa elektrostatyczna lub mata trawiasta, drogi: ta co odchodzi od głównej- piasek (imitował by żwir), asfalt- wymieszany piasek z wikolem i czarną farbą. Ogrodzenia-taki płot betonowy, wykonał bym we własnym zakresie

Brama

I warsztat, ten z górnej fotografii z dodatkiem własnej inwencji

Chciałbym doprowadzić do go takiego stanu
http://www.photoblog.pl/przemols/65941687/prawie-jak-w-prypeci.html[/URL] I teraz główne pytanie: Jak to realistycznie ubrudzić płot, bramę, warsztat? Jakich użyć do tego środków/produktów, technik? Szukałem też na forum, między innymi znalazłem ten temat http://forum.modelarstwo.info/threads/patyna-narzędzia-materiały-techniki.1454/
Lecz jak przełożyć tą wiedzę na "własne podwórko"?
 
Ostatnio edytowane:

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.567 386 20
#3
Techniki brudzenia i waloryzowania obiektów są takie same zarówno w modelarstwie kolejowym, samochodowym, samolotowym, jak i w innych modelarstwach. Ale rzeczywiście przenieś ten temat do działu samochodowego, bo tu jest część kolejowa i niektórym to może przeszkadzać. ;) :)
Pomysł na dioramę ciekawy i trzymam kciuki za realizację.
Lecz jak przełożyć tą wiedzę na "własne podwórko"?
Wiedzę teoretyczną najlepiej wykorzystać próbując na własnych elementach modelarskich(najlepiej jakichś takich, które jak się zniszczą, to nie będzie Ci ich szkoda wyrzucić), potem znów próbując i próbując, i próbując. To chyba jedyny sposób, żeby z wiedzy teoretycznej zrobić wiedzę praktyczną we własnym zakresie. No chyba, że masz gdzieś niedaleko jakiś klub modelarski, kolegę modelarza, który nauczy Cię waloryzacji i brudzenia.

Co do elementów na dioramie:
Pole - zależy jakie pole chcesz zrobić. Jeżeli ma to być pole orne, świeżo po oraniu, to przydaje się tu tektura falista pomalowana na kolor ziemi i przypruszona drobniutkim piaskiem w kolorze ziemi, lub jeśli nie masz takiego koloru piasku, to po posypaniu można zawsze pomalować na odpowiedni kolor.
Asfalt najlepiej zrobić z gipsu i potem pomalować, nanieść pęknięcia i ślady zużycia.
Droga boczna polna to np. drobniutki piasek sypany na wikol, następnie dopóki jeszcze klej nie wyschnie wyprofilowanie drogi i naniesienie np. kolein, a potem dosianie trawy i chwastów, tak jak w rzeczywistości na takich drogach.
Do patynowania i brudzenia możesz używać suchych pasteli, farb akrylowych lub też emalii. Nanosić możesz pędzelkami różnych wielkości, kształtu i twardości lub aerografem. Są także dostępne w sklepach modelarskich gotowe zestawy do patynowania i postarzania elementów. No a co do technik, to najlepiej poczytać tematy naszych kolegów, którzy mają ogromne doświadczenie i czasem pokazują co i jak wykonać np. tu klik
Warto także popróbować pobrudzić elementy tak, żeby jak najbardziej zbliżyć się do tego co jest w rzeczywistości, czyli w Twoim przypadku do danego zdjęcia.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.567 386 20
#5
Nawet nie to. Tam znajdzie kolega więcej aktywnych czytelników :)
Może i masz rację Adamie, ale odnośnie waloryzacji i brudzenia to na części kolejowej jest więcej osób mających ogromne doświadczenie w takich technikach.

Proponuję poprosić administratora lub moderatora o przeniesienie tego wątku do działu samochodowego, bo zapewne kolega @DarkFin nie ma takich uprawnień. :)
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
#6
To ja tylko dodam mój sposób na "betonowe" płoty:

1. Kartonową wycinankę (mimo wszystko polecam laserowe wycinanki - nie są szczególnie drogie a robione są z dobrego kartonu) nasączyć cyjanoakrylem (kropelka)
2. Przemalować farbą imitującą beton - albo gotowy produkt albo zwykła emulsyjną farba do sufitów wymieszana z akrylowymi farbami czarną i żółtą
3. Po wyschnięciu machnąć mocno rozcieńczonym wikolem i delikatnie przetrzeć pyłem ziemnym (na przykład odpad z ziemniaków)
3a. Można też przeciągnąć ciemnym wash'em (mocno rozcieńczona farba akrylowa czarna lub na przykład czarny tusz)

Ten płot był na Złomku tylko pomalowany emulsyjną farbą i przeciągnięty od ziemi łoszem.

płot.jpg płot2.jpg


Właśnie robię kartonową wycinankę bramy od @kotebi. Nasączony CA karton przemaluję rozpuszczonym w lakierze pigmentem rdzawym, a potem delikatnie jakimś akrylem - pewnie niebieski brudny tak by rdzawe elementy wyłaziły spod "lakieru". Podobnie do barierki nad przepustem w dioramie górskiej:

barierka-1.jpg barierka-2.jpg barierka-3.jpg
 
OP
OP
D

DarkFin

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Dziękuje Panowie za tak pozytywny, przyjazny odzew :). Czekać mnie będą pewnie długie próby dojścia do właściwego efektu, bo niestety nie znam kogoś kto mógłby mi na żywo pokazać i nauczyć to robić.
Proponuję poprosić administratora lub moderatora o przeniesienie tego wątku do działu samochodowego, bo zapewne kolega @DarkFin nie ma takich uprawnień. :)
Może nie będę zawracał przysłowiowej gitary moderatorowi lub administratorowi zawracał, a przejdę do właściwej relacji już w odpowiednim dziale ;).