Bodek napisał(a):
eSeL napisał(a):
Darek, to był prezent z bratniego kraju - dostaliśmy je gotowe, na tych wózkach i tak juz zostało - 1XTa trzeba by modyfikować więc do dziś jeżdżą na orginalnych.
Prezent jak prezent. Z tego co się orientuję wagony trafiły do PKP na przełomie lat 80/90 na zasadzie wymiany za polskie wagony typu 401K czyli Gags.
Wagony samowyładowcze produkcji
VAGONKA
POPRAD, typu
9-402.0, określane w Polsce jako wagony
WAP, zostały
zakupione przez dawne PKP w ilości
4800 wagonów. Dostawa pierwszych 5 wagonów dla PKP nastąpiła w roku 1973, natomiast ostatnie wagony "WAP" PKP otrzymały w roku 1980.
Z całą pewnością nie była to żadna wymiana za polskie wagony typu 401K, ponieważ dawne koleje CSD nigdy nie eksploatowały wagonów tego typu, a polskie wagony z rodziny 401K, których głównym odbiorcą były PKP, produkowane były na eksport wyłącznie dla byłych kolei radzieckich SZD.
Rzeczywiście wagony te wyposażone były pierwotnie wyłącznie w czeskie wózki (
26-2.8) i dopiero w ostatnich latach część wagonów tego typu, należących do PKP Cargo, otrzymała w ramach modernizacji podczas napraw głównych, polskie wózki oznaczone jako typ
1XTamp (z odsprężynowaniem progresywnym), które powstały w wyniku modernizacji wózków typu 1XTa.
Zmodernizowane w ten sposób wagony "WAP", wyposażone równocześnie w zmieniony (ręczny i pneumatyczny) mechanizm otwierania klap, otrzymały oznaczenie typu
452V.