• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? EU44 Roco - problem...

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.556 500 107
#1
W ramach akcji wyposażania ostatnich lokomotyw "niedobitków" w dekodery przyszła kolej na model EU44-008 firmy Roco. Model ma kilkanaście lat i nigdy nie był "jeżdżony". Dekoder jaki przewidziałem do tego modelu to ESU V5 Basic.

Podświadomie spodziewałem się, że coś może mnie niemile zaskoczyć. Po zamontowaniu dekodera przekręciłem pokrętło Multimausa i....lokomotywa nie poruszyła się. Silniczek wykonał mikro ruch po czym się zablokował. Wyraźnie był słyszalny dźwięk silnika. Po przekręceniu manipulatora w pozycję "0" dźwięk silnika stopniowo się zmniejszał, po czym ustał a silniczek ponownie wykonał mikro ruch do pozycji wyjściowej.

Czy macie jakieś pomysły co może był tego przyczyną? Wiem, że bez rozkręcania modelu się nie obejdzie, ale chciałbym zacząć od rzeczy która może być wg. Was najbardziej prawdopodobna. Będę wdzięczny za jakieś wskazówki ;).
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.556 500 107
#2
Koledzy, wiecie może jaką funkcję pełni ten element zaznaczony strzałką ? Jedyne miejsce które się do niego odnosi w instrukcji jest na drugim zdjęciu.
Co ciekawe, na płytce zakupionego EU44-008 (około 2 lata różnicy) tego elementu nie ma. Jednak 008 był kupiony fabryczne jako wersja DCC z dźwiękiem a 006 analogowy.

20250427_134736 33 80.jpg 20250427_182909.jpg
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
844 91 8
#6
Miałem nadzieję, że to będzie może rozwiązanie mojego problemu...:confused:
Mam również EU44 Roco, nieco nowszy wypust 73840 z dekoderem. Niestety, funkcji niewiele i lokomotywy osiągała pierwszą prędkość kosmiczną bez pytania o pozwolenie. Wymieniłem płytkę na najnowszą (Roco 142848), konieczny adapter (Roco 131375), dekoder Zimo Plux22 i jest gites.
Szkoda tego starego dekodera, ale co zrobić.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.556 500 107
#7
Najlepiej byłoby filmik wstawić.
Zgadza się, obraz wart jest tysiąca słów.
Na pierwszym filmiku widać, że silnik wykonuje malutki ruch, po czym wraca do pozycji zero (https://www.youtube.com/shorts/keTElgLlfRc)

Na drugim filmie widać, że pomimo tego nawet lekkiego ruchu silnika wał kardana nie poruszył się ani odrobinę, chociaż w części umieszczonej w silniku widać również lekki ruch (https://www.youtube.com/shorts/Xm2Iw-rIwvY)

Trzeci filmik to połączenie pierwszego i drugiego (https://www.youtube.com/shorts/SLUV1PTeI5A)

No i co sądzicie ?:niepewny:
 

mariow-m1

Aktywny użytkownik
Reakcje
352 3 4
#12
Wymieniałem kiedyś wały kardana w swoim 008 bo miały "bicie". Ten element wskazany strzałką trzeba lekko odgiąć na bikini od dołu i wyskoczy. Zdrob tak z dwóch stron, wyjmij ślimaki i zobaczysz czy silnik wtedy ruszy.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.933 38 1
#13
Zgadza się, obraz wart jest tysiąca słów.
Pod warunkiem, że obraz jest czytelny, a nie wielkości znaczka pocztowego...;)
Ale z tego co zdołałem przez lupę dojrzeć;) ,to coś jest w zębatkach wózków, może też być sama zębatka uszkodzona.
Silnik rusza, ale nie może obrócić wału. Ewidentnie blokada zębatek w wózku(ach).
Żeby nie rozbierać obu wózków, to poruszaj koła najpierw w jednym wózku, później w drugim wózku i sprawdź czy porusza się też wał kardana przy tym wózku i czy czujesz luz w obrocie kół, czy są raczej na sztywno.
Tak wyczujesz, w którym wózku jest problem. No i trzeba go wtedy rozebrać i sprawdzić co jest przyczyną.
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
844 91 8
#14
Pod warunkiem, że obraz jest czytelny, a nie wielkości znaczka pocztowego...;)
Ale z tego co zdołałem przez lupę dojrzeć;) ,to coś jest w zębatkach wózków, może też być sama zębatka uszkodzona.
Silnik rusza, ale nie może obrócić wału. Ewidentnie blokada zębatek w wózku(ach).
Żeby nie rozbierać obu wózków, to poruszaj koła najpierw w jednym wózku, później w drugim wózku i sprawdź czy porusza się też wał kardana przy tym wózku i czy czujesz luz w obrocie kół, czy są raczej na sztywno.
Tak wyczujesz, w którym wózku jest problem. No i trzeba go wtedy rozebrać i sprawdzić co jest przyczyną.
Tam jest przekładnia ślimakowa, obracanie kół nie jest możliwe poza niewielkim luzem. Należy obracać ślimak (nie ślimacznicę), czyli tam, gdzie dołączony jest wał. Oczywiście po rozbiórce i sprawdzeniu.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.556 500 107
#16
Wymieniałem kiedyś wały kardana w swoim 008 bo miały "bicie". Ten element wskazany strzałką trzeba lekko odgiąć na bikini od dołu i wyskoczy. Zdrob tak z dwóch stron, wyjmij ślimaki i zobaczysz czy silnik wtedy ruszy.
No i tak zrobiłem:). Lekko z tą czarną osłoną nie było, ale się udało. Wyjąłem ślimak i lokomotywa zaczęła jeździć. Nie wiem czy trafiłem od razu ten problematyczny ślimak, ale na to wygląda. Na wszelki wypadek jednak zobaczę też ten drugi.

20250504_203348_80.jpg

Te dwie zębatki widoczne na zdjęciu poruszają się bardzo dobrze, więc chyba niżej już nie ma co szukać. Widoczny jasny smar jest cały czas płynny. To brązowe (bursztynowe?) już zaschnięte.

20250504_204351_70.jpg

Na ostatnim zdjęciu poniżej ślimak...Tu też pozasychane. Pewnie to jest ostateczny powód. Dziwne, że część smaru jest dalej płynna, a część zaschnięta. Może to jakiś inny?

20250504_204201_95.jpg

Teraz należy to wyczyścić i sprawdzić. Mam w domu Izopropanol. Myślicie, że tym to wyczyszczę czy trzeba zastosować inny specyfik ? Będę wdzięczny za rady :)

ps. zdjęcia wstawiłem jako miniaturki. Po kliknięciu naturalnie się otworzą w większym rozmiarze (@melonowy ;))
 
Ostatnio edytowane:

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.933 38 1
#18
Tam jest przekładnia ślimakowa
...która przenosi napęd na zespół zębatek.
Po prostu chodziło mi o przekładnie wózków.

Po kliknięciu naturalnie się otworzą w większym rozmiarze (@melonowy ;))
Wiem, a po ponownych dwóch kliknięciach lewym klawiszem myszki dodatkowo powiększą się ;).

Izo powinien wyczyścić. Tylko uważaj, żeby resztki wacika nie zostały na częściach.
Ja i KoVaL pewnie też, do smarowania używam taki właśnie smar, jak ten biały widoczny na trybach:

20250328_160559.jpg
Tylko sprawdź też, czy te miedziane łożyska przy ślimaku luźno wychodzą ze swego miejsca
i następnie po złożeniu luźno pracują.
No i smarnij im...;)
Ale w sumie dokładnie dlaczego ślimak był zblokowany?

Zrzut ekranu 2025-05-05 011024.jpg
Bo z oglądu ostatniego Twojego zdjęcia, gdzie jest zdjęta osłona, to tak jakby nadmiar jakiegoś smaru przywarł do tej osłony, oraz do ślimaka (choć na ślimaku nie widać tego) i zasechł unieruchamiając cały mechanizm. Może te łożyska zaschły i przywarły? Czy tak?
No i jak masz już wprawę z pierwszym wózkiem, to dla spokojności sprawdź i nasmaruj też drugi.
 
Ostatnio edytowane:

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.933 38 1
#20
Ale po co kupować nowe części? No daj spokój, przecież to tylko oczyszczenie i nasmarowanie.
Nawet jak kupisz nowe części, to i tak będziesz musiał je nasmarować, a oczyszczanie wózka też musisz zrobić.

Zrzut ekranu 2025-05-05 144224.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki