Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
16.02.2025. Olsztyn Główny.
No to polecimy z numerami:
ET22-R005 Adrianek, z CTL Logistics, przysypia sobie przy rampie w Olsztynie. Niestety po trasie nie udało mi się go złapać, ale na to przyjdzie czas.
05.03.2025. Olsztyn Zachodni.
"Darek zasuwa", czyli ET22-143 CTL Logistics pruje ze składem miału węglowego do MPEC w Kortowie. Niestety, zaskoczyli mnie, bo myślałem, że dopiero od zachodu będą jechać a oni tymczasem zdążyli zrobić oblot na Głównym, i popędzili pierwszym torem na Kortowo. musiałem się przemieścić w tempie nagłym i jeszcze skręcić aparat i zmienić ustawienia, skutek taki, że maszyna rozsadza kadr na obiektywie 70-200.
No ale nic, co się odwlecze to...
17.03.2025. Olsztyn Zachodni.
No, w końcu Po latach powiedzonko "Co się odwlecze to..." zadziałało bez pudła i trafiłem to co chciałem. Wprawdzie owa maszyna przyjeżdża do Olsztyna czasami, jakoś raz na rok, ale albo nie ma informacji, albo po nocach, albo jakieś inne czynniki wpływają na możliwości fotograficzne. Tym razem jednak człowiek się zawziął, po niepewnych informacjach zasadził się w peronach i w końcu w pięknej pogodzie trafił.
ET22-939 z Ecco boxami do Pasymia wjeżdża na Olsztyn Zachodni.
22.03.2025 Sitkówka-Nowiny
ET22-930 był pod parą i doczekałem aż ruszył tylko że ruszył "do tyłu" i schował się. Ma ktoś zezwolenie na wchodzenie na teren kolejowy w celu fotografowania taboru?
W obecnym stanie prawnym nie ma czegoś takiego, jak ogólne "zezwolenie na wchodzenie na teren kolejowy w celu fotografowania taboru". O zgodzie na wejście na teren zamknięty dla publiczności zawsze decyduje zarządca danego obiektu. Teoretycznie więc np. Zarząd PKP PLK mógłby wydać takie zezwolenie dotyczące wszystkich terenów PLK (ale już nie np. lokomotywowni należących do PKP Cargo czy PKP IC), ale nie słyszałem o takiej sytuacji.
Co to znaczy "można uznać"? Ty uznajesz? Jakieś szersze gremium uznaje? Zasady języka polskiego kwalifikują uznanie w tych czy innych okolicznościach? Istnieje zapis który mówi że po X latach następuje "uznanie"?
Ponieważ, w przeciwieństwie do historii architektury, na kolei nie istnieje definicja pojęcia "klasycyzm", to można sobie tym pojęciem do woli manipulować robiąć bez końca śmietnik i bałagan (co ludzie nawiasem mówiąc gromadnie robią nazywajac wszystko co popadnie "klasycznym"). Hasło "klasyczne" bywa bez większej refleksji przyklejane np. do wagonów standardu "Y", semaforów kształtowych, niskich peronów, budynków nastawni, ulubionej kolorystyki danej serii lokomotyw czy wagonów... Oczywiście odzwierciedla to szerszy proces, mający miejsce we wszystkich innych dziedzinach życia. Klasyczna jest kolejka do lekarza, klasyczny jest cheeseburger w McDonaldzie, klasyczny jest sountrack z Gwiezdnych Wojen, klasyczne jest Ferrari F40... innymi słowy robienie śmietniska ze znaczenia słów i dowolne nadawanie wyobrażonych znaczeń wszystkiemu co akurat ta czy inna osoba za to w danej chwili uzna.
Skoro wszystko jest "klasykiem", to co nim nie jest? Ciekawe co by na ten temat powiedział profesor Jerzy Bralczyk... Niebieskie barwy PKP Cargo też są już standardem od kilkunastu lat, znakomicie wpisywałyby się zatem w ten rodzaj pełnej uznaniowości jako "klasyczne". Może zamiast silenia się na przyklejanie takich naiwnych terminów do czegokolwiek (jedyny punkt odniesienia to to co ci sie podoba - czyli żaden), słuszniej było by stosować bardziej profesjonalne i precyzyjne a przy tym nie wymagające szczególnego skomplikowania formuły w rodzaju "ET22 w historycznym zestawieniu kolorystycznym" albo "ET22 w zielonej kolorystyce z żółtym czołem"... i mamy w pewien sposób porządek. Inaczej będziesz używał pojęcia "klasyczny" mniej więcej tak samo celnie jak pojęcia "ładna dziewczyna".
A żeby ten przydługi i pewnie pozbawiony większego sensu, do tego spóźniony o półtora miesiąca komentarz okrasić czymś na temat, kilka spotkań z serią ET22 sprzed mniej więcej 15 lat:
Wątku o klasykach rozwijał nie będę, ale za to z zachwytem oglądam fotki jak ów 22-677. Lampy TV może nie są moimi ulubionymi, ale podmalowania i ogólnie całość przypominają mi SU46 które były zdobione przez mechaników. Piękny widok na szlaku.
Z ciekawości, czy była jakaś nazwa tego typu reflektorów, które widać na ostatnim foto na ET22 z prawej? Dziś na szlakach są chyba tylko 2 sztuki z tymi lampami, na szybko CTL #143 i Wiskol #277.