• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ED72 i ED73 - Dalekobieżne jednostki PAFAWAG

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 94 9
#62
Nazwą "Edyta" określano zespoły ED74, zamówione oryginalnie dla połączenia W-wa - Łódź i tylko te jednostki tak nazywano, nie wszystkie ezt dalekobieżne (ED...). Nie twórzmy nowej historii...
No można się spierać :cool: Na facebooku widziałem dyskusje odnośnie tych nazw - Podobno zależy to od regionu użytkowania :love:
EDYTKA - Zakład Krakowski :) EDEK - Zakład Toruński o_O Też byłem zdziwiony ...
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.540 556 30
#63
FB nie jest dla mnie żadnym autorytetem i nie będę się spierał z tamtejszymi "mądralami". Nazwa "Edyta" pojawiła się powszechnie po wejściu do służby ED74. Dużo wcześniej były ED72 i 73 (nie mówiąc o ED70) i nigdy dotąd nie były one tak określane. Dopiero po wejściu ED74 użyto nazwy "Edyta", a potem zaczęła ona "przeciekać" także na inne serie dalekobieżnych ezt (a dlaczego nie na pendolino, stadlery czy darty? - też są ED...), ale to jest tworzenie historii wstecz, czemu jestem zdecydowanie przeciwny.
PS. Co to jest?
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 94 9
#64
FB nie jest dla mnie żadnym autorytetem i nie będę się spierał z tamtejszymi "mądralami". Nazwa "Edyta" pojawiła się powszechnie po wejściu do służby ED74. Dużo wcześniej były ED72 i 73 (nie mówiąc o ED70) i nigdy dotąd nie były one tak określane. Dopiero po wejściu ED74 użyto nazwy "Edyta", a potem zaczęła ona "przeciekać" także na inne serie dalekobieżnych ezt (a dlaczego nie na pendolino, stadlery czy darty? - też są ED...), ale to jest tworzenie historii wstecz, czemu jestem zdecydowanie przeciwny.
PS. Co to jest?
Krakowski :cool: Poprawione - Ach ta gwara krakowska
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 94 9
#65
AKTUALIZACJA ILOSTANU ED72 :love:
Oprócz opisanych czynnych EDytek - ED72 do stanu czynnego powróciły następujące pojazdy:
ED72-012 - Przydział: Małopolski Zakład w Krakowie
ED72-013 - Przydział: Małopolski Zakład w Krakowie

Wszystkie wymienione jednostki mają firmowe malowanie Polregio i zmienione siedzenia tak jak w opisanym ED72-008 :(
Widać, że jeszcze te pojazdy określane mianem EDYTA / EDEK jeszcze trochę posłużą co mnie nie zmiernie cieszy o_O
Niestety doszła do nas informacja, że EN57-022 - Ostatni czynny plastik został zezłomowany ... (informacja nie potwierdzona)
Chciałoby się zachować po jednej w jednostce w każdym wystroju wnętrze dla potomnych :love:
Miła niespodzianka odnośnie ED72-013 - Przydział: Małopolski Zakład w Krakowie :cool:
Pozostawiono oryginalne siedzenia :eek: ....Oto dowód :love:

Zródło zdjęć: Facebook - Autor: Użytkownik Mateusz Kolej
1595077886124.png

1595077911444.png

Totalnie mnie zaskoczyły te fotki ... Może wreszcie ktoś poszedł po rozum do głowy :niepewny: Gdzie tu konsekwencja ...
 

SU45-175

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#66
Reakcje
81 0 0
#69
Witam,
tak na marginesie - dla ED72, które przyszły do Prokocimia (pierwsze były 005, 006, 007 do obsługi pociagu "Dunajec") od razu przyjęła się nazwa "edyta". Ktoś tam próbował jeszcze "eden" (wtedy jakoś puszczali ten głupawy serial "Na wschód od Edenu" :), ale żeńskie imię miało dużo większe uznanie. I tak zostało... Zawsze mówiło się "edyta", a na EN57 nigdy "kibel", tylko po prostu "jednostka". Tym się po prostu różnią socjolekt kolejarzy i miłośników kolei. Ale czy owa "edyta" przyjęła się gdzie indziej - tego nie wiem. Być może była ona w użyciu wyłącznie na południu, a dopiero dużo później upowszechniła się w naszym środowisku i już w odniesieniu do ED74.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.657 45 1
#70
W schyłkowym okresie funkcjonowania przedsiębiorstwa pod nazwą PKP, pomimo różnych prób "unowocześnienia" tegoż, wciąż byliśmy przyzwyczajeni do pewnej stabilizacji rozkładów jazdy i poszczególnych połączeń sieciowych. Tak właśnie w wyniku rozwoju oferty przedsiębiorstwa, w pewnym momencie pojawiła się marka pociągu - Inter Regio. Taki powiew nowoczesności, z wykorzystaniem najnowszego wówczas taboru, połączył dwie duże aglomeracje - Poznań i Łódź. Zgodnie z tradycją pociąg zyskał nazwę własną "Prząśniczka", a do obsługi skierowano - nowoczesne jak na owe czasy, zespoły trakcyjne serii ED72.
I tak długimi miesiącami, a nawet latami pociąg ten wyglądał zawsze tak samo. Naprawdę sensacją było, gdy na 71100/17101 przyjechało coś innego, niż tandem ED72-020,021. Tabor nowoczesny, więc nie było zaskoczeniem, iż skład posiadał wydzielone miejsca pierwszej klasy. No luksusem wiało. :giggle:
08. 10. 1997 r. ED72-021 jako pociąg 17101 "Prząśniczka", oczekuje godziny odjazdu (15.25) przy peronie trzecim dworca Łódź Kaliska.
08. 10. 97 r. Łódż Kaliska ED72-021,020 z poc.17101 Prząśniczka..jpg

16. 07. 1999 r. Bez mała dwa lata później, pociąg 71100 składający się tym razem z dwóch jednostek ED72-021, 020, zjeżdża w tory postojowe stacji Łódź Kaliska, po przyjeździe z Poznania z "Prząśniczką".
16. 07. 99 r. łódź Kaliska ED72-020,021. Poc. 17101 Prząśniczka.jpg

Na przykładzie tych zdjęć można zauważyć, że w tak zwanym "międzyczasie" pociąg przeszedł naprawę/rewizję, w trakcie której zmienił się schemat malowania w obrębie dachu.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 94 9
#77
Obecny ilostan serii ED72 - stan czerwiec 2022 :
Czynne są 4 sztuki EDków o numerach inwentarzowych:
ED72-008, ED72-010, ED72-012, ED72-013
Wszystkie należą do Małopolskiego Zakładu POLREGIO i noszą firmową malaturę POLREGIO
Pozostałe jednostki klasyczne jednostki ED72 będące na stanie (009, 011, 014, 019, 021) oczekują Naprawy Głównej (P5)
Jedyną praktyczną szansą dla przywrócenia odstawionych EDków do ruchu jest wykonanie napraw P5 wraz modernizacją
Śpieszmy się kochać EDki ... tak szybko odchodzą!

Film przedstawiający przejazd ED72-007 nagrany w 2000 roku:
 
Ostatnio edytowane:

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.335 94 9
#78
Jak donoszą wpisy na facebooku ...
Z końcem września 2024 roku pożegnaliśmy prawdopodobnie klasyczne ED72 :cry:

Ale co mnie dziwi ... Przedostatnią jednostką ED72, która miała rewizję była ED72-008. Naprawę P4 wykonano w ZNT Kruszewiec w dniu 03.01.2020 roku. Jednostkę wyprodukowano w dniu 31.12.1994 roku (!) Na stan MD Sucha Beskidzka przydzielono ją w styczniu 1995 roku. Biorąc pod uwagę 5 lat ważności rewizji to powinna być czynna do co najmniej końca 2024 roku. Obowiązuje 30 lat od NG/Produkcji...

Ostatnią była ED72-012 z rewizją 12.03.2020 w ZNT Kruszewiec. Więc czysto teoretycznie mogła by jeżdzić do marca 2025 roku

Może ja czegoś nie rozumiem?
ED72-008 na stacji PKP Krzeszowice z pociągiem REGIO relacji Kraków Gł. - Olkusz
Krzeszowice 26.09.2023

20230926_161019.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
17 0 0
#80
Po prostu wyjeździły kilometry - limit dla tej serii wynosi 400 000km lub 5 lat między P4/P5. Tabor odstawia się gdy wypadnie im przebieg lub czas.
 
Ostatnio edytowane: