• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dwa poziomy - jak najlepiej zrobić?

przynenta

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam Wszystkich,

Nie ma działu powitania (a przynajmniej nie znalazłem), chcę na wstępie zadać podstawowe pytanie ważące na być albo nie być.

Modelarstwem zajmuję się już ładnych parę lat od redukcyjnego po cztery kółka i skrzydlate RC. Z uwagi, że każdy (tak mi się wydaje) w młodości miał jakąś kolejkę, chciałbym zbudować mini makietę.
Krótko o pomyśle:
Chcę na 2 może trzech poziomach ułożyć torowisko (półki zamontowane na jednej ze ścian dł. Max 15 m). Zjazd na drugi poziom będzie na zasadzie, dojechania do końca makiety, zmianę na zwrotnicy torowiska i zjazd przodem lub tyłem po pochylni prawie w linii prostej w dół itd.
1. Czy jest to możliwe?
2. Jaką skale wybrać, (czym mniejsza tym lepsza )
3. Jaka jest zdolność pokonywania wzniesień i jaką musi mieć długość pochylnia?
Jeżeli użyłem złego nazewnictwa to z góry przepraszam

Pozdrawiam

Tomek
 
OP
OP
P

przynenta

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
O takm rozwiazaniu rozmawialem w Poznaniu na targach ale po analizie wolnego miejsca na koncach makiety, czyli srednica skretu minimum 1m zrezygnowalem z tego pomyslu. Jak pisalem powyzej, zmiana poziomu bedzie prawie po linii prostej za pomoca drugiego toru prowadzacego w dol lub w gore. Zasada spocznika na schodach.

Tomek
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.206 66 5
#5
Zmiana toru jazdy w szufladach technicznych odbywa się na zasadzie obrotnicy lub przesuwnicy. W Twoim przypadku, do zmiany poziomów, jeśli nie ma możliwości zastosowania spirali, może zastosuj...windę ? :)
 
OP
OP
P

przynenta

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Zmiana toru jazdy w szufladach technicznych odbywa się na zasadzie obrotnicy lub przesuwnicy. W Twoim przypadku, do zmiany poziomów, jeśli nie ma możliwości zastosowania spirali, może zastosuj...windę ? :)
Zmianę toru jazdy chcę zrobić w najprostszy możliwy sposób, czyli przód, tył. Załączam na szybko wykonany prawie odręczny rysunek, o co mi chodzi.


Tu znalazłem tą pochyłość o którą mi chodzi, dalej to mój problem ;)
 

Załączniki

D

Docteur

Gość
#8
Wyłączyłem wpisy do odrębnego tematu, ponieważ dyskusja rozwinęła się w innym kierunku niż wskazywał pierwotny temat.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.206 66 5
#9
Ja bym obstawał przy "windzie" a każdy z odcinków na różnych poziomach zrobił w innym klimacie. Zakończony po obu stronach portalem tunelowym.
Pomijam kwestię, że do mnie cały pomysł nie przemawia i nie bardzo ma sens.
 
OP
OP
P

przynenta

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Dziś byłem w sklepie modelarskim i gość odpowiedział mi na podstawowe pytanie, że pochyłość nie powinna być większa niż 8 cm na 1 mb, by lokomotywa miał siłę podjechać.
czy więcej już nie da rady niż 8% ?
Czy na to sens, nie wiem ale więcej miejsca nie wygospodaruję. Bez obrazy ale kolejnictwo to dla mnie rzecz drugorzędna.
 
Reakcje
0 0 0
#14
Ja nie rozumie o co chodzi ? Rozloz 2m toru na jakies listwie i podkladaj co 10 cm jakis klocek od 0.5cm do 10cm i wtedy bedziesz widzial co sie bedzie dzialo , na zakrecie sie to mutiplikuje . Ja mam podjazdy zrobione na srubach i nimi reguluje nachyl podjazdu tak dlugo az jest ok !
 
OP
OP
P

przynenta

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
Pewnie, że w taki sposób nie potrzebował bym uzyskać info na forum. Wydam na start parę tysięcy i okaże się, że zamysł jest porażką.
Pytanie jest wg mnie dość proste dla znawców tematu? Jaka jest średnia zdolność pokonywania wzniesień przez lokomotywę z np. 3 wagonami specjalnymi (jeżeli ma to znaczenie)
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
131 3 0
#16
Pewnie, że w taki sposób nie potrzebował bym uzyskać info na forum. Wydam na start parę tysięcy i okaże się, że zamysł jest porażką.
Pytanie jest wg mnie dość proste dla znawców tematu? Jaka jest średnia zdolność pokonywania wzniesień przez lokomotywę z np. 3 wagonami specjalnymi (jeżeli ma to znaczenie)
To jest zależne od parametrów lokomotywy: moc silnika, masa lokomotywy, ilość osi pędnych zwykłych i z gumkami.
U mnie, na tej górce, która została podlinkowana, parowozy z tenderem nie dają rady podjechać, choć stara BR24 FL dała radę. Loki 4-6 osiowe, w większości, nie mają problemów. Mówię tu o przypadku 5 wagonów 2-osiowych. W przypadku większej ilości przy kiepskich sprzęgach mogą się rozpinać. Długie wagony w ilości max 2 sztuk, więcej, rozpina się (za duża masa na sprzęgu).
 
Reakcje
0 0 0
#17
Pewnie, że w taki sposób nie potrzebował bym uzyskać info na forum. Wydam na start parę tysięcy i okaże się, że zamysł jest porażką.
Pytanie jest wg mnie dość proste dla znawców tematu? Jaka jest średnia zdolność pokonywania wzniesień przez lokomotywę z np. 3 wagonami specjalnymi (jeżeli ma to znaczenie)
Ja przerpszam , ale ile ty masz lat bo to pomoze wyjasni twoj problem
 
OP
OP
P

przynenta

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Ja przerpszam , ale ile ty masz lat bo to pomoze wyjasni twoj problem
Cóż kolego a może Panie, mniej niż TY, ale dzięki takim bufonom żadna pasja się nie rozwinie. Ciekawy jestem gdyby to jakieś dziecko pytało, jakie by odniosło wrażenie i czy dalej by chciało rozwijać swoje zainteresowania.
Radzę trochę przemyśleć, co się pisze na forach, fakt, ale, po co?
Z pewnością żadnego pytania nie zadam tu by Ci nie dać szansy do w/w komentarzy.


Pozdrawiam Wszystkich, którzy mieli chęci i ochotę odpowiedzieć, choć częściowo na moje pytania.
 

rjack

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#20
Przynenta - mam wrażenie, że na tym forum raczej tacy jak my nic się nie dowiedzą. Zdominowane przez zadufanych w sobie wyjadaczy i "patriotów" prawiących morały o poprawnej polszczyznie, bez dystansu do siebie i innych.
Ja w każdym razie żadnych wątków nie zamierzam tutaj zaczynać lecz przykro mi obserwować takie traktowanie nowych członków.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Dla początkujących 2

Podobne wątki