• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dobra koło Limanowej reaktywacja

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
151 1 0
#1
Witam.
Rozpoczynam prace nad makietą tej stacji. Na forum Martela była relacja z budowy pierwszego segmentu. Niestety ilość błędów popełnionych w trakcie budowy zadecydowała o odłożeniu prac. Segment który mi się nie udał potraktowałem jako poligon doświadczalny i na nim testuje wszelkie "nowości" i pomysły. Teraz chcę rozpocząć na nowo. Wykonałem plan z podziałem na skrzynki, dozbierałem zdjęć i sporządziłem trochę dokumentacji na podstawie pomiarów. Przyjąłem, że prace będą rozciągnięte w czasie ale powoli segment po segmęcie uda mi się zbudować całość.


Pozdrawiam.
 

Załączniki

OP
OP
P

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
151 1 0
#5
Schemat mam w wersji papierowej z książeczki wydanej kilka lat temu o linii Chabówka-N.Sącz. Były tam zamieszczone schematy większych stacji z tej linii. Model zrobiłem w programie Rhinoceros 3D. Prosty w obsłudze program i można wersje trialową zciągnąć z netu. Na planie nie naniosłem drzew i budynków nie-kolejowych. Docelowo cała makieta będzie się kończyć za wiaduktem ;)

Misiek napisał(a):
możesz "udostępnić" rysunki (schemat torowy) Dobrej?
Pewnie, zeskanuję i Ci prześlę.

Mam też pytania do znawców:
- do czego mogły prowadzić pędnie na wiadukcie, za nim stoi semafor wiazdowy i tarcza ostrzegawcza patrząc od strony Tymbarku
- po co na semaforze wiazdowym zainstalowano dziwną latarnie
- w jakim celu na semaforach wyjazdowych latarnie nocne są zamontowane tak nisko

Wszystkie te udziwnienia są po stronie Tymbarku, na głowicy od strony Skrzydlnej jest po "Bożemu".

Pozdrawiam.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#6
pyro napisał(a):
- do czego mogły prowadzić pędnie na wiadukcie, za nim stoi semafor wiazdowy i tarcza ostrzegawcza patrząc od strony Tymbarku
- po co na semaforze wiazdowym zainstalowano dziwną latarnie
- w jakim celu na semaforach wyjazdowych latarnie nocne są zamontowane tak nisko
- Pędnia ta prowadziła do semafora wjazdowego i tarczy ostrzegawczej.
- Ta dziwna latarnia to komora białego światła dla podawania sygnału zastępczego "Sz".
- Latarnie na semaforach były zawieszane w uchwytach, które wraz z przesłonami trzeba było opuścić przy pomocy wingdy na dół, be włożyć latarnie, a następnie przy pomocy windy wciągano je na maszt do właściwego położenia (górna pod górnym ramieniem semafora, dolna obok drygiego ramienia semafora).
Obecne ich ustawienie (co widać na zdjęciu) jest zupełnie przypadkowe, bowiem już od dawna mechanizm ten nie jest używany i nikt tam latarń nie zawiesza...
Pozdrawiam
 

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
No to pięknie ... :) Oglądam sobie profesionalny plan i od razy domyśliłem się z kąd projektant musi pochodzić :grin:
Zapowiada się ciekawie, wręcz imponująco... będę śledził ten temat :) z nadzieją, że kiedyś będzie okazja zobaczyć to na żywo, gdzieś na imprezach :smile:

Latarnie na semaforach były zawieszane w uchwytach, które wraz z przesłonami trzeba było opuścić przy pomocy wingdy na dół, be włożyć latarnie
Pyro proponuję zobaczyć film ,,Człowiek na torze" , gdzie taką akcję można podziwiać na żywo :)

Pozdrawiam.

[/quote]
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#8
Misiek napisał(a):
pyro napisał(a):
Schemat mam w wersji papierowej z książeczki wydanej kilka lat temu o linii Chabówka-N.Sącz. Były tam zamieszczone schematy większych stacji z tej linii.
ooo, trzeba poszukać tej książeczki :!:
pyro napisał(a):
Misiek napisał(a):
możesz "udostępnić" rysunki (schemat torowy) Dobrej?
Pewnie, zeskanuję i Ci prześlę.
dziękować :!: misiek(zwierzątko)eranet.pl
Nie znam książeczki ale tu jest link do strony o tej lini.

http://www.kolej.pl/bajer/kolej/chns/pzchdns.html
 
OP
OP
P

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
151 1 0
#10
Dzięki za dobre słowo. Pracy będzie sporo, ale powoli damy radę :razz: .
Torowisko będzie Roco Line, bo miałem Hobby, ale zrezygnowałem z nich ze względu na rozjazdy.

Paweł Piotr napisał(a):
- Pędnia ta prowadziła do semafora wjazdowego i tarczy ostrzegawczej.
No właśnie jest to zastanawiające, ponieważ w układzie patrząc z góry to wyglada tak:

Nastawnia -> pędnie -> semafor F1/2 z tarczą ToF -> pędnie na wiadukcie -> ?? - Kier. Tymbark

Marek Klimczyk napisał(a):
Nie znam książeczki ale tu jest link do strony o tej lini.
Faktycznie jest cała książeczka, ale obrazki z układami torowymi są małe, więc przeskanuje je w większej rozdzielczości.

Pozdrawiam.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#12
pyro napisał(a):
Nastawnia -> pędnie -> semafor F1/2 z tarczą ToF -> pędnie na wiadukcie -> ?? - Kier. Tymbark
Tu trzeba wyjaśnić, że tarcza ostrzegawcza widoczna obok semafora wjazdowego F 1/2 to tarcza odnosząca się do semafora wyjazdowego ze stacji (tzw. tarcza ostrzegawcza przejazdowa), do której biegła osobna pędnia.
Zatem układ bedzie taki:
Nastawnia - trzy pędnie - sem. F 1/2, tarcza przejazdowa - jedna pędnia - tarcza ToF.
Pozdrawiam
 
P

Paweł Piotr

Gość
#13
qdlaty napisał(a):
a niektorych stacjach, nawet wiekszych (czersk) dalej chodzi czlowiek i zapala lampy naftowe
A ja mam informację, że i ta enklawa nafty na semaforach zniknęła, bo założyli elektrykę...
Pozdrawiam
 

miki

Użytkownik
Reakcje
7 0 0
#15
Może trochę OT, ale nasunęło mi się pewne pytanie. Czy tarcza, ustawiona przy semaforze wjazdowym odnosi się do konkretnego semafora wyjazdowego, czy też pokazuje, co jest ustawione na semaforze tego toru, na który ustawiony jest przebieg??
Poglądowo: wyobraźmy sobie przebieg bez zatrzymania po torze bocznym zasadniczym. Nieważne z jakich powodów....Czy w takim wypadku tarcza pokaże sygnał semafora wyjazdowego z toru bocznego zasadniczego czy też jest sprzężona z semaforem na torze głównym??? Zakładamy, że w/w przebieg jest dozwolony.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#18
miki napisał(a):
Może trochę OT, ale nasunęło mi się pewne pytanie. Czy tarcza, ustawiona przy semaforze wjazdowym odnosi się do konkretnego semafora wyjazdowego, czy też pokazuje, co jest ustawione na semaforze tego toru, na który ustawiony jest przebieg??
Poglądowo: wyobraźmy sobie przebieg bez zatrzymania po torze bocznym zasadniczym. Nieważne z jakich powodów....Czy w takim wypadku tarcza pokaże sygnał semafora wyjazdowego z toru bocznego zasadniczego czy też jest sprzężona z semaforem na torze głównym??? Zakładamy, że w/w przebieg jest dozwolony.
Wskazania tarczy ostrzegawczej przelotowej odnoszą się do wszystkich semaforów wyjazdowych. W tym konkretnym przypadku przebieg bez zatrzymania z Tymbarku był możliwy tylko po torze nr 1, a więc wjazdowy F 1/2 pokazywał sygnał Sr3, tarcza ostrzegawcza przelotowa sygnał Od2, semafor wyjazdowy C sygnał Sr2. Tylko w takim przypadku możliwe było podanie sygnału Od2 na tarczy ostrzegawczej przelotowej.Jeśli był wjazd z Tymbarku na tor nr 2, wówczas wjazdowy pokazywał Sr2, a tarcza przelotowa pokazująca sygnał Od1 informowała, że na semaforze wyjazdowym jest sygnał "Stój".
Warto przy tym powiedzieć, że wskazania zezwalające na semaforach kształtowych podają tylko informację o prędkości, z jaką można minąć semafor i jechać w okręgu tym semaforem osłanianym, natomiast nie podają informacji o sygnale na następnym semaforze.
I jeszcze jedna uwaga. Tarcza ostrzegawcza przelotowa była nastawiana osobną dźwignią nastawczą w tej nastawni, która obsługiwała semafor wjazdowy. Przełożenie tej dźwigni było możliwe tylko wówczas, gdy był postawiony wjazd na wolną drogę i równocześnie był postawiony wyjazd na wolną drogę.
Do czasu, gdy nie wymyślono obecnej tarczy ostrzegawczej przejazdowej, informującej o tym, czy urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej działają prawidłowo - właśnie taka tarcza kształtowa ustawiana przy semaforze wjazdowym była nazywana tarczą ostrzegawczą przejazdową. Teraz używa się określenia "przelotowa".
Pozdrawiam
 

janrapacz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Pyro - w jakiej epoce będzie ta makieta?

Gdzies czytałem ze dawno temu była tam lokomotywownia, wieża wodna i chyba jeszcze kilka torów - bo jest tam takie miejsce.

Czy może ktoś z Forumowcow ma dawne zdjęcia Dobrej, starą mapę albo plan torów z czasów przed wojną? Chciałbym sie dowiedziec jak to wszystko wyglądało.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#20
janrapacz napisał(a):
Pyro - w jakiej epoce będzie ta makieta?

Gdzies czytałem ze dawno temu była tam lokomotywownia, wieża wodna i chyba jeszcze kilka torów - bo jest tam takie miejsce.

Czy może ktoś z Forumowcow ma dawne zdjęcia Dobrej, starą mapę albo plan torów z czasów przed wojną? Chciałbym sie dowiedziec jak to wszystko wyglądało.
Na poprzedniej stronie tego wątku jest link:
http://www.kolej.pl/bajer/kolej/chns/pzchdns.html
jest tam trochę o historii linii, warto poczytać...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 15
Buduję makietę 27

Podobne wątki