• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Dekodery Zimo vs ESU - wady, zalety, konfiguracja, problemy

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.429 146 0
#1
Zamiast kilkunastu postów rozrzuconych po różnych wątkach zakładam ten wątek. Nie jest moim celem wywołanie kłótni, który dekoder jest lepszy a który gorszy, tylko dyskusja o problemach, wadach, zaletach, rozwiązaniach problemów, etc.

Tak więc przechodząc do tematu, zanim wziąłem się za ucyfrawianie moich modeli (90% kupiłem w wersji analogowej), poczytałem o dekoderach Zimo, ESU, Piko i innych. I jakimś tam efektem tego czytania było to, że wybrałem Zimo. Do gniazda plux22 zdecydowałem się montować powszechnie dostępne dekodery dźwiękowe Zimo mx645p22, do nielicznych modeli z gniazdem MTC21 dekodery Zimo mx644d. Jednak w 3 modelach z pewnych względów musiałem zamontować ESU 58412 LokSound 5, m.in. do 2 modeli Piko EN57.

Jak już w kilku miejscach pisałem, chciałem aby wszystkie moje modele jeździły z jednakową prędkością, gdy w aplikacji Z21 na telefonie ustawię im na suwaku taką samą wartość. W tym celu jako lokomotywę "wzorcową" przyjąłem sobie model Piko ET21 z jego Vmax = 100 km/h. W pozostałych modelach odpowiednio regulowałem wartości CV2, CV3, CV4, CV5, CV6 i CV57, tak aby każdy z nich jechał równo z ET21 jadącym z Vmax, gdy na jego suwaku w aplikacji ustawię też 100 km/h. Oczywiście inne modele mają w aplikacji możliwość jechać szybciej (np. EU07 125 km/h, EP08 140 km/h, SU45/46 120 km/h, etc.). Jednak żeby modele jeździły jednakowo przy każdej nastawionej prędkości musiała być spełniona pewna zależność. Otóż funkcja prędkości od ustawienia suwaka musi być linią prostą (w matematyce Y = aX + b). Dlatego też po ustaleniu CV2 i CV5 ustawiałem wartość CV6 jako ich średnią arytmetyczną.

Czyli ustawiałem 3 punkty (Vmin, Vmax i Vśr) tak:

1730224814571.png


I modele jeżdżą tak, że ich prędkość wzrasta liniowo do ustawienia suwaka:

1730224794743.png


NIestety problemy się zaczęły, gdy to samo chciałem zrobić dla EN57. Pierwsza kłoda pod nogami: w dekoderach ESU nie można ustawić CV6. Jest to zablokowane. Czy ktoś potrafi racjonalnie uzasadnić dlaczego tak jest? No nic, jest możliwość ustawienia krzywej prędkości 30-punktowej. Więc wziąłem arkusz Excela, wypełniłem go liczbami i mozolnie wstukując kolejne CV ustawiłem linię prostą, o taką:

1730224995993.png


Jakież było moje zdziwienie, gdy się okazało, że model jedzie tak:

1730225035667.png


I co najgorsze, w każdym modelu ta "czerwona krzywa" wygląda inaczej. Jeden model szybciej przyspiesza na początku, inny trochę później. Potem następuje pewne wypłaszczenie krzywej i następnie znów szybki wzrost, a końcówka jest znowu wypłaszczona. (n)

Czy może mi ktoś powiedzieć z czego to wynika? Jak i co zmienić w ustawieniach ESU, żeby model jeździł tak jak ja chcę? Z dekoderów ESU w tym przypadku zrezygnować nie mogę, bo ze względu na dźwięki takie muszą być.

Problemem jest też to, że niektórzy producenci modeli (np. Schliesienmodelle) oferują modele tylko z dekoderami ESU. Powiedzmy, że chciałbym kupić model EU07, EP09 czy obiecywany ST43 od SM, ale informacja o ESU jest dla mnie jak młot w łeb. Bo już widzę, że nie zrobię trakcji podwójnej np. EU07 (SM, ESU) + EU07 (Piko, Zimo), bo ta od SM będzie jeździła po swojemu, nieliniowo...
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
#2
Pytanie podstawowe, to czego używasz do programowania dekodera ESU. Ja mam program ESU z programatorem i w programie pod rysunkiem krzywej prędkości można wybrać kształt tej krzywej. Jest tam kilka kształtów, ja wybieram "linear" i mam krzywą "wyprostowaną". Mając program i programator ESU można z dekodera w lokomotywie "wyciągnąć" jakie są ustawienia krzywej, zmienić je, a potem powrotnie "wgrać" do dekodera. W ten sposób można również zmienić istniejące w dekoderze mapowanie "F-ów" ustawienia silnika etc. Nie można "wyciągnąć" sampli dźwięku.
 

Bigi45

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
#3
Nawet by mi na myśl nie przyszlo aby ustawiać takie parametry ręcznie. Dla mnie 3 punktowa linia to wada i zbyt duże uproszczenie. Wystarczy kupić programator ESU i do tego zainstalować LokProgrammer a życie staje się dużo łatwiejsze i przyjemniejsze :). Można wtedy wszystko ustawić bez wysiłku.
Jeśli krzywa była dobrze ustawiona a lokomotywa i tak nie chce jeździć zgodnie z jej ustawieniami to proponuje zrobić update firmware dekodera. Może jest jakiś bug w zainstalowanej wersji. Ale do tego też potrzebny jest LokProgrammer.
 
OP
OP
A

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.429 146 0
#4
Nie będę kupował jakiegoś tam programatora ESU dla 3 dekoderów, w pozostałych 20 modelach mam dekodery Zimo.
Krzywą prędkości ustawiam za pomocą odpowiednich CV, zgodnie z instrukcją do dekoderów ESU. I pomimo ustawienia jej jako linii prostej efektem jest to, że prędkość modelu nie jest liniowo zależna od ustawienia suwaka w aplikacji. Tyle i aż tyle. :)

CIekawe, że dzieje się tak w 3 różnych dekoderach ESU. Więc nie jest to zapewne problem jakiegoś tam firmware...

A dla mnie 3 punktowa krzywa jako linia prosta to zaleta. No i co? :)
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.406 27 1
#5
Nie będę kupował jakiegoś tam programatora ESU dla 3 dekoderów, w pozostałych 20 modelach mam dekodery Zimo.
A dla mnie 3 punktowa krzywa jako linia prosta to zaleta. No i co? :)
Jak to co? Masz rację i tyle. Popieram i omijam ESU szerokim łukiem. ZIMO rusza i staje tak płynnie, że mu żaden nie podskoczy.
Łatwo się wszystko ustawia, nawet bez dodatkowych urządzeń, a o to chodzi i tyle.
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.017 6 2
#6
@Arekmiz przede wszystkim mam pytanie, w modelu jakiego producenta siedzi ten dekoder ESU?

I jako użytkownik od dłuższego czasu dekoderów ESU w różnych wersjach i generacjach muszę sprostować pewne informacje:

- Brak możliwości ustawiania CV6 dotyczy tylko wersji 5.0 i tylko przy programowaniu za pomocą centralki, przez Lokprogrammer można tą wartość ustawić normalnie.
- Kondensatory C4 w lokomotywach PIKO powodują właśnie podobne objawy jak u @Arekmiz - trzeba usunąć ten kondensator z modelu i zaczyna jeździć normalnie (przetestowane na kilku modelach PIKO w tym G6). Ten problem dotyczy wszystkich generacji dekoderów ESU.

Zaletą ESU jest ogromna możliwość mapowania funkcji (i każdą F-kę można uzależnić nie tylko od kierunku jazdy, ale i nawet od włączenia lub wyłączenia innych F), zwłaszcza jak się ma Lokprogrammera. Także dodawanie własnych dźwięków, a nawet tworzenie własnych projektów dźwiękowych przy odrobinie zapału nie jest wcale aż takie skomplikowane. Więc nie zgodzę się z głosami że ESU są do niczego :) Ja na przykład bardzo je sobie cenię.

Warto tez pamiętać, że dekodery w wersji poniżej 4.0 nie obsługują funkcji powyżej F15.
 
OP
OP
A

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.429 146 0
#7
Napisałem. Dwa ESU siedzą w modelach Piko EN57, trzeci siedzi w MTB EU05. Zatem skąd mam usunąć te kondensatory, które wadzą ESU? :)
PS. OK. Ja wiem, że ESU mają dużo zalet, ale akurat mi ta jedna wada przesłania te zalety. Jak znajdzie się rozwiązanie tego problemu u mnie, to będę chwalił ESU na równi z Zimo. :)
PS2. A czy można odblokować jakoś tym lokprogramerem możliwość ustawiania CV6 za pomocą programu Roco Z21 maintenance? Za pomocą tego programu zmieniam CV w moich wszystkich dekoderach. Czyli chodzi o ustawienie w CV29 bitu 4 jako 0.
 
Ostatnio edytowane:

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.017 6 2
#8
Napisałem. Dwa ESU siedzą w modelach Piko EN57, trzeci siedzi w MTB EU05. Zatem skąd mam usunąć te kondensatory, które wadzą ESU? :)
Musisz znaleźć go na płytce elektronicznej (niestety jest miniaturowy), on generalnie jest pomiędzy stykami silnika. Ale w PIKO jest opisany który to.

PS2. A czy można odblokować jakoś tym lokprogramerem możliwość ustawiania CV6 za pomocą programu Roco Z21 maintenance? Za pomocą tego programu zmieniam CV w moich wszystkich dekoderach. Czyli chodzi o ustawienie w CV29 bitu 4 jako 0.
Ale Lokprogrammer i Z21 maintenance to dwa różne programy. Ja w każdym razie ostatnio programowałem LokPilot-a V5.0 micro i w programie normalnie mogłem ustawić prędkość średnią przy trybie prostym kontroli prędkości. Dlatego myślę, że być może nie da się tego zmienić z jakiegoś powodu tylko przez ręczne wprowadzanie CV6.
 
OP
OP
A

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.429 146 0
#9
Nie da się ręcznie zmienić CV6 bo w CV29 nie da się przestawić bitu 4 z 1 na 0. Więc tak myślę, że jakby ktoś mi przestawił ten bit na 0 to już ja mógłbym sobie ustawić ten CV6 jak mi pasuje.

Apropos kondensatora w EN57 Piko - jakoś nie widzę tego szukania kondensatora, skoro model ma kilka różnych płytek elektronicznych, w samym silnikowym są ze 2, w tym, jedna właśnie ukryta gdzieś przy silniku...
 

kareks

Aktywny użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
ŁKMK
Reakcje
241 10 2
#11
A czemy nie da sie ustawić bitu 4 na 0 w CV29 ? W instrukcji pisza że się nie da jak jest aktywny inny protokuł niż DCC może przekonfigurowac decoder w tryb "DCC only" CV47=1 a nie 13 jak jest w standardzie. Podaja też, że wszystko o czym piszesz i chcesz aby działało, działa ale w trybie DCC.
 
OP
OP
A

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.429 146 0
#12
U mnie w instrukcji jest tak:

1730306430453.png


Co sugeruje że są 2 typy dekoderów: "Multiprotocol" i "DCC". JA to rozumiem tak, że w "Multiprotocol" w CV29 bit 4 jest zawsze 1. Pytanie zatem brzmi: ktoś widział dekoder ESU w wersji "DCC"? :)
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.406 27 1
#13
Co sugeruje że są 2 typy dekoderów: "Multiprotocol" i "DCC".
Ja po przeczytaniu wpisów rozumiem to tak, że nie ma dwóch wersji dekoderów (jak piszesz-"kto widział...") tylko jak napisał Kol. kareks, że w dekoderze w CV47 ustawiasz czy ma pracować tylko w trybie DCC i wtedy zmienisz w CV29 bit4, czy w innych trybach też i wówczas jest "multiprotocol" i wtedy nie zmienisz w CV29 bitu4. Ja tak to rozumiem, ale nie przetestuję, bo nie mam ESU.
Po prostu ustawienie bitu 4 w CV29 uzależnione jest od ustawień w CV47.
Wyłącz w CV47 Motorolę, Selectrix i M4. Zostaw tylko DCC i wtedy spróbuj zmienić bit4 w CV29. Tak domniemuję. @Arekmiz spróbuj.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#15
Pytanie zatem brzmi: ktoś widział dekoder ESU w wersji "DCC"? :)
rozumiem to tak, że nie ma dwóch wersji dekoderów
Źle kolega @melonowy rozumie. Ja mam kilka LokPilot DCC, są nieco tańsze, ale działają wyłącznie w systemie DCC i przy zasilaniu analogowym prądem stałym - mnie to akurat nie przeszkadza - poza tym są takie same, jak te zwykłe. Co do LokSound, to sprawa jest, niestety, bardziej skomplikowana. LokSound 5 DCC są oferowane tylko na rynku amerykańskim i australijskim. Nie wiem natomiast, czy wyłączenie trybu multiprotocol w pełnej wersji załatwi sprawę programowania przez CV29.

PS. Widzę, że kolega @Arekmiz sam znalazł odpowiedź na swoje pytanie.
 

SzymonG

Aktywny użytkownik
Reakcje
107 1 0
#17
Tryb pracy:
LokSound V5 rozpoznaje protokoły DCC, Selectrix ®, Motorola ® i M4.
Może pracować z 14, 28 lub 128 stopniami prędkości lub w trybie analogowym. Można przypisać adresy 2-cyfrowe, 3-cyfrowe z zakresu 1-127 lub 4-cyfrowe z zakresu 1-9999. W formacie DCC obsługuje 32 funkcje.

Protokół Motorola ® umożliwia sterowanie LokSound V5 z kontrolerów firmy Märklin ®. Dekodery mogą być stosowane z adresami 01 - 255 w tym trybie. Drugi adres zapewnia możliwość korzystania z przycisków funkcyjnych F5 do F8.

Protokół Selectrix ® umożliwia sterowanie LokSound V5 z kontrolerów firmy Trix ®. Wszystkie znane systemy hamowania z DCC oraz takie jak Lenz ® ABC.

Dekoder może automatycznie przełączać się pomiędzy wszystkimi trybami (AC, Motorola ®, DC, DCC, Selectrix ®) w czasie pracy.

To ze strony sklepu z Gdańska.

Ja rozumiem, że ten dekoder można dostosować do pracy w trybie automatycznego rozpoznawania protokołu (CV47 bity 1,2,3 i CV29 bit 4 aktywny) lub "na sztywno" określić mu tylko pracę w trybie DCC (CV47 bit 0 i CV29 bit 4 nieaktywny)
I w zależności od tych ustawień można wybrać krzywą prędkości.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.406 27 1
#19
No i tak dałeś okejkę, tylko nie pod wpisem.:)
Szymon zobaczymy, czy nasze myśli są właściwe, gdy @Arekmiz sprawdzi to na swym dekoderze ESU. Idea jest tylko ideą.
Bo jak są różne wersje, to różnie też z nimi może być.
Może są wersje tylko DCC (starsze?) i Multiprotocol (nowsze?), w których to można na sztywno ustawić tylko DCC w CV47(=1) i wówczas aktywować 0 w bicie 4 w CV29(=14). Może tak, może nie...
 
Ostatnio edytowane:

Akronaut

Aktywny użytkownik
Reakcje
200 2 0
#20
Mam zamontowany fabrycznie dekoder ESU. Zmieniłem CV47=1. Przy zmianie CV 29 na 0 zaprogramowane jest 16, na 2 zaprogramowane jest na 18 itd. Czyli jakiś "magik" po drodze dodaje te 16 z bitu 4. Chyba w przypadku tej lokomotywy musze zapomnieć o CV2, 5 i 6.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 12
DCC 3
DCC 3
A
DCC 33
DCC 70

Podobne wątki