• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Dekodery dcc

Darkos

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 0
#1
Wiem, że przewijało się trochę wątków na ten temat, ale to co znalazłem nie rozwiało moich wątpliwości.
Ogólnie chciałbym rozpocząć cyfryzację moich lokomotyw.
Dekodery jazdy i oświetlenia kosztują w okolicach 200zł, a z dźwiękiem około 500 zł.
1. Czy po za tym dźwiękiem jest jeszcze jakaś różnica z opcjami?
Dla porównania Zimo MX645P22-EU07 z dźwiękiem a taki Zimo MX633P22.
A może jest coś lepszego?
Na pewno będę chciał jedną lokomotywę z dźwiękiem, ale się zastanawiam czy zainstalować od razu we wszystkich. Mam 4 lokomotywy.
2. Szukałem jeszcze czegoś dla SM42 no i wyczytałem, że najlepiej kupić najtańszy dekoder Lenza, ale podobno szarpie przy ruszaniu. Niby się poprawia po zmianie ustawień.
Znalazłem jeszcze Zimo MX623R oraz MX630R.
Czy pomiędzy tymi dwoma jest jakaś znaczna różnica?
Może i pytania banalne, ale nigdy wcześniej nie miałem do czynienia ze sterowaniem cyfrowym, dlatego nie chciałbym kupować pierwszych lepszych.
 

Bigi45

Użytkownik
Reakcje
84 2 0
#22
Nie wygląda mi to na problem z dekoderem, ale nigdy nie miałem takiego problemu więc niestety nie pomogę.
Zakładam że tory są od cyfrowego zestawu startowego to znaczy że tor przyłączeniowy nie ma kondensatora w środku ?
 
OP
OP
D

Darkos

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 0
#26
Tak czy inaczej dzięki za pomoc:giggle:
Spróbuję jeszcze z ustawieniem cv jak w tamtym wątku. Chociaż skoro w 1.0.5.0 miało to być poprawione to nie wiem czy to coś da.
 
OP
OP
D

Darkos

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 0
#27
Wracając do starego wątku, zmiana CV na 128 pomogła, ale teraz nie o tym.

Podczas ostatnich jazd zauważyłem w ET22 jedną sytuację. Jest w niej dekoder jazdy i oświetlenia zimo mx633p22. Jak zapalam F1 (światła przód) to jednocześnie zapala mi się oświetlenie na samym środku lokomotywy (nie mylić z podświetleniem kabiny maszynisty). Natomiast na F5 nic się nie dzieje.

Nie mam do niego instrukcji funkcji i nie jestem pewny czy tak powinno być. Przyjamniej moim zdaniem to podświetlenie powinno być zapalane osobno. Na innym dekoderze (takim samym) tak samo się zachowuje.

A jeszcze co do SM42. Mam ją z zestawu startowego i dekoder jazdy zimo mx630r. Nie działa w nim żadna dodatkowa funkcja oprócz F0 czyli zapalanie świateł przód + tył. Czy to dlatego że ona jest z zestawu startowego i czyta innych opcji?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.905 527 30
#28
Jest w niej dekoder jazdy i oświetlenia zimo mx633p22. Jak zapalam F1 (światła przód) to jednocześnie zapala mi się oświetlenie na samym środku lokomotywy (nie mylić z podświetleniem kabiny maszynisty). Natomiast na F5 nic się nie dzieje.
Działanie różnych funkcji świateł zależy w pierwszej kolejności od konstrukcji samego modelu (od jego obwodów elektronicznych) oraz od ustawień (mapowania) dekodera. W modelu ET22 oświetlenie przedziału maszynowego jest podłączone do wyjścia AUX5. Nie znam dekoderów Zimo, ale najwyraźniej w tych, które ma kolega @Darkos wyjścia są tak zmapowane, że wciśnięcie F1 powoduje włączenie zarówno wyjścia świateł przednich, jak i AUX5. To powinno dać się zmienić, ale ja nie wiem, jak się to robi w Zimo.
A jeszcze co do SM42. Mam ją z zestawu startowego i dekoder jazdy zimo mx630r. Nie działa w nim żadna dodatkowa funkcja oprócz F0 czyli zapalanie świateł przód + tył.
W modelu SM42 nie ma żadnych innych świateł poza światłami białymi z przodu i czerwonymi z tyłu, włączającymi się zależnie od kierunku jazdy, więc nie ma co działać. Dekoder tu nie ma znaczenia.
 
OP
OP
D

Darkos

Nowy użytkownik
Reakcje
10 0 0
#29
W modelu SM42 nie ma żadnych innych świateł poza światłami białymi z przodu i czerwonymi z tyłu, włączającymi się zależnie od kierunku jazdy, więc nia ma co działać. Dekoder tu nie ma znaczenia.
Nie ma opcji nawet jazdy manewrowej, zapalania świateł samych przednich lub samych tylnych? W każdej SM42 tak jest czy tylko w tych zestawach startowych jako "hobby"?
Czy w wersji expert sprzedawanych jako pojedyncze lokomotywy będą takie opcje?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.905 527 30
#30
W pierwszych modelach SM42 sprzed wielu lat było gniazdo NEM652, czyli 8-pinowe i nie było żadnych innych funkcji świateł. Nowych modeli nie znam, ale z opisu jedynego pokazanego obecnie na stronie Piko modelu SM42, w żółtym malowaniu PKP PLK, wynika, że model nadal ma gniazdo 8-pinowe, więc nie należy się spodziewać innych funkcji. Dotyczy to wszystkich modeli, nie tylko tych z zestawów startowych. Nowsze modele Piko, jak elektrowozy, czy SM31, mają gniazdo PluX22, które umożliwia sterowanie większą liczbą funkcji. Na forum ogłaszają się koledzy oferujący zamienne płytki elektroniczne do SM42, umożliwiające uzyskanie większej liczby funkcji świateł, ale wymaga to też przeróbek samych reflektorów.
 

SzymonG

Aktywny użytkownik
Reakcje
115 1 0
#31
Nie ma opcji nawet jazdy manewrowej, zapalania świateł samych przednich lub samych tylnych?/QUOTE]

Jazdę manewrową możesz sam aktywować. Instrukcja dekoderów ZIMO dostępna w zasobach forum. Jest po polsku. Jeśli nie dasz rady sam, to daj znać. Postaram się pomóc. (Teraz mam tylko telefon i jestem w pracy).
Natomiast oświetlenie często jest tak zrobione, że bez ingerencji w układ elektryczny nie oddzielisz białych od czerwonych (są na jednym wyjściu). Nie mam pojęcia jak jest w Twoim przypadku.
 

Bigi45

Użytkownik
Reakcje
84 2 0
#32
W SM42 nie ma możliwości włączenia nawet świateł manewrowych. Płytka elektroniczna lokomotywy jest baaaardzo uboga. Możesz tylko włączyć światła białe i czerwone razem albo wyłączyć. Jeśli chcesz coś więcej to musisz przerobić samodzielnie oryginalną płytkę i np część świateł podpiąć bezpośrednio pod dekoder albo wymienić płytkę lokomotywy na inną która daje większe możliwości.
 

SzymonG

Aktywny użytkownik
Reakcje
115 1 0
#36
Bez ingerencji w kabelkologię możesz niewiele.

* Np.: włączyć światła "długie" lub "krótkie":

Maska przygaszania w CV119 (klawiszem F6 uruchamiam zmianę jasności wybranych wyjść)
bit0=1 (1) -FA0p
bit1=1 (2) -FA0t
bit2=0 (0) -FA1
bit3=0 (0) -FA2
bit4=0 (0) -FA3
bit5=0 (0) -FA4
bit6=0 (0)

bit7=0 (0) -F6 zmniejsza jasność do wartości wpisanej w CV60

bit7=1(128) -F6 powoduje rozjaśnienie świateł do pełnej mocy. W efekcie po włączeniu F0 standardowo zapalają się światła "krótkie", po włączeniu F6 lub F7 -światła "długie"


Najpierw do CV60 wprowadzasz wartość, która będzie określała "jasność" świateł. Wartość 0 i 255 dają pełną moc świecenia. Im wartość większa, tym jaśniej świecą światła.
Dla klawisza F7 maskę ustawia się w CV120.

Gdybym podłączył jakieś światełko do wyjścia FA2 (którego jasność chciałbym regulować tym samym przyciskiem), to muszę aktywować bit3 (dodać do wpisanej wartości "8")

* Włączyć tryb jazdy manewrowej:

Dla jazdy manewrowej trzeba "pomieszać" w CV124

Bit2=1 Przycisk F4 dla jazdy manewrowej (patrz Bit 6 jeżeli ma być przycisk F3 a nie F4)
Bit6=1 F3 przyciskiem jazdy manewrowej zamiast F4
(przypomnę, że "=1" oznacza aktywność bitu, "=0" - dany bit jest nieaktywny)

* Zmienić czas rozpędzania się i hamowania lokomotywy

Za rozpędzanie się odpowiada CV3. Za hamowanie CV4.
Co to znaczy? Od zera do pełnej prędkości potrzeba jakiegoś czasu. Wartość wpisana do CV3 pomnożona przez 0,9 daje czas rozpędzania się.
Analogicznie z hamowaniem, czyli CV4. Można w ten sposób urealnić jazdę naszej lokomotywy.

Można też ustawić powolne zapalanie i gaszenie reflektorów w CV125. Tyle, że w zależności od wersji dekodera wpisywane wartości mogą być różne. Można spróbować wartości 52 lub 88.

Tyle można pozmieniać w stosunku do fabrycznych ustawień bez ingerencji w kabelkologię lokomotywy.