• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

DCC -pomysły z szopy w JZ

Blue

Użytkownik
Reakcje
31 1 0
#21
Przyciemnienie, wygaszenie lub zapalenie dodatkowych dowolnych świateł na dowolnej F-ce w BD12 można zaprogramować grzebiąc w CV. Ostatnio już domyślnie programuję dodatkowo wygaszenie przodu. Wkrótce dorzucę jeszcze domyślne wartości CV dla przyciemnienia prawych. Jeszcze tylko trzeba dorobić programowanie procedur dla F13..28 ;), bo dotychczasowe funkcje mogą spokojnie zająć 8 szt. F. (domyślnie mam F0/F1 - zwykłe/manewrowe/"pod prąd", F2 - przyciemnienie, F3 - wygaszenie czerwonych z tyłu, F4 - kabina, F5 - wygaszenie przodu do push-pull, F6 - będzie przyciemnienie prawych, F7 - mogą być "awaryjne"). Coś jeszcze?

Aktualnie kończę uruchamianie dwóch wersji z wyjściami na 16 świateł - jednej miniaturowej, drugiej z gniazdem pod PluX22. Pokażę zdjęcia jak skończę i zamontuję w TRAXX.

Pytania do WM- i nie tylko: kiedy używa się dwóch czerwonych i jednego białego albo samych dwóch białych?
Jaki jest przepisowy okres migotania "awaryjnych", tzn. sygnału niebezpieczeństwa?
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.744 15 0
#22
1.Dwa czerwone i górne białe:
6) Sygnał Pc 6 "Oznaczenia czoła pociągu z jednoosobową obsadą pojazdu trakcyjnego, zatrzymanego z niewiadomej przyczyny na torze szlaku dwu- lub wielotorowego"Jedno górne światło białe i dwa dolne światła czerwone na czole pociągu

Sygnał Pc 6 podaje maszynista pociągu towarowego z jednoosobową obsadą pojazdu trakcyjnego w przypadku zatrzymania się pociągu z niewiadomej przyczyny na torze szlaku dwu- lub wielotorowego przed udaniem się wzdłuż pociągu, w celu ustalenia przyczyny jego zatrzymania.
Maszynista pociągu, w którego kierunku podano sygnał Pc 6, powinien zatrzymać pociąg i udzielić pomocy maszyniście tak osygnalizowanego pociągu.

Światełka NIE migają :) A "awaryjne" to takie... moje nazewnictwo ;)

Ze strony http://kolej.krb.com.pl/ie1/rozdz2.html

2. Dwa białe to światło postojowe, włączane podczas dłuższego postoju pociągu na stacji, aby np. obserwator z nastawni nie odbierał mylnie trzech białych na stojącym pociągu jako jadącego składu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.491 552 30
#23
O ile nic się ostatnio nie zmieniło, to w Polsce w lokomotywach światło migające (dwa dolne światła) stosuje się tylko do sygnału A 1 "Alarm". Nie ma określonego czasu podawania tego sygnału, podaje się go tak długo, jak długo istnieje przyczyna zagrożenia bezpieczeństwa. Dwa dolne światła czerwone i górne białe, wszystkie ciągłe, to sygnał Pc 6. Sygnał włącza maszynista przy zatrzymaniu z niewiadomej przyczyny pociągu z jednosobową obsługą trakcyjną, przed wyjściem w celu sprawdzenia składu. Dwa światła białe ciągłe to dopuszczalna forma zwykłego sygnału czoła pociągu - w pojazdach mających 3 światła sygnał ten zasadniczo podaje się wszystkimi trzema, ale dopuszczalne są tylko dwa światła w linii poziomej.

Widzę, że kolega Władek mnie uprzedził.
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
31 1 0
#24
Chodziło mi właśnie o ten alarm - okres/częstotliwość migotania. Czyli - dziękuję za już i proszę o jeszcze :).

Zaraz, Koledzy... A gdzie macie kondensatory blokujące zasilanie - te po 100 nF, hę?
Rozumiem, że zasilacie się z wyjścia 5V na dekoderze z gniazdem PluX?
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.744 15 0
#25
Żeby z tym sygnałem A1 było wszystko tak do końca, to jest on podawany światłami i jednocześnie dźwiękami syreny lub gwizdawki lokomotywy: jeden długi i trzy krótkie ;)

<edit mode>
Ten kondensatorek 100nF jest pod płytką :)
A gniazdo jest 21-pinowe MTC.
Obrazek wyjść MX640D, w nowym MX644D te dwa "n.c." to normalne wyjścia FA5 i 6.
21-pin.jpg
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.964 122 22
#26
To skoro:
Ostatnio już domyślnie programuję dodatkowo wygaszenie przodu.
...czyli jak rozumiem po włączeniu świateł są one domyślnie przygaszone, to zgodnie z tym co już kiedyś sugerowałem, dodatkowo pod:
F3 - wygaszenie czerwonych z tyłu
...powinien być domyślnie stan ich wyłączenia, zaś klawisz ten powinien służyć do ewentualnego włączenia, jeśli potrzeba (czyli odwrotność tego co jest obecnie). Bo dla mnie głupotą jest, że w momencie włączania oświetlenia czołowego białego wraz z nim włącza się oświetlenie tylne czerwone. Szczególnie, że w starszych pojazdach każda żarówka reflektorów miała swój własny przełącznik ("zetkę", jak na fotkach parę postów wcześniej), oraz zazwyczaj lokomotywa ma ciągnąć skład, więc czerwone i tak nie mają sensu. Czerwone wzorem oryginału powinny być opcją jedynie.
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.744 15 0
#27
Podobnie światła "pod prąd" powinny być jako opcja, lokomotywka jadąca w jedną stronę po torze niewłaściwym w drugą stronę już będzie na właściwym ;)
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
31 1 0
#28
Nie, domyślnie świata są jasne, przyciemnia się je F2 (domyślnie).

"programuję dodatkowo wygaszenie przodu" oznacza, że w nowych dekoderach domyślne wartości CV ustawiam tak, że są gotowe maski do funkcji zgaszenia świateł z przodu.

Dotychczas czerwone z tyłu były wyłączane przez F3. Gdyby zaprogramować w CV włączanie czerwonych z tyłu zamiast wyłączania, to nawet trzymałoby się to kupy, bo można byłoby włączyć same czerwone do pchania (tylko nie ma jak zrobić wtedy wykluczenia dla manewrowych, więc przy F1 i F3 byłyby "manewrowe z czerwonymi z tyłu"). Przymierzę się do tego.

Wszystkie funkcje są dowolnie przypisywane do F przez CV, więc można je poukładać tak, jak się chce.
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.744 15 0
#30
...ale F-ek zabraknie, bo potrzebne byłyby dwie do określenia, który kierunek jest "niewłaściwy".
Tak naprawdę, w PL kierunek niewłaściwy jest jak pociąg jedzie do przodu po lewym torze :)
A kierunek w dekoderze określany jest przez wyjścia FA0p i ..t. Zrób odwrotnie: zapamiętaj aktualny kierunek i po prostu wyłącz pociągowe, czyli F0 ;) Czerwone wtedy zostaną tam gdzie powinny.
No i w przypadku jazdy pociągu wagonami naprzód, czyli pchaniu składu ;) wypadałoby zapalić na pierwszym wagonie dwa białe... Pc4 chyba.

Blue napisał(a):
...bo można byłoby włączyć same czerwone do pchania (tylko nie ma jak zrobić wtedy wykluczenia dla manewrowych, więc przy F1 i F3 byłyby "manewrowe z czerwonymi z tyłu")
Mooożna :D Wystarczy zadeklarować to samo światło manewrowe dla kombinacji klawiszy F1 +F3.
Ja mam na sztywno zadeklarowane światła dla każdej kombinacji klawiszy, tzn. wyjść funkcyjnych, jak włączone jest FA1 (domyślnie F1) to naciskając inne klawisze nic się nie zmienia w światłach. Jedyna drobna niedogodność to brak kontroli co zostało załączone we FREDIM... ale da się z tym żyć :D
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
31 1 0
#31
To nie tak. Kierunek oczywiście znam, a dywagacje o F-kach dotyczyły definiowania, który kierunek jest niewłaściwy, tak, aby po samej zmianie kierunku światła robiły się właściwe/niewłaściwe bez machania F-kami, jak to wymyśliłeś. Fajne, ale szkoda F-ek.

Ja mam do świateł kompletny dekoder, niezależny od dekodera jazdy i z zestawem ponad 150 sztuk własnych CV do programowania wszystkiego, w tym np. indywidualnej korekcji jasności każdego światła oraz bezwładności włączania i wyłączania dla grup świateł. Jak już pisałem, domyślnie programuję CV tak, aby F0 i F1 wystarczyły do włączania trzech trybów świateł - zwykłe/manewrowe/pod prąd. Kolejne F-ki dokładają wariacje na temat - przyciemnianie, wygaszanie, zapalanie dodatkowych - wszystko w wariantach dla dwóch kierunków jazdy. Mam też możliwość ustawiania 7 trybów trzema F-kami, ale z niej nie korzystam.

Za to bardzo milusio wygląda SM-ka w trybie demo (domyślnie włączanym przy zasilaniu analogowym). ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.491 552 30
#34
......można byłoby włączyć same czerwone do pchania
Przypomnę nieśmiało kolegom, że praktycznie do końca IV epoki w dzień z przodu pociągu nie było żadnego światła. Tak więc, w dzień przy jeździe lokomotywy luzem świeciły się tylko światła czerwone z tyłu, a przy ciągnięciu składu, na lokomotywie nie było żadnych świateł.

No i w przypadku jazdy pociągu wagonami naprzód, czyli pchaniu składu ;) wypadałoby zapalić na pierwszym wagonie dwa białe... Pc4 chyba.
Domyślam się, że kolega WM-MODEL ma na myśli normalną jazdę pociągu z lokomotywą z tyłu, tzw. "push-pull". Wtedy na czole pociągu stosuje się zwykły sygnał czoła pociągu Pc 1, czyli najczęściej 3, lub 2 białe światła. Sygnał Pc 4, choć jego świetlna wersja wygląda tak samo, jak Pc 1 (ale tylko dwa światła, nie trzy) stosuje się przy jeździe pociągu wagonami do przodu, gdy na czole składu nie ma kabiny maszynisty. Takie określenie w przepisach to pozostałość po czasach, kiedy systemu "push-pull" w Polsce nie stosowano, a pociągi pchane to praktycznie wyłącznie towarowe pociągi bocznicowe, gdy lokomotywa pchała skład na bocznicę, odgałęziającą się gdzieś na szlaku.
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
31 1 0
#35
No to zrobione:
7 trybów podstawowych, włączanych trzema F (np. F2, F1, F0):
- ciemno
- zwykłe (F0)
- manewrowe (F1)
- "pod prąd" (F1+F0)
- tylko czerwone z tyłu (F2)
- 2 białe z przodu (F2+F0)
- postój na szlaku - białe + 2 czerwone z przodu (F2+F1)

Modyfikacje - każda włączana jednym dowolnie wybranym F:
- przyciemnienie wszystkich białych
- wygaszenie tyłu (albo zapalenie czerwonych z tyłu, wtedy w podstawowych trybach nie ma czerwonych z tyłu) - do wyboru
- włączenie oświetlenia kabiny w kierunku jazdy
- przyciemnienie prawego białego z przodu, żeby Marcin widział słupki we mgle.

Do wersji maksimum trzeba użyć 7 sztuk F.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.964 122 22
#36
OK, to teraz pytanie mi się rodzi.
Czy w tych płytkach jakie już mam, da się soft zmienić by uzyskać to wszystko co powyżej?
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
31 1 0
#37
CoCu: Tak.

I nowe pytanie do fachowców:
W nowych lokomotywach są po trzy światła "pozycyjne" (w tym dwa dolne dwukolorowe) i po dwa "długie" z każdego czoła. Mam zrobione płytki z dwukolorowymi diodami (łącznie 7 świateł na płytce) i dekoder do TRAXXów. Jak sensownie odwzorować funkcje? Pozycyjne świecą tak, jak w starych lokomotywach ich jedyne białe i czerwone, tylko pozycyjnych się nie przyciemnia - to akurat jest oczywiste.
Czy "długie" podlegają przyciemnianiu, czy też są włączane tylko z pełną jasnością na trasie, a odpowiednikiem "przyciemnienia" w starej lokomotywie jest po prostu brak "długich"? Które świecą w trybie manewrowym - czy "długie" też?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 10
DCC 10
DCC 9
DCC 176
DCC 9

Podobne wątki