• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dawniej i dziś

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
574 2 0
No niestety, pewnie tak jakoś będzie i tutaj. Zostaną nam tylko zdjęcia z lepszych czasów. Choć na szczęście nie wszędzie zmiany mają charakter aż tak destrukcyjny. Te dwa zdjęcia też dzieli 35 lat. Ty42-126 wraca od strony Lipusza w dniu 06.09.1990 r. i stan rzeczy z dnia 24.08.2025 r.
1019.jpg
20250824_163006.jpg
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.235 145 86
Tylko, że tutaj nie mieli co "niszczyc". Położyli nowe tory i tyle. Ale myślę, że gdyby była tu jakaś bocznica to rozjazd byłby już "wyprostowany" a tor boczny usunięty....
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
574 2 0
Tylko, że tutaj nie mieli co "niszczyć". Położyli nowe tory i tyle. Ale myślę, że gdyby była tu jakaś bocznica to rozjazd byłby już "wyprostowany" a tor boczny usunięty....
O tak, zgadzam się całkowicie. Ponad wszelką wątpliwość dokładnie tak by się (niestety!) stało. Chodziło mi raczej o to, że na szczęście nie wszędzie zmiany powodują jakieś koszmarne, bardzo daleko idące zmiany w krajobrazie ogólnym. Dwa tygodnie temu pokazałem tutaj fotkę takiej „wyprostowanej“ obecnie stacyjki Leźno k. Gdańska w kontraście do Ty42-117 jadącego tam 35 lat wcześniej. Rzut oka w przeciwnym kierunku ukazuje natomiast stosunkowo niewielkie zmiany (ten sam Ty42-117 w dniu 13.04.1990 i widok dzisiejszy, tj. 30.08.2025).
444.jpg
20250830_143435.jpg
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
574 2 0
Rzadko kiedy fotografowałem coś innego niż parowozy, ale czterdzieści lat temu w ramach ćwiczenia się w robieniu zdjęć pstryknąłem jeden z typowych pociągów osobowych kursujących wówczas na linii z Lęborka do Kartuz. Jeśli mnie pamięć nie myli, pociągi te cieszyły się sporą frekwencją i częściej do SN-ów doczepiano dwa wagony. Za wagonem i „maluchem" widać przebieg ulicy Abrahama, która w tamtych czasach nie była częścią drogi E28, tylko podrzędną uliczką kończącą się kilkaset metrów dalej na prawo. Miejsce, gdzie powstało zdjęcie jest dziś od dawna zarośnięte, więc pozwalam sobie posiłkować się obrazami z Google Street View (wprawdzie pochodzącymi sprzed dwóch lat, ale z tego co widziałem przejeżdżając tam niedawno - całkiem aktualnymi).
SN61 kopia.jpg

Rzut oka z ulicy Abrahama w kierunku stacji, do której tor skręcał w lewo. Nie ma tu ani śladu po szynach, za to widać zabudowania odlewni „Spomel", która wówczas też istniała.
Zrzut ekranu (13).png


Oraz spojrzenie za plecy, czyli w stronę miejsca, gdzie owo zdjęcie powstało.

Zrzut ekranu (14).png
 

JakubR

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.552 4 0
@Kriegslok czy to SN61-149? Na fotce słabo widać, a 141 i 147 miały białe oznaczenia do końca, aż nie otrzymały trzeciego reflektora (potem miały czarne). Datą też byśmy nie pogardzili, jeśli posiadasz w ogóle zapiski z tamtego momentu.;)
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
574 2 0
@Kriegslok czy to SN61-149? Na fotce słabo widać, a 141 i 147 miały białe oznaczenia do końca, aż nie otrzymały trzeciego reflektora (potem miały czarne). Datą też byśmy nie pogardzili, jeśli posiadasz w ogóle zapiski z tamtego momentu.;)
Niestety nie służę żadnymi informacjami, bo po prostu niczego wtedy nie odnotowałem. To był po prostu taki „obiekt ćwiczebny" do partyzanckich fotek gdzieś w bezpiecznym miejscu.
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
574 2 0
Dziękuję koledze @Kriegslok za te wpisy, wspaniale się ogląda i wyobraźnia pracuje(y)
W niektórych sytuacjach ta wyobraźnia musi popracować naprawdę mocno, aby wywołać dawniejsze obrazy. Aż trudno uwierzyć, że lęborski Ty2-119 w dniu 28 września 1987 roku manewrował w miejscu, które dzisiaj wygląda tak, a nie inaczej. Ulica Żeromskiego na odcinku od parowozowni do tego miejsca była niegdyś wyboistą gruntówką położoną na terenie kolejowym, którą w kilku miejscach przecinały bocznice. Z obu jej krańców stosowne tablice zabraniały wstępu na teren PKP. Bocznice te prowadziły do leżących po sąsiedzku różnych zakładów takich jak beczkarnia czy „Agroma", po których dzisiaj niekiedy nawet ślad nie pozostał.
206.jpg
Zrzut ekranu (15).png


P.S. Jeszcze może taka fotka z tej samej serii, która ukazuje kierunek odwrotny do tamtego miejsca. Po lewej stronie, za widocznym na skraju zdjęcia płotem, znajdował się duży teren wspomnianej beczkarni i biegła tam bocznica. Dzisiaj po beczkarni śladu nie ma, na dawnych torach leży asfalt i wszędzie panuje pustka ...
207.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
574 2 0
16 września 1989 roku zamierzałem sfotografować zbiorowego z Zajączkowa do Kościerzyny gdzieś bliżej mostu na Wieżycy, albo na nim samym, ale Ty42-112 (z wyjątkowo długim składem jak na ten pociąg) wziął mnie z zaskoku i trzeba było szybko zrobić cokolwiek w miejscu, do którego się akurat doszło. Z dzisiejszej perspektywy zupełnie nie rozumiem, dlaczego nigdy potem już się tam nie pojawiłem, aby zrobić jakieś lepsze zdjęcia i w rezultacie pozostały mi tylko takie dwie - niestety technicznie bardzo kiepskie - fotki, gdzie ów most ledwo widać w tle. Wrzucam je mimo to, bo po pierwsze: zdjęć z tej linii chyba nie ma za wiele, po drugie: przedwczoraj trafiłem tam ponownie po raz pierwszy od 36 lat, i po trzecie: podobnie jak w powyższym przypadku w Lęborku - obecnie w tej okolicy można zobaczyć pociąg też tylko już w mocno natężonej wyobraźni.
 

Załączniki

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
574 2 0
Najpierw stosunkowo nieduża zmiana, czyli dawny budynek dworcowy w Kokoszkach dnia 05.04.1990 r . z Ty42-130 w tle oraz to samo miejsce w dniu 13.09.2025 r. Następnie raczej duża zmiana, czyli Ty42-103 wyjeżdżający do Chojnic z Kościerzyny dnia 24.10.1989 r. i dla porównania Street View z kwietnia 2024 roku, a także całkiem aktualny obraz z dnia 13.09.2025 r.
414.jpg
20250913_104340.jpg
361.jpg
Zrzut ekranu (18).png
20250913_121825.jpg
 

Podobne wątki