• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Czy modernizacje EN57 mają sens?

OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.219 2 1
#22
Jest jeszcze mały, acz istotny szczegół: jak zdefiniujemy okno? Okna są przecież w zmodernizowanych EN57, Flirtach, ale czy małe uchylne lufciki można nazwać oknami? Przez otwarte okno można się wychylić i poczuć wiatr we włosach (jak ktoś je jeszcze ma) :LOL:
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
22.379 522 29
#23
W oknach o których pisałem nawet ja się mieszczę a mały nie jestem, znaczy trochę pękaty.
W pociągu już nie i tu masz rację, ogranicza to znacznie możliwość robienia zdjęć, a tak zrobiłem mnóstwo zdjęć podczas powrotu z moim młodym z Walimia ileś lat temu.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.842 112 11
#25
W wielu pociągach nadal możemy podróżować w wagonach, w których funkcjonują otwierane okna. Jednak nowych wagonów z otwieranymi oknami nikt już nie zamawia, więc nikt ich nie produkuje. Jednak z tak stanowczymi opiniami lepiej być ostrożnym

W warszawskich kolejach aglomeracyjnych funkcjonuje obecnie jeden typ pojazdu z otwieranymi oknami. Tylko w EN57 możemy otworzyć okna i poczuć powiew świeżego powietrza wpadającego do wagonu.

Eliminowanie otwieranych okien w pociągach nie wszystkim się podoba, ale też nikt nikogo nie zamierza w tej sprawie pytać? W autobusach i tramwajach już nikt z tym nie ma problemu ... co najwyżej, co niektórym nie podobają się zabrudzone szyby! Jaki będzie kolejny krok? Eliminacja okien i pociągi w rurach?

Przez otwarte okno wagonu ... Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia

Zobacz załącznik 652949
Osobiście mnie ten brak otwieranych okien wpienia (delikatnie mówiąc). Ostatnio będąc w Polsce nie zaliczyłem ani jednej jazdy wagonem z otwieranymi oknami. Polska jest jednym z ostatnich państw na kontynencie europejskim gdzie jest jeszcze taka możliwość, niestety coraz mniej dostępna. Nie ma to jak wychylenie się przez okno wagonu, aby zobaczyć skład pociągu wijący się jak wąż po krętym szlaku. Na tym polega cała magia podróżą pociągiem, niemożliwa wręcz innymi środkami transportu. Ten pozorny luksus z klimatyzacją odebrał jeszcze jedną wolność normalnego człowieka, niestety większość nie zdaje sobie z tego sprawy. Sam postój w takim wagonie na małym przystanku, gdzie przy otwartym oknie słychać świerszcze na polu dawał wspaniały spokój. Po tem cichy szum stalowych kół na stalowych szynach, który wzmagał się wraz z nabieraniem szybkości powodował niewytłumaczalną radość-kilkanaście stuknięć na rozjazdach i człowiek był niemal w niebie. Nie, z tym "nowym" straciliśmy o wiele więcej niż nam przybyło.
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.815 35 0
#28
Ja tak jako podróżny się wypowiem. Nie nie mają.
Jechałem tym EN chyba na to mówią Tiger. To paskudztwo jedzie z Poznania do Łodzi. Okna zamurowane ale zerkam jest klimatyzacja super.
Start dla mnie był w Kaliszu no i od Opatówka chyba włączyli nawiewy jest chłodny poranek i do Łodzi Kaliskiej działa jest ok............odwiedzam rodzinę niestety już na cmentarzu Na Rudzie i powrót.
Powrót z Łodzi Kaliskiej, pociąg podstawiony jakieś 40 minut przed czasem, zajmuję miejsce, topię się nic nie wieje jest upał ale mówię sobie jak ruszy to zadziała, jakieś 35 stopni...............od Łodzi do Sieradza nic nie włączone............upał, zaduch jechałem po 14, pełno ludzi, wszyscy upoceni..........nic nie wieje...........i w Sieradzu tak niespodziewanie ..........klimatyzacja włączona bo...........tak ktoś guziczek włączył ...........do Kalisza dojechałem zmęczony nie podróżą ale tym gorącem i zaduchem panującym w środku.
Sytuacja z lat 90.
Zespół EN57 kilkanaście lat wcześniej. Wsiadam upał na stacji, czekamy na odjazd ale okna maksymalnie otwarte coś to daje. Jednostka rusza i wiaterek chłodzi wnętrze i nawet w upale podróż jest znośna a do tego można wyjrzeć.
Betonowanie okien i w EN i np. w autobusach to jest jakiś szyld propagandowy bo to jest wspaniałe jak działa klimatyzacja. To jest jakaś chora moda. Jak już to betonują to niech na starcie włączają te nawiewy. Kiedyś latem oparzyłem się w autobusie a jakże nowoczesnym KLA o grzejnik......pytam kierowcy po co grzeje w upał a on mówi...............a no Panie bo komputer silnik chłodzi. No fajnie ale w Jelczach PR110 silnik jakoś działał a okna można było otworzyć.
I tak jadąc w tym upale w tym super nowoczesnym Tigerze (jak ochoczo reklamowanym z Poznańskim Teleskopie) z wyświetlaczami przystanków itd. zastanawiałem się......na czym oszczędzą bo w autobusie to na ropie ale w EN57???????????
Te modernizacje to jest pic na wodę, topienie funduszy na zmianę malowania i kształtu przodu.
A dlaczego tak piszę nie ładnie a no bo...........trafiło mi się jechać EN57 ale Kolei Śląskich, jest taki chyba jeden skład no i jest to ten stary fatalny pociąg gdzie..............możne sobie otworzyć okna i jechać jak człowiek nie czekając aż ktoś coś załączy...........no i do tego ten fantastyczny terkot sprężarki pod podłogą :)
 

Harry Potter

Znany użytkownik
H0m
Reakcje
3.412 85 12
#29
.na czym oszczędzą bo w autobusie to na ropie ale w EN57???????????
..." na prądzie"..., teraz każdy pojazd tej serii ma zakładany licznik energii.
Coraz bardziej panoszy się "ekodrajwing" ( celowe przyburaczenie) jakby zapisy z instrukcji dla maszynisty o ekonomicznym prowadzeniu pojazdu kolejowego były nieaktualne. Coś więcej mogłby Prezes TS napisać jak to wygląda z tym ekodrajwingiem w praktyce, ponieważ tu już (KM) to działa systemowo, a w SKM się coś testuje...

Pozdrawiam,...
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.815 35 0
#30
Dzięki za wyjaśnienie.
Ja w czasach mojej kolejówki o takim czymś nie słyszałem i dlatego nie pojmowałem o co chodzi jak nad głową wisi prąd a oni nie włączają.
Ja absolutnie nie jestem fanatykiem luksusu ale te otwarte okna dawały szansę na przewietrzanie a te stałe........
Ciekawa informacja.
Pozdrawiam.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
2.066 201 22
#32
A co ta fotka torów, lasu i czoła EN71 (!) wnosi do tematu tego wątku?
Samym tytułem wątku zadałeś pytanie. Nie starasz się w żaden sposób na nie odpowiedzieć, stawiać tezy za i przeciw, napisać coś co wyczytałeś w prasie fachowej czy na portalach branżowych. Widać wątek stał się dla Ciebie - autora wątku, pretekstem do wstawiania zdjęć przedstawiających byle jaki zespół trakcyjny byle zmodernizowany, na dodatek zdjęcia o w zasadzie żadnej wartości, bo bardziej ukazuje torowisko, peron i roślinność za nim, niż sam pociąg. I jaki to ma sens?
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.219 2 1
#33
Blisko 2 lata temu KM ogłosiły, że wycofają z eksploatacji 39 sztuk najstarszych EN57. Przewoźnik nie zamierza też modernizować tych pojazdów. Do 2021 roku KM planuje całkowicie zaprzestać eksploatacji niezmodernizowanych EN57. Niezmodernizowane pojazdy wyposażone są w przetwornice statyczne, sprężarki śrubowe, wyłączniki szybkie, stojaki na rowery, system informacji wizualno-akustycznej. Nie jest pewne, że wszystkie niezmodernizowane pojazdy znajdą nabywców ... oczywiście nie mam na myśli firm handlujących złomem, bo te kupią każdą ilość.

Taki widok przejdzie więc niebawem do historii ... chociaż są podobno plany, aby utrzymać w eksploatacji pojazd o numerze 1000.

EN57-1808 na stacji Czachówek Południowy

en57-1808_8.jpg
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.219 2 1
#34
Przewóz rowerów w elektrycznych zespołach trakcyjnych.
Na początek istotny wymiar:
EN57, ER75, Elf - szerokość 2880 mm
Newag Impuls - szerokość 2840 mm

Jak w praktyce wygląda przewóz rowerów? We wszystkich EN57 + ich modernizacje - na warunki do przewozu rowerów nie ma co narzekać. Duże i przestronne boksy na końcu składu - mimo, że formalnie jest od 4 do 5 miejsc na rowery w boksie, to de facto można tam przewieźć około 10 rowerów i nie przeszkadza to pozostałym pasażerom.


W pozostałych ezt? Mało miejsca i ciasno. Zwykle też miejsce dla rowerów zajmują pasażerowie. Rowery można przewozić tylko na hakach, bo inaczej blokują przejście. W EN57 można nie korzystać z haków i nie ma z tym problemu..

Wyjątek stanowią wagony Bombardier Twindexx, gdzie warunki do przewozu rowerów są najlepsze, ale jest tylko jedno takie miejsce - w wagonie sterującym. Reasumując, jak tylko jest wybór, a zabieram rower, to zawsze wybieram EN57.

Na zdjęciu EN57AL

rower.JPG
 

Harry Potter

Znany użytkownik
H0m
Reakcje
3.412 85 12
#35
... a jak w SunDeck'u wygląda sprawa miejsca rowerowego?? Jedynie woziłem się (z musu) pośrednimi wagonami i zwyczajnie nie oglądałem tego produktu Sepsy...

Pozdrawiam,...
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.219 2 1
#38
Przewoźnicy kolejowi powiedzieli stanowcze nie dla dalszych prac nad modernizacją ezt, pochodzących z minionej epoki. Podążając w tym duchu ... wątek przechodzi w tryb foto ... oldie but a goldie

EN57AKM-1594 (z EN57AKM-1643), jako pociąg KM R2 do Warszawy Zachodniej, biegnie po torze linii 2, pomiędzy przystankiem Warszawa Wesoła, a stacją Warszawa Rembertów

en57akm-1594.JPG
 
OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.219 2 1
#39
Podróż jak w puszce w czasie pandemii.

W okresie pandemii najlepiej sprawdzają się wagony z otwieranymi oknami. Obecnie to już zanikający "gatunek". W klimatyzowanych możemy liczyć na wdmuchiwane powietrze, którego wymiana nie jest już taka szybka, jak w przypadku otwieranych okien. Za klimatyzacyjnym pędem poszły również EN57. Każda zmodernizowana Jednostka wyposażona jest w klimatyzację. Nic nie mam przeciwko klimatyzacji, ale w samochodzie możemy ją wyłączyć i otworzyć okno. Kolej już takiej opcji nie udostępnia. Zawsze, gdy mam wybór wybieram wagon z otwieranymi oknami. Co o tym myślicie?

Na zdjęciu EN57AKM-1614. Po modernizacji, szczelny, jak puszka ... przez małe lufciki możemy co najwyżej (...)

en57akm-1614.JPG
 

Podobne wątki