• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Cyfra do starego Piko?

bojanek001

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witajcie Koledzy. Napisałem mój dłuuugi post w tym wątku, ale dotyczy on także kilku innych. Na wstępie powiem, że trochę na forum czytałem i trochę mnie oświeciło, ale chciałbym się jeszcze upewnić. Pewnie posypią się na mnie gromy od ludzi, którzy się na tym znają za to jak to zrobiłem, ale tak wyszło.
Do rzeczy. Na mojej makiecie mam stare piko (odwrócone U). Na początku nie chciałem robić makiety tylko na stole do ping-ponga ułożyłe tory, które gdzieś tam miałem z lat młodości. Ale brakowało a to zwrotnicy, a to torów, a to może jeszcze jedna zwrotnica… ;) no i zrobiło się tego tak dużo, że zaczęły się plątać kable, a i fajnie byłoby mieć dwa poziomy.
I dziś mam „makietę” wielkości stołu do ping-ponga, z dwoma poziomami. Tory już rozłożone, właśnie wyklejam korek-podtorze.
Jak pewnie wiecie w starym piko są tzw. sygnały blokowe, których też mam kilka, ale nie wszędzie da się je ustawić, a fajnie byłoby żeby przed rozjazdami ten pociąg się zatrzymał. W analogu też jest trochę problem z oświetleniem wagonów dlatego:
1. Zastanawiałem się więc czy da się pod te tory podłączyć sterowanie cyfrowe (np. takie: http://allegro.pl/polskie-menu-roco-multimouse-sterowanie-multimaus-i2537508402.html). Wiem, że przy nim ważna jest jakość połączeń, ale może lekki lut by to załatwił?
2. Za cyfrą przemawia też to, że loko mają drogę hamowania i oddzielnie programowaną prędkość, a nie stają jak wryte (jeśli nie ma sygnału blokowego) i nie ruszają z kopyta wszystkie z taką samą prędkością. Tylko czy centralka 10764 obsługuje CV? Na stronie Dzibibiego czytałem że nie – chyba, że mylę pojęcia (jeśli tak to wybaczcie!).
3. Kolejny problem to to, że nie chcę z multiMaus’a sterować zwrotnicami (nie mają też wyłączników krańcowych), a przez przełączniki impulsowe (miniatura makiety). Także semaforami chcę sterować „ręcznie” (impuls do przekaźników bistabilnych), a nie przez mM. Tak więc mM byłby mi tylko potrzebny do loko. Czytałem, że wtedy można by zastosować system ABC (czy można kupić coś tańszego niż Lenz?).
4. No i wtedy musiałbym przerobić dwie loko z analogu (BR 86 i BR 110) – takie miałem :/ Ale przecież na tych loko nie skończę, tylko muszę najpierw uruchomić tory.
Wiem, że kombinowania jest chyba więcej niż gdybym dokupił drugi wzmacniacz FZ i pozostał w analogu, ale może w ten sposób będzie lepsza jazda loko (i nie będzie tyle tych sygnałów blokowych wystawać ponad przyszłą trawę i szuter). Ale błagam doradźcie – czy jest szansa, że taka urojona wizja będzie działać?
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
Ad1. lut załatwi jakość połączeń jednak rurki pozostaną rurkami z tendencją do łapania korozji. Nowe tory piko są wykonane ze stopu mosiądzu i niklu tzw nowe srebro, które nigdy nie skorodują.

Ad2. Zestaw MM obsłuży bez problemu wszystkie CV jakie chcesz

Ad3 To bardzo często spotykane rozwiązanie semafory, rozjazdy i reszta elektroniki sterowana z pulpitu analogowego, a trakcja DCC. Jeśli chcesz używać systemu DCC i ABC pamiętaj o pozostawieniu odpowiedniej drogi hamowania przed miejscem zatrzymania i o wywaleniu z układu torowego wszystkich elementów typu blokady (sygnały blokowe), tory przyłączeniowe z kondensatorem, które mogą zakłócić działanie całego systemu DCC.

Ad4. Tu będziesz miał najwięcej kłopotów - cyfryzacja starych modeli Piko wymaga większej ilości pracy montaż i dostrojenia wielu parametrów lokomotywy DCC do starych silników 3 polowych dla uzyskania płynnej jazdy przyspieszania i hamowania. Polecam dekodery Lenz lub Zimo
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.782 569 30
#3
Dodałbym do tego, że te "sygnały blokowe" Piko działają w ten sposób, że odcinają zasilanie na pewnym odcinku toru przed semaforem. Nawet, jeżeli da się je zastosować przy DCC (nie mam pewności), to efekt i tak będzie taki sam: lokomotywa stanie jak wryta i ustawienie opóźnienia w dekoderze nic nie da. Ja bym przy sterowaniu cyfrowym nie próbował instalować tych starych sygnałów blokowych.
 
OP
OP
B

bojanek001

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Dzięki Koledzy.
Wlaliście we mnie trochę nadziei, że nie wywaliłem kasy i godzin roboty na marne. Co do sygnałów blokowych to jasne. Wiedziałem, że jak by działało DCC to trzeba je wywalić (zresztą o to chodziło, bo jednak zajmują trochę miejsca). Bardzo chętnie zastąpię je zwykłymi semaforami. Co do nowych torów to bardzo chętnie bym je wymienił, chociażby ze względu na zwrotnice łukowe :) ale tych U mam naprawdę sporo (może dziś zrobię kilka zdjęć), a teraz nadchodzą słabsze czasy (jeśli chodzi o kasę), bo się rodzina powiększyła. Więc chyba wolę się pobawić w odrdzewianie ;)
Zmartwiłeś mnie jedynie Piotrze tymi dekami. Chyba do wypróbowania torowiska będę musiał szybko kupić jakąś cyfrową loko, a z tamtymi będę się bawić później. Deki Lenza z systemem ABC to chyba od Silver w górę? A wszystkie Zimo obsługują ABC? (ciekawe które są mniejsze, bo w BR86 to za dużo miejsca nie ma). A czy one mają też możliwośc podłączenia dźwięku (głosnik chyba doczepię na przyczepce, ale pytam)? ;) Już nie mogę się doczekać jakiejś jazdy, bo od roku jest tylko plac budowy!
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#5
DCC jest bardzo czułe na brudne tory w szczególności jeśli będziesz miał dźwięk. Często jest tak że w analogu wszystko jeździ OK a w DCC szarpie i bez przerwy się zacina. Nie chcę krakać, ale obawiałbym się, że więcej czasu będziesz czyścił tory niż jeździł, w szczególności po paru dniach/tygodniach nie używania makiety.
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Zmartwiłeś mnie jedynie Piotrze tymi dekami. Chyba do wypróbowania torowiska będę musiał szybko kupić jakąś cyfrową loko, a z tamtymi będę się bawić później. Deki Lenza z systemem ABC to chyba od Silver w górę? A wszystkie Zimo obsługują ABC? (ciekawe które są mniejsze, bo w BR86 to za dużo miejsca nie ma). A czy one mają też możliwośc podłączenia dźwięku (głosnik chyba doczepię na przyczepce, ale pytam)? ;) Już nie mogę się doczekać jakiejś jazdy, bo od roku jest tylko plac budowy!
Zakup nowej lokomotywy jest uzasadniony, chociażby dlatego byś miał porównanie jaki dokonał się postęp w jakości modeli od czasów starego Piko.
Poleciłem Ci dekodery Zimo lub Lenz-a z dwóch względów, po pierwsze ABC, a po drugie na dekoderach tych firm można uzyskać płynną jazdę starych modeli Piko bawiąc się parametrami sterowania silnika takimi jak kompensacja obciążenia, częstotliwość PWM, itp. Wydaje mi się, że od Lenz Silver mniejszy jest Zimo MX635
 
OP
OP
B

bojanek001

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Dzięki Piotrze, to będę celował w Lenza (przynajmniej do BR86). Co do tych torów Marku to też się tego boję, ale nie dam rady wydać paru tys.na nowe (tak jak wspomniałem - a chwilę jedna pensja) :/ A czy nie da się ich jakoś zabezpieczyć (nie mówię o malowaniu Hammerite'm :) ale może czymś innym)? Nowe tory też się maluje (wiem, one nie rdzewieją), a zawsze to nieco opóźnia proces rdzewienia.
 

Marcin Kempa

Znany użytkownik
Reakcje
167 1 0
#8
Koledzy Ci dobrze odradzają z tymi torami. Rozumiem, że masz wiele starych torów, ale naprawdę szkoda tylko twojej roboty. Nowe(czy choćby używane w dobrym stanie) Piko A-gleis nie kosztują aż tak wiele jak piszesz(parę tysięcy). Popatrz na Allegro czy w sklepach modelarskich i ewentualnie rozważ inwestycję w jakiś zestaw startowy Piko. Dostaniesz na starcie tory, nowego loka z miejscem na dekoder i wagony, a wszystko za koszt około 400 złotych!
Tory maluję się żeby wyglądało realistycznie:)
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#9
Nie martw się za bardzo. Pierwszą makietę wywalisz jak każdy po roku zabawy. Drugą po dwóch. To tak działa a producenci myślą jak nas do takich kroków namówić. Jak kupisz teraz MM to za dwa lata będzie to staroć bo wszystko przejdzie na sterowanie bezprzewodowe. Jak będziesz miał sterowanie bezprzewodowe to wtedy modne będzie sterowanie głosem. Tego nigdy nie dogonisz. Ważne jest budowanie jako wartość sama w sobie. Zbuduj sobie stacje do manewrowania to wtedy możesz ograniczyć do minimum budownictwo oraz wszystkie rodzaje zieleni. Wykorzystasz wszystkie stare zwrotnice i tory. A jak okaże się że już masz dosyć to nie będzie szkoda wyrzucić bo tylko sklejka i stare piko a staniesz się sam ekspertem od budowy, a nauczyć się trzeba naprawdę dużo.
Miłej zabawy.
 
OP
OP
B

bojanek001

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
No wiem koledzy, bardzo ubolewam nad tymi torami, bo zdaję sobie sprawę z dużego prawdopodobieństwa erroru. Zobaczcie ile tego jest (wiem, że teraz to już nie wątek DCC ale Makieta, wybaczcie). Chyba nie tak wcale mało. Może rzeczywiście nie będzie to koszt kilku tysiów (choć tutaj mam 14 rozjazdów podwójnych i 2 angliki), ale i tak chyba sporo. A żona już się gotuje... ;)
Rzeczywiście to jest tak trochę jak mówi Dany - dziś bym to pewnie trochę inaczej zrobił, bo trzeba się tego dłuuuuugo uczyć. :)
 

Załączniki

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
Za strome podjazdy, miejscami krzywe tory, przekombinowane za nadto.

Zanim zaczniesz mocować tory przetestuj
- czy lokomotywy będą miały siłę uciągnąć pełny skład pod takie strome podjazdy,
- czy nie będą rozpinać się sprzegi
- czy długie wagony osobowe nie będą wyskakiwać z szyn i zmieszczą się w skrajni
 
OP
OP
B

bojanek001

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
Wiem, że podjazdy są strome, ale testowałem każdą loko z dwoma wagonami pas. (więcej raczej nie będę doczepiał). Jedyny podjazd a własciwie zjazd pod który nie podjedzie to ten wewnątrz makiety przy dużych peronach. Jak próbowałem to się sprzęginie rozczepiały, ale może rzeczywiście zwrócę na to uwagę. Co do długich wagonów to wszystko sprawdzone ;) Kazdy łuk, wjazd do tunelu sprawdzone loko i piętrusem InterRegio. To że krzywe tory to wiem, ale nad tym jeszcze będę pracował jak już wykleję korek (jego starałem się kleić równo).
Dzięki
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#13
Zgadzam się z Dany w 100%, widząc makietę można z dużą dozą pewności stwierdzić że za rok góra dwa będziesz chciał się jej pozbyć. Jeśli żona już się piekli o koszty, to co jej powiesz wtedy gdy to wszystko wyrzucisz i będziesz chciał zacząć od nowa? Wątpię abyś sprzedał makietę na szynach U od PIKO choćby najładniejszą.

Moim zdaniem jesteś na takim etapie że możesz stare tory wymieniać na nowe i je kleić, a w międzyczasie stare tory przybijać gwoździkami co w niektórych miejscach już robisz. Może to zwolni postęp prac, ale zaoszczędzi kasy na dłuższą metę. A zmieniając stopniowo tory żona się nie kapnie. Coś na zasadzie tory to tory, tak jak torebka to torebka ;)
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.778 62 3
#14
A wracając do dekoderów, to nie na takiego jak MX635! Są dekodery serii 63x i są to dekodery jazdy z możliwością podpięcia modułów dźwiękowych. Dekodery serii 64x to dekodery dźwiękowe i jest ich taką mnogość, że spokojnie zmieścisz dekoder wraz z głośnikiem w swoim loku. Jakby co to zapraszam na PW w sprawie zakupu dekoderów. Zagladnij na stronę ZIMO, i dokop się do listy sprzedawców. Będziesz wszystko wiedział.
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#16
Piękna makieta bo Twoja. Jak chcesz żeby szybko była jeszcze piękniejsza to weź rzadki gips szpachlowy i przejedź po wierzchu styropian pędzlem a potem kup farby plakatowe i pomaluj sobie trawę drogi i skały. Przy odrobinie wprawy z pewnej odległości będzie bardzo pięknie. Za 15 zł będziesz miał wykończenie.
Na boku możesz budować realizm w postaci budynku dworca z peronem dostawianego do toru na 3 mm pilśni i wtedy poczujesz że masz już zajęcie do emerytury.
Wrzuć kolor i wstaw fotki
 
OP
OP
B

bojanek001

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#17
Dzięki Dany. Na razie jestem na urlopie. Po powrocie wracam do wyklejania podtorza i uruchomienia wreszcie kolejki. :) Już kupiłem loko i deka. Zostało jeszcze sterowanie. A później będę ten styropian jeszcze obrabiał, żeby choć trochę przypominał naturalne wzniesienia (i po tym pewnie pójdzie gips). No a potem trawa, jeszcze kilka budynków (muszę zainstalować kanał oczystkowy, nawęglanie, itp. które czekają sklejone). Wiem, że roboty dużo. Nie kończę wątku, bo pewnie za chwilę się pojawi temat co jak podłączyć. ;) A gdzie można dostać (lub jakie najlepiej kupić) kontaktrony do sterowania semaforami. Magnesy oczywiście też, ale ich będę potrzebował na razie tylko kilka.
 

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#18
Dodałbym do tego, że te "sygnały blokowe" Piko działają w ten sposób, że odcinają zasilanie na pewnym odcinku toru przed semaforem. Nawet, jeżeli da się je zastosować przy DCC (nie mam pewności), to efekt i tak będzie taki sam: lokomotywa stanie jak wryta i ustawienie opóźnienia w dekoderze nic nie da. Ja bym przy sterowaniu cyfrowym nie próbował instalować tych starych sygnałów blokowych.
Gdy się zastosuje 4 diody prostownicze, to można wtedy wykorzystać ABC i lokomotywa ładnie zatrzyma sie przed semaforem. Schemat połaczeń jest w instrukcji ZIMO.
 
OP
OP
B

bojanek001

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Ale na pewno tylko 4 diody? Ja mam schemat w którym jest ich 5 (4 w jedną stronę i jedna w drugą - 1N4001) [http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.php?page=ABC+i+moduły+BM1,+BM2+i+BM3+Lenz-a+od+podszewki].
A czy ktoś może mi powiedzieć jakie kontaktrony zastosować do sterowania przejazdami i semaforami? I czy można gdzieś kupić (lub skądś wyciągnąć) małe magnesy do loko? Wiem, że są zestawy z magnesami, ale 30 zł za zestaw kontaktron i 2 magnesy to ciut sporo.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 32
DCC 3
DCC 7
DCC 10

Podobne wątki