• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ZNTRiM - czyli jak zrobić jak przerobić :)

adeon

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
ZNTRiM jest to skrót pierwszych liter nazwy czyli Zakład Naprawy Taboru Radka i Marcina.
Bo my razem z Marcinem L. kupujemy różne uszkodzone loki i je renowujemy. Taka domowa wersja Chabówki.

Koncepcją tego tematu są zdjęciowe reportaże, z n.p. przerabiania jakiegoś modelu z wersji niemieckiej na polską.
Na początek chciałbym zaprezętować niedokończoną TAMARKE czyli TEM 2 /SM 48

poniżej foty i podpowiem, że model nie jest trawiony :D odlew też nie
 

Załączniki

Marcin L

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
Widziałem ten model na zywo i musze przyznać że prezentuje się bardzo dobrze :!:
Oby tak dalej :!: :!:
 

Patryk.K

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Jak przerobić 060DA na ST43

No to Ja dodam swoje trzy grosze ,swój artykuł zrobiłem na podstawnie informacji zawartych w KMiD ,wybrałem i przekształciłem tylko najwazniejsze informacje które przydadza się do przeróbki 060DA na ST43...
Miłego czytania :D

ANALIZA MODELU

Dla uzyskania PKP’owskiego wyglądu pudła modelu 060DA trzeba poświęcić dużo czasu i cierpliwości Na końcowy efekt trzeba sobie zapracować zaczynajac od analizy dokumentacji i na wielogodzinnym dłubaniu kończąc. Oczekiwany efekt może nieco mijać się z tym jak sobie wyobrażamy ,a zależy to od posiadanego doświadczenia ,wyposażenia „warsztatu” modelarskiego oraz umiejętności manualnych.
Jakiekolwiek działania z przeróbką 060DA np.: Geconvvm należy rozpocząć od dokładnych oględzin porównawczych oryginału ST43 z posiadanym modelem.
A więc niezbędna jest dokumentacja modelarska : zdjęcia ,rysunki konkretnego numeru lokomotywy oraz określony czas/okres eksploatacji (rok i miejsce).
Model 060DA w stosunku do ST43 różni się wieloma detalami. Głównie pudło modelu poza przemalowaniem wymaga kilku przeróbek ,zasadniczymi elementami przeróbki jest wygląd ścian czołowych pudła oczywiście chodzi o dodanie dużych PKP’owskich reflektorów oraz imitacja żaluzji wlotu świeżego powietrza do kabiny maszynisty ,brakuje też kilku żaluzji na drzwiach rewizyjnych. (Jeśli ktoś chce może umieścić też nad zderzakami gniazda ukrotnionego sterowania). Pochwy zderzaków w modelu mają jakies wzmocnienia ,jakich nie ma tabor eksploatowany na PKP ,inaczej są umieszczone trąbki sygnałowe na dachu oraz pokrywa wentylatora i obudowa antena radiotelefonu znacznie odbiega od standardów PKP.
Po wypunktowaniu wszystkich zmian ,jakie należy wykonać przy przeróbce pudła modelu podjąłem decyzję wykonania odlewu pudła ST43 (można kupić na Giełdzie w Katowicach :smile: ) .


ZDJĘCIE PUDŁA

Bez względu na obraz lokomotywy którą chcecie zrobić ,trzeba ją będzie rozebrać na części pierwsze , nie jest to takie proste jak się wydaje. Najwięcej trudności sprawia ściągnięcie
pudła ,które w modelu składa się z dwóch części ,a linia podziału przebiega na granicy podziału koloru czarnego i popielatego w przypadku malowania „KEG”. By nie uszkodzić górnej części pudła ,która ma cienki ścianki wykonane z polistyrenu ,do zdjęcia najlepiej posłużyć się plastykowym nożem. Gdy już udało się wam zwolnić wszystkie zatrzaski trzymające obie części pudła ,nie należy ich rozdzielać gwałtownym ruchem ,ponieważ kabiny maja elektryczne połączenia z układem zasilającym. Dalsze „oczyszczanie” pudła można rozpocząć po odłączeniu wiązek prowadzących do kabin ,przy czym jedna wiązka została poprowadzona pod okrągłą obudową pod głośnik. Demontaż obudowy głośnika polega na obróceniu jej zgodnie z ruchem wskazówek zegara o jakieś 15 – 20 stopni ,po czym wysuwa się ja z płytki zasilającej. Kolejna faza rozbrajania modelu polega na wydłubaniu kabin ,światłowodów, poręczy i wycieraczek. Dużym problemem jest zdemontowanie okien i trąbek sygnałowych na dachu bowiem zostały one dość solidnie zamontowane. Ponieważ okna ,szyby są jednocześnie elementem zatrzasku połączenia pudła z podwoziem producent zadbał oto by je mocna przykleić. Oderwanie plastyku od obudowy bez jej uszkodzenia jest wręcz nie możliwe. Jednak należało by je wyjąć na czas przeróbki pudła ,w trakcie przemalowania modelu lub dla pozyskania nowego odlewu.
Ostatnim trudnym do demontażu elementem są trąbki sygnałowe. Mimo nawiercania od wewnątrz zatopionych na gorąco kołków ,z 4 sygnałów nieuszkodzony pozostał mi tylko jeden.

DOLNA CZĘŚĆ PUDŁA

Po rozlutowaniu połączeń elektrycznych silnika i listew kontaktowych odkręcamy wkręty mocujące płytkę i odkładamy na bok. Teraz płaskimi szczypcami staramy się wypchnąć z balastu zatrzaski mocujące wózki ,a następnie rozciąć przegubowe wałki przenoszące napęd . Posługując się szczypcami ,ostrożnie podważając ,zsuwamy na jednym z wózków plastykową głowicę wału napędowego ,w taki sposób można wydobyć z dolnej części obudowy pudła balast z silnikiem i oba wózki.

ZMYWANIE LAKIERU

Do usunięcia lakieru posłużyłem się starym patentem mocząc pudło w soli kaustycznej „KRET”. Najlepiej całe doświadczenie przeprowadzić w pomieszczeniu gdzie jest dostępna bieżąca woda i użyjemy odpowiednich zabezpieczeń ponieważ „KRET” jest silnie żrącą substancją. W kuwecie fotograficznej lub innym naczyniu co ma grube ścianki i o pojemnosci 1,5L w około 0,7L ciepłej wody dokładnie rozpuszczamy dwie porcje „KRETA” odmierzone zakrętką od pojemnika. Po rozpuszczeniu możemy zanurzyć pudło modelu ,i tu trzeba trochę cierpliwości do dopiero po kilkunastu godzinach lakier zacznie znikać ,lecz pozostaje jeszcze żółty pas pod bokach ,można go zmyć szczoteczkę do zębów w połączeniu z delikatnym proszkiem ściernym ,gdy to nie zadziała to na szczoteczkę do zębów nakładamy kilka kropel CIF Cream Activ i szorujemy okrężnymi ruchami po kilku minutach szorowania spłukujemy powstałą piankę. Niestety ten proces musimy powtarzac kilka razy szczególnie gdzie znajduja się imitacje żaluzji. Mnie usuwanie lakieru zajęło 4 wolne wieczory. Do ostatecznego oczyszczenia farby z pudła uzyłem alkoholu technicznego ,który wybawił wszystkie „plamy” następnie płuczemy pod ciepłą wodą i suszymy. Dolną część pudła możemy zrobić takim samym sposobem tzn: szczoteczka + CIF.

DOROBIENIE ŻALUZJI.

Odtworzenie ich w kilku miejscach pudła jest nawet konieczne w wersji 060DA, najlepszy sposób na zrobienie żaluzji jest metoda fototrawienia i naklejanie na pudło w brakujące miejsca lub jeszcze innym sposobem otóż : wzór żaluzji został odlany w postaci zaschniętej ,
Cienkiej powłoki Wikolu. Za matrycę posłużyła istniejąca żaluzja na bocznej ścianie. Zaschnięty odlew można bez problemu zdjąć i zamontować.

REFLEKTORY PKP.

Najkrótsza droga do wykonania imitacji PKP’owskich reflektorów to wklejenie w wyznaczonych miejscach pociętych kawałkow rurki o zewnętrznym wymiarze 5mm. Gdy już jesteśmy w posiadaniu odpowiedniej rurki możemy przystąpić do wyznaczania i wykonania na czole otworów pod nowe reflektory. Po wyznaczeniu środka nowych świateł ,zaznaczyłem ich obrys i przy pomocy cienkich pilników zacząłem rozpiłowywanie ścianki pudła. Uzyskanie ostatecznej średnicy otworu 4,8mm proponuję zrobić okrągłym pilnikiem o odpowiedniej średnicy. Do precyzyjnego ustalenia położenia rurek należy posłużyć się prętem o średnicy 3,2 – 3,4mm mieszczącym się w rurkach reflektorów. Pręt przetykamy przez nowo wykonane otwory tak by wystawał z pudła. Następnie nasuwamy rurki i wciskamy w otwory w pudle modelu i dokładnie sprawdzamy ich położenie. Zanim przykleimy reflektory proponuje najpierw uzupełnić imitację żaluzji pod oknami kabin. Po dokładnym ustaleniu na ile powinny wystawac rurki reflektorów ,ostrożnie wewnątrz pudła napuszczamy klej cyjanoakrylowy w miejscu styku rurek z obudową. Górny reflektor powinien mieć srednicę 3,6mm . Ponadto obudowa górnych reflektorów nie jest geometrycznym cylindrem lecz stozkiem ,ale uformowanie takiego kształtu z polistyrenowych kształek nie powinno być wielkim problemem.

KONIEC.

Przebudowa modelu na własną odpowiedzialność.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#4
Adeon, to z czego ta tamarka zrobiona - chyba nie karton?
Patryk, pytałeś się czy mozna pisać swoje pomysły, ale przecież ten artykuł jest z KMiD a nie twój.
 
OP
OP
adeon

adeon

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Tak to już podkład dzisiaj będe mąrował zawiasy na te dzwi i może będe już malował na właściwy kolor. Jak skończe wkleje calą historie powstania tej TEM 2 ci :)
 

Patryk.K

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Do ciekmy:

"wybrałem i przekształciłem tylko najwazniejsze informacje które przydadza się do przeróbki 060DA na ST43..."

1. Nie wszyscy mają ten numer KMiD ,z tym artykułem.
2. Nie wszyscy wiedzą jak mają przerobić 060DA na ST43.
3. Nie wszyscy wiedzą jakie materiały są potrzebne do przeróbki.

A ,przecież tam masz wszystko jak na dłoni ,co kupić ,jak zrobić itd.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#9
Patryk, doceniam oczywiście pracę jaka włożyłeś na przepisanie tego tekstu, ale moim zdaniem zrobiłeś kawał solidnej i niezbyt potrzebnej roboty,
pomijając już aspekt praw autorskich, wystarczyło podać ŹRÓDŁO, z którego czerpałeś tę wiedzę, wtedy było by to przydatne -
jeśli by ktoś zabierał się za przeróbkę tego modelu, to by mógł poszukać na allegro albo popytac znajomych o pożyczenie tego numeru.
No bo sorry, ale wątpię aby ktoś masakrował model za kilkaset zł bazując na niekompletnym (bez zdjęć i nie wiadomo czy coś ważnego nie pominięte/przekręcone) opisie nastolatka który takiej przeróbki nie robił.

Pozdr,
Mc
 

Patryk.K

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
ciekma napisał(a):
wystarczyło podać ŹRÓDŁO, z którego czerpałeś tę wiedzę, wtedy było by to przydatne -
Przecież napisałem KMiD ,a tak bardziej szczególowo to Koleje Małe i Duże 3 (21) 2005.

ciekma napisał(a):
bazując na niekompletnym (bez zdjęć i nie wiadomo czy coś ważnego nie pominięte/przekręcone) opisie nastolatka który takiej przeróbki nie robił.
Ja zdjęcia bym dal tylko że Ja nie mam aparatu, a co prawdziwości tekstu to moze jak ktos ma ten numer (oprocz mnie) ,a jest zarejestrowany na Tym forum mogl by sprawdzic czy cos jest nie pominięte ,przekrecone.
Ja bym przerobke zrobil ,tylko ja nie mam tyle funduszy zebym kupil model ,narzedzia, jakies czesci dodatkowe itd. :sad:
Sam odlew pudla na Gieldzie kosztuje 160zł ,a gdzie model... :???:
Musial bys miec dobre 1000zl zeby zrobic porzadna przerobke.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#11
Patryk.K napisał(a):
Przecież napisałem KMiD ,a tak bardziej szczególowo to Koleje Małe i Duże 3 (21) 2005.
No, i o to właśnie chodziło, trzeba było tak od razu.
Wcale nie wymagam żebyś własnoręcznie robił przeróbkę, jesli chcesz zaistnieć kompilujac jedynie czyjeś doświadczenia to nie ma sprawy, ale podawaj konkretną bibliografię, bez należytej bibliografii recenzenci na ogół odrzucają publikacje :)
 
OP
OP
adeon

adeon

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
witam ponownie jak na drugiej części meczu Tamarka już pomalowana w barwy ochronne :D Tylko brakuje oznaczeń przewoźnika, za to już stoi na wózkach, nie mam jeszcze połączeń zrobinych wózków z pudłem, ale dzisiaj już może będą, prymitywnie wygląda to tak. Jak skończe wózki to wkleje nowe foty pozdro i prosze o komentarze i te dobre i te złe :D

[glow=darkblue]lepsze foto. [/glow]
Właśnie kończe wózek pędny :D
 

Załączniki

Patryk.K

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
E no pierwsza klasa ,mógłbym się czepić kilku szczegółów zresztą jak każdy ale można to pominąć... ;)
Very good job (narazie) ,zobaczymy efekt końcowy :smile:
 

Patryk.K

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
Nie przeginam ,bo pierwszy raz widzę TAMARE zbudowaną od podstaw z tego materiału ,innym sie może nie podobać ,ale mi się bardzo podoba ,są różne gusta i guściki...
 
OP
OP
adeon

adeon

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
dziękuje ciemka za miły koment ciekawe jakie ty robisz rzeczy bo miło jest komentować :!: sam wyskocz z czymś to pogadamy co nie :twisted:
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#17
Fajnie że robisz cos zamiast tylko gadać, ale nie dajmy się zwariować - model jest krzywy i brzydko pomalowany, nie wiem czy sam zrobiłbym lepiej, ale nie zmienia to faktu, że mi sie to nie podoba.
A pisanie o tym "pierwsza klasa" jest po prostu obrazliwe zarówno dla kolegów którzy rzeczywiscie robią pierwszej klasy modele, jak i dla Ciebie - bo zamyka ci drogę do doskonalenia.

Pozdr,
Mc
 

Patryk.K

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Napisałem "pierwsza klasa" ponieważ model bardzo mi się podoba i sam bym lepiej tego nie zrobił ,dla mnie takie wykonanie modelu (narazie) może być...
Napisałem narazie bo nie wiem jaki będzie efekt końcowy tej pracy...poczekamy zobaczymy.
Ciekma jeżeli Ty uważasz że kogoś tą swoją opinią obraziłem ,to serdecznie wszystkich obrażonych przepraszam. :)

Powodzenia w dalszej pracy nad modelem!

Pozdrawiam
 

tekatka

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Witam jako "nowy" i oczywiscie pozwole sobie na uwagi. Osobiscie wykorzystałbym wózki od gagarka i 75% podwozia jest gotowe - wystarczy skalpelem usunać schodki na wózkach.
Generalnie pudło wygląda na wykonane dość starannie - montaż z blach nie należy do łatwych - chylę czoło. Do malowania radziłbym stosować zwykłą tasmę malarską, dobrze doklejona na model, przy recznym malowaniu delikatnie traktowac krawedzie przy granicach tasma-metal. Uzyskuje się bardziej proste krawędzie.
Reasumując, najpierw trzeba sie pokazac mistrzem, zeby po mistrzowsku sie wypowiadać.
Model mi sie już podoba - przypuszczam, że finał będzie zasługiwał na uznanie nawet Tych niezadowolonych.
Pozdrawiam
 

Ogryzek

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#20
Każdy klepie jak umie na swoim poziomie... Jednemu wychodzi lepiej drugiemu nie, sam przymierzam się do blaszek (ale jakoś nie jestem ich pewien). Tamara jest spoko- tylko malowanko do poprawy (jak na mój gust). Szacuneczek za samo podjecie się tej pracy :D
 

Załączniki

Podobne wątki