• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Budowa makiety - pol1techn1k

pol1techn1k

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam!
Ponieważ pojawił się fundusz, razem z moim prekursorem małego kolejnictwa (z ojcem) postanowiliśmy kontynuować budowę makiety, kilka lat temu zatrzymaliśmy się na budowie 3 owali od siebie nie zależnych, rozpocząłem już własny wątek sterowania dcc, tym razem rozpocznę wątek planu mojej makiety.
Stół pod makietę ma wymiary 5m x 8m co daje niezłe pole manewru. Skala oczywiście H0 (ze względu na posiadany tabor i elementy jezdne czytaj tory.
Ze względu na fakt, że na co dzień nie ma mnie w domu (studiuję) postanowiłem do wakacji zebrać cały projekt torowiska makiety najpóźniej do połowy lipca złożyć to do przysłowiowej kupy, a następnie zająć się sterowaniem.

Tu z tego miejsca otwarcie czekam na pomysły, o ile sterowanie może nie powodować u mnie obiekcji to określenie toru już tak. Dlatego chciałbym prosić o podpowiedzi.

Założenia do 3 poziomów (choć jeśli chcecie wyciułamy więcej :) ) i teraz pytanie czy oglądamy z jednej czy z każdej strony i dostawiamy do ściany strychu czy makietę można obserwować z każdej strony (ja bym właśnie skłaniał się do tej 2 opcji)

Ponadto, może macie jakieś przykładowe plany makiet które mógłbym na makiecie wykorzystać?

Dodatkowo chciałbym aby cała makieta miała kilka okręgów: Okręg przemysłowy: kopalnia czarnego jak smoła węgla, okręg rolniczy z elementami pól i zagród przydomowych, okręg wielkiego miasta.

Co do epoki, najstarsza lokomotywa (której urwałem jako 3 letnie dziecko zaczep do węglarki) jest z okresu lat 60 ubiegłego stulecia, jednak rozważamy wymianę taboru, gdyż starym parowozom należy się zasłużona emerytura w gablocie za szybą, a nie tyranie po makiecie.
Tak więc epoka może być dowolna, choć szanowne starszeństwo wolało by zobaczyć na makiecie swoje lata młodości.

Czekam na pomysły zagospodarowania terenu :D
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
337 2 3
#2
pol1techn1k napisał(a):
Czekam na pomysły zagospodarowania terenu :D
Kolego, pomysły zagospodarowania terenu oraz plany makiety to Twoja działka. Jak pokażesz jakieś plany to wtedy można Ci bazując na doświadczeniu doradzić czy dobrze robisz czy może popełniasz błędy na etapie projektowania. Tak na szybko to ciekawi mnie stół 5mx8m - podeślij zdjęcie. No i skoro masz taki stół to jaka jest wielkość pomieszczenia?
 

BORUCH

Aktywny użytkownik
Reakcje
191 0 0
#3
Warto się zastanowić jak będziesz sięgać do środka stołu. Masz tak długie ręce? Może przewidziałeś otwory "technologiczne"? Ile i gdzie są te otwory? Jaka jest dostępność do krawędzi? Ile miejsca zostaje od ściany? Jaka jest wysokość pomieszczenia? Pokaż co masz, a potem pytaj.
Przy takiej powierzchni to może lepiej budować makietę typu modułowego (nie mówię o żadnej normie, tylko o sposobie budowy) zamiast wielkiego tortu lub placka.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.552 514 30
#4
Ogólnie to zgadzam się ze zdaniem kolegów, wypowiedzianym w poprzednich postach. Dodam tylko, że na pytanie:
pol1techn1k napisał(a):
czy oglądamy z jednej czy z każdej strony i dostawiamy do ściany strychu czy makietę można obserwować z każdej strony
nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi ani żadnych reguł. W tym zakresie panuje całkowita dowolność, a jedynym ograniczeniem jest miejsce i dostęp do makiety. Przy makietach modułowych, przeznaczonych z góry do prezentacji na wystawach w połączeniu z modułami innymi modelarzy, warto tak projektować, by najciekawsze i najefektowniejsze elementy były widoczne z tej samej strony, bo publiczność zwykle (choć też nie zawsze) nie ma możliwości oglądania makiet z obu stron.

Jeśli chodzi o epokę, to proponowałbym lata 1970-te. Stare obiekty ciągle są w użyciu, ale jest już także sporo w miarę nowoczesnych budynków i urządzeń. Zmieniając nieco sztafaż (np. samochody i postacie, czy reklamy i hasła propagandowe) można takie otoczenie dopasować nawet do współczesnych czasów, co pozwoli eksploatować zarówno parowozy i wagony, które skończyły służbę w latach 1970-tych, jak i najnowsze lokomotywy spalinowe i elektryczne prywatnych przewoźników (oczywiście nie wszystko na raz!).

Przykładowe układy makiet można znaleźć w wielu publikacjach książkowych i internetowych, linki do niektórych były podawane także na naszym forum (niestety, jak sam nie jestem w stanie ich tu zamieścić).
 
OP
OP
pol1techn1k

pol1techn1k

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Witam, dziękuję wszystkim bardzo serdecznie za odpowiedzi. Zacząłem już coś planować, ale pewnie uśmiechnę się o pomoc w sprawie uzupełniania błędów
 
OP
OP
pol1techn1k

pol1techn1k

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Z góry przepraszam moda, za post pod postem ale nie mogłem już edytować, jaka jest przyjęta norma nachylenia toru przy podjazdach i zjazdach? I ile można te normę przekroczyć? :D
Chodzi o to ile % mogę nachylić tor żeby podjechało pod górę
 

gotyk1

Użytkownik
Reakcje
28 0 6
#8
Jeśli stół pod makietę ma 5m x 8m to będziecie ją we dwóch robić do końca życia a i tak nie dokończycie, chyba że będziecie robić po łebkach. Przy takiej wielkości możliwe że projekt utknie w jednej z początkowych faz.
 
OP
OP
pol1techn1k

pol1techn1k

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
gotyk1 napisał(a):
Jeśli stół pod makietę ma 5m x 8m to będziecie ją we dwóch robić do końca życia a i tak nie dokończycie, chyba że będziecie robić po łebkach. Przy takiej wielkości możliwe że projekt utknie w jednej z początkowych faz.
Kolega napisał już posta, to może zna odpowiedzi na powyższe pytania, aby wątek nie przeradzał się w dyskusję czy da czy nie da rady. Ja mówię że da. Plan ściśle określony jest, do dnia 1.01.2012 Zostanie zakończony I etap czyli budowa całego torowiska wraz z indywidualnym sterownikiem. Kapitał zgromadzony jest, torów sporo leży więc tylko rozpoczynać. Wakacje się zbliżają i zamierzam przez 3 miesiące dokonać budowy całego torowiska a od 1 października rozpocząć projektowanie i realizację sterownika dcc który będzie wolnym finansowo projektem do wszelakich zastosowań, ponieważ posłuży jako praca inżynierska.
Rozpocznę niedługo wątek sterownika kolejki o nazwie JJMK Digital Train, ale o tym później.
Do końca 2012 zamierzam wykonać wszystkie trawniki i część zabudowy, stanowiące nierozerwalną część obsługi kolejki.
 

speedylelek

Aktywny użytkownik
Reakcje
5 0 0
#10
Co do pochylenia torów.
Ja kupiłem w miarę dobrą lokomotywę, a potem układałem tory luzem - najpierw pochylenie 2% , potem zwiększałem aż do 6 %.
Lokomotywa BR 50 Roco - i 20 wagonów. Bez problemu radziła sobie z 5% pochyleniem, z 6% jako tako z 20 wagonami.
Tory możesz ułożyć na stole luzem i empirycznie sprawdzić.
Bo wszystko zależy od lokomotywy, ilości dołączonych wagonów, czystości torów.
Najlepiej sprawdzić samemu.
Dodatkowo zależy czy tory ułożone z dużym spadkiem będą bardzo widoczne, czy nie ( np. schowane w tunelu, w wykopie, w lesie ) bo dla mnie pochylenie powyżej 4% wygląda trochę nienaturalnie.
Poza tym zmiana pochylenia na dużo większe wymaga przejścia ( krzywa koszowa ) a to wpływa na długość toru - oprócz toru o jednym i drugim, ale większym pochyleniu musi być odcinek przejściowy między jednym torem a drugim.
Na 40 m2 macie duże możliwości.
Spróbujcie od jakiegoś planu, potem na stół, a wiele odpowiedzi znajdzie się sama.
 
OP
OP
pol1techn1k

pol1techn1k

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
Witam, puki co zrobiłem półtora okręgu dookoła makiety.
http://img196.imageshack.us/img196/7895/wizual.png

http://img861.imageshack.us/img861/1385/scarmpoczatek3.jpg

Co do użytych elementów poniżej lista:
http://img864.imageshack.us/img864/2118/listadpz.png

W załączeniu plik:
makieta.pdf (wydruk pdf) - dobrej jakości.

Czekam na opinie i komentarze dotychczasowego etapu projektowania.

Może ktoś mógłby podpowiedzieć, jak zaprojektować mosty i tunele, tak aby fajnie się to komponowało. [Wiem oczywiście jak układać klocki mostów i tunelów w programie]

Co do zaplanowanej zabudowy to ja widzę to tak:
http://img809.imageshack.us/img809/5936/scarmpoczatek3.png

To tyle co udało się zaprojektować, do tego poziomu chciałbym dodać jeszcze elektrowozownie. Myślałem też o warsztacie kolejowym, ale nie wiem czy znajdę taki budynek.

Kończę, czekam na pomysły plik pdf jest w stosunkowo dobrej jakości więc można się poprzyglądać.
 

Załączniki

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
127 3 0
#13
tak na szybko widzę dwa felery.

1. Wydłuż perony na obu stacjach, masz tam dużo miejsca. Szczególnie na stacji Janów zrób chociaż dwa razy dłuższe.
2. Wszystkie G231 i G239 zamień na tory typu FLEX G940 taniej, a i wygodniej jest je układać, bo są 4x dłuższe i o 1/3 tańsze.
 
OP
OP
pol1techn1k

pol1techn1k

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
paziu1000000 napisał(a):
tak na szybko widzę dwa felery.

1. Wydłuż perony na obu stacjach, masz tam dużo miejsca. Szczególnie na stacji Janów zrób chociaż dwa razy dłuższe.
2. Wszystkie G231 i G239 zamień na tory typu FLEX G940 taniej, a i wygodniej jest je układać, bo są 4x dłuższe i o 1/3 tańsze.
Flexy poprawione, nie sądziłem że w Polsce są w tak dobrej cenie kiedyś widziałem je, ale kosztowało kupę forsy.

http://img831.imageshack.us/img831/4903/makietaflex.jpg

Lista elementów:
http://img402.imageshack.us/img402/9820/listau.png
Czekam na wasze propozycje co do 2 poziomu torów, marzy mi się żeby były chociaż 2 osobne niezależne tunele, oraz ze 2 może 3 wiadukty lub mosty.

Proponuję nanosić propozycję w programiku paint, coś na pewno wybierzemy.
 

Ostbahn

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#17
Proponowałbym jeszcze zmianę łuków z tramwajowych R1 na conajmniej R2 (najlepiej R3), żeby potem nie było problemów z przejazdem taboru.
Proste odcinki będą troche krótsze, ale skład nie będzie się nienaturalnie "łamał"...
 
OP
OP
pol1techn1k

pol1techn1k

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Makiety tam przedstawione są całkiem przyzwoite to prawda. Może ktoś się jednak pokusi i w Paint-cie narysuje, puki co przesunąłem obecne torowisko do góry o 100 mm, tak aby można było zrobić spokojnie tunel. Chciałbym po tym torze, puszczać głównie składy pospieszne, ICC, ale również jednostki osobowe.
Trochę nie wiem jak się zabrać za tworzenie tych tuneli i wiaduktów.
Może ktoś coś pomoże? Prosty paintowy rysunek, nie musi być równy. Czekam na propozycje.
 
OP
OP
pol1techn1k

pol1techn1k

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Ostbahn napisał(a):
Proponowałbym jeszcze zmianę łuków z tramwajowych R1 na conajmniej R2 (najlepiej R3), żeby potem nie było problemów z przejazdem taboru.
Proste odcinki będą troche krótsze, ale skład nie będzie się nienaturalnie "łamał"...
Czyli tak jak stosowałem R1 zamienić na R2 i R2 zamienić na R3? Tak mam to rozumieć?
Czy każdy łuk na R3?
 

Podobne wątki