• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Budka telefoniczna pod semaforem wjazdowym

Reakcje
9 0 0
#1
Trafiłem kiedyś na krótką dyskusję o wyglądzie takich budek w którymś temacie. Wiedząc gdzie takie się znajdują obiecałem sobie, że udokumentuję je i po roku wreszcie znalazła się chwilka.

Legnica, widok od zachodu

Rozmieszczenie:
IMG_20211117_082116_compress74.jpg
Od prawej: szlak jednotorowy, dalej dwutorowy. Na torze lewym szlaku dwutorowego budka jest umieszczona znacznie bliżej semafora.

Wymiary:
IMG_20211117_082129_compress19.jpg
Szerokość: 50cm
Długość: 33cm
Wysokość: 70-80 cm, z tyłu niższa o 3cm
Otwór drzwi: 40x50cm
Beton po bokach drzwi: 5cm
Beton nad drzwiami: 13-15cm
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.518 3 0
#2
Jest (albo była) koło mnie taka.
Kiedyś rzuciłem okiem do środka, było tam nie znane mi gniazdo, ale nie przyglądałem się dokładnie.
Wie ktoś jak wyglądało podłączenie telefonu do takiej budki?
 
OP
OP
Dawdzio
Reakcje
9 0 0
#3
Dokładniejsze wymiary oznaczeń i lokalizacja zamka
 

Załączniki

OP
OP
Dawdzio
Reakcje
9 0 0
#4
Wie ktoś jak wyglądało podłączenie telefonu do takiej budki?
Gniazdo to ta metalowa puszka (powinna być przymocowana do ścianki). Wtyk jest bardzo podobny do wtyku tzw. mini zapalniczki (stosowane kilkadziesiąt lat temu w motoryzacji zamiast dzisiejszego typu, szczególnie w DDR). Telefon przenośny, zapewne typu MB z induktorem.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
391 5 1
#5
Nie "budka telefoniczna" tylko "słupek wypadkowy". W czasach gdy nie było radiotelefonów w lokomotywach (były takie czasy) służył do podłączenia przenośnego telefonu MB tzw "polówki" i umożliwiał kontakt maszynisty z dyżurnymi ruchu. Były zawsze ustawiane przy semaforach wjazdowych i na szlakach. Obecnie nie są wymagane i sukcesywnie likwidowane.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.498 553 30
#7
Nie "budka telefoniczna" tylko "słupek wypadkowy".
Tomku, a słupki wypadkowe to nie było coś innego? Ustawiano je na szlaku, co jakiś czas (nie wiem dokładnie, w jakich odstępach od siebie) właśnie do podłączenia telefonu MB w razie wypadku lub awarii na szlaku. Na liniach, gdzie była napowietrzna linia teletechniczna, jedna para przewodów była przeznaczona do tego i na co którymś słupie było gniazdko telefoniczne. Tam, gdzie był kabel stawiano po prostu sam słupek, na którym było gniazdo. Takie skrzynki były chyba tylko przy semaforach wjazdowych, a w środku dawno temu był na stałe telefon. Jednak później, już chyba w latach 1970. z powodu częstych kradzieży i dewastacji, zrezygnowano z telefonów i pozostawiono w skrzynkach same gniazdka.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
435 3 1
#8
Na starych planach z lat sześćdziesiątych można spotkać takie oznaczenia punktów z wyprowadzeniami:
jako same gniazda z rozróżnieniem na semaforowe i wypadkowe
gniazdkaT.jpg

jako słupki telefoniczne wypadkowe z konkretnymi gniazdkami (S+E są przed semaforami, a W+E na szlaku)
slupkiT1.jpg

jako kompletne słupki ze wszystkimi możliwymi wyprowadzeniami (zarówno na szlaku jak i przed semaforami)
slupkiT2.jpg
 

pietrunia

Nowy użytkownik
Reakcje
45 0 0
#9
Udostępniam fragmenty opisu kabla dalekosiężnego Poznań-Słubice z roku 1954, w którym mowa jest o budkach telefonicznych przy torze. Były one budowane przez Niemców wraz z budową kabla, w latach 1941-45. Wg tego opisu zdecydowana większość tych budek została zniszczona w czasie przechodzenia frontu, a to, co ewentualnie zostało, usunięto. Niestety nie mam żadnego obrazka, czy zdjęcia, które by pokazywało taką budkę.
 

Załączniki

pietrunia

Nowy użytkownik
Reakcje
45 0 0
#10
Podobny do powyższego opis - ale dotyczący kabla TKD na odcinku Poznań-Inowrocław. Rzecz ciekawsza o tyle, że dokumentacja oraz plany wskazywały na jedną zachowaną budkę - załączam odpowiednie dokumenty oraz fragment wyprostowanego planu kabla. Na kolejnych zdjęciach z planu kabla można łatwo zidentyfikować słupki łączności wypadkowej oraz zakończenia kabli odgałęźnych tzw. czepicami w miejscach zlikwidowanych budek telefonicznych.
 

Załączniki

pietrunia

Nowy użytkownik
Reakcje
45 0 0
#12
Jeszcze jedna dokumentacja - najbliższa tematowi, czyli budce telefonicznej przy semaforze: fragment planu ułożenia lokalnych kabli ziemnych na stacji Żary (1947 rok) z wyraźnym opisem "budka sygnałowa" pod semaforem wjazdowym. Zgodnie z legendą był to dwuparowy kabel telefoniczny.
 

Załączniki

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
369 1 0
#14
Pietrunia, czyżbyś miał coś wspólnego z łącznością kolejową?
Ja pracuję w tej branży od 1978. Podobne do Twoich plany TKD to była moja codzienność. Na stronach, najczęściej w prawym górnym rogu straszył napis "TAJNE". Po odtajnieniu, gdzieś tak w początkach lat 80., trzeba było to wszystko poskreślać a czasem jeszcze i podpisać się nazwiskiem i datą.
Kiedy zaczynałem pracę właśnie nastała era łączności radiowej, zaczynając od lampowych FM302 Radmora. Zaczęło się zdawanie telefonów polowych MB z lokomotyw - przeważnie klony wojskowego TAJ43 ale zdarzały się perełki - amerykańskie z dostaw UNRRA. Mam oba w zbiorach. A może nawet znalazłbym wtyczkę wypadkową. Wygląda mniej więcej jak wtyk RCA (Cinch) w skali jakieś 5:1.
Wtyk wtyka się w otwór widoczny na pokrywie gniazda na ostatniej fotce pierwszego postu, otwór normalnie jest hermetycznie zamknięty nakrętką z uszczelką przymocowaną łańcuszkiem do korpusu. Na fotce widać że gwint tej nakrętki zjadła korozja...
A wewnątrz gniazda są wtykane zwory ("sztepsle") którymi można odpiąć oba kierunki w kablu, bardzo się to przydawało przy wstępnej lokalizacji awarii kabla.
Na terenie na którym działałem (małopolskie, podkarpackie) nie było budek telefonicznych a wyłącznie słupki wypadkowe. Najczęściej z jednym gniazdem. Gniazda takie były też na ścianie strażnic przejazdowych, nastawni, na szafach przy przejazdach. Tam gdzie były dwa - jedno malowano na czerwono a drugie na niebiesko, ale który kolor co oznaczał to już nie pamiętam. Pary wypadkowe w kablu TKD były dwie: ruchowa i trakcyjna. Przy czym ruchowa kończyła się na centralkach na nastawni czyli obsługiwała jeden szlak. Trakcyjna kończyła się na centralce u dyspozytora trakcji, np na pokręcenie korbką w Przemyślu zgłaszał się dyspozytor z Rzeszowa.
Aż nadszedł czas likwidacji słupków, odgałęzienia "prostowano" w złączach albo na kikucie kabla do słupka. A słupkom urządzano "pogrzeb" - ważyło toto kilkaset kg, nawet zepchnięcie do wykopanego dołu wymagało trochę siły.
Klucz do słupka to rurka z poprzeczką na jednym (uchwyt) i dwoma wycięciami na drugim końcu. Trzpień w zamku ma poprzeczkę za którą łapie klucz.
Słupek na fotkach może i niepozornie wygląda, ale jakieś 2/3 jego długości siedzi w ziemi. I to jest lany beton, pustka to tylko wnęka na gniazdo i otwór na kabel.
 
Ostatnio edytowane:

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.518 3 0
#16
Taka budka też stała przed (jeszcze wtedy) przystankiem Kłodzko Miasto, nie kojarzę natomiast żadnej tablicy, czy malunku. Blaszana, pomalowana na zielono. Został dzisiaj tylko fundament. Ale to małe betonowe z literą T też tam niedaleko było, albo jeszcze jest.
Mogło być tak, że funkcjonowało i to i to?
A może najpierw działał ten betonowy punkt, a potem dostawili budkę, ale punktu nie likwidowali... Albo ta moja budka to wcale nie telefon. Kiedyś tam wlazłem, ale nic tam już nie było prócz paru szmat i puszek po piwie (reszty nie wspomnę).
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.445 39 7
#17
Do niedawna skrzynki z gniazdami wypadkowymi na słupach były na linii Stara Piła - Kokoszki (może jeszcze są, ale ze względu na rewitalizację, zaraz usuną)
 

pietrunia

Nowy użytkownik
Reakcje
45 0 0
#18
Pietrunia, czyżbyś miał coś wspólnego z łącznością kolejową?
Owszem, pracowałem w TK i PKP Bud. przez kilkanaście lat, plus jeszcze staż studencki w latach 90-tych... Teren - Wielkopolska, praca bardziej "sztabowa" niż "liniowa", ale w terenie też często byłem; tzw. "realizacja usług". Także raczej już - nowoczesność... Bardzo dobrze wspominam te lata swojej pracy, szczególnie dobrą atmosferę w zespołach. Znałem też nieco osób z dużym stażem pracy w łączności kolejowej i z dużą wiedzą, a że mam nieco zamiłowania do wszelkiej historii, to po prostu wiele rzeczy można było się dowiedzieć. Resztę odnajdywałem na planach i czytałem w dokumentacjach w archiwum. Pozdrawiam serdecznie!
 

pietrunia

Nowy użytkownik
Reakcje
45 0 0
#19
W dokumentacji kabla TKD Żagań-Tuplice z 1963 roku znalazłem rysunek techniczny "słupka z gniazdkami telefonicznymi". Załączam zdjęcia.
Kolega Cyruss wspominając o "pogrzebach" słupków szacował ich wagę na kilkaset kg - wg załączonej dokumentacji waga słupka to ok. 450 kg; faktycznie sporo...
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 19
Koleje w Polsce 6

Podobne wątki