• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Brak oswietlenia w BR182 z PIKO 97931

carver

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#1
Witam, mam problem z BR182 z zestawu startowego PIKO 97931. W trybie analogowym lokomotywa dziala bez zarzutu, swiatla wlaczaja sie w zaleznosci od kierunku jazdy. Z racji przejscia na DCC (PIKO SmartControl Wlan) dokupilem do lokomotywy dekoder PIKO 56500/40. Po zainstalowaniu dekodera lokomotywa jezdzi poprawnie, mam natomiast problem z uruchomieniem oswietlenia. Wlaczenie F0 nic nie powoduje. Probowalem rowniez innych "F" ale dalej to samo. Sprobowalem nawet ponownie wrocic do analoga (wyjecie dekodera i wlozenie zaslepki) - oswietlenie dziala prawidlowo. Czy moj dekoder ma jakas wade, przez ktora oswietlenie w lokomotywie nie dziala, czy trzeba cos zakodowac specjalnie w dekoderze? Wczesniej lokomotywa jezdzila w trybie analogowym. Probowalem robic reset dekodara (CV8 -> 8), ale to nie rozwiazalo problemu. Wszelkie sugestie mile widziane :)
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
489 8 0
#2
Jeżeli masz tam wtyczkę 8 pin, zamontuj ją odwrotnie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.640 559 30
#4
Niestety wtyczka to Plux22
Problem odwrotnego włożenia wtyczki występuje tylko przy gnieździe 8-pinowym. W sąsiednim wątku rozmawiamy o podobnym, choć nie identycznym problemie. Przyczyną nieprawidłowego działania świateł może być niezgodność stopni prędkości dekodera i systemu sterowania. Niestety, nie znam zupełnie ani dekoderów, ani sterowania Piko, więc w szczegółach nie umiem pomóc Ale skoro i sterowanie, i dekoder są Piko, to wydaje się, że z tym nie powinno być problemu. Może warto spróbować z innym dekoderem? A jak nie działa, to skontaktować się ze sprzedawcą, może faktycznie dekoder jest wadliwy.
 
OP
OP
C

carver

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#5
Zaaktualizowalem dzis oprogramowanie dekodera PSD XP do najnowszej wersji i zgodnie z instrukcja, podczas update firmware zaswiecily sie swiatla z obu stron (wyjscia funkcyjne A0f i A0r). Czyli wynika z tego ze oswietlenie w dekoderze dziala prawidlowo. Pytanie teraz jak wlaczyc oswietlenie w trakcie normalnej pracy :)
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.062 40 1
#6
@carver Po tym co piszesz widzę, że mimo tego, iż jesteś nowy, to jesteś ogarnięty.(y)
Weź jeszcze dla sprawdzenia i pewności zaprogramuj CV31=0, CV32=0, później CV29=14, oraz CV33=1 i CV34=2.
Pisałeś, że z analogu przeszedłeś na cyfrę.
No to przed programowaniem podłącz kable do torów bezpośrednio, nie przez analogową złączkę torową Piko.
Ona generuje zakłócenia w DCC i może to być powodem problemów.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
C

carver

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#7
No wiec problem z oswietleniem zostal rozwiazany - po factory reset dekodera i usunieciu lokomotywy z centralki dodalem ja recznie (bo nie widziec czemu RailConPlus sam jej nie chcial dodac). I teraz swiatla dzialaja by default przy nacisnieciu F0. Pojawil sie natomiast inny problem - poprzednio mialem aktywne jeszcze opcje F8 i F9. Na F8 byl symbol "zolwia" - domyslam sie ze to do pracy manewrowej. Na F9 byly takie dwa stozki obok siebie - po wlaczeniu tego lokomotywa zmieniala charekterystyke hamowania na taka stricte analogowa. Teraz, po dodaniu recznym "zolw" jest na F7, natomiast nie ma wogole F8 i F9 aktywnego. Czy ktos wie jak mozna to spowrotem wlaczyc? domyslam sie ze zapewne jakies wartosci CV sa konieczne do ustawienia.

edit: ten F9 to chyba jest tzn "wyłączenie bezwładności". Teraz pytanie jak to przywrocic lub wlaczyc :)
 
OP
OP
C

carver

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#9
@melonowy dziekuje bardzo, po zaprogramowaniu CV156 i CV157 dodatkowe funkcje sa widoczne i dzialaja jak nalezy (domyslnie byly ustawione na wartosc 255 czyli wylaczone). Podsumowujac, dla potomnych w przypadku podobnych problemow:

1. Z niewiadomych mi jeszcze przyczyn (i nie tylko mi, problem jest opisany rowniez na zagranicznych forach) nie zawsze nowa lokomotywa z dekoderem jest wykrywana i poprawnie dodawana do centralki Piko SmartControl Wlan za pomoca RailCom Plus. Za pierwszym razem lokomotywa dodala sie poprawnie, ale przycisk F0 nie dzialal - swiatla sie nie wlaczaly. Pozostale przyciski F8 i F9 dzialaly prawidlowo.
2. Pierwszym krokiem jaki zrobilem byl update firmware dekodera w lokomotywie (tryb PSD, notabene za 3 razem dopiero udalo sie tam wejsc, poprzednie proby konczyly sie crashem manipulatora i restartem) - dalej bez zmian, swiatla nie dzialaja.
3. Reset dekodera do ustawien fabrycznych (CV8=8) - dalej bez zmian, a nawet jeszcze gorzej - lokomotywa nie dzialala na ustawieniach automatycznych dodanych poprzez RailCom Plus. Jak sie okazalo, przyczyna byl inny adres zaprogramoway do dekodera w centralce (1001, nadany z puli automatycznej RailCom Plus), a w samym dekoderze byl ustawiony domyslny 3.
4. Pomyslalem ze dodam jeszcze raz lokomotywe do centralki wiec usunalem ja i probowalem jeszcze raz dodac automatycznie (uzywajac RailCom Plus). Niestety centralka nie wykrywala lokomotywy i pozostalo dodanie reczne.
5. Po dodaniu recznym lokomotywa zachowywala sie prawidlowo, nieszczesne swiatla (pierwotna przyczyna problemow) dzialaly nareszcie poprawnie, natomiast nie dzialaly funkcje F8 i F9 (jazda manewrowa i z wylaczeniem bezwladnosci) - nie byly wogole dostepne. Jak sie okazalo, bylo to spowodowane wylaczeniem obu tych funkcji w dekoderze (CV156 i CV157). Po wlaczeniu ich (odpowiednio wartosci 9 i 8 zgodnie z manualem dekodera) i recznym dodaniu funkcji z poziomu centralki lokomotywa wrescie jest 100% funkcjonalna.

Podsumowujac, RailCom Plus upraszczajac procedure dodawania nowej lokomotywy cos poknocil z funkcjami i finalnie trzeba bylo ja dodac recznie. Sugeruje uzywac tej metody dodawania lokomotywy do centralki. Dodatkowo wymagane bylo ustawienie odpowiednich CV - tutaj niestety nie pomogl fakt, ze angielski manual do dekodera PIKO 56500 to jest merytorycznie jakies 30% manuala niemieckiego (klania sie fakt nieuzywania tego jezyka przez 25 lat...). Finalnie analogowa EU44 z zestawu startowego, z dolozonym dekoderem bardzo dobrze wspolpracuje z zestawem startowym Piko 59014.
 
OP
OP
C

carver

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#10
@melonowy w nawiazaniu do powyzszego problemu, jedna rzecz mnie mocno zastanawia - mianowicie domyslne wartosci CV. Zgodnie z dokumentacja dekodera CV156 ma miec domyslna wartosc 9, a CV157 8. Dlaczego u mnie, po upgrade firmware i zrobieniu reseta (CV8=8) mialem tam wartosci 255? Czy reset (CV8=8) powinien przywrocic wartosci CV do defaultowych? Zaczalem sie zastanawiac czy przypadkiem problemy z brakiem dzialania RailCom Plus nie sa zwiazane z jakimis brakujacymi ustawieniami w CV. Skoro CV156 i CV157 byly zle ustawione, to zapewne jakies inne CV tez moga miec zle wartosci.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.062 40 1
#11
Skoro CV156 i CV157 byly zle ustawione, to zapewne jakies inne CV tez moga miec zle wartosci.
Może tak być.
Nie wiem dlaczego reset nie ustawił wszystkiego tak jak należy. Powinien.
Może są jakieś błędy w oprogramowaniu, nie wiem.
Wprowadź te wartości: CV28=151, CV29=14 i sprawdź, czy RailCom będzie działał poprawnie.
 
OP
OP
C

carver

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#12
Wprowadź te wartości: CV28=151, CV29=14 i sprawdź, czy RailCom będzie działał poprawnie.
Sprawdzilem i dokladnie takie wartosci mam ustawione w dekoderze - RailCom Plus dalej nie dziala. W miedzyczasie napisalem do Piko czemu wartosci po resecie sa rozne od tych w dokumentacji. Napisali ze zmienili domyslna wartosc w nowszym firmware, ale jeszcze nie zaaktualizowali dokumentacji. Kwestia RailCom Plus narazie jest nierozwiazana.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 14
DCC 1
DCC 9
DCC 3
DCC 12

Podobne wątki