• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Bocznica - Szklarska Kłoda - plan kilkuletni

krzyzan

Użytkownik
FREMO Polska
LGMK
Reakcje
177 0 0
#1
Witajcie w Nowym Roku.
Chciałbym Wam przedstawić nowy projekt nad którym obecnie pracuję.
Inspiracją był post kolegi @Kriz8 z 2011 roku.

Założenia:
- tor 101 - komunikacyjny, 102 - zdawczy, 103 - odbiorczy,
- obsługa zespołu bocznic własną lokomotywą,
- posterunek bocznicowy obsługuje tylko rozjazdy 1, 2, 3 i 4, (oraz w kolejnym etapie wjazd ze szlaku)
- pozostałe rozjazdy obsługiwane ręcznie przez drużynę manewrową,
- firmy/magazyny A, B, C jeszcze niesprecyzowane,
- epoka IV,
- semafory kształtowe,

Na chwilę obecną skrzynki są skręcone i zaszpachlowane, w trakcie szlifowania.
W planie na później: dwa łączniki wjazd ze szlaku dwutorowego i jednotorowego.

Utknąłem na sygnalizacji,
Jeśli mógłbym prosić o pomoc przy rozplanowaniu sygnalizacji.
Z góry dziękuję.

szkic01-forum.jpg


1735730313996--.jpg 1735730313899--.jpg 1735730313875--.jpg
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
521 5 3
#2
Chciałbym Wam przedstawić nowy projekt nad którym obecnie pracuję.
Inspiracją był post kolegi @Kriz8 z 2011 roku.
Miła informacja na początek nowego roku ;).

Jednak mam parę uwag - tamten układ planowany był jako "zespół bocznic", połączony z pobliską stacją torem łącznikowym, ewentualnie jako włączony w sieć kolejową poprzez bocznicę szlakową. Tutaj chcesz mieć posterunek bocznicowy, co bardzo mocno zmienia realia i wymaga mocnej gimnastyki, żeby takiemu układowi nadać sznyt realności. Najlepiej by było zrezygnować z posterunku, i co z tym związane, z sygnalizacji (a tym bardziej kształtowej).
Utknąłem na sygnalizacji. Jeśli mógłbym prosić o pomoc przy rozplanowaniu sygnalizacji. Z góry dziękuję.
Jeżeli jednak ma być to forma posterunku ruchu wyposażonego w sygnalizację, to przede wszystkim budynek posterunku winien być zlokalizowany bezpośrednio przy torze(ach) szlakowym(ych), a nie przy grupie zdawczo-odbiorczej, więc poza obecnymi skrzynkami. Zmian i tak będzie musiało być więcej, poczynając nawet od zmiany numeracji torów, rozjazdów, itp. - i to wszystko niezależnie od przyjętego ostatecznie charakteru punktu eksploatacyjnego. Stąd też w dalszej części garść pytań uszczegóławiających.

Najprostszym rozwiązaniem dla ujęcia tego układu w część posterunku ruchu będzie umieszczenie na wysokości obecnego rozjazdu nr 1 grupowego semafora wyjazdowego. Rozjazdy w grupie torów Z-O nie byłyby scentralizowane. Rozjazdy nastawiane centralnie i pozostałe semafory byłyby na sąsiednich skrzynkach "szlakowych", z właściwym posterunkiem ruchu.
Założenia:
- tor 101 - komunikacyjny, 102 - zdawczy, 103 - odbiorczy,
- obsługa zespołu bocznic własną lokomotywą,
Którego przedsiębiorstwa/zakładu będzie lokomotywa? Przy kilku bocznicach własny środek trakcyjny może mieć więcej niż jeden zakład, a sam środek trakcyjny może stać "pod chmurką".
- posterunek bocznicowy obsługuje tylko rozjazdy 1, 2, 3 i 4, (oraz w kolejnym etapie wjazd ze szlaku)
- pozostałe rozjazdy obsługiwane ręcznie przez drużynę manewrową,
W związku z tekstem wyżej - do zmiany i przepracowania.
- firmy/magazyny A, B, C jeszcze niesprecyzowane,
Można A połączyć z B i uczynić ten zakład wiodącym w tym układzie. Z dodatkowym zagospodarowaniem części skrzynek nr 4 i nr 5 (niekoniecznie kolejowym).
A jaka historia zakładów i zespołu bocznic? Kiedy powstał (lub się zaczął)? Przed wojną?, SOC-REAL?, czy czasy powszechnej prefabrykacji (lata 60/70-te)?
- semafory kształtowe,
Jeżeli układ ma przedstawiać stan po rozbudowie w latach 60/70-tych, to lepiej byłoby zastosować sygnalizację świetlną.
W planie na później: dwa łączniki wjazd ze szlaku dwutorowego i jednotorowego.
Zamiennie przyłączane do skrzynki nr 1? Czy dwa osobne wjazdy/wyjazdy przy skrzynkach nr 1 i nr 7? W drugim przypadku, to musiałaby powstać praktycznie stacja zakładowa, a to już inny rozmiar kapelusza.

I właśnie, jaki jest plan na kontynuację obecnego toru nr 113?

Układ torów na skrzynkach nr 6 i 7 szczególnie przy rampie - to ma być osobna bocznica, czy tory ładunkowe kolei państwowej? I kto będzie "właścicielem" szopy? Profil przejściowy między 5 a 6 skrzynką pozwoli na rozłączenie 2 części układu?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.759 567 30
#3
Najlepiej by było zrezygnować z posterunku, i co z tym związane, z sygnalizacji (a tym bardziej kształtowej).
Jeżeli jednak ma być to forma posterunku ruchu wyposażonego w sygnalizację, to przede wszystkim budynek posterunku winien być zlokalizowany bezpośrednio przy torze(ach) szlakowym(ych), a nie przy grupie zdawczo-odbiorczej, więc poza obecnymi skrzynkami.
W pełni zgadzam się z uwagami kolegi @Kriz8. W obecnym układzie ta nastawnia nie ma sensu. Powinna być przy torze szlakowym i jeżeli jest to blisko siebie, to ewentualnie mogłaby nastawiać zwrotnice 1 i 2. Zwrotnice 3 i 4 powinny być nastawiane lokalnie i nie są uzależnione w urządzeniach srk. Napisałem "ewentualnie", bo miałoby to sens tylko w wypadku, gdyby zastosować semafory wyjazdowe na torach 101, 102 i 103. Rozumiem, że tor 102 to zdawczy, tor 103 to odbiorczy, a 101 to tor komunikacyjny, ale lokomotywa, która przyprowadzi tu pociąg też musi jakoś wyjechać z powrotem na szlak. Ale najsensowniejsze byłoby postawienie jednego semafora wyjazdowego grupowego od strony wyjazdu na szlak, wtedy nawet zwrotnice 1 i 2 nie muszą być nastawiane z nastawni.
 
OP
OP
K

krzyzan

Użytkownik
FREMO Polska
LGMK
Reakcje
177 0 0
#4
Dziękuję @Kriz8 oraz @Andrzej Harassek za uwagi.

Jednak mam parę uwag - tamten układ planowany był jako "zespół bocznic", połączony z pobliską stacją torem łącznikowym, ewentualnie jako włączony w sieć kolejową poprzez bocznicę szlakową. Tutaj chcesz mieć posterunek bocznicowy, co bardzo mocno zmienia realia i wymaga mocnej gimnastyki, żeby takiemu układowi nadać sznyt realności. Najlepiej by było zrezygnować z posterunku, i co z tym związane, z sygnalizacji (a tym bardziej kształtowej).
Układ mogę zmienić na "zespół bocznic", zrezygnuję z posterunku, a w przyszłości posterunek umieszczę na module/modułach szlakowych.

Którego przedsiębiorstwa/zakładu będzie lokomotywa? Przy kilku bocznicach własny środek trakcyjny może mieć więcej niż jeden zakład, a sam środek trakcyjny może stać "pod chmurką".
Szopa i środek trakcyjny mógłby być wspólny użytkowników zespołu bocznic?
Ewentualnie przy połączeniu firm A+B to ta firma mogła by być właścicielem.

A jaka historia zakładów i zespołu bocznic? Kiedy powstał (lub się zaczął)? Przed wojną?, SOC-REAL?, czy czasy powszechnej prefabrykacji (lata 60/70-te)?
Historia właśnie się tworzy. Zakładamy powstanie na lata 60/70-te.

Jeżeli układ ma przedstawiać stan po rozbudowie w latach 60/70-tych, to lepiej byłoby zastosować sygnalizację świetlną.
Nie upieram się przy semaforach kształtowych, po prostu mają swój klimat.


Profil przejściowy między 5 a 6 skrzynką pozwoli na rozłączenie 2 części układu?
Tak, w tym miejscu profil czołowy jest znormalizowany, można rozłączyć na dwie części.


I właśnie, jaki jest plan na kontynuację obecnego toru nr 113?
W zależności od układu na imprezie, albo zakończenie "ścianą" z kozłem oporowym, lub z możliwością dołączenia kolejnej bocznicy np. Składu Paliw Ryśki.


Zamiennie przyłączane do skrzynki nr 1? Czy dwa osobne wjazdy/wyjazdy przy skrzynkach nr 1 i nr 7? W drugim przypadku, to musiałaby powstać praktycznie stacja zakładowa, a to już inny rozmiar kapelusza.
Tylko zamiennie, jako przyłączane do skrzynki nr 1.

Układ torów na skrzynkach nr 6 i 7 szczególnie przy rampie - to ma być osobna bocznica, czy tory ładunkowe kolei państwowej? I kto będzie "właścicielem" szopy?
Osobna bocznica.
Szopa i środek trakcyjny mógłby być wspólny użytkowników zespołu bocznic?
Ewentualnie przy połączeniu firm A+B to ta firma mogła by być właścicielem.

W pełni zgadzam się z uwagami kolegi @Kriz8. W obecnym układzie ta nastawnia nie ma sensu. Powinna być przy torze szlakowym i jeżeli jest to blisko siebie, to ewentualnie mogłaby nastawiać zwrotnice 1 i 2. Zwrotnice 3 i 4 powinny być nastawiane lokalnie i nie są uzależnione w urządzeniach srk. Napisałem "ewentualnie", bo miałoby to sens tylko w wypadku, gdyby zastosować semafory wyjazdowe na torach 101, 102 i 103. Rozumiem, że tor 102 to zdawczy, tor 103 to odbiorczy, a 101 to tor komunikacyjny, ale lokomotywa, która przyprowadzi tu pociąg też musi jakoś wyjechać z powrotem na szlak. Ale najsensowniejsze byłoby postawienie jednego semafora wyjazdowego grupowego od strony wyjazdu na szlak, wtedy nawet zwrotnice 1 i 2 nie muszą być nastawiane z nastawni.
Zrezygnuję z posterunku, a w przyszłości posterunek umieszczę na module/modułach szlakowych.
Propozycja z jednym semaforem wyjazdowym grupowym bardzo mi się podoba, spore ułatwienie.
 

Kamil97

Aktywny użytkownik
Reakcje
224 1 0
#5
Szopa i środek trakcyjny mógłby być wspólny użytkowników zespołu bocznic?
Ewentualnie przy połączeniu firm A+B to ta firma mogła by być właścicielem.
Nie spotkałem się z sytuacją, że kilka zakładów ma wspólną szopę i lokomotywę. W przypadku zespołu bocznic często zdarzało się, że lokomotywę i szopę posiadał największy zakład i oprócz pracy na swojej bocznicy, obsługiwał sąsiednie mniejsze zakłady z bocznicami.
 

robertmuszka

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.593 178 19
#6
Czyli mamy układ torów bocznicy, a nawet kilku, nie związany ze szlakiem?
Myślę, że to byłoby fajny temat na bocznicę przy odejściu od stacji szlakowej.
W takiej sytuacji raczej wszystkie rozjazdy obsługiwane przez maszynistę lub dodatkowo manewrowego. zbędna nastawnia. Oczywiście szopa i lokomotywa manewrowa przy takim układzie jak najbardziej, jest ruch w interesie, to i zespół bocznic ma swoją lokomotywę.
Pytanie tylko, czy ta lokomotywa ma pozwolenie na jazdy w torach PKP czy tylko obsługuje tory bocznic.
Manewry raczej bez semaforów.
 
Ostatnio edytowane:

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.316 67 5
#11
No dobra, ale jeśli jedziemy na rozprucie, a za nim jest inny skład, to jeśli nie odetnie zasilania przez zwarcie, będzie katastrofa.
To moje laickie myślenie....Próbuję zrozumieć sens. Bo działanie już rozumiem. Co wtedy?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 39
Buduję makietę 8
Buduję makietę 1
Buduję makietę 179
Buduję makietę 90

Podobne wątki