• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Bocznica Kamieniołomu Strzelin (+ suplement z okolicy)

OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
2.083 46 3
#23
Zmiany, zmiany, zmiany...

Znowu miałem okazję obejrzeć wyrobisko strzelińskiej kopalni granitu. Ależ daleko poszło wydobycie! W przyszłym roku przebiją się już do wyrobiska od strony Mikoszowa (na zachód). Już teraz jest to największa kopalnia w Europie, a jej powierzchnia i głębokość będą jeszcze wzrastały.

Z wielkiego niegdyś jeziora, na dole pozostała już tylko niewielka kałuża. Pompy pracują intensywnie, udostępniając nowe pokłady złoża i dojazd do nich. Przyszłość kopalni zapowiada się optymistycznie: ostatnie odwierty i badania elektrooporowe pokazały miąższość dostępnego złoża 100 metrów i zasoby 35 milionów ton, co przy rocznym wydobyciu 1,2 – 1,5 mln ton rocznie (do około 5000 ton dziennie) daje możliwy czas pracy kopalni około 25 lat. A przecież mogą być jeszcze jakieś zasoby nierozpoznane albo zmieni się struktura wydobycia.

Trwają również inwestycje mające na celu zmniejszenie obciążenia kopalni dla środowiska. Stacjonujące obecnie na „poziomie ziemi” (czyli ogólnie otoczenia kopalni) kruszarki wstępne generują podczas pracy bardzo duży hałas. Dlatego zostaną przeniesione 30 metrów niżej na widoczne pośrodku zdjęcia plateau, do tego celu przygotowywane. W okolicy zrobi się znacznie ciszej. Uzyska się też kilkukrotne obniżenie kosztów transportu urobku, który będzie do kruszarek dostarczany przenośnikami taśmowymi, a nie wozidłami spalającymi olej napędowy. Oczywiście „przy okazji” iluś tam kierowców straci pracę…

strzk1.jpg


No ale to temat niekolejowy. A kolejowy jest taki, że zniknęły (oprócz jednej) pozostałości wąskotorowych szyn, przysypane nową warstwą grysu. Dziś nie znalazłbym już tego, co pokazywałem na wcześniejszych zdjęciach. Diametralne zmiany nastąpiły przy bocznicy normalnotorowej. Po pierwsze, zlikwidowano portiernię tuż przy bramie. Pozostały schody donikąd. Nowa portiernia to ta biało-czerwona buda.

strzk2.jpg


Po drugie, zlikwidowano dawną wieżę ładunkową! Pozostały tylko takie resztki w murze oporowym. Na nowo postawionym maszcie zainstalowano lampy oświetlające plac składowy kruszywa, kiedyś przymocowane właśnie do wieży ładunkowej.

strzk3.jpg


O dawnej historii świadczą już tylko resztki urządzeń załadunkowych (przy okazji widać fazę rozbudowy rampy).

strzk4.jpg


Rampa ładunkowa bez tej wieży jest wygląda tak dziwnie, „łyso”. No cóż, trzeba przywyknąć. Zmiany, zmiany, zmiany!

strzk5.jpg


.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 16
Koleje w Polsce 42
Koleje w Polsce 3

Podobne wątki