• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 (1:87) Bocznica do zabawy typu Inglenook Sidings 180cm/50cm

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.844 525 30
#21
Zwrotnice Peco mają sprężynowy mechanizm, przytrzymujące iglice w krańcowych położeniach, co zwiększa opory przestawiania. Większość innych zwrotnic takiego mechanizmu raczej nie ma (Piko też ma zdaje się, ale słabszy).
 
OP
OP
pastka

pastka

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#22
Myślałem nad moim planem, przeczytałem kilka tematów o makietach tego typu na forach i stronach angielskojęzycznych i uznałem że trzeba wprowadzić zmiany. Zdecydowałem że nie będę budował na rozjazdach hornby, bo choć nie sprawiały mi problemów to nie są polecane. Zacząłem więc planować z użyciem torów Peco 100 Streamline. Zdecydowałem się na kompromisowe rozjazdy typu "medium" 12 stopni, i promień 918 cm. Próbowałem ułożyć różne układy, z użyciem trapezu i anglika, ale jednak wychodziło na to że nie da się ich zmieścić na planie tak by makieta była funkcjonalna. Dlatego najbardziej podoba mi się wariant z czterema tylko rozjazdami. Wrzucam też odręczny szkic zaplanowania terenu - nie jest w skali - w rzeczywistości trzeba będzie go rozciągnąć, a w tle powinno być dwa razy tyle frontów budynków itp. Ale coś w tym klimacie mnie interesuje.
Zacząłem też organizować skrzynki. Rama powstanie ze sklejki 18mm grubości, wysokość 50mm, jest już pocięta i czeka na złożenie. Na to zamierzam położyć blaty cięte ze sklejki 4 - 6 mm, zdecyduję oglądając w sklepie.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.844 525 30
#23
W układzie jak na drugim i trzecim rysunku to żeberko po prawej musi być dłuższe, bo teraz to ledwie lokomotywa się zmieści (może z trudem krótka manewrówka 2-osiowa + krótki 2-osiowy wagon). A jak wstawić wagony na tory ładunkowe po lewej?
 
OP
OP
pastka

pastka

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#24
No właśnie plan 2 i 3 wydaje mi się lepszy, gdyż od torów po lewej stronie makiety, lokomotywa ma prosty odcinek długości ponad 90 cm. I to w zasadzie tworzy typowy Inglenook. Można już manewrować.
A wyjazd na szlak, te dwa rozjazdy i szlak, jest dla użycia tylko dla lokomotywy i ew jednego wagonu.
Wagony na bocznicę będą wstawione "łapą Godzilli". Wydaje mi się że wyczerpałem już możliwości tej powierzchni z użyciem tych rozjazdów. W przypadku planu nr 1, mimo trapezu, lokomotywa nie będzie w stanie wjechać na szlak. Kombinowałem z anglikiem, ale ten jest o wiele dłuższy i wcale nie poprawia funkcjonalności w tym układzie.
Tor po prawej kończy się zamkniętą bramą. To taka furtka na przyszłość żeby zamknąć ten rozpoczęty trapez, albo zrobić tam moduł techniczny/fiddleyard.

Tu jest ładnie obrazkowo pokazane na czym polega manewrowanie na takiej bocznicy (obrazkowy schemat rozwiązania łamigłówki) :
http://noquay.co.uk/inglenooks.php
Ja do swojego planu dodałem jedynie dwa rozjazdy i szlak, żeby było ładniej, i żeby było gdzie testować lokomotywy bo 180 cm prostego szlaku to mało który tort ma ;)
 
Ostatnio edytowane:

tkarkady

Znany użytkownik
Reakcje
806 0 0
#25
Obie "łamigłówki" to świetna zabawa , osobiście bardzo mi się spodobały (y). To nie tylko pomysł na małą makietę ale i dobry sposób na zagospodarowanie na większym torcie terenów industrialnych. Sam zacząłem kombimować jak je umieścić na swojej modernizowanej makiecie.
A przypadkiem nie natknąłeś się na jakiś programik ułatwiający losowanie układu Timesaver'a ? , do Inglenook'a znalazłem.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 2
Planuję 9
Planuję 3
Ł
Planuję 35
Planuję 5

Podobne wątki