• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 (1:87) Bocznica do zabawy typu Inglenook Sidings 180cm/50cm

pastka

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#1
Jak wielu innych, w budowie makiety ogranicza mnie miejsce i finanse. Tort się nie zmieści, moduły odpadają bo mieszkam w Anglii. A w Anglii popularna jest zabawa w Inglenook Sidings. Pierwsza tego typu makieta powstała prawie 40 lat temu, i mieściła się na prostokącie 4/1 stóp, czyli ok 120cm/30cm. I wciąż jest popularna. Obsługa makiety polega na ustawieniu 8 wagonów na trzech torach odstawczych, a następnie wylosowaniu pięciu wagonów z których formuje się pociąg lokomotywą manewrową. Dla utrudnienia zabawy jeden tor mieści jedynie 5 wagonów, a dwa pozostałe po 3 wagony. Kombinacji pociągu są tysiące, więc makieta choć niewielka, może nie znudzi się szybko.
Tyle o regułach, a teraz o moim planie. Zamierzam powiększyć oryginalny plan do wielkości 180/50 cm, gdyż nie posiadam krótkich wagoników ani manewrówek. Na makiecie będą jeździć dwuosiowe towarowe, a manewry wykonywać będzie póki co amerykańska lokomotywa (kupiona jako dawca organów dla pkp). Makieta będzie się składać z dwóch segmentów, dla łatwiejszego przenoszenia itp. Dlatego też na planie unikałem położenia w środku rozjazdu..
Oto plan:
inglenook1.JPG

Na planie oprócz typowego Inglenooka (lewy górny róg) znajduje się też żeberko ochronne, oraz wyjazd na szlak. Szlak został dodany by makieta mogła kiedyś stać się częścią większej całości. Póki co na szlak wg planu będzie mogła wyjechać jedynie sama lokomotywa dla rozprostowania kości.
Jeśli ma ktoś jakieś sugestie co do układu torowego bocznicy to proszę się nie krępować :) To czego muszę się trzymać to następujące wymiary: Długość najdłuższego toru dla odstawiania wagonów to min. 51cm. Długości krótszych min. 27cm. Długość toru dla sformowanego pociągu - min. 76cm
 

EVB420 12

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.097 1 0
#2
Super sprawa, bardzo mi się podoba ten pomysł:)
Osobiście bym skrócił odcinek między rozjazdami i zrobił wjazd na szlak wcześniej - tak żeby dało się coś wepchać na szlak po za lokomotywą:)
Trzymam kciuki za projekt, bo jest bardzo ciekawy:)
 
OP
OP
pastka

pastka

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#3
No tak, to by zwiększyło odcinek szlaku na który da się wyjechać z bocznicy. Oddaliłem rozjazdy od siebie gdyż zakładam istnienie płotu lub muru i bramy do bocznicy. Nie wiem czy uda sie wepchnac płot między tory, tak aby wyglądało po "kolejowemu".
Posiadam jeszcze po jednym rozjezdzie - prawym i lewym. I zastanawiam się czy dało by się nimi trochę uatrakcyjnić lub urealnic bocznice.
 
OP
OP
pastka

pastka

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#4
Ok, oto plan z poprawionym odstępem między rozjazdami:

inglenook2.JPG

Na planie leżą dwa dodatkowe rozjazdy które posiadam, ale nie wiem czy umieszczać je na bocznicy. Musiałyby wychodzić od górnego toru, i nie miałoby to większego sensu?
A tu ogólny zamysł jak to ma być zorganizowane, oraz budynki które planuję wykorzystać:

inglenook3.JPG
inglenook4.JPG
 
OP
OP
pastka

pastka

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#6
Tak, budownictwo zakupione w Ameryce, ale tabor i ogólny klimat to koniec lat 80tych na PKP. Żelbetowy szkielet z wypełnieniem cegłami chyba nie jest jakoś tylko dla USA charakterystyczny? Tak samo magazyn z blachy falistej? Wydaje mi się że po charakteryzacji będzie pasowało wszystko.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
270 2 1
#7
Poszukaj w sieci opis dla bocznicy typu timesaver - to amerykanska wersja tej samej zabawy ktora mi sie osobiscie bardziej podoba [tor do oblotu skladu]
 
OP
OP
pastka

pastka

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#8
Patrzyłem też na timesavera, ale uznałem że to jest mało realny układ, szczególnie jeśli odtwarzać polskie warunki. Może sprawdzilby się dla jakiejś brytyjskiej prywatnej spółki, ale to nie dla mnie ;)
 
OP
OP
pastka

pastka

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#10
Hmm, co do dodania tej mijanki to mam mieszane odczucia. . Makieta ma być do zabawy, ale w miarę możliwości realistyczna. Chodzi o to by mieściła się w normach, które dopuszczają użycie krótkich rozjazdow na bocznicach. A taka mijanka byłaby już zbyt krótka I nie do przyjęcia dla ortodoksow? Nie wiem, chciałbym aby była możliwość pokazania tego co stworze na jakiejś wystawie bez obawy o zły odbiór.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
270 2 1
#11
Nie traktowac tego jako mijanke tylko jako tor zdawczo-odbiorczy bocznicy firmowej z wjazdem z obu stron. W tym ukladzie na wyjezdzie na glowny po lewej dajesz imitacje wykolejnicy [albo dzialajaca albo otwarta na stale] i powinno z tego wyjsc cos ladnego.
 
OP
OP
pastka

pastka

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#14
Dzieki wszystkim :) Pomysł z anglikiem wydaje mi się teraz lepszy, szczególnie po wrzuceniu bocznicy przez Stare tory. Tylko że anglik jest znacznie dłuższy od rozjazdu, jakies 150 procent. Wieczorem wlacze sobie program I będę dalej kombinować.
 
OP
OP
pastka

pastka

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#15
OK, wprowadziłem do planu anglika, i wygląda to wtedy tak:
inglenook5.JPG


Jakoś dziwnie wg. mnie. Im więcej myślę nad planami, tym lepiej widzę, że wymyślono już wszystko co się da zrobić na tak młej powierzchni dawno temu, przez mądrzejszych ode mnie ;) Dlatego chyba ten układ z anglikiem odpada..
Za to przeprosiłem się w moich planach z timesaverem, i tutaj coś na temat:

inglenook6.JPG

Tory A, B i C, miały być torami dla wagonów, z których formowałoby się pociąg na torze D.
Plusem tego układu jest wykorzystanie wszystkich rozjazdów jakie posiadam, dwa prawe, cztery lewe. Duży minus za potrzebę wyjazdu manewrującej maszyny na szlak.
Który układ wg was lepszy? Bardziej realistyczny?
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
270 2 1
#16
Ogolnie bym wziela uklad numer 2 - z uwagi na lepsze tj moim zdaniem bardziej realistyczne rozmieszczenie punktow ladunkowych. W ukladzie z rys 1 nawet jezeli wyjdzie ci ze anglik ma ten sam skos co pozostale rozjazdy [tak powinno byc!] to masz po lewej stronie upchane. Niby ok ale widzac oba uklady naraz lepiej mi widzi sie timesaver.
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
127 3 0
#17
A zapytam się, z jakiej biblioteki rozjazdów kolega korzysta? W schemacie 1 nie podoba mi się ten anglik. Rozjazd boczny powinien mieć ten sam kąt co rozjazd krzyżowy.
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
127 3 0
#19
I już widzę o co biega. Zamiast rozjazdu z prawej strony na dole R613 lub R8073 wstaw rozjazd R8078. Wówczas ten flex z lewej strony będzie miał bardziej normalny kształt. Rozjazd R8078 ma ok. 15st, wówczas będzie pasował do anglika Piko.
 
OP
OP
pastka

pastka

Znany użytkownik
Reakcje
6 0 0
#20
Dziękuję za poradę. Okazało się że ten długi rozjazd Hornby ma inną geometrie od anglika Piko. Ale to w sumie nie jest problem bo i tak go nie posiadam, wiec do opcji pierwszej musiałbym dokupić anglik I rozjazd tej samej firmy i wtedy będzie pasować. Tylko że skraca to odcinek szlaku na który da się wyjechać. I drugi problem, mam napędy rozjazdow Hornby wraz z przelacznikami itd. I wiem że nie są w stanie przyłączyć rozjazdu Peco, gdyż są zbyt słabe. Nie wiem czy z innymi firmami będzie podobnie.
Kombinuje dalej ;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 2
Planuję 9
Planuję 3
Ł
Planuję 35
Planuję 5

Podobne wątki