• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm BGM - posterunek odgałęźny i stacja

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
388 26 4
#61
Można było przesunąć rozjazd nieco dalej, wtedy ten boczny tor może nawet wychodziłby styczną do łuku rozjazdu, ale jak ładnie zarośniecie to pewnie tak nie będzie widać...
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
677 9 1
#63
Na odcinku Lubachów-Zagórze Śląskie (na linii nr 285 Wrocław gł-Jedlina Zdrój) też są przejścia z łuku w łuk i nie ma wstawek prostych,a prędkość na tym odcinku oscylowała jak pamiętam na 50-60 km/h. Takich miejsc jest w Polsce trochę, gdzie tory leżą jak wyszło ;)
P1070219.JPG
P1070220.JPG
 

kera220

Znany użytkownik
Zespół forum
SMK Katowice
Reakcje
51 1 0
#64
Ja tam jestem laikiem, ale wiem, że sztuka układania torów zgodnie z przepisami, a rzeczywistość szlakowa to czasem zupełnie dwie różne sprawy. A druga sprawa to obecne przepisy i te sprzed iluś tam lat, tutaj też pewnie trochę się zmieniło.
Pewnie, że zawsze mogło być lepiej, ale jak widać na powyższych zdjęciach rzeczywistość jest pełna niespodzianek ;).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.922 624 30
#71
A mnie uczyli, że na szlaku unika się wstawek prostych pomiędzy łukami.
Tak, między łukami w tę samą stronę. Między odwrotnymi łukami wstawki proste są potrzebne. No i oczywiście w każdym wypadku powinny być krzywe przejściowe. Fakt, że w modelach to praktycznie działa inaczej. Nawet przy ostrych odwrotnych łukach bez wstawek (np. Roco geoLine) modelowy tabor zwykle nie ma większych problemów, ale to nie znaczy, że należy tak budować makiety, które mają odwzorowywać rzeczywistość. A że rzeczywistość nieraz odbiega od przepisów, to już inna sprawa.
 

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
278 10 2
#73
Co by nie było niektórym śmieszne. Przyspieszenie boczne- efekt - po wejściu pojazdu w łuk d*** po siedzeniu przesuwa , oczywiście na zewnątrz łuku, zgodnie z kierunkiem siły odśrodkowej.
 

Inkson

Administrator
Zespół forum
Donator forum
MGKP
BGM
Reakcje
1.860 32 0
#74
Nawet natura jak układa tory to stosuje proste odcinki miedzy odwrotnymi łukami i oczywiście krzywe przejściowe też.:ROFL:
z13462211Q,Nie--to-nie-Polska--To-nowozelandzkie-tory-po-trzebv.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Inkson

Administrator
Zespół forum
Donator forum
MGKP
BGM
Reakcje
1.860 32 0
#76
No to co, że nieczynny. I tak powinien być położony zgodnie ze sztuką.
Możliwe, że te łuki na posterunku nie położyłem zgodnie z oryginałem ale przynajmniej zgodnie ze sztuką, może nietypową ale jednak. Znalazłem na stronie http://www.kolejpedia.pl/infrastruktura/luki-odwrotne.html w temacie o stosowaniu łuków odwróconych w trudnych warunkach terenowych. Można powiedzieć, że ułożenie torów na fotce jest lustrzanym odbiciem tego co jest na skrzynkach posterunku.
50b71c8793eafnnn.jpg
 
P

Paweł Piotr

Gość
#77
Mylisz się przyjacielu.
Po pierwsze należy zacytować cały opis do zdjęcia, zamieszczony pod wskazanym linkiem:
„Łuki toru przedzielone krótką stawką prostą lub krzywymi przejściowymi, mające promienie po przeciwnych stronach. Łuki odwrotne stosuje się w trudnych warunkach terenowych.”
Po drugie – zdjęcie doskonale ilustruje to, o czym ja pisałem – pomiędzy łukami odwrotnymi w torach głównych dodatkowych stosuje się wstawkę prostą min. 6 m, co nawet przy takim skróceniu perspektywy prezentowanego zdjęcia jest widoczne.
 

Inkson

Administrator
Zespół forum
Donator forum
MGKP
BGM
Reakcje
1.860 32 0
#78
o drugie – zdjęcie doskonale ilustruje to, o czym ja pisałem – pomiędzy łukami odwrotnymi w torach głównych dodatkowych stosuje się wstawkę prostą min. 6 m, co nawet przy takim skróceniu perspektywy prezentowanego zdjęcia jest widoczne.
Ale na tych łukach są kawałki prostej, mniej więcej te wymagane 6cm, tylko one są słabo widoczne.
20160416_091441nn.jpg
[DOUBLEPOST=1461314317][/DOUBLEPOST]Ja nie kwestionuję, że prostych odcinków nie stosuje się pomiędzy odwróconymi łukami, tylko, że są sytuacje gdzie łuki odwrócone są na krótkim odcinku.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#79
Ja nie kwestionuję, że prostych odcinków nie stosuje się pomiędzy odwróconymi łukami, tylko, że są sytuacje gdzie łuki odwrócone są na krótkim odcinku.
I NA TYM KRÓTKIM ODCINKU TEŻ SĄ STOSOWANE WSTAWKI PROSTE LUB KRZYWE PRZEJŚCIOWE. Zamiast przyznać się do błędu, kombinujesz, jak koń pod górę, szkoda, bo wątek ciekawy... Kończę zatem tą wymianę zdań, bo nic nie dała..
 

Inkson

Administrator
Zespół forum
Donator forum
MGKP
BGM
Reakcje
1.860 32 0
#80
I NA TYM KRÓTKIM ODCINKU TEŻ SĄ STOSOWANE WSTAWKI PROSTE. Zamiast przyznać się do błędu, kombinujesz, jak koń pod górę, szkoda, bo wątek ciekawy
Tak jak wcześniej napisałem, że nigdy nie kwestionowałem stosowania wstawek prostych. A do błędu to się przyznałem bo pisałem, że mogłem zamontować zwrotnicę o mniejszym kącie lub przesunąć ją trochę dalej i wtedy trzeci tor w prawo odchodziłby bez tego zygzaka. A taka wymiana zdań to trochę dała, bo dla mnie jest o tyle istota, że na przyszłość uda mi się uniknąć tych błędów.
 

Podobne wątki