• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Ambitne plany, zobaczymy jak wyjdzie

OP
OP
Mario

Mario

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
49 0 0
#22
Takie cuda tam jeździły (z FaceBooka)

maj 1993. Szlak Zagórz - Łupków
1724364264086.jpg


Dawno temu przy tunelu.
zdj.Grzegorz Nycz

1724364692289.jpg


oraz takie:
Bieszczadzka Kolejka leśna w 1975 r. Na zdjęciu parowóz Kp 4.1258 na szlaku Majdan - Nowy Łupków i na stacji w Nowym Łupkowie. źródło Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej.
1724364351064.jpg

a jeszcze wcześniej takie:

Bieszczady, Cisna 1968 r
zdj.M.Chróścielewski



1724364878169.jpg


Bieszczady, Lata 50. Kolejka wąskotorowa w Duszatynie.
zdjecia J. Michlewski

1724364848504.jpg


1724364451930.jpg
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.567 28 1
#23
Co do wyboru klimatu makiety to myślę o drugiej połowie lat 80 i 90-tych i PKP - to byłby powrót do lat mojej młodości i wielu wypadów w góry a szczególnie w Bieszczady. Stąd przychodzi mi do głowy Łupków i Nowy Łupków na bardzo klimatycznej linii 107 z Zagórza do granicy państwa.
Fajne klimaty, ale nie zaczynaj czasami budowy od stacji Łupków, bo to nie jest łatwe,
tylko od prostego (prosty, czyli bez łuków:)) modułu szlakowego na długość flexa. Nowy Łupków to już bardzo poważna sprawa...
a straszono mnie, że na tym forum to trzeba bardzo uważać bo ludzie demotywują
Nie chciałem, żeby powyższy mój wpis tak zabrzmiał, ale trochę tak wyszło. ;):D
Po prostu zacząć należy od czegoś łatwiejszego, aby się nieco wprawić, ogarnąć "co i jak"
i pozwolić sobie na luksus popełnienia kilku błędów bez poważniejszych konsekwencji,
Jeśli chcesz, to skrzynki możesz sobie zamówić na przykład tu: "PIKART" to jest kol. @maramamare, albo tu: "KoTeBi" to jest kol. @kotebi,
albo samemu zadziałać we własnej "stolarni".
 
Ostatnio edytowane:

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.567 28 1
#25
Teraz czas wybrać fragment do odwzorowania czy to nie ma znaczenia bo i tak go zepsuję :)
Wielce prawdopodobne to jest...:LOL:
Wybierz, pokaż jakiś plan i zaczynamy...
Na takim module, jak będziesz na bieżąco relacjonował co masz zamiar zrobić i jak (nie co zrobiłeś i jak),
to wspólnie z kolegami ustrzeżemy Cię przed popełnieniem kosztownych błędów.
Jest tu jeszcze kilku gości, którzy służą pomocą w różnych dziedzinach. :cool:
Zapytaj co i jak przed, nie po.(y)
 
OP
OP
Mario

Mario

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
49 0 0
#30
Cieszę się, ze wreszcie mogę wrócić do modelarstwa po tym jak rozebrałem starą makietę i wyremontowałem piwnice. Szybko się o tym pisze ale w rzeczywistości zabrało mi to dużo czasu. W tak zwanym międzyczasie kupiłem moduł jednotorowy od PIKARTa i wstępnie go poskładałem a pytanie jakie mam to czy jest coś co należy zrobić przed poskręcaniem go na stale? Pytam, bo jak wiadomo lepiej zapytać przed niż po i dotyczy to niemal wszystkiego ;)

A tutaj krótki filmik z mojej ulubionej trasy kolejowej w Bieszczadach:
https://www.facebook.com/share/r/19t9VwZkxz/
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Mario

Mario

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
49 0 0
#32
Moja pierwsza skrzynka modułowa skręcona i pomalowana. Zastanawiam się jaki jest kolejny krok? Poradźcie proszę, czy zająć się najpierw otoczeniem czy torem?

Nie wiem co dokładanie chciałbym odwzorować bo to mój pierwszy moduł. Chodzi raczej o przećwiczenie kroków. Mam parę zdjęć charakterystycznych dla tej trasy (w załączeniu)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.677 443 99
#37
Moja pierwsza skrzynka modułowa skręcona i pomalowana. Zastanawiam się jaki jest kolejny krok? Poradźcie proszę, czy zająć się najpierw otoczeniem czy torem?

Nie wiem co dokładanie chciałbym odwzorować bo to mój pierwszy moduł. Chodzi raczej o przećwiczenie kroków. Mam parę zdjęć charakterystycznych dla tej trasy (w załączeniu)
Mimo wszystko dobrze, że nie zaczynasz od stacji tylko fragmentu szlaku kolejowego. Jedno "ale".... nawet jak robisz fragment szlaku, to zawsze zaczynaj od rekonesansu w terenie. Potem skrzynka. A tu piszesz, że zrobiłeś skrzynkę i dopiero teraz zastanawiasz się co na niej ukazać. Dlaczego najpierw rekonesans w terenie i jego "studiowanie"? Dlatego, że teren ma pewien kształt. Taki sam trzeba by pokazać na wspomnianej skrzynce. Co jak zechcesz pokazać np. wiadukt w poprzek skrzynki? Ścianki boczne muszą przewidzieć np. kształt jego nasypu... itp, itd...

1. Wybór co chcę zrobić
2. Rekonensans w terenie, zbieranie /tworzenie/ planów - tu trzeba dobrze się zastanowić bo jak to się schrzani to tylko koszty /**...
3. Skrzynka i modelowanie kształtu terenu z rzeczywistości na skrzynce (np kształt boków skrzynki - teren to nie zawsze boisko)...
4. Tor i elektryka
5. Testy z lokomotywą
6. Ewentualne poprawki elektryki
7. Obiekty na makietę /*
8. Wystrój (zieleń niska, średnia, wysoka).

*/ tutaj wiele osób robi najpierw, oddzielnie, np. przęsła mostów, budynki by w późniejszym czasie zamontować je na makiecie
**/poprzez koszty mam na myśli, że jak źle przemyślisz sprawę i ci się odwidzi że jednak chcesz co innego pokazać, to wykonaną skrzynkę pod coś co ci się odwidziało w zasadzie można wyrzucić...

Ja bym widział mniej więcej taką kolejność.

PS. Widzę, że pofalowałeś boki, tyle dobrego, że nie zaczynasz od boiska :) Powodzenia.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Mario

Mario

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
49 0 0
#38
Dziękuję za klarowne przedstawienie procesu. W zasadzie wybrałem szlak, który chciałbym zrobić oraz zidentyfikowałem wstępnie prosty odcinek bez fajerwerków na podstawie dostępnych w Internecie zdjęć i Google maps.

Ale ponieważ jest to moja pierwsza skrzynka to raczej chodzi mi o przećwiczenie samego procesu a wierność oryginałowi w tym momencie nie jest dla mnie najważniejsza. A ta "ćwiczebna" skrzynka jest przeznaczona w przyszłości jako tor do programowania i nie spodziewam sie, że będzie częścią większej całości. Gdy tylko załapie co i jak to z pewnością będę sobie stawiał bardziej ambitne cele. Jak na razie szacuje, że stać mnie na pofalowany teren i może jeden budynek albo semafor/tarcza ostrzegawcza. Z rekonesansem to mam problem, bo mieszkam dość daleko od szlaku nr. 107. Może w okolicy świąt uda mi się go zobaczyć, obfotografować i konkretnie wybrać jakiś odcinek.

Ale żeby nie czekać do świąt to chciałbym przynajmniej mieć parametry/koncepcje połączeń elektrycznych i w związku mam pytanie o średnicę i rodzaj przewodów (plecionka czy drut?) do:

1. Zasilania torów
2. Urządzeń typu zwrotnice i semafory kształtowe
3. Oświetlenia obiektów

No i jak prowadzicie przewody w skrzynce (środkiem/bokiem?) oraz jak łączycie moduły (złączki, śruby itp.). Wszystko będę robił w DCC jeśli to ma jakiekolwiek znaczenie w tym momencie. Będę wdzięczny za podzielenie się Waszymi doświadczeniami w tym zakresie.
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.677 443 99
#39
Ale żeby nie czekać do świąt to chciałbym przynajmniej mieć parametry/koncepcje połączeń elektrycznych i w związku mam pytanie o średnicę i rodzaj przewodów (plecionka czy drut?) do:

1. Zasilania torów
2. Urządzeń typu zwrotnice i semafory kształtowe
3. Oświetlenia obiektów
Polecam najpierw posłuchać poniższego materiału: Elektryka i Elektronika - Budowa makiety modułowej - Live z widzami #9

Ja używam miedzianych linek do zasilania torów w systemie DCC o przekroju przewodów 1,5mm2. Sugerowałem się wskazówkami z tej normy: https://pmmh0.pl/wp-content/uploads/2023/12/wytyczne_pmm.pdf (punkt 6).
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 7
Planuję 121
Planuję 12
Planuję 70
Planuję 8

Podobne wątki