• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

50-letnia kolejka - reaktywacja

shopiK

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam szanowne grono Kolegów.

Pierwszy mój post na tym forum i zapewne od razu wpadka - nieodpowiedni dział. Bardzo proszę o przeniesienie w razie czego.

Mój Tato zbliża się do wieku emerytalnego i zamarzyło mu się pobawić z wnukami kolejką, którą jego ś.p. ojciec przywiózł (będzie już z 50 lat temu) z delegacji w Petersburgu. Kolejką bawiłem się także ja i jest w w całkiem zadbanym stanie z wyjątkiem... za moment). Otrzymałem więc zlecenie od szanownego Tatusia na budowę zasilacza. Postanowiłem zrobić analogowe zasilanie z cyfrowym sterowaniem (arduino, shield motor itd) - dzielone tory i takie tam. O tym będzie kiedy indziej.

Najpierw trzeba przywrócić lokomotywę do pełnej sprawności.



Sprawa dotyczy wałów napędowych, które z biegiem lat wypadły i zostały zagubione. Jak widać na zdjęciu poniżej próbowałem jako dziecko radzić sobie za pomocą drutu. Chciałbym jednak teraz wykonać/zlecić wykonanie zamiennika bardziej eleganckiego.


Mam jakieś tam zdolności manualne. Zbudowałem trzy gitary elektryczne, wzmacniacz lampowy, jakieś układy elektroniczne, obecnie kończę prace nad kontrolerem lotu do symulatora.


Mam drukarkę 3d i jakiś tam warsztacik. Jednak zastanawiam się z czego wykonać wałek napędowy. Jesto to kawałek precyzyjnej roboty, więc proszę o podpowiedzi. Z dzieciństwa pamiętam, że wspomniana część powinna wyglądać mniej więcej tak:


Druga rzecz, to w moim sterowniku chciałbym zafundować ojcu sterowanie zwrotnicami. Zwrotnice są takie:


Jeszcze niewiele o nich wiem. Domyślam się, że jest tu sterowanie magnetyczne. Również proszę o podpowiedź - schematy, napięcia sterowania, namiary jak ugryźć temat.

Witam na forum, pozdrawiam i przepraszam jeśli zdjęcia są za duże.
 

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
2.278 16 2
#2
Witaj. Z tego co ja pamiętam to wałki kardana wyglądały bardziej tak jak na zdjęciu poniżej. ( te są od czegoś innego)
Ale sam kształt bardzo zbliżony. bardzo szybko można takie zaprojektować w 3D.
Tory to generalnie radził bym wymienić na nowe.
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
426 9 0
#4
Kolejka dość wiekowa. Krokodylek na kardanach męskich. Oryginalnie były z metalu. Gdzieś takie mam albo wydaje się że mam. Są chyba w sklepie Ad9bis.Reszta w katalogach jakie podał kolega.
Miłej zabawy.
 
OP
OP
S

shopiK

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Przeglądam sobie literaturę. I dziękuję za podpowiedzi. Jeszcze nie znalazłem informacji o zwrotnicach, ale może trafię - język niemiecki stanowi mocne utrudnienie, ale "obrazki som" :)

Co do wału kardana wydaje mi się, że faktycznie w podanym sklepie jest odpowiedni, choć niedostępny. Przy takich kwotach - w sumie lepiej kupić niż rzeźbić.
http://ptmkz.pl/tt/karty/T02413.2.jpg
http://modele-ad9bis.pl/akcesoria-lokomotyw-tt/1742-metalowy-wal-cardana-diesli-bttb.html
- chyba nie do końca moja lokomotywa ale tak to wyglądało.
 
OP
OP
S

shopiK

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Bardzo dziękuję. Już mniej więcej wiadomo o co chodzi. Dodatkowe wyjścia są do oświetlenia. Smuci mnie jedynie fakt, że do sterowania zwrotnicami potrzeba 16V, czyli trzeba będzie rozbudować system o dodatkową przetwornicę...
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
457 8 0
#10
Dodatkowe wyjścia są do oświetlenia. Smuci mnie jedynie fakt, że do sterowania zwrotnicami potrzeba 16V, czyli trzeba będzie rozbudować system o dodatkową przetwornicę...
Może nie do oświetlenia, a do sygnalizacji, w którą stronę jest ustawiona zwrotnica.
Przy sterowaniu analogowym zawsze są dwa rodzaje zasilaczy. Jeden jest regulowane od 0 do 12V prądu stałego, do zasilania lokomotyw oraz drugi 16V prądu przemiennego, do zasilania akcesoriów.
Starym, dobrym zasilaczem, może być np. FZ1.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
270 2 1
#11
Popieram przedmowce - FZ1 rzadzi. A co do rozjazdow starego typu z napedem elektromagnetycznym to powinny zadzialac z 12V stałego.
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
426 9 0
#12
Tak to ten kardan, innych metalowych nie było. Ot gospodarka planowana: jest taki to resztę doróbcie rzeby działało. Stare zeuke ma to coś. Sam trzymam z sentymentu br23 i v180.
Jak coś więcej to służę pomocą. Tak jak koledzy napisali kupiłbym zasilacz FZ1 pociągnie z 5 lokomotyw i 4 zwrotnice na raz przełączy. Sam mam taki i spisuje sie w analogu super. Zresztą teraz 2-4 grudnia do obejrzenia w akcji na wystawie w Krakowie.
Mekieta TT zasilana analogowo przez FZ1 z automatem na procesorze do zadanej jazdy automatycznej w obu kierunkach od stacji po szlaku jednotorowtym.
 
OP
OP
S

shopiK

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Zasilanie robię swoje, bo takie jest zamierzenie - taki prezent - "laurka wykonana samodzielnie" :)
Natomiast martwi mnie jeszcze ten wał kardana. W sklepach jeśli w ogóle jest widoczny, to jest niedostępny - a z racji na fakt iż widoczny jest towar "używany" to pewnie oczekiwanie na dostawę może się wydłużyć do "świętego Nigdy".
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
426 9 0
#14
To poszukam i mogę ci za dobre piwo wysłać. Jak znajdę dam na pw znać. Zobacz może co jeszcze w nim nie działa. Może będę mógł pomóc
Pozdrawiam
 
OP
OP
S

shopiK

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
W tak zwanym międzyczasie na szybko narysowałem i wydrukowałem coś na kształt kardana (dla testów). Oczywiście przy montażu "musiałem" wygiąć blaszkę i czeka mnie rozkręcanie. Wałek wymaga dopracowania, działa w stylu japońskim, czyli jakotako no ale działa.
 
OP
OP
S

shopiK

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Czyli patrz, z pamięci mój rysunek odtworzyłem - po jakiś 20 latach - i nawet jest podobne :) No chciałbym być skromny, ale... :)
Dzięki wielkie
 
OP
OP
S

shopiK

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Sterowanie już prawie zrobione. Jeszcze kosmetyka zewnętrzna (pokrętła) i w kodzie (nie podoba mi się praca enkoderów).
Z sterowania zwrotnicami na razie zrezygnowałem. Czas goni - ma to być prezent na gwiazdkę.

Co potrafi:
zasilanie 4 indywidualnych odcinków
regulowane opóźnienie przyspieszania/hamowania (wspólne)
zmiany kierunków (z zabezpieczeniem - najpierw hamuje)
hamulec bezpieczeństwa - wyłącza zasilanie dla wszystkich torów.

Oczywiście - wszystko wyjdzie w praniu - testy już na żywym organiźmie pokażą problemy. Wiadomo. że jest to prosty kontroler. Jeśli np. lokomotywa wiedzie nagle na tor o przeciwnym kierunku, to ją szarpnie..., Ale tym niech się już maszynista zajmuje :)

 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.883 526 30
#20
Dla mnie to tryumf techniki nad zdrowym rozsądkiem. Ale ja stary jestem, nie znam się....

PS. Co to jest opóźnienie przyspieszenia?