• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK 111, 112....120...

Reakcje
47 0 2
#82
Z szerokością ja tu raczej hipotetyzuję, pytam czy jest jakiś standard dla n-ki dla polskich wagonów żeby w razie zakupu czegoś innego jeden nie był 10 % wyższy lub grubszy.

Z dachem, traktujemy że moje wagoniki nie mają dachów i trzeba je zrobić a ja kocham ryflowane https://www.drim.pl/img/18705/piko-97600-2-pkp-v-wagon-pasazerski-111a-st-bi.jpg a nie wiem czy to było na tyle długo stosowane i w obydwu typach wagonów.

z teorii kolejarstwa jest ze mnie totalna noga ja to głównie idę na wygląd

jeden ze złomów wygląda tak, jeszcze nie dotarł https://allegro.pl/oferta/2-wagony-...mOGQ4Zjc3YjQ4ZjNjMGY5MGRhNDlkODNjNGQ2YmZmMmY=
 
Reakcje
47 0 2
#84
Widzę że się nie rozumiemy, ale to w moim przypadku to normalne, bo ja kombinuje jak koń pod górę ze wszystkim.
"złom" który może być piko może nawet nie być 2 wagoniki mam w domu ,dostałem w częściach w róznym stadium rozbiórki za darmo a tzreci to jest dokładnie ten z aukcji ona się zakończyła bo ja go kupiłem. jak je przerobie na 111a będę miał druga klasę ale potrzebuję jeszcze coś na pierwszą i nie wiem czy te modele rzymaja sie skali czy jak stare piko co wagon to inaczej. Dlatego chce ustalić wymiary modelu wagonu w prawidłowej skali. Pado ma duzo pięknych modeli i w zasadzie chciałem info od niego jak jego modele trzymają się skali i jak je mierzyć np na wysokość żeby poziom podłogi lub dachu się zgadzał, czy jego modele zgadzają się z komercyjnymi.

chodzi mi o to żebym się nie napracował przerabiając te złomowej klasy wagony na pkp klasy drugiej tylko po to żeby kupić coś na klasę pierwsza i żeby mi się nie zgadzały skalą, szerokością, wysokością itp Starczy że moje eu07 jest rozpompowane do rozmiarów podwozia z arnoldowskiej lokomotywy

edit
Moje eu07 wygląda przy tym wagonie jak wersja terenowa lub monstertrak, ale to pikuś. Bo najbardziej nie podoba mi sie dach tych wagonów , jest zwyczajnie spiczastya. Polskie wagony są bardziej okragłe w profilu lub nawet płaskie s zaokrąglonymi brzegami, nawet ten od ciebie z linku to profil dachu jak litera c a moje to raczeh V z zaokraglonym szczytem . Brakuje mi też zdjęcia z profilu lokomotywy z wagonem żeby porównać poziomy okien drzwi i podłogi lub wymiarów of pado żeby do czegoś się dostosować.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.518 33 0
#86
To co pokazałeś to wagon PIKO z serii Y. One u nas jeździły tylko jako 2 klasa. Wagonów 1 klasy u nas nie było. Co to kiedyś pokazywałem na bazie trixa to czysta fikcja... ale akceptowalna przeze mnie ;)
Model Piko możesz przerobić na 2 klasę, w barwach oliwkowych jak i kremowo/zielony. Dachu ryflowanego tutaj nie zrobisz bo to trudny temat. Jedynie co to możesz wytrawić arkusze blaszki i je nakleić na dach i potem przemalować. Może by to jakoś wyszło, ale obawiam się ze i marnie.
Zresztą takie dachy powstały tylko w wagonach Cegielskiego 111A po modernizacji.

Co do pomiarów szerokości i wysokości, to ja brałem wymiary z rysunków technicznych i danych znalezionych w internecie. Jak to sie ma do innych wagonów seryjnych (trixa/Brawy) to nie wiem. Nigdy tego nie sprawdzałem, bo mnie nic nie raziło w tym wzgledzie.
Pod tym linkiem jest mój model z wydruku 3D.
https://www.shapeways.com/product/D...-pkp-111a-2-class?optionId=207855099&li=shops
Na dole, po prawej jest podany jego wymiar w osiach X*Y*Z. Możesz je sobie przeliczyć i porównać z wagonem Piko i sprawdzić jak się ma jedno do drugiego.

Wagony nowszego typu np 154A
https://zbiorowy.info/2021/07/wagony-152a-i-154a-pierwsze-polskie-wagony-na-200-km-h/
można zrobić na wagonach obecnie produkowanych przez Flesia i dawniej przez Roco.
https://www.fleischmann.de/en/product/161159-0-0_1000_0-0-0-0-0-006005-0/products.html
Baza to wagon 1 klasy. Wagony 2 klasy się nie nadają bo maja za dużo okien. Na tych wagonach KISKUN robił raz lepsze raz gorsze konwersje.
Teraz mam w rękach (pożyczony od kolegi) model z nowszej produkcji. Wygląda bardzo ładnie. Baza to ROCO 24463 z kinematyka sprzęgu.
20211003_222839.jpg
 
Reakcje
47 0 2
#87
Dzięki za odpowiedź pado. Zaczynam się zastanawiać na jakim poziomie zaczyna się makieta a na jakim jest to czysta zabawka. Ja tu buduje pierwszy pociąg w skali zbliżonej do N (po taniości). I chyba nawet nie był by uznany za model, co dopiero rozmawiać o modelu czegoś. Moje wagony mogą się okazać 100% fikcyjne, ale dla kompletnego laika rozpoznawalne jako "polski pociąg pospieszny". Problem w tym że mi osobiście zaczyna się nie podobać, to co już zrobiłem i to znacząco opóźnia dalsze prace. Wagony piko wydają mi się wizualnie za wąskie, za niskie do lokomotywy nad która spędziłem kilka lat życia (z dużymi przerwami) a nie chce zaczynać od nowa. I nie mam jak tego porównać z rzeczywistością.

Co zrobię lub nie z dachami to kwestia poziomu odwzorowania, jaki będzie mnie satysfakcjonować. Te wagony z całą pewnością nie będą pasować do jakości twojej makiety, czy jakiegokolwiek innego makieciarza. Jak z nimi skończę będą pasować tylko do mojego pociągu i z całą pewnością będzie to przynajmniej częściowa fikcja. Może powinienem je pomalować we własne barwy i założyć własny fikcyjny kraj.

Tak nawiasem mówiąc twój link do modelu podaje wymiary chyba całego druku 3d, nie samej budki wagonu, bo chyba żaden wagon w skali n nie będzie szeroki na 4 centymetry :]
IMG_20211019_230629[1].jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.518 33 0
#88
@kokodin każdy robi tak jak umie i jak mu odpowiada. Mój poziom estetyki jest postawiony wysoko... ale wierz mi inni mają go jeszcze wyżej ;) Mnie bawi to co robię i jak robię. Owszem chciałbym lepiej i więcej... ale do tego potrzeba i czasu i zaplecza. Póki co to brakuje mi jednego i drugiego, choć bardzo się staram aby tak nie było. Może kiedyś się dorobię super warsztatu (pracuję nad tym powoli od miesiąca).
Wagony PIKO możesz spokojnie przemalować i okalkować jako PKP. Będą idealne na naukę. Następne modele będą lepsze.

Jeśli zaś chodzi o model EU07 to jak poczekasz chwilę będę miał sprawdzoną swoją budę z 3D.
20210927_214524.jpg
Na razie mam wydruk.... tylko nie mam kiedy podfrezować ramy napędu, aby to spasować. Liczę że do tygodnia się to uda w końcu zrobić, jak się ogarnę z pracami w garażu.
 
Reakcje
47 0 2
#89
Zrobiłem drobne pomiary tego wagonika, porównałem ze skalą, przeliczyłem rzeczy wte i we wte. I dalej nie wiem co to miało być w oryginale, poza tym że czeska kolej państwowa. Na wysokość się wszystko zgadza do skali, na szerokość też. Teraz już jestem pewny że to moja lokomotywa jest za duża. :/ Po drobnych modyfikacjach dachu, Görlitz78 by z tego wyszedł dość ładny. Ale jest jedna rzecz która mnie zagięła. Brakuje mu do oryginału w skali 8 mm długości. (ze skali powinno być 153mm lub 151 samo pudło a jest 145mm) Czyli brakuje mu prawie półtora metra długości w oryginale. Nie wiem czy to celowo żeby lepiej zbierał łuki, czy oryginalny Görlitz78 rzeczywiście był krótszy niż 111a. (dane mówią długość ta sama) Poza tym wszystkie okna otwierane a polskie miały część stałych.

W łikend się tym pewnie trochę pobawię. Trzeba dorobić parę wózków, znaleźć jakieś koła, sklonować kominki na dachu i zlikwidować klapy ogrzewania parowego. Może zrobić nowe schodki? Poza tym demontaż i czyszczenie starej farby :]
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.518 33 0
#90
Hej @kokodin , masz racje wagon Piko jest krótszy od Y i od wagonów Cegielskiego.
20211021_122000.jpg

Od gory
112A Cegielski z druku 3D
111A Cegielski z druku 3D
609A Cegielski z druku 3D
Y od Minitrixa po przemalowaniu
Y od Piko :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.420 463 29
#91
Nie wiem czy to celowo żeby lepiej zbierał łuki, czy oryginalny Görlitz78 rzeczywiście był krótszy niż 111a.
Wszystkie wagony typu Y miały dokładnie tę samą długość 24 500 mm ze zderzakami. Stary model Piko, z lat 1970. i 80. (nowych nie znam) był skrócony, podobnie, jak stare modele tych wagonów w H0 (długość w skali 1:100).
Poza tym wszystkie okna otwierane a polskie miały część stałych.
Polskie wagony oryginalnie też miały wszystkie duże okna (w przedziałach i na korytarzu, na przeciw przedziałów, otwierane. Nieotwierane były tylko mniejsze okna w korytarzu, na przeciwko toalet i okna w drzwiach. Stałe duże okna, jako wyjścia bezpieczeństwa, były montowane w ramach napraw już po 1990 roku. Wagony budowy NRD (Görlitz i Bautzen) miały oryginalnie tak samo, jak polskie Y.
 

MisioPas

Aktywny użytkownik
Reakcje
549 4 0
#98
Przepraszam, że się wpraszam, ale mam pytanie. Czym Pan"szkli" okna wagonów. Bo mnie wkrótce czeka taka operacja i jedyne na co wpadłem to podkraść żonie przezroczystą ofertówkę (grubość 200 mikronów). Wagony ładne (choć osobiście wolę ryflaki. Był kiedyś taki w "N-ce" na aledrogo, ale mi uciekł)
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.518 33 0
#99
@MisioPas nie ma problemu. Po to jest forum, aby się wymieniać doświadczeniem. Modele 3d są tak zaprojektowane, że pasują do nich okienka seryjne wyjęte z wagonu Brawy, którego także pozyskuję wózki, i kinematykę krótkiego sprzęgu. Są to elementy, które może ciut odbiegaja od oryginału, ale dla mnie najważniejsze jest to aby, ten model działał na torach w składzie razem z innymi modelami. Niestety, z moich doswiadczeń wynika że druk 3d nie zastąpi elastycznego i gładkiego plastiku w pewnych miejscach :)

Ryflaka 3d chcę niebawem zrobić.... ale czasu brak....