• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa TORCINEK II

OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.560 50 5
@KrotVikinG, w sumie..... może poproszę o przeniesienie do działu Relacje, ale to "za chwilę".

W tak zwanym międzyczasie dokonała się zmiana w kwestii prowadzenia ruchu na stacji, która przeobraziła się ze stacji końcowej, w stację końcowo-przelotową.
Pociągi z zagranicy i z kraju będą wjeżdżać tylko od str zachodniej (tam gdzie nastawnia).
Od strony wschodniej będą przyjeżdżać jedynie lokalne z Opavy i Karniowa.
Stąd zmiana sygnalicji na głowicy wschodniej.

Przypominam, że to fikcyjna linia kolejowa i stacja, ale osadzona w realnym miejscu.

Proszę o weryfikację i ewentualne wskazówki.
TORCINEK 16C.sygn zmn .jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.823 486 29
Proszę o weryfikację i ewentualne wskazówki.
Ogólnie jest OK, ale proszę pamiętać, że w tej sytuacji (zmiana ze stacji czołowej na przelotową) na semaforze wjazdowym powinna być też komora światła zielonego, więc potrzebny będzie semafor 5-komorowy, a właściwie dwa, bo po lewej stronie musi być też taki sam semafor wjazdowy.

I mała sugestia: ponieważ z lewej strony mogą się teraz też odbywać wjazdy i wyjazdy, warto dobudować żeberko ochronne (może być wykorzystywane jako tor odstawczy dla lokomotyw) po lewej stronie na przedłużeniu toru 2. Dzięki temu będzie możliwy jednoczesny wjazd z prawej strony (spod semafora wjazdowego A) na tor 2 i wjazd lub wyjazd na/z toru 1 z lewej strony. Bez tego żeberka podczas wjazdu z prawej strony na tor 2, wszelkie wyjazdy i wjazdy z i na tor 1 po lewej stronie nie mogą się odbywać, ponieważ za semaforem wyjazdowym H nie ma wymaganej drogi ochronnej.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.560 50 5
1. A z tym żeberkiem to jest mus bezwzględny?
2. Przecież na 4komorowym jest zielone. Zrobiłem lustrzane odbicie prawej strony.
3. Z toru 2 w lewo będą wyjazdy tylko manewrowe i te, które lokalne z Opavy, które będą kończyć bieg na torze 2. Czyli wahadło.
Czy to ma znaczenie wobec pkt 1?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.823 486 29
1. A z tym żeberkiem to jest mus bezwzględny?
A jak ja napisałem?
warto dobudować żeberko ochronne (może być wykorzystywane jako tor odstawczy dla lokomotyw) po lewej stronie na przedłużeniu toru 2. Dzięki temu będzie możliwy jednoczesny wjazd z prawej strony (spod semafora wjazdowego A) na tor 2 i wjazd lub wyjazd na/z toru 1 z lewej strony. Bez tego żeberka podczas wjazdu z prawej strony na tor 2, wszelkie wyjazdy i wjazdy z i na tor 1 po lewej stronie nie mogą się odbywać, ponieważ za semaforem wyjazdowym H nie ma wymaganej drogi ochronnej.
Czy to znaczy, że żeberko bezwzględnie musi być? Jeżeli jeszcze to nie jest jasne, to spróbuję wyłożyć to jeszcze jaśniej: tak, jak jest na rysunku wyżej jest jak najbardziej dopuszczalne, ale wprowadza to pewne ograniczenia, które opisałem. Powodem jest brak drogi ochronnej za semaforem H. Gdyby pociąg wjeżdżający od prawej strony na tor 2 nie zatrzymał się przed sygnałem "Stój", groziłoby to kolizją z wjazdem czy wyjazdem na i z toru 1 od lewej strony. Za semaforem H wymagana jest droga ochronna o długości 50 m, jeżeli jej nie ma, obowiązują powyższe ograniczenia. Obecność omawianego żeberka załatwia sprawę (niezależnie od jego długości), bo ochronę przebiegów po torze 1 zapewni odpowiednie położenie zwrotnicy kierującej z toru 2 na tor 1 lub na żeberko.
2. Przecież na 4komorowym jest zielone. Zrobiłem lustrzane odbicie prawej strony.
Jeżeli na dotychczasowym semaforze wjazdowym po prawej stronie, w poprzedniej wersji ze stacją czołową, był semafor 4-komorowy z zielonym światłem, to był to błąd. Zielone światło jest na semaforze 4-komorowym stosowanym jako wyjazdowy. Semafor wjazdowy przed wjazdem na stację czołową jest wprawdzie też 4-komorowy, ale ma inny układ świateł: od góry pomarańczowe-czerwone-pomarańczowe-białe (Sz), bo w razie wjazdu po rozjazdach "na krzywo" musi pokazać sygnał S 13 „Jazda z prędkością nieprzekraczającą 40 km/h, a przy następnym semaforze – Stój” - dwa światła pomarańczowe ciągłe na semaforze w jednym pionie.
Przy stacji przelotowej semafor wjazdowy powinien być 5-komorowy, bo oprócz wymienionych wyżej czterech świateł potrzebne jest jeszcze światło zielone, gdy jest ustawiony przebieg bez zatrzymania przez stację (na semaforze wyjazdowym jest sygnał S 2 „Jazda z największą dozwoloną prędkością” - jedno zielone światło ciągłe na semaforze) - w takiej sytuacji na semaforze wjazdowym będzie też sygnał S 2. Oczywiście bywają wyjątki, na przykład, gdy z układu torowego wynika, że wszystkie wyjazdy z jednej strony odbywają się ze zmniejszoną prędkością - wtedy po drugiej stronie na semaforze wjazdowym zielone światło nie jest potrzebne i semafor mógłby być 4-komorowy. Ale tu taka sytuacja nie występuje.
3. Z toru 2 w lewo będą wyjazdy tylko manewrowe i te, które lokalne z Opavy, które będą kończyć bieg na torze 2. Czyli wahadło.
Czy to ma znaczenie wobec pkt 1?
Nie chodzi o wjazdy i wyjazdy z lewej strony na i z toru 2, tylko z toru 1, po prostej. Takie jazdy, przy braku drogi ochronnej lub żeberka, nie mogą odbywać się jednocześnie z wjazdami na tor 2 od strony prawej. Patrz też odpowiedź na pytanie 1. A jakie pociągi tam mają jeździć, nie ma żadnego znaczenia.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.560 50 5
Panie Anddzeju, dziękuję - już wszystko jasne.
Z tym semaforem, z zielonym światłem ja skrewiłem, bo myślałem, że chodzi o wyjazdowy.
Jakoś umknęło mi słowo "wjazdowy", gdy czytałem.
Do wjazdowych wrócimy, jak będzie ten czas.
Na razie skupiam się na samej stacji.
Czyli żeberko powinno być. OK, będzie.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.560 50 5
Przeanalizowałem kilkanaście planów innych stacji i nie zawsze w takiej sytuacji jak u mnie jest żeberko ochronne po obu stronach wyjazdowych....
Praktycznie w niewielu sytuacjach. Np Wisła Uzdrowisko, Trzebiatów.....
W Konotopie ten tor (2) był torem głównie o charakterze manewrowym i odstawczym (bo była tam rampa i droga ładunkowa) i tam były 2 żeberka - w tym jedno pod rampę.

W przypadku mijanek, nie widziałem ani razu żeberka....
Nie można potraktować torów 1 i 2 jako mijanki ? Bo tylko tam będzie się odbywać ruch pociągów.
Tor 3 i 5 są odstawcze.

Wobec tego jest potrzebne to żeberko, czy nie ? Wg mnie nie. Od tego są semafory.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.318 135 0
No właśnie. Taka Jastarnia, Kuźnica, Mrzezino, na linii 213 Reda-Hel to zwykłe mijanki, bez żadnych żeberek ochronnych, zarówno teraz jak i przed przebudową. Zwykłe semafory wjazdowe i wyjazdowe (teraz świetlne, lata temu mechaniczne) i nie raz pamiętam wjazd 2 pociągów jednocześnie na te mijanki...
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.560 50 5
Pierwsza przymiarka:
20240719_175754.jpg


Decha, to przyszły peron, puszka, to miejsce nastawni.
Tak - tory u góry nie dochodzą do krawędzi, jak zmienię przedłużenie między rozjazdami z 115 na 119, to będzie grało.
Główny z prawej też będzie zamieniony i przycięty.


Jaram się :)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.560 50 5
To będzie makieta domowa z dużą dozą kompromisu. I na tyle realna, na ile pozwolą moje umiejętności. Nie zamierzam aż tak eksperymentować, bo wiem co jestem w stanie sam zrobić i kiedy nie wychodzić poza strefę komfortu.
Spieszyć się nie będę, ale nie będę też spowalniać prac dążąc do efektów, których nie osiągnę, bo wiem co umiem, a czego nie.
Ale dziękuję za sugestię.
Makieta będzie na Piko A-gleis, bo takie mam i takie mi odpowiadają.
Nie robię jej pod imprezy modelarskie, ale jeśli komuś się spodoba i mnie zaprosi, to chętnie ją wystawię na widok publiczny.

PS. PYTANIE: Czy ktoś wie jak wysoki jest (sam) peron Waldbrunn od Fallera?
1cm, czy więcej?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.823 486 29
Wobec tego jest potrzebne to żeberko, czy nie ? Wg mnie nie. Od tego są semafory.
Prawdę mówiąc, nie wiem już, jak mam to lepiej wyjaśnić. Sprawa wydaje się prosta (z naciskiem na "wydaje się"): przy założeniu braku drogi ochronnej za semaforem H, są dwie możliwości: (1) jest żeberko ochronne - możliwy jest jednoczesny wjazd z prawej strony na tor 2 do semafora H wskazującego sygnał "stój" i w tym samym czasie wjazd lub wyjazd z lewej strony na/z toru 1, (2) nie ma żeberka ochronnego - nie można jednocześnie realizować dwóch opisanych przebiegów. Co kolega @Kris ma na myśli pisząc "Od tego są semafory"? Od czego? Problem pojawia się, gdy z jakiegokolwiek powodu pociąg nie zatrzyma się przed semaforem z czerwonym światłem - po to jest droga ochronna lub (lepiej) żeberko. Jeżeli nie ma ani jednego, ani drugiego, jednoczesne przebiegi są wykluczone.
No właśnie. Taka Jastarnia, Kuźnica, Mrzezino, na linii 213 Reda-Hel to zwykłe mijanki, bez żadnych żeberek ochronnych, zarówno teraz jak i przed przebudową. Zwykłe semafory wjazdowe i wyjazdowe (teraz świetlne, lata temu mechaniczne) i nie raz pamiętam wjazd 2 pociągów jednocześnie na te mijanki...
A drogi ochronne za semaforami wyjazdowymi są? Jeżeli są, to jednoczesne wjazdy z dwóch stron są możliwe. A czy jest to mijanka, czy stacja realizująca też inne funkcje, nie tylko krzyżowania i wyprzedania pociągów, nie ma żadnego znaczenia, zasady są te same.

PS. To moja ostatnia wypowiedź w tej sprawie.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.560 50 5
Chyba obaj skomplikowaliśmy sprawę.
Ja dodatkową opcją, Pan uporem o drogę ochronną.

Na tym etapie mogę sobie jeszcze pozwolić na zmiany. Żeby nie ciągnąć i nie komplikować bardziej, wracam do funkcji stacji końcowej i spokój.
Panie Andrzeju, dziękuję za cierpliwość (którą jak widzę już Pan stracił) :)