• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A/609A/209C

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.597 25 2
Tylko nie chodzi o te 0,4mm w modelu, tylko o to że okna w wagonach 111A które miały ogrzewanie nawiewne i otrzymały okna zaokrąglone są umieszczone nad tymi kanałami i przez to okna wchodzą na pas dachowy i skracają go ze 100 mm do 60-ciu milimetrów. A żółty pas 1 klasy mający 100 mm wysokości wchodzi na dach wagonu. A wagony 141 A mają niższe kanały wentylacyjne i stąd ta różnica widoczna gołym okiem na wagonie.
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
520 14 1
No wielu opcji nie ma - kremowo-żółty "piaskowy" lub IC. :)
Wyjaśnij mi jakie są przeciwskazania aby był też oliwkowy w epoce IVc?.

Jeżeli będzie to wersja przed modernizacją i będzie miała tzw. kanciaste ramy okien to i oliwkę da się zrobić.
Zdjęcie znalezione w internecie, nie mojego autorstwa.
No właśnie.
Ja mam w kolekcji na bazie Herisa - 609A, epoka IVc, st. Gdynia, na bazie zachowanej fotografii.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
367 4 2
No wielu opcji nie ma - kremowo-żółty "piaskowy" lub IC. :)
Jeszcze jest opcja do zrobienia jak dobrze pomyśli nad formą wagonu 611A (kremowo-żółty). Nie wiem czy były w malowaniu IC? Z zewnątrz chyba się nie różniły niczym...
Jest to dostosowany wagon 609A dla osób niepełnosprawnych. Posiadały specjalny przedział dla inwalidy, dostosowaną toaletę, a dodatkowo zamontowano w nich specjalny podnośnik. Z modernizowali chyba tak 15 wagonów 609A. Seria BDdis/BDdisu.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
367 4 2
Tylko, niestety to muszą być dwie formy. Chyba że ktoś ma zdjęcia z kanciastymi oknami w barwach IC, o ile takie były na ich stanie. Bo oryginalny oliwkowy i brązowy miały okna kanciaste, lub brązowy i IC okna zaokrąglone. Raczej oliwki z zaokrąglonymi nie było.
Oliwki były z narożnikami okien kanciastymi. Kremowo beżowe takie i takie tak samo i w IC. Przy modernizacji nie we wszystkich wymienili okna na z zaokrąglonymi narożnikami. Sporo jest zdjęć na WGK...
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=1684&mode=search
 

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
278 8 1
Oliwki były z narożnikami okien kanciastymi. Kremowo beżowe takie i takie tak samo i w IC. Przy modernizacji nie we wszystkich wymienili okna na z zaokrąglonymi narożnikami. Sporo jest zdjęć na WGK...
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=1684&mode=search
Co do źródeł, to trochę jednak mało jest zdjęć oliwkowych 609A, zachęcam do wklejania jeśli ktoś ma


Nie wiem na ile wiarygodnym źródłem jest bazawagonow.pl w tym zakresie ale zacytuję: "Pierwotnie wagony 609A posiadały okna kanciaste natomiast po NG część wagonów otrzymała okna z okrągłymi narożami. Wagony 611A oraz 612A otrzymały okna kanciaste fabrycznie i nie miały zmiany na okna o narożach obłych. To cecha, która pozwala rozróżnić typ 609A od 612A."

Przeglądając dostępne zdjęcia wagonów 609A w kolorystyce oliwkowo-szarej jestem skłonny potwierdzić tą tezę.
W zasadzie robiąc "nadwozie" w wersji z oknami kanciastymi ROBO byłoby w stanie rozwinąć serie na trzy modele, doszłyby różnice w podwoziu i wyposażeniu wnętrza. Osobiście spodziewałbym się jednak nadwozia z zaokrąglonymi ramkami okien, mam wrażenie że ilościowo-czasowo tych wagonów było więcej, co też przekłada się na zapotrzebowanie na modele.

Z innego jednak punktu widzenia (a w zasadzie z dyskusji zasłyszanej na MP2020 na całkiem pobocznym miejscu, NIE STOISKU ŻADNEJ Z FIRM - wydaj cokolwiek szaro-zielone, IV epokę - a samo się sprzeda)... Może coś w tym jest?


Moderatorowi proponuję albo zmianę tytułu albo przepięcie postów do nowego tytułu - ROBO 609A/611A/612A lub podobny, bo będziemy przez kilka miesięcy dokładać tu wpisów i stron...
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.597 25 2
Oryginalny wagon z HCP to 609A serii BDwxzd budowany w latach 1981-82 w ilości 100 sztuk. Miały okna "kanciaste" i były w kolorze "khkaki" czyli oliwkowym jak to wtedy nazywano. Pozostałe 611A i 612A to są modyfikacje ZNTK-ów powstałe przy różnych naprawach.
 
Reakcje
4.111 416 99
Oryginalny wagon z HCP to 609A serii BDwxzd budowany w latach 1981-82 w ilości 100 sztuk. Miały okna "kanciaste" i były w kolorze "khkaki" czyli oliwkowym jak to wtedy nazywano.
Idąc dalej za informacją podaną na stronie http://bazawagonow.pl/609A.html do dziś nie zachował się żaden wagon w tym malowaniu. A od siebie dodam, że w internecie też nie znalazłem zdjęć w tejże kolorystyce poza wirtualnym modelem 3D.

Gdyby ktoś nie wiedział jest o nich osobny wątek: KLIK
 
Ostatnio edytowane:

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
278 8 1
Idąc dalej za informacją podaną na stronie http://bazawagonow.pl/609A.html do dziś nie zachował się żaden wagon w tym malowaniu. A od siebie dodam, że w internecie też nie znalazłem zdjęć w tejże kolorystyce poza wirtualnym modelem 3D.

Gdyby ktoś nie wiedział jest o nich osobny wątek: KLIK
Wagonu 609A w kolorze oliwkowym nie znajdziesz w sieci wyszukując po frazie. Tylko przypadkiem, w składach... ja swoje wywody przenoszę pod ten wskazany link:)
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
367 4 2
Co do źródeł, to trochę jednak mało jest zdjęć oliwkowych 609A, zachęcam do wklejania jeśli ktoś ma
Na naszym forum jest dobre zdjęcie oliwki.:D
http://forum.modelarstwo.info/threa...oku.27173/page-29#lg=attachment552630&slide=0

Nie wiem na ile wiarygodnym źródłem jest bazawagonow.pl w tym zakresie ale zacytuję: "Pierwotnie wagony 609A posiadały okna kanciaste natomiast po NG część wagonów otrzymała okna z okrągłymi narożami. Wagony 611A oraz 612A otrzymały okna kanciaste fabrycznie i nie miały zmiany na okna o narożach obłych. To cecha, która pozwala rozróżnić typ 609A od 612A."
Fabrycznych 611A to nie było bo powstały w wyniku modernizacji 15 wagonów 609A.:)
609A i 612A to dwa różne wagony posiadają inny układ/liczbę okien i stopni wejściowych.
612A ma układ okien 7+drzwi+3 2-stopnie wej.
609A ma układ okien 7+drzwi+4 3-stopnie wej.
Są jeszcze zdjęcia wagonu o układzie okien 6+drzwi+3. Nie pasuje układem do 609A ani do 612A 2-stopnie wej.
(Liczyłem też okna przedsionkowe/toaletowe.)

Osobiście spodziewałbym się jednak nadwozia z zaokrąglonymi ramkami okien, mam wrażenie że ilościowo-czasowo tych wagonów było więcej, co też przekłada się na zapotrzebowanie na modele.
Po rewizji w 2012 roku w ruchu pozostało 10 wagonów typu 609A (oznaczone także 609Ar).
Na pewno jeden był z narożnikami okien kanciastymi. Dwóch wagonów nie widziałem zdjęć...

Mam pytanie czy wszystkie 609A zostały przystosowane do przewożenia rowerów, czy zostały jakieś w pierwotnym przeznaczeniu "pół bagażu"?
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.597 25 2
609A na pewno nie był w układzie podanym powyżej "609A ma układ okien 7+drzwi+4 3-stopnie wej." bo to by było 11 okien i drzwi czyli 12 okien, a wagon powstał na bazie wagonu 2 klasy czyli 10 okien z tego w jednym zabudowano drzwi. Tu fotka ale nie najlepsza.
609A.jpg
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
367 4 2
609A na pewno nie był w układzie podanym powyżej "609A ma układ okien 7+drzwi+4 3-stopnie wej." bo to by było 11 okien i drzwi czyli 12 okien, a wagon powstał na bazie wagonu 2 klasy czyli 10 okien z tego w jednym zabudowano drzwi.
Zgadza się układ co podałem. Na dole napisałem, że liczyłem okna przedsionkowe/toaletowe. Licząc tylko okna "przedziałowe" to będzie układ 6+drzwi+3.
Wyżej też zamieściłem link do zdjęcia w pierwotnym malowaniu tego wagonu.
 

el14

Aktywny użytkownik
Reakcje
139 17 0
No cóż, mam oba i na żywo mogę porównać. Dla mnie o klasę lepiej wypadają wagony Robo. O wnętrzu nie ma co pisać. Mankamentem modeli Robo drobne niedoróbki produkcyjne (typu krzywo wstawione łóżka/drabinki, co oczywiście da się skorygować, ale wtedy pewne wykruszenie czarnej farby na wężach [czemu ten element nie jest z czarnego plastiku?] czy wpadki przy malowaniu, które fakt ze widać dopiero po naprawdę dobrym obejrzeniu). Natomiast wagon Piko minimalnie bardziej "toporny" (choć to słowo do takiego modelu do końca nie pasuje), ale dzięki temu wspaniale nadaje się do zabawy na makiecie. Do tego perfekcyjnie pomalowany (tutaj jedynie wypust 111A IC od Robo zbliża się do jakości malowania z fabryki Piko). Acz mnie jeszcze dodatkowo do szału doprowadzają te badziewne ramki okien w pikowagonach - gablotkę mam na antresoli oświetloną taśmą LED z góry. Jakie to daje wrażenie już kiedyś pisałem. Oczywiście o wznowieniu Piko i "nowoczesnym" malowaniu lepiej zapomnieć (fochy Pana od Piko też nie robią firmie dobrej reklamy).

Teraz ciekawe co dalej. Rynek w podstawowym zakresie chciejstwa na Ygreki (przynajmniej w malowaniu Intercity) zaspokojony. Teraz żeby coś schodziło w większych ilościach trzeba dać coś nowego. I Robo dał sygnał, że idzie w tym kierunku, Piko natomiast wygląda na to, że póki co wybrało prostszą drogę klepania każdego malowania z jednej formy, ale może jednak zaskoczy i w katalogu na 2021 będą 140A/141A, ryfle, Arow'y i inne cuda.
 

Podobne wątki