• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony rodziny 609A, 611A, 612A

jaco

Znany użytkownik
Reakcje
829 14 1
#1
Witam,
Temat interesuje mnie od dawna. W związku z praca nad wagonem 609Ar w skali h0, planuje także prace nad 612A, który jest niezwykle rzadko spotykanym wagonem. Czy ktoś posiada jakieś zdjęcia wagonu który jak podejrzewam w oryginale wyglądał kompletnie inaczej niż teraz? Z tego co widzę posiadał on jedynie dwa przedziały i drzwi w innym miejscu niż jest to teraz, oraz zaślepione miejsce w którym powinno znajdować się małe okno (WC). W tej chwili wagony te pod względem wyposażenia i rozkładu przedziałów oraz przedziału bagażowego są niemal takie same jak 609A. Ciekawi mnie tez rodzina wagonów 611A, zdjęcia w sieci są głównie z procesu złomowania. Posiada ktoś takowe tych wagonów z regularnego czasu ich eksploatacji ?

Fabryczny jak podejrzewam wagon 612A. Zdjęcie znalezione w sieci.
77772190-469F-42AD-BE6E-45263FB56584.jpeg
 
OP
OP
jaco

jaco

Znany użytkownik
Reakcje
829 14 1
#3
No tak, natomiast opisany jest wagon już po modernizacji, czyli z 4 przedziałami i służbowym. To ze wagon jest zrobiony na podstawie 112A tez da się wywnioskować z liczby okien (wliczając w to drzwi bagażowe jako okno). Te z postu kolegi @_medyk_ wynika ze opisuje on 612A który przeszedł już jakaś naprawę główna i został znacznie poddany zmianom w stosunku do oryginału. Ja natomiast poszukuje informacji technicznych ma temat tej wersji ze zdjęcia które załączyłem. Tam można wywnioskować ze miał tylko dwa przedziały , zaraz za nimi zaczynaja się okna ze zbrojeniem/kratami , co sugeruje już przestrzeń bagażowa .

Edit:
Udało mi się dotrzeć to źródła tego zdjęcia. Zdaje się ze wagon w takiej formie regularnie kursował w pociągu Expres Giżcyko jeszcze w 2002 roku. Tutaj jeszcze widoczny na dwóch zdjęciach, z tego drugiego można dostrzec rozkład wywietrzników dachowych. Autorem zdjęć jest Michał Kawecki .
2020-04-22_15h33_28.png

2020-04-22_15h35_04.png
 
Ostatnio edytowane:

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#5
Zrobiłem małą kwerendę i moje wnioski są takie:
1. Wagony osobowo bagażowe typu 609A wyprodukował HCP w latach 1981-82, seria BDds numery 51 (oraz być może 57) 51 82-88 xxx, malowanie oliwkowe, okna 'kanciaste', 3 stopnie wejściowe

2. ZNTK Nowy Sącz w latach 1993-94 przebudowały (wg J. Polińskiego 'kilkanaście', tutaj wymieniona liczba 15) wagonów 609A do typu 611A. Dostały one specjalny przedział dla inwalidy, dostosowaną toaletę, a dodatkowo zamontowano w nich specjalny podnośnik. Awaryjność wind i trudności w ich obsłudze przyczyniły się do stosunkowo szybkiej rezygnacji z używania tego typu wagonów.
Otrzymały serię BDdis/BDdisu i zachowały swoje numery z grupy 82-88; malowanie pomarańczowo-kremowe, okna 'kanciaste', po obu stronach podwójnych drzwi piktogramy z wózkiem inwalidzkim.

3. Kilka z pozostałych wagonów 609A w trakcie naprawy głównej zachowało okna 'kanciaste', reszta (większość, NG od około 1998 roku) dostawała zaokrąglone.

4. Znaczną część wagonów 609A przystosowano do przewozu rowerów - otrzymały serię BDrds/BDrdsu, po 2009 roku BD9osuv, piktogram roweru przy drzwiach wejsciowych po stronie przedziału bagażowego, niektóre oznaczano '609Ar'

5. W 2009 roku 14 sztuk 609A przebudowano na 111Arow (50 51 84-70 053-0 ... 50 51 84-70 066-2)

6. Wagony 612A w sile 2 sztuk (51 51 82-70 001-0 i 51 51 82-70 002-8) to najwyraźniej przebudowa z wczesnych 112Ag (rok budowy 1978, gładki dach, 2 stopnie wejściowe), stąd inny układ okien (6+drzwi+2, 609A ma 7+drzwi+2)
Kiedy przebudowano? Nie później niż 1997 (kanciaste okna), nie wcześniej niż 1994 rok: po typie 611A, to by się zgadzało też z wiekiem dawców. Czemu, po co i dlaczego - nic nie znalazłem.

7. Wagon ze zdjęcia: ki czort?
- konstrukcja również jak u wczesnego 112Ag (gładki dach, 2 stopnie wejściowe)
- ale układ 5+drzwi+3
- ostatnie zdjęcie pokazuje też inny układ wywietrzników (toaleta + 2 nad przedziałami pasażerskimi + 3 rozstawione nad bagażowym) niż 612A
Nie jest to 612A, zatem co?
Dotrzyj do autora zdjęcia, z większego może uda się odczytać opis, bo w tym przypadku nie odtworzysz przez składanie znanych faktów...

Jeszcze kilka komentarzy:
planuje także prace nad 612A, który jest niezwykle rzadko spotykanym wagonem.
Oba wystawione w przetargu złomowym w 2014, link powyżej

Te z postu kolegi @_medyk_ wynika ze opisuje on 612A który przeszedł już jakaś naprawę główna i został znacznie poddany zmianom w stosunku do oryginału.
112Ag przeszły naprawę główną z modernizacją, w czasiej której stały się 612A. Jako 612A już nie były zmieniane.[/QUOTE]
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
#6
Pozwolę sobie w tym wątku przypomnieć poniższy post zawierający zdjęcie:
Kolega Lukasy trafił na taki dość ciekawy przypadek wagonu 611A lub 612A. Na pierwszy rzut oka - wszystko w porządku, ale drzwi ładunkowe są... nietypowe. Ciekawe, jaki numer wagon nosił i co to za drzwi, na zdjęciu wiele niestety nie widać, poza tym, że sięgają samej krawędzi pudła.

Zdjęcie pochodzi z galerii WRP.
 

kilanziom

Znany użytkownik
Reakcje
827 9 0
#7
Fabryczny jak podejrzewam wagon 612A. Zdjęcie znalezione w sieci.
Wagon na zdjęciu jest bardzo interesującym przypadkiem, albowiem w ogóle nie wywodzi się z rodziny 609A. Temat ten został szerzej omówiony w obszernym, zasadniczo monograficznym artykule poświęconym wagonom 609A/611A i 612A, który jest przewidziany do wydania na przełomie wiosny i lata b.r. w Świecie Kolei.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
356 4 2
#9
6. Wagony 612A w sile 2 sztuk (51 51 82-70 001-0 i 51 51 82-70 002-8) to najwyraźniej przebudowa z wczesnych 112Ag (rok budowy 1978, gładki dach, 2 stopnie wejściowe), stąd inny układ okien (6+drzwi+2, 609A ma 7+drzwi+2)
[/QUOTE]

Poniższy link do zdjęcia przedstawia wagon 612A (51 51 82-70 002-8) jak dla mnie to ma układ okien 7+drzwi+3
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=9665&mode=search
Poniższy link do zdjęcia przedstawia wagon 609A (50 51 82-08 003-4) jak dla mnie to ma układ okien 7+drzwi+4
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=13897&mode=search
Może kolega inaczej liczył?

Ciekawy jest wagon z pierwszego postu ma układ okien 6+drzwi+3 Nie pasuje układem do 609A ani do 612A
http://forum.modelarstwo.info/attachments/77772190-469f-42ad-be6e-45263fb56584-jpeg.726779/

Poniżej link do wagonu 611A(BDdisu57 51 82-88 047-7) ex 609A
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=13539&mode=search
 
OP
OP
jaco

jaco

Znany użytkownik
Reakcje
829 14 1
#15
Tylko ten wagon z układem okien nie pasuje ani do typu 609A, ani 612A... Ma układ 5+drzwi+3(nie liczyłem okienek przedsionkowych/toaletowych).
Logika jest prosta, wagony:
609A / 611A- są wagonami których układ okien wskazuje pochodna od wagonu 111A, ilość okien gdyby wywalić drzwi odpowiadał by 10 przedziałom.
612A - pochodna wagonów 112A (1kl.) lub jeden jedyny wyjątek zbudowany na bazie 104A który ma drzwi umieszczone w innym miejscu.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
356 4 2
#16
Logika jest prosta, wagony:
609A / 611A- są wagonami których układ okien wskazuje pochodna od wagonu 111A, ilość okien gdyby wywalić drzwi odpowiadał by 10 przedziałom.
612A - pochodna wagonów 112A (1kl.) lub jeden jedyny wyjątek zbudowany na bazie 104A który ma drzwi umieszczone w innym miejscu.
Na pewno dwa wagony 612A były zrobione na bazie 112A, pod trzeci mogli wykorzystać jako bazę 104A i zaślepili jeszcze okno przedsionkowe/toaletowe. Drzwi wstawili na miejscu okna szóstego przedziału. Stopnie się zgadzają. Ten trzeci nie doczekał się chyba barw IC.
 

Podobne wątki