• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nachylenie wykopu

Reakcje
45 1 5
#1
Witajcie,

często ukształtowanie terenu na makietach jest krytykowane z powodu zbyt stromego nachylenia zbocza wykopu przy torze. Według przepisów i norm modelarskich powinno ono wynosić 2:3 (2m wzniesienia na 3m bieżących). To samo dotyczy nasypów. Jak często na prawdziwej koleji zdarzają się odstępstwa od tego? Przykładowo, na "podlinkowanych" zdjęciach z wątku w dziale "Prawdziwa kolej" to wzniesienie sprawia wrażenie bardziej stromego...

Zobacz załącznik 236990

Zobacz załącznik 236992
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.411 463 29
#2
Na tych zdjęciach wzniesienia sprawiają wrażenie naturalnych, nie sztucznie usypanych. Przepis budowy nasypów i przekopów o nachyleniu 1:1,5 dotyczy rzecz jasna budowli ziemnych wykonywanych przez człowieka. Niemniej przy prowadzeniu linii koło naturalnych stoków o dużym pochyleniu konieczna jest odpowiednie badanie stabilności zboczy i ew. ich umocnienie, np. przez budowę ścian oporowych.
 

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#3
Ponieważ łuki na makiecie w skali są ostrzejsze niż w rzeczywistości, drobne odstępstwa od geometrii skarpy wykopu/nasypu też w moim odczuciu ujdą, ale należy nie przekraczać 45 stopni nachylenia (1:1) bo to już źle wygląda. W realu skarpy kształtuje się spadek 1:1,5 dlatego, że wartość taka odpowiada z grubsza kątowi tzw. stoku czy zsypu naturalnego usypywanego piasku, ziemi czy kruszywa (kąt ten trochę się różni dla różnych materiałów). Dlatego przy takim kącie nachylenia, o ile zbocze jest prawidłowo odwodnione i nie jest przeciążane np. położoną na samym skraju drogą czy budynkiem, nie grozi mu osuwisko czy osypywanie się materiału. Jeśli musimy zrobić stok bardziej stromy stosuje się w realu siatkę zamocowana kotwami i obsadzenie gęsto ukorzenioną darnią, czasem też obkłada się skarpę betonową prefabrykowaną kratką "parkingową" albo dociąża dużymi płytami drogowymi (tak jest zrobiony wjazd pod wiadukt kolejowy koło mnie, w Siedlcach; jest to raczej metoda ratunkowa - zbocze zostało zaprojektowane zbyt strome i okazało się niestabilne). Przy większych kątach pochylenia trzeba już zastosować jakiś rodzaj ściany oporowej, np. ze schodkowo ustawionych prefabrykowanych "skrzynek na kwiaty" albo innych metod z wykorzystaniem elementów zielonych (wykonanie na makiecie: http://rejsy-morskie.strefa.pl/makietakolejowa/wysokasciana.html ). A ściany pionowe lub niemal pionowe to już musi być konstrukcja ciężka, murowa albo żelbetowa. Oczywiście wszystko co powyżej napisano nie dotyczy naturalnej ściany skalnej, która bywa tak samo dobrą konstrukcją jak ściany sztuczne. W wypadku skarpy z Twoich załączników widać że jest tam skała, zwłaszcza widoczna na zdjęciu 2, zakrzaczona i zadarniona na cienkiej warstwie gleby.
 

Rozczochrany

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
208 7 3
#4
Nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedzi, więc podlacze się pod ten stary wątek. Jaki powinien byc kat pochylenia nasypu? Mówicie tu o 1:1,5. Jak mam to rozumiec?
Dla przykladu- nasyp o wysokości 8cm powinien u swojej podstawy mieć szerokość 12cm? Dobrze rozumiem?
 

Inkson

Moderator
Zespół forum
BGM
Reakcje
1.411 28 0
#5
1 ;1.5 to jest kąt nachylenia nasypu, czyli jak nasyp jest wysoki na 8cm to podstawa ma mieć 24cm [ po 12cm z obu stron] plus górna szerokość nasypu.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.955 386 20
#8
Nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedzi, więc podlacze się pod ten stary wątek. Jaki powinien byc kat pochylenia nasypu? Mówicie tu o 1:1,5. Jak mam to rozumiec?
To ja jeszcze dorzucę taki rysunek wygooglany na szybko, może pomoże Ci w projektowaniu szlaku torowego:

Wymiar szlaku dwu- i jedno-torowego.gif

A jakbyś chciał więcej informacji i większą fotkę, to znajdziesz ją tu-klik.
 
Ostatnio edytowane: