• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Impreza Kraków – Wystawa Makiet Kolejowych – Nowohuckie Centrum Kultury – 3-5 grudnia 2021 r.

jacekz

Znany użytkownik
Reakcje
1.326 6 0
#62
Wyjątkowy filmik z przejazdu lokomotywy z kamerą na całej długości makiety.
Rozkład jazdy ułożony przez Tomka Kołodziejskiego.
Następne filmiki nie będą takie długie.
Postaram się pokazać ruch na niektóry stacjach.
 

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.695 58 9
#64
Wyjątkowy filmik z przejazdu lokomotywy z kamerą na całej długości makiety.
Rozkład jazdy ułożony przez Tomka Kołodziejskiego.
Następne filmiki nie będą takie długie.
Postaram się pokazać ruch na niektóry stacjach.
Jak to jest z tymi tarczami ostrzegawczymi kształtowymi? Myślałem, że polskiego typu miały tylko jedna latarnię, a tu na filmie widać że posiadają po dwie 15:32, 16:19, 18:17, 21:04. Jest to poprawne czy zostawiono je specjalnie, by nie manipulować przy tarczach?
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#71
Cześć. Tu zrzęda! Dlaczego zniknął pierwszy film? Drugi film też super. Zastanawiam się pisząc kolejne doniesienie do UTK dlaczego jednak część z nas nie chce być kolejarska do bólu? SU46 CARGO, która w opcji podstawowej ma pełny układ świateł, manewruje na światłach pociągowych :rolleyes: Dlaczego skład pasażerski wyjeżdża z toru nieosłoniętego semaforem bez rozkazu czy choćby "nakazu jazdy" podanego przez dyżurnego ruchu? Dlaczego przyjmowane są składy pasażerskie na tor nieosłonięty semaforem? Dlaczego towarowy CTL kończący film wyjeżdża bez podania sygnału "droga wolna ze zmniejszoną prędkością" lub choćby bez nakazu jazdy? Pytam nie z jakieś tam zjadliwości, tylko po prostu z ciekawości: jak to jest, że chcemy jeździć pociągami ale nie chce nam się naśladować choćby najbardziej oczywistych elementów kolejowych procedur? Wiadomo, że zawsze coś można przegapić nawet jak się stara ..... Czy to o to tu chodzi?
Martwię się, że Tomek K, nasz Nauczyciel już się poddał. A ja tak tęsknię za "bęckami" jakie dostawałem od Niego podczas mojego stażu na stacji Świerków Miasto w 2010r. Słuchajcie Koledzy! Dążenie do przestrzegania procedur kolejowych nie przeszkadza w prezentacjach dla publiczności! Nie bójcie się ośmieszać! Wszak i tak się "podkładamy" "bawiąc się" pociągami przed tłumem ludzi za barierkami :)
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#72
Michał!!!! Jak bym czytał komentarze Pawła Piotra po filmie z przejazdu po makiecie. I dodam smutną konstatację - dlatego siedzę na stacji, a nie jeżdżę bo szkoda mi zdrowia, lepiej tego wszystkiego nie oglądać. Walka Don Kichota z wiatrakami to "mały pikuś" przy tym co się spotyka na makietach. Niestety Michale pokutuje przekonanie, że sygnalizacja i srk to dla wielu "wiedza tajemna" którą nie warto się zajmować, bo przecież nikt z publiczności i tak tego nie ogarnia , a i tak publika będzie zadowolona.
 
Reakcje
35 25 0
#73
i tak publika będzie zadowolona
Czy określenie publika nie jest nacechowane negatywnie?
O uczestnikach spektaklu teatralnego nie mówi się publika tylko publiczność. Na koncertach niedawnego konkursu Chopinowskiego też nie zasiadała publika. Artyści grają dla publiczności.
Tylko szmirę i tandetę robi się pod publikę.
Nie robimy tandety , więc raczej dla publiczności. Mniej lub bardziej wyrobionej ale jednak publiczności.
 

Obywatel TM

Nowy użytkownik
Reakcje
5 0 0
#74
No to teraz, dla odmiany, głos osoby kompletnie nie mającej nic wspólnego ani z modelami, ani ze środowiskiem. Wrażenia z imprezy ogólnie pozytywne - przede wszystkim ukłony za pomysł odwzorowania "świata" ze stacjami o galicyjskim rodowodzie, cała makieta (z paroma wyjątkami) była żywcem wyjęta z południowo-wschodniej Polski. Największe moim zdaniem plusy - stacja Czudec i przepięknie wytyrany skład ET22 z węglarkami, gratulacje dla autorów. Co się tyczy dyskusji o jeździe i przepisach - kilkukrotnie tłumaczyłem dziecku, że zaraz się poda semafor, zaraz się zapalą trzy światła na lokomotywie zamiast jednego itd., po czym tata wychodził na debila ;-). Zatem głosy o jeździe zgodnej z procedurami wydają mi się jak najbardziej zasadne - spora część tej "publiki" ma pojęcie o tym, jak to powinno funkcjonować.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#75
Czy określenie publika nie jest nacechowane negatywnie?
A może w przyszłości zanim zaczniesz czepiać się słów najpierw sprawdź jakie jest ich znaczenie. Taką definicję podaje słownik języka polskiego PWN: "publika pot. «widzowie jakiegoś zdarzenia lub publiczność»". Negatywnie nacechowane było by np. określenie"gawiedź".
 
Ostatnio edytowane:

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.652 133 3
#78
W 2:25 na stację w Ostrołęce wjeżdża SM42 z osobowym. Rozpina wagony w peronach i jedzie dalej pod semafor. Czy tutaj nie powinna mieć już włączonych świateł manewrowych?
Chwilę później jak już robi oblot widać że manewry ma już włączone.

Czy tak jest poprawnie?

Odnoszę się tym po części do wpisu Michała ;)

 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#79
@Tomek K , @bstok70 odbywają się w Polsce (nomen omen ostatnio najczęściej Polsce południowej) imprezy modelarskie na których ważne aspekty prowadzenia ruchu kolejowego o których wspominacie są ważne dla uczestników...
Nie tylko w Polsce południowej są imprezy gdzie przestrzega się zasad ruchu kolejowego. W Gdańsku na przykład też. Ale w Krakowie nie brakuje fachowców związanych z koleją i znawców zasad ruchu. I tych zasad w Krakowie też się przestrzega!

Problemem większości imprez jest zupełnie coś innego.

Po pierwsze: brak przygotowania maszynistów i dyżurnych ruchu do pełnienia służby na kolei.
Otóż obecnie organizator nie ma możliwości wybrania takich maszynistów i takich dyżurnych ruchu, co do których organizator będzie pewny, że będą przestrzegać zasad i będą prowadzić ruch zgodnie z zasadami. To może zrobić organizator na imprezach zamkniętych w małych grupach, gdzie doskonale się zna dane osoby, lub tam gdzie makieta jest np. na stałe rozłożona i jest czas aby przeszkolić dyżurnych ruchu czy maszynistów.

A poza tym, wielu organizatorów, tego nie wie jak kto jeździ, a nawet jeśli wiedzą, że dana osoba X nie stosuje się do zasad i "jeździ jak chce" często i tak przyjmują taką osobę X na imprezę, bo "nie chcą robić sobie wrogów", nie chcą negatywnych komentarzy nt. imprezy, czy obawiają się że potem w odwecie sami nie będą zaproszeni na imprezę tam gdzie działa osoba X.

Być może Ci którzy zasad nie znają i ich nie przestrzegają, w wielu przypadkach chcieliby się do nich stosować, ale gdzie i kiedy mają się przeszkolić?
A gdzie i kiedy ich przeszkolić skoro makieta jest złożona tylko na wystawie i nie ma na to czasu? Żeby to zrobić trzeba mieć makietę rozłożoną w jednym miejscu w długim czasie, lub organizować imprezy na których będzie czas na takie szkolenie co jest dużo trudniejsze.

Po drugie: dyżurni ruchu-właściciele stacji. Jeśli nastawienie części z nich do odtwarzania ruchu kolejowego nie jest takie, by ruch odbywał się zgodnie z zasadami obowiązującymi na kolei, tylko "na luzie", no to nic na to nie poradzimy. W zeszłym roku w Gdańsku dyżurował na stacji znany w środowisku modelarskim, uczestnik wielu imprez, organizator imprez, właściciel stacji i podawał on na semaforze wjazdowym światło zielone zamiast jednego lub dwóch pomarańczowych. Akurat to zauważyłem, zrobiłem mu krótkie szkolenie przy którym przyznał że nie zna "za bardzo" sygnałów nie wie dlaczego taki sygnał ma być podany itp. To jeśli ktoś taki nie bardzo się orientuje, to czego wymagać od osób początkujących?

Tu z mojego doświadczenia - brak wiedzy o wyświetlanych sygnałach często wynika z tego, że na stacjach makietowych często jest sygnalizacja jak na prawdziwej kolei - po ułożeniu przebiegu podaje się sygnał zezwalający na jazdę. Więc dyżurny wciska przycisk nie za bardzo patrząc na to jaki sygnał podaje i wtedy nie ma też kontaktu z innymi sygnałami. Ja to zmieniłem - bo nie chciałem aby dyżurny byl tylko "robotem" który wciska sygnał zezwalający, ale by myślał jaki sygnał podać i by ten sygnał znał - i u nas na części stacji dyżurny może podać dowolny sygnał na semaforze - dlatego dyżurni są szkoleni i uczą się jakie sygnały podawać, jakie są właściwe i sygnały takie podają - często zaglądając do "ściągawki" przez co mimowolnie uczą się wszystkich pozostałych sygnałów. To sprawia, że wiele osób nawet bez nauki zapamiętuje obowiązujące sygnały podczas praktyki na stacji. Oczywiście, takie osoby czasem wyświetlają błędne sygnały, najczęściej korygowane przez innych uczestników. A na zbyt szybkich maszynistów są i inne patenty - np. przejechanie czerwonego światła na SBL odcina prąd w torach.

Po trzecie: wymagania wobec zgłaszanego taboru. Ktoś zgłasza tabor na imprezę, ale nie ma on świateł manewrowych i co potem ma zrobić maszynista czy nawet dyżurny ruchu? Poza tym są dziesiątki sytuacji, np. zdefektuje zgłoszona lokomotywa a więc się ustawia na tory taką zapasową jaka jest pod ręką, byle chociaż pasowała do epoki i składu.

Dodatkowo pogłębia się ten problem, jeśli maszynista jedzie nie swoją lokomotywą i nie zna jej dobrze/nie ma czasu poznać jej funkcji. Przychodzi na stację odbiera skład i jedzie. Tak w Krakowie np. włączyłem chyba sprężarkę w parowozie @Tomek K i przy wyłączaniu dźwięku pod koniec jazdy dłuższą chwilę trwało sprawdzanie funkcji żeby ten dźwięk wyłączyć.

Więc zarejestrowane na filmach czy zdjęciach sytuacje nie zawsze są efektem czyjegoś nieprawidłowego działania "kolejowego", ale wynikają czasem także z innych czynników. Np. w Gdańsku zanim się zaczną jazdy rozkładowe i impreza, na samym początku, kiedy już wchodzi publiczność, czasem przestawiamy szybko składy z jednej strony makiety na drugą. Na stacji nie dyżuruje jeszcze dyżurny, pociąg przejedzie nawet i na czerwonym, bo maszynista widzi po rozjazdach że są dobrze ustawione, zna stację i jedzie przestawić skład, bo zaraz rusza czas, a za nim zaraz kolejny pociąg. Jeśli ktoś to sfilmuje, to potem oglądający skomentują że co to za jazda niezgodnie z zasadami itp.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.420 463 29
#80
na stacjach makietowych często jest sygnalizacja jak na prawdziwej kolei - po ułożeniu przebiegu podaje się sygnał zezwalający na jazdę. Więc dyżurny wciska przycisk nie za bardzo patrząc na to jaki sygnał podaje i wtedy nie ma też kontaktu z innymi sygnałami. Ja to zmieniłem - bo nie chciałem aby dyżurny byl tylko "robotem" który wciska sygnał zezwalający
No właśnie, tak jest na prawdziwej kolei. Dyżurny ruchu powinien znać sygnalizację, ale byłoby absurdem (w dodatku bardzo niebezpiecznym), żeby miał sam decydować o tym, jaki sygnał ma się wyświetlić na semaforze. Moim zdaniem tak powinno też być na makiecie, a nauczyć się sygnalizacji można w inny sposób. Ale gdy jest tak, jak w realu, to nawet, jeśli dyżurny "makietowy" nie zna sygnałów, to i tak wyświetli prawidłowy.
Po trzecie: wymagania wobec zgłaszanego taboru. Ktoś zgłasza tabor na imprezę, ale nie ma on świateł manewrowych i co potem ma zrobić maszynista czy nawet dyżurny ruchu?
Wtedy najlepiej wyłączyć światła w ogóle. Światła manewrowe w dzień wprowadzono dopiero w Ie-1 z 2007 roku (o ile nie było wcześniej jakiegoś zarządzenia, ale w E 1 z 1998 roku jeszcze tego nie było).