• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jak wygladała praca w parowozowniach?

KPEV1884

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#1
Czy wśród forumowiczów znajdzie się ktoś kto pracował kiedyś w parowozowni lub wie jak wyglądała tam praca, związana z obsługą parowozów.Jak wyglądał tam ruch manewrowy, kto nim kierował.Interesuje mnie głównie kiedy były przygotowywane parowozy. Czy przed podstawieniem pod skład, czy też dużo wcześniej, czy wszędzie były takie same zasady?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.993 498 33
#2
Wprawdzie nie pracowałem w lokomotywowni, ale coś tam słyszałem. Parowóz po zjeździe do szopy był najpierw obrządzany, a dopiero potem odstawiany do hali lub na tor odstawczy. Jazdy manewrowe w obrębie lokomotywowni odbywają się wg różnych zasad, zależnie od wielkości i wyposażenia lokomotywowni. Wydaje mi się, że w tych mniejszych zwykle zwrotnice były przestawiane przez drużynę parowozową lub innych pracowników lokomotywowni, a jazdy odbywały się na sygnały ręczne (zwykle nie było tam nastawni). W dużych lokomotywowniach nieraz były nastawnie, a jazdy prowadzone były na sygnały na tarczach manewrowych, lub na sygnały ręczne, podawane przez nastawniczych. Wyjazd z lokomotywowni na tory stacyjne jest kontrolowany przez dyżurnego ruchu stacji i odbywa się zwykle na sygnał na tarczy manewrowej lub zaporowej. To tak bardzo ogólnie, na ile ja się w tym orientuję. Poza tym, w konkretnych lokomotywowniach mogło to różnie wyglądać w szczegółach. Polecam wycieczkę do Wolsztyna, tam można to podejrzeć "na żywo" i na pewno popytać załogę.
 

Podobne wątki